Jump to content

Tråden for oss med Scand 25 Classic!


:båt1

Recommended Posts

Noen som har erfaring med lekkasje av regnvann inn i rommene under bordet i salongen? Hos meg fyller disse to rommene seg med vann når det regner mye, slik som denne sommeren. Men jeg forstår ikke helt hvordan det kan lekke inn her? Kan det være ved fenderlisten og inn mellom et dobbelskrog her?

 

Redigert av rapptor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til denne vannlekkasjen du opplever men husker det er nevnt et sted at det kan bli lekkasje via fenderlisten...om det da fyller rommene du nevner skal jeg ikke si:( Har du søkt på tråder herinne ang Scand 25?? Er en endel fine tråder mes masse info herinne så verdt et søk:) ang fargekoden så skal jeg søke litt imorgen via pc"n....

Link to post
Share on other sites

Her ernoen fargekoder: http://maritimstart.no/maritimstart-spesial/batprodusentens-fargekoder/

 

Når det gjelder lekkasje skjer dette ofte mellom skroget og overbygget, altså den leppa fenderlista sitter over. Jeg hadde lekk der på Scanden jeg hadde. Jeg tok av fenderlista, skrapte vekk det løse og påførte tec7, monterte også nye skruer for å få godt press, så ny fenderlist igjen. En veldig enkel jobb :)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Hei! Er det noen Classiceiere her som har målt båtens bredde i vannlinjen? Jeg skal selge min og en potensiell kjøper lurer på dette...

 

Jeg lurer også på dette. Har kjøpt meg båt i dag og trenger å vite hvor bred den er for å finne riktig båtplass. 

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Hei alle classic eiere.

Det var vell kanskje på tide med å få litt mere liv i denne tråden? :yesnod:

Jeg kan da begynne med at jeg har byttet ut en fancy Sea Ray Cabincruiser med masse ekstra utstyr og problemer mot en problemfri Scand Classic ferdig oppusset og nøkkel-klar av forhandler :clap:

Dette er ikke min første snekke,tidligere hatt sollux og marex, kjempe båter men denne båten tar kaka i mine øyne med tanke på plass og løsninger.

Lenge siden jeg har vært så fornøyd med et båtkjøp selv om jeg gikk ned et par fot :lol:

Legger ut et bilde.

Flere kommer når jeg skal innom neste gang og montere diverse elektrisk, som tv, dab og ellers litt små oppgraderinger.

 

Legg gjerne ut bilder av din båt, og kom med erfaringer på godt å vondt.

Gjerne tips til forbedringer vis det egentlig finnes :giggle:

bilde

bilde

Redigert av .Torstein. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da ble det omsider scand classic på meg. 
Tidlig utgave 1981 mod. men med bra utstyrsnivå. 
BUKH 48 Hk Nesten ikke gått. (70 timer) ferskvannskjølt.
Dieselvarmer.

Autopilot (!)
Hydraulisk styring.
Helt nytt el.anlegg. 
Kartplotter.

Den ser ikke strøken ut innvendig, og her blir det noen vintertimer med å lage nye puter legge ny dørk osv. 
Men denne er veldig god på alt som ikke syns. Det tekniske er glimrende. 
Nå blir det gøy fremover. 

bilde

Link to post
Share on other sites

Da ble det omsider scand classic på meg. 

Tidlig utgave 1981 mod. men med bra utstyrsnivå. 

BUKH 48 Hk Nesten ikke gått. (70 timer) ferskvannskjølt.

Dieselvarmer.

Autopilot (!)

Hydraulisk styring.

Helt nytt el.anlegg. 

Kartplotter.

 

Den ser ikke strøken ut innvendig, og her blir det noen vintertimer med å lage nye puter legge ny dørk osv. 

Men denne er veldig god på alt som ikke syns. Det tekniske er glimrende. 

Nå blir det gøy fremover. 

 

bilde

 

 

 

Gratulerer, kjempe båt :wink:

Har nettopp kjøpt samme.

Gi oss oppdatering underveis og på vannet  :yesnod:

Ble sommertemp ute i dag så blir sjøsetting i løpet av april for min del  :thumbsup:

Redigert av .Torstein. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Pirker litt i denne gamle tråden jeg..

 

Har nettopp fått tilslag på båtplass denne sesongen, så nå begynner jakten på riktig båt. Scand Classic ser ut som akkurat passe mtp forhold mellom hva den har av fasiliteter versus pris.

 

Noen som har tanker om hva en liten familie (to voksne og en toåring) burde tenke på før vi eventuelt kjøper en Classic? Totalt uerfaren som båteier, men etter mye grubling og lesing her på forumet virker det som en snekke med fast aksling er ganske idiotsikkert, forutsatt at motoren, gjennomføringer, tanker osv er i orden. Ganske sikker på at idiotsikring er en nødvendighet i forhold til erfaringsnivået mitt (0) :)

Link to post
Share on other sites

fjordgorilla skrev 5 minutter siden:

Noen som har tanker om hva en liten familie (to voksne og en toåring) burde tenke på før vi eventuelt kjøper en Classic? Totalt uerfaren som båteier, men etter mye grubling og lesing her på forumet virker det som en snekke med fast aksling er ganske idiotsikkert, forutsatt at motoren, gjennomføringer, tanker osv er i orden. Ganske sikker på at idiotsikring er en nødvendighet i forhold til erfaringsnivået mitt (0) :)

Veldig enkel båt. Litt øvelse og trening ved manøvrering til land trenger man med alle lankjølede båter med en propell. Men det kommer. Ikke noe hokus pokus dette. 
Huske på som nybegynner? 
*plotter
* dybdemåler.
Vit hvor du er og kjøp kart i tilegg. Lær å lese de. 

Cluet er å legge opp kurser først - så går man de. 
Ikke som når man kjører bil eller går tur. Man må alltid legge opp en kurs med et blikk på kartet/plotteren DERETTER går man den kursen/veien. Alltid! ;)
Monter USB lader i båten ha alltid strøm på mobilen. Vit nr til RS. 

Ellers redningsvester på ungene øl og vi i kjøleren. - God tur. Herlig båt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Da ble det monitor i båten. Jeg er litt abivalent i forhold til om den hører hjemme i den egentlig. Man bør jo ha nok med havet måkene og naturen. Men på lengre turer kan det jo komme regntunge høstkvelder også. Da er det jo fint å krype inn i den varme hulen med en god film og noe godt i glasset i godt selskap. 

Så nå er den ihverfall der fast sitter den. I vegg av massiv teak. 
Høyttalerene er bare en prøvemontering og veggen skal pusses/oljes. 

Så da blir det neste oppgave. Ny dieselvarmer.

 

20180226_212253.jpg

Redigert av Baufort (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det @Baufort!

 

Plotter og dybdemåler er notert, samme med kart og komm. Jeg tok båtførerprøven som valgfag en gang i forrige årtusen, og kjøpte ny bok for å friske opp litt i vinter, så jeg har iallefall noe kunnskap i teorien. Jeg er dataingeniør (og nerd), så uansett hvilken båt jeg ender opp med blir ettermontering av diverse teknologi. Båtcomputer av raspberry pi og diverse arduino-greier høres ut som et morsomt prosjekt, ser jo også at andre har gjort tøffe ting i båtene sine med det.

 

Er det gjennomføringer til dybdemåler/ekkolodd originalt i disse båtene, og er det eventuelt enkelt å bytte til noe mer moderne om nødvendig?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...