Jump to content

Er Redningsselskapet en frivillig organisasjon?


Bitteliten

Recommended Posts

Spørsmålet mitt er basert på et leserinnlegg i dagens lokalavis der en regional tillitsvalgt klager over at Staten bare gir NSSR 46 millioner kroner i statsstøtte i året. Her fremheves det all den frivillige innsats som legges ned i Redningsselskapet.

 

Spørsmålet er kanskje litt søkt - men jeg har tenkt litt over utviklingen til Redningsselskapet og lurer på hvordan alle vi her på Baatplassen oppfatter Redningsselskapet. Redningsselskapet jobber nå aktivt med merkevarebygging (omprofilering). De overtar drift av 4 ambulansebåter. De har kjøpt opp Securmark. De driver Småbåtregisteret. De har et stort hovedkontor på Høvik og mange regionskontorer.

Samtidig har NSSR mange tusen medlemmer som selger kakelodd og samler inn penger til drift av skøytene, og det er mange av skøytene som har frivillig mannskap. Og stort sett hver gang jeg får bladet deres i posten ligger det en "gavegiro" med i pakken der de ber om mer støtte til sitt frivillige arbeid.

 

Og da lurer jeg for egen del rett og slett hva NSSR/Redningsselskapet er - for jeg blir ikke helt klok på dette selv.

 

Anser du RS å være en frivillig organisasjon på lik linje med feks Røde Kors. Eller ser du på NSSR som et profesjonelt drevet rederi innenfor redning og sikkerhet? Stem i vei :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For inntil få år siden så jeg på Redningsselskapet som en humanitær forening, hvilket det også selv definerer seg til å være den dag i dag. Men etter at Redningsselskapet begynte å opptre som en kommersiell aktør i anbudssammenheng, mener jeg det blir feil av Redningsselskapet å kalle seg en humanitær forening.

 

Det er etter mitt syn konkurransevridende at Redningsselskapet kan motta statsstøtte og samtidig delta i anbudskonkurranser. Jeg mener all statsstøtte til Redningsselskapet må opphøre så lenge det deltar i kommersielle sammenhenger, eksempelvis drifting av ambulansefartøy og småbåtregisteret. Går Redningsselskapet derimot tilbake til sitt gamle motto om å redde liv og berge verdier, er det ikke så problematisk med statsstøtte, selv om det likevel fremstår som en noe topptung og byråkratisk organisasjon med relativt høye lederlønninger. Og joda, jeg er fullt klar over at Redningsselskapet fortsatt har det som motto å redde liv og berge verdier, men det har druknet noe i alt det andre selskapet foretar seg.

 

Jeg er selv medlem av det som har blitt kalt Kystpatruljen og mener at Redningsselskapet i form av sine fartøy og sjøfolk gjør en god jobb for både fritidsbåter og skip i næringsvirksomhet.

Link to post
Share on other sites

Mulig det er meg, men hva er forskjellen på det to spørsmålene? Kan ikke en frivillig organisasjon også være et profesjonelt drevet rederi f.eks ? Det er vel det jeg oppfatter RS er, veldig prof. på sjøen, mindre prof, på land, for å sette det litt på spissen.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som Røde Kors har en litt større fast stab. Tall fra 2009: Konsern 258 ansatte. Forening 223 ansatte. Distriktskontor 183 ansatte. Sum 664 ansatte pluss en del midlertidig ansatte. Røde Kors mottok 509 mill fra staten i 2009 - 432 av disse fra Utenriksdept.

 

Så ifg Mouche virker ikke Røde Kors som noen frivillig organisasjon.

 

Jeg ser på Redningsselskapet som en blanding av frivillige og proffe. De som er fast på skøytene er proffe, de som er på de små skøytene er frivillige og ikke proffe, men sikkert gode å ha om du trenger hjelp.

Link to post
Share on other sites

Så ifg Mouche virker ikke Røde Kors som noen frivillig organisasjon.

 

Nå har ikke jeg noen fullgod definisjon på hva som ligger innenfor begrepet "frivillig" organisasjon, men vil for egen del anse at det bør være en organisasjon hvor den største andelen utføres av frivillige i betydningen at aktiviteten utføres på fritiden og uten lønn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg noen fullgod definisjon på hva som ligger innenfor begrepet "frivillig" organisasjon, men vil for egen del anse at det bør være en organisasjon hvor den største andelen utføres av frivillige i betydningen at aktiviteten utføres på fritiden og uten lønn.

 

268 ansatte med lønn. 750-800 frivillige uten lønn + et ukjent antall sporadisk frivillige ,gjerne famililemedlemmer til de frivillige, styrerepresentanter, messehjelp, tilstelninger, Elias etc. 300-400 stk. ?

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Det er frivillig å være frivillig. Bytte flagg? Aldri i verden. NSSR kommer til å overleve denne her gangen også.

 

Forrige gangen de prøvde med RS, før krigen, gikk det skeis og NSSR ble igjen brukt.

 

Leve Norsk Selskab til Skibbrudnes Redning. :thumbsup:

Redigert av Frivakten (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Som feks:

Oslo Katolske Bispedømme

Sjømannskirken - Norsk kirke i utlandet

 

:rolleyes::wink:

Med fare for å fortsette avsporingen som Bitteliten har kommet med i denne tråden, så velger jeg å kommentere litt,... Sjømannskirken er stort sett basert på frivillig innsats i avært mange land. Dog med en fast ansatt kjernetab, og et norsk ledelse...

 

Kirken som jeg og mange andre bidrar i holde til i Dubai, og det er 8 fast ansatte der,... resten av oss jobber frivillig og selvsagt uten kompensasjon på noen måte for kirken, vi søker ikke engang engag utgifter dekket..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kirken som jeg og mange andre bidrar i holde til i Dubai, og det er 8 fast ansatte der,... resten av oss jobber frivillig og selvsagt uten kompensasjon på noen måte for kirken, vi søker ikke engang engag utgifter dekket..

 

Jøss! helt utrolig, noen er bare sååå gode altså!

Link to post
Share on other sites

Listen skulle kanskje vært rangert etter hvor frivillig de egentlig er, siden RS står der også.

 

Mouche, du får sende inn en klage.

 

Hva skulle jeg i så fall klage på, eller over? Jeg er faktisk kjent med at det også innen Redningsselskapet utføres mye frivvilig arbeid, men en organisasjon som har mange hundre ansatte er vel noe mere enn "bare" en frivillig organisasjon, ja som nevnt er det vel å anse som en stor organisasjon (basert på antall ansatte/lønnede) i norsk målestokk. Med tanke på tittel på denne tråden så er det vel også tillatt å mene noe om dette vil jeg tro uten dine "morsomheter"?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er vel frivillig å være ansatt der, eller?

 

Men, det er vel ikke frivillig å betale den giroen jeg nettopp fikk på 175 kr fra redningsselskapet sitt småbåtregister? :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...