Jump to content

Tråden for oss med Scand 25 Classic!


:båt1

Recommended Posts

Hej!

På min Scand 25 från 1982 sitter det en packbox på axeltätningen där man via en slang skruvar ned fett i boxen. Jag har förstått att det finns två typer av packboxar som fungerar på det viset, en med talgtätning som skall smörjas ofta och en med simmerringar som skall smörjas mera sällan. Hur vet jag vilken typ som sitter på min båt? Ser man någon skillnad på de olika packboxarna?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Hei

 

Er også "fersk" båteier, og gikk til innkjøp av en -84 mod med utedass og 36 hk Bukh. Har den siste tiden hatt problem med vannintregning noe jeg har trodd har kommet fra propellhylsa. Denne er oljesmurt og jeg kan ikke se at det kommer noe vann fra slangen\hylsa men at det siver litt vann inn fra rommet rett under propellakselen. Er dette fra rorhylsa som er nevnt i innlegg overfor?

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Fant denne annonsen i dag.

Jeg kjenner ikke til firmaet i det hele tatt men tenkte at dette kanskje kan være av interesse for mange eiere av Scand båter.

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=41707474

 

I tilfelle annonsen skulle bli borte:

Dette er det de skriver:

Originale dørksett til Scand 25' Cassic kr. 16.675,- inkl mva.

PAKKETILBUD: Originale dørker m/alu-lister, nye pantry'er SB+BB,nye benker SB+BB + nytt CP-BORD.......KUN KR. 30.000,- INKL MVA
Vi har lagd all inredning til Scand Boats de siste 30 år. Vi har alt av maler til alle modeller av Scand Boats.
Vi leverer alt av innredningsdetaljer til alle Scand modellene, men også til alle andre båttyper etter mål!
Vi holder til på Fevik i Grimstad.

IRDESIGN AS
MOB: 90245755 - man-lør 0800 - 2000
E-mail: post@irdesign.no
www.irdesign.no.

 

Vet ikke hvor billig dette er men det kan være greit å vite at mulighetene finnes.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 10 måneder senere...

Akkurat kjøpt '"ny" båt , scand classic 25 . Står en Peugeot/Saab 52 hk i den. Forrige eier som jeg kjøpte den av hadde aldri fylt opp babord tank da denne konstant var full,så han kjørte og fylte kun på den ene. Dieselmåleren hadde heller aldri fungert . . Jeg vil jo bruke begge men finner kun en ventil i forkant på styrbord tank og den er åpen . . . Noen gode ideer ?Prøvde og fylle på babord tank første gangen , den var nok som han sa full for der gikk det bare to liter på. Nå er nok den smikk full for selv etter en tur fra Bergen til Austevoll så går det ikke an og fylle mer på den ,pluss at det er kommet ca 1liter diesel under batteriene (under trappen i cabinen). Første båt jeg har siden 2003 så blir nok litt prøving og feiling, det positive er at jeg har hatt den i to uker og kjørt motor 19 timer uten andre feilslag :-)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

har selv en scand classic 25 med 49 hk perkins(4.108),og motoren har gått varm og skjert seg. står bom fast. har fått et meget godt tilbud på en perkins 4.236.på (etter sigende 84hk),den passer rett på festene og gearet ser det ut til. litt bredere selve motoren og varmevexler på motsatt side.men ser ut at det er nok plass,det hadde jo ikke gjort noe om jeg kunne ha fått båten til og bikket over 10 knop,nå gjør (gjorde)den vel 8knop. så med vel 30 hk extra burde vel 10-11 knop vere realistisk. og uten at drivstoff forbruket øker alt for mye. bruker nå 5-6l pr t,og med 30+hk extra burde det vel vere under 8-10 l pr t.(håper jeg)men noen som har erfaring med og bruke samme gear på 4.108 som 4.236? det er jo et solid gear,Borg Warner Velvet. funker dette gearet på 4.236 en eller må jeg bytte gear? og ang propell er det nødvendig og bytte den med 30 extra hester? setter meget stor pris på svar... mvh jim

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Manøvrering med bakking = 0, den drar som de fleste snekker den veien propellen går. Det man må gjøre er å kompensere ved å bruke mye gass forover for å dra den retning man ønsker og så bakke igjen. Med litt trening så mestrer du det. På båten jeg har nå fungerer det på samme måten, men nå har jeg baugpropell. Er vanskelig å savne noe man aldri har hatt, men om jeg hadde gått tilbake uten baugpropell tror jeg at det hadde vært et savn.

Om jeg hadde investert såpass mye penger på en eldre snekke? Tja, det spørs nok på båtens tilstand ellers, er det andre ting som heller bør overhales som feks motor hadde jeg nok heller brukt pengene å det. Husk at en eldre sjøvannskjølt motor ikke varer evig.

Forøvrig er Scand`en en super bra snekke, trygg og god, med masse av plass. Billig i drift og årlig vedlikehold. Som snekker ellers er den var mot sjø bakfra og fra siden.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med fin båt :) Når det gjelder støy ville jeg nok satt på ny isolasjon i motorrommet. Den som ble brukt orginalt er rimelig tynn, regner med det har vært noen fremskritt siden 80 tallet også.

Tilluftslangene til motoren går gjennom stikkøyene og under benkene ute, så kan nok være lurt å isolere dem for støy også.

Link to post
Share on other sites

150 000 for en Classic med orginalmotor er for mye i dagens marked. Det er lett å la seg forelske i et fint eksemplar av denne arten, men let etter en med nyere motor, eller kjøp en som er mye billigere om du skal ha et prosjekt å kose deg med. Obs svakhet med dieseltanker på denne båten.

 

Prøv deg uten baugpropell en sesong før du investerer i det. Dette er penger du nok ikke får igjen ved salg. Jeg følte sjelden savn av baugpropell på min, men er selvfølgelig kjekt å ha.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Vel..det ble kjøp,og føler det er ok selv om det er noe dyrt :) Så på en med 2010 mod volvo d2,den skulle selger ha 180" for,kunne selges for 170" men måtte kostes på for mye.Har sett på mange denne høsten,og det typiske er att de ser fine ut på bilder men virkeligheten var en annen.Finnes sikkert noen billigere med nyere motor,men ikke i min rekkevidde nå,så den jeg kjøpte var påkostet,og tatt vare på :) Håper jeg blir fornøyd! :)

Redigert av Jangul (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...