Jump to content

Er Redningsselskapet en frivillig organisasjon?


Bitteliten

Recommended Posts

Det er interessant å registrere at du ikke bryr deg noe om konsekvensene for sikkerheten på sjøen av at dere skal forsvare arbeidsplassene deres rettslig, uansett om dere rett eller ikke.

 

Dagens små sjøredningskorpsbåter, inkludert nyeste tilskudd av sjøredningskorpsbåter under bygging, kan på ingen måte erstatte de fast bemannede redningsskøytene. Det begrunner jeg med at sjøredningskorpsbåtene ikke er egnet på store deler av den værharde norskekysten. De har dessuten svært dårlig slepekraft sammenlignet med flere av de store redningsskøytene og har heller ikke dykker om bord.

 

Redningsselskapet skal ikke bare redde liv i vindstille farvann, men overalt. Og joda, solgangsbrisen kan bli heftig nok den i indre Oslofjorden. :wink: Dessuten skal Redningsselskapet berge verdier og verne om miljøet, noe som fordrer kraftig slepekapasitet på redningsskøytene. Selvsagt er det en teoretisk mulighet for å bemanne de store redningsskøytene med frivillige med nødvendig kompetanse, fartstid, kurs og sertifikater, men i praksis er det nesten umulig, både av organisatoriske og rekrutteringsmessige årsaker med videre.

 

Er det kanskje profilendringen, logoendringen og merkevarebyggingen som har kostet Redningsselskapet dyrt slik at det minker på midlene? :saint:

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke stå å se på at korpsene ødelegger min arbeidsplass

Er klar jeg er ikke på noe touchy her. Men det er vel ikke korpsene som ødelegger din arbeidsplass, men samfunnet (regjering, medlemmer, givere og andre) gjennom manglende vilje/prioritering til å betale for sikkerheten RS bidrar med gjennom din kompetanse og arbeidsplass

 

RSRK er et meget godt supplement til de fast bemannede skøytene, jeg sier bare at det burde forbli slik at RSRK er et SUPPLEMENT til de fast bemannede.

Helt enig - det var de rette ordene på det.

Link to post
Share on other sites

For et par år siden hørte jeg rykter om at det var tenkt å bemanne en av Flyerne med fast ansatt skipper og resten av mannskapet som frivillige. Jeg vet ikke om de har kommet videre i de tankene.

 

Jeg er enig i betraktningene om korpsbåtene - men nye båter kan jo bygges. Jeg så en artikkel om RS Sundt i Moss en gang som var nære på å slepe Bastøferga. Heldigvis kom Odd Fellow II til og overtok. De hadde nok power til å hindre Bastøferga å gå på grunn på Bastøya.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke tvil om at rs ikke er det det en gang var, da bestemødre satt og strikket votter til utodning til RS. Det er blitt som med mange andre frivillige org. at pampene enten de er avdankete politikere eller andre som trenger en lederstilling med enorme lønninger tapper selskapene for midler. Samtidig støter RS medlemmen fra seg med stadig tigging, endring av båteieren sin oppfatning av hva RS bør stå for. F.eks. dersom man har 2 eller flere båter må man ha ett medlemskap på hver båt. Jeg har 5 båter men bruker selvsagt bare en av gangen. Det blir dyrt dersom jeg skal fortsette å være medlem. RS har gått ut å promotert at dersom man ser noen drikke i båt skal man ta affære og ringe politi. Jeg har selv en gang vært ute en natt og hentet inn venner med motorstopp so ikke vågde å ringe RS da de hadde tatt noen få pils. Ingen var fulle. RS klarer heldigvis forsatt å få friville til sitt arbeid, men det blir ikke bedre av at som sagt avdankete politikere blir innsatt i stillingene sine av arbeiderpartiet og andre partier for at de skal ha en karriere til de går av med pensjon. Gutteklubben grei er altfor tydelig i RS. Hva ble det f.eks betalt for den skøyten som gik til Austevoll for en del år siden. Var det 1kr. Den forliste faktisk i fjor i fylla.

Syntes driften av RS er blitt en organisajon for å tilfredstille pampene, det burde satt en tidligere skipper i styringen. En med beina på hjorden og som har vært ute en vinternatt før.

Link to post
Share on other sites

F.eks. dersom man har 2 eller flere båter må man ha ett medlemskap på hver båt. Jeg har 5 båter men bruker selvsagt bare en av gangen. Det blir dyrt dersom jeg skal fortsette å være medlem. RS har gått ut å promotert at dersom man ser noen drikke i båt skal man ta affære og ringe politi. Jeg har selv en gang vært ute en natt og hentet inn venner med motorstopp so ikke vågde å ringe RS da de hadde tatt noen få pils. Ingen var fulle.

Fra og med i år er det billigere å ha fler båter på et medlemsskap. Mener å huske det stod i Loggen at det kostet ca 250 kroner for hver båt ekstra.

 

HVorfor turde de ikke å ringe RS bare fordi de hadde tatt seg noen øl? Anmelder RS folk for fyllekjøring?

Link to post
Share on other sites

RS ringer ikke for å melde politi. Jeg var vitne til at de hjalp en dritings kar med å løsne tau fra en propell. Jeg spurte om det kanskje ikke hadde vært bedre om de ikke hjalp. De svarte med at det var bedre at han fortsatte med et fartøy som fungerte enn et som fungerte dårlig. Etter RS dro ringte vi til politi.

Link to post
Share on other sites

RS klarer heldigvis forsatt å få friville til sitt arbeid, men det blir ikke bedre av at som sagt avdankete politikere blir innsatt i stillingene sine av arbeiderpartiet og andre partier for at de skal ha en karriere til de går av med pensjon. Gutteklubben grei er altfor tydelig i RS.

Jeg visste ærlig talt ikke at partiene hadde noen innvirkning på valgene eller ansettelsene i RS... og minst av alle Arbeiderpartiet. Man kan gi AP skylda for mye, men ikke akkurat rotet i RS!

Er forøvrig enig i at de tidligere politikerne som satt høyt i systemet ikke ga noe særlig løft for anseelsen.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Fanaholmens innlegg var aktuell for 5 år siden. Min kritikk her på BP var også ganske krass dengang, men mange bølger har rullet siden omleggingen.

 

De som følger med har vel innsett at RS-skuta er nå flott og har en sikker kurs med kompetent mannskap, også i ledelsen.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Denne debatten har dessverre sporet litt av i forhold til hva som har betydning for sjøsikkerheten. Redningsselskapet er en frivillig, humanitær forening, ikke fordi den i hovedsak består at frivillige medarbeidere, men fordi det er organisasjon som eies av medlemmene, og ikke av staten eller private investorer.

 

Vi i Redningsselskapet er stolte av å jobbe i en organisasjon som i 120 år har kombinert det frivillige med det profesjonelle. Det er det som er vår styrke. De som ønsker seg svenske tilstander med bare frivillig bemannede skøyter, bør ta seg en tur på svenskekysten - og så en tur på norskekysten, for å se på forskjellene. Når vi har som langsiktig mål å fortsatt ha 25 fast bemannede redningsskøyter, så er det fordi både kysten vår og øvrige forhold tilsier at det er nødvendig. I Sverige er Sjöräddingssällskapet først og fremst opptatt av å redde liv - og fartøyene de har, er først og fremst egnet til det.

 

Vi sier i vår formålsparagraf at vi skal redde liv, berge verdier og verne kystmiljøet - i tillegg til å drive opplysnings- og forebyggende virksomhet, det er fordi vi er den eneste organisasjonen, eller etaten i Norge som kun har sjøsikkerhet som formål.

 

Hvilket nivå vi skal ha på beredskapen vår er i stor grad avhengig av "bestillingen" fra våre myndigheter; hva Fiskeri- og kystdepartementet ønsker som bevilgende instans og hva Justisdepartementet ønsker som operativt ansvarlig for sjøsikkerheten, er det som avgjør hvilke fartøy vi skal ha i fremtiden og hvilket nivå beredskapen vår skal ha. Det fikk vi sist bekreftet i et møte med Fiskeridepartementet for et par uker siden, der det ble påpekt at Staten aldri har bedt oss ta et ansvar for miljøet og heller aldri har satt noe krav til hvor mange redningsskøyter vi skal dekke kysten med.

 

Hvis Staten sier at vår innsats er unødig, så er det ikke bare demotiverende, det får også betydning for hvilke skøyter vi skal bygge i fremtiden. Derfor burde både ansatte i Redningsselskapet og våre mange støttespillere blant båtfolket, rette energien sin mot sine lokale Stortingspolitikere og spørre om de vet hvor viktig redningsskøytene er for sjøsikkerheten og for kystmiljøet. Faktum er at nærmere 70 prosent av alle de rundt 2000 hendelsene Hovedredningssentralene sender ut ressurser til på sjøen, løses av redningsskøytene. 25 prosent løses av kystvakt og 330-skvadronens helikoptre, ofte i samhandling med redningsskøytene. 5 prosent av beredskapen står andre aktører for.

 

Så vår oppfordring er - spør politikerne: Hvilken sjøredningsberedskap synes dere vi skal ha i fremtiden, en som gir tryggheten fast bemannede redningsskøyter gir, eller en som gir usikkerheten knyttet til om den frivillige skøyta kan rykke ut eller ikke. Vi mener den kombinasjonen vi har i Norge i dag er den beste, 25 fast bemannede skøyter som stort sett kan nå hvilket som helst punkt på kysten innen to timer, kombinert med frivillige sjøredningskorps som er et livreddende supplement mellom de fast bemannede skøytene.

 

Som kommunikasjonssjef i Redningsselskapet håper jeg forumdeltakerne er med ög sprer det budskapet til de som bestemmer. Krangling om hypotetiske problemstillinger her på baatplassen, er i alle fall ikke med på å øke sjøsikkerheten!

Redigert av ErnstL (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er meget betryggende å se at Redningsselskapet fortsatt har som langsiktig mål å ha fast bemannede redningsskøyter med profesjonelle mannskaper! I mitt innlegg lenger oppe i tråden pekte jeg også på nødvendigheten av disse skøytene når det kommer til verharde kyststrekninger, og for å kunne berge verdier og verne om miljøet, i tillegg til å redde liv. I slike tilfeller har sjøredningskorpsbåtene bemannet med frivillige for store begrensninger når det kommer til stor sjøgang og kraftig vind, og ved behov for krafitg slepekapasitet. Ikke minst har de frivillig bemannede sjøredningskorpsbåtene i mange tilfeller for lang responstid, noe som selvsagt også i høyeste grad inngår i spørsmålet om sjøsikkerhet.

 

Det var Bitteliten sine uttalelser i denne tråden som gjorde det nødvendig å minne om hvilken verhard kyst Norge har, og hvilke redningsskøyter Redningsselskapet har behov for når deg skal oppfylle sine nåværende mål om å berge verdier og verne om miljøet, samt redde liv.

 

Men at sjøredningskorpsbåtene utgjør et godt supplement til de store redningsskøytene, er det heller ingen tvil om etter mitt syn.

 

Rettet for skrivefeil. Sitter i solveggen med dertil kraftig lys og slapper av...

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De som ønsker seg svenske tilstander med bare frivillig bemannede skøyter, bør ta seg en tur på svenskekysten - og så en tur på norskekysten, for å se på forskjellene.

 

Det er kanskje meg, men sånn rent funksjonsmessig ser jeg ikke noen stor forskjell. Eller?

Link to post
Share on other sites

 

Det var Bitteliten sine uttalelser i denne tråden som gjorde det nødvendig å minne om hvilken verhard kyst Norge har, og hvilke redningsskøyter Redningsselskapet har behov for når deg skal oppfylle sine nåværende mål om å berge verdier og verne om miljøet, samt redde liv.

 

Og hvilke uttalelser var det?

Jeg ser helt klart sammenheng mellom oppdragstype, vær og båttype. Men jeg ser ikke helt sammenheng mellom båtstørrelser og bemanning. En stor skøyte med kraftigere sjøegenskaper og bedre slepekraft kan også bemannes helt eller delvis med frivillige. Og jo takk - jeg vet ganske godt hvordan solgangsbris og dårlig vær kan være i ytre Oslofjord - kanskje bedre enn mange som bare er ute om sommeren i fint vær :smiley: Jeg har også vært med på noen SAR operasjoner der NSSR trakk seg pent og høflig tilbake pga været, men det er mange år siden, og inngikk de få prosentene av oppdragene som KV tok seg av :smiley:

 

Til ErnstL - denne diskusjonen handler ikke om hva som er nødvendig for sikkerhet på sjøen. Den handler om hvordan NSSR oppfattes. Jeg mener det er rimelig klart beskrevet i første innlegg. At du er uenig i det er helt OK - men det betyr ikke at du har rett til å si at denne diskusjonen er feil.

 

Som kommunikasjonssjef i NSSR er kanskje resultatet av interesse å se. Det forteller både hvilke forventninger båtfolket har til alle skøyter, og det gir en indikasjon på hva slags image NSSR har. Hvilket image NSSR ønsker i dag vet jeg ikke - jeg har ikke sett noen definisjon på ønsket posisjon på merkevarene RS som dere nå bygger opp. Men i og med at du klart sier at dere er en frivillig humanitær organisasjon er det kanskje interessant at et klart flertall ikke oppfatter dere slik (jeg sier ikke at utvalget her er representativt)

 

Ut i fra mine kunnskaper om politiske prosesser ser jeg at NSSR's image kanskje kan ha en påvirkning på hva som tilføres av midler. Således er det et viktig valg. Dette tenkte dere sikkert på da dere definerte ny profil og posisjon for RS. Jeg deler din oppfatning av at vi alle skal påvirke politikerne.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg oppfattet dette som en debatt om hvorvidt Redningsselskapet er en frivillig organisasjon eller ikke. Det er lett å ha meninger om mye, men vi er medlemmer av Frvillighet Norge vi også, og som sådann er vi akseptert som en frivillig organisasjon. Vi har over 60.000 medlemmer og mange medlemmer som driver med frivillig innsats, det er det som skal til at vi regnes om berettiget til å ta i mot midler fra Norsk Tipping (selv om vi ikke har lokalavdelinger med egne organisasjonsnummer og derfor ikke kan motta penger over grasrotandelen).

 

En del av debatten har som forutsetning at det er det samme om det er frivilige eller fast bemannde ombord i redningsskøytene. Det kan nok stemme en helg i juni eller juli, men ikke midtvinters nordpå eller på Vestlandet.

 

Frivillig bemannede sjøredningskorps gjør en uvurderlig innsats - de vel 900 frivillige legger tilsammen ned nesten like mange årsverk i sjøsikkerheten som våre 165 fast ansatte sjøfolk, men med våre kystforhold og mangelen på annen (statlig) beredskap, er det helt nødvendig også med fast bemannede skøyter. Å skaffe de 50 nødvendige frivillige for å drive en redningsskøyte på helårsbasis er vanskelig nok i store byer som Bergen, Kristiansand og Trondheim. Å få til det samme i Båtsfjord eller i Vardø ville ikke vært mulig. Dermed ville beredskapen bli avhengig av befolkningstettheten, det ville trolig ingen synes er tilfredsstillende beredskap. Norges Røde Kors gikk for en uke siden og advarte om at man helst ikke burde gå seg bort på fjellet midt i uka, da var det nemlig vanskelig å skaffe frivillige letemannskaper. Vi har heldigvis ikke merket dette så hardt foreløpig, men også våre frivillige har jobber på dagtid som de må forlate når alarmen går, slike hensyn trenger ikke våre faste mannskaper å ta.

 

Nok en gang, det blir ikke bedre sjøredningsberedskap av denne debatten - det blir det bare hvis flere spør politikerne våre hvilken beredskap de ønsker langs kysten - og om de er klar over hvor mye av denne beredskapen redningsskøytene står for.

 

Ernst Larsen, kommunikasjonssjef i Redningsselskapet

Link to post
Share on other sites

Jeg oppfattet dette som en debatt om hvorvidt Redningsselskapet er en frivillig organisasjon eller ikke.

Fint - da er vi på samme bane. Den videre tanken med dette fra min side er at hvorvidt man oppfattes som en frivillig organisasjon eller ikke også påvirker "givergleden" fra mange parter i samfunnet, også politikere. Og det påvirker også hvilke forventninger omgivelsene (dvs medlemmer, kunder og andre interessenter) har til organisasjonen.

 

Noen som har erfaring med merkevarebygging sier ofte at "image is everything - reality is perception". Dere bygger opp merkevaren RS nå - da er det etter min lille erfaring med slike ting en fordel å både vite hvor man er og hvor man skal.

 

Jeg tror alle som er aktive på Baatplassen er opptatt av sikkerhet på sjøen. Noen er mer opptatt av det enn andre, og noen er nok også med å legge ned både timer og døgn på å være til stede for andres sikkerhet på sjøen.

 

Jeg deler synspunktet at det trengs andre skøyter langs norskekysten enn langs svenskekysten. På samme måte som at RNLI i England trenger andre båter igjen.

 

Et interessant apropos med RNLI er måten de kommuniserer sin frivillighet på: http://www.rnli.org.uk/ The RNLI is the charity that saves lives at sea.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...