Jump to content

Er Redningsselskapet en frivillig organisasjon?


Bitteliten

Recommended Posts

Men, det er vel ikke frivillig å betale den giroen jeg nettopp fikk på 175 kr fra redningsselskapet sitt småbåtregister? :lol:

 

Jo da det er frivillig enn så lenge. Men hvis politiet og andre få det som de vil blir det snart tvang der og...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Bare som en kommentar til tallene fra Røde Kors lenger oppe;

Stort sett alt arbeid som Røde Kors utfører i Norge gjøres av frivillige, uten betaling. Unntaket er vel noe ambulansetjeneste på færre og færre steder i Norge. De fleste avlastningsambulanser bemannes også av frivillige. Alt av leteaksjoner i hjelpekorpsene organiseres og utføres av frivillige. Ute lokalt ser vi veldig lite til statsstøtte.... Vi bruker mye fritid til å tjene penger slik at vi kan anskaffe biler, snøscootere, båter, o.l. slik at vi kan bruke mer fritid ute på leteaksjoner....

 

Tallet på faste ansatte i Røde Kors må ses på bakgrunn av antall medlemmer (180 000), det kreves faktisk en god del arbeid å ta vare på de frivillige medlemmene. I tillegg har Røde Kors relativt stor aktivitet i nødhjelpsarbeid ute hvor man jo ikke kan basere seg på frivillighet. Det siste er også bakgrunnen for det høye beløpet i overføring fra staten.

 

Røde Kors nasjonalt er i ferd med å bli mer og mer frivillig, i og med bortfall av fler og fler ambulansekontrakter. I NSSR ser det ut til å gå andre veien...

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Røde Kors nasjonalt er i ferd med å bli mer og mer frivillig, i og med bortfall av fler og fler ambulansekontrakter. I NSSR ser det ut til å gå andre veien...

 

Redningsselskapets visjon er er å øke antaller sjøredningskorps fra 17 med ca. 900 frivillige til 23. Det betyr en økning med ca. 200-300 nye frivillige.

 

Denne trenden gjelder nok alle.

Redigert av Frivakten (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Det er et relevant spørsmål. Men fra NSSR sin side tror jeg spørsmålet handler om å ha så mange og gode skøyter som mulig for de pengene man har til rådighet, og da er ikke følelsene til de ansatte det aller viktigste. Det er i hvertfall slik mange bedrifter tenker :smiley:

 

Den nye korpsbåten som er under bygging ser ut som en blanding av Flyer og Simrad klassen.

http://www.nssr.no/Forside/Moderne+redskap+for+frivillige.120439.cms

 

 

Forrsten - når du først er på tråden: Anser du deg som ansatt i et rederi eller en frivillig organisasjon?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg håper ikke Redningsselskapet baserer seg på frivillighet og at sjøfolka forsvinner. Vår trygghet har i alle år vært sjøfolka som bor ombord/på brygga.

For all del, de frivilige gjør så godt de kan ved siden av jobben de har og lever av.

 

Jeg er opptatt av at vi båtfolk alldri slutter med å hjelpe hverandre. Det er vel båtfolkets frivillighet som i alle år har vært hjelpen nærmest?

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er et relevant spørsmål. Men fra NSSR sin side tror jeg spørsmålet handler om å ha så mange og gode skøyter som mulig for de pengene man har til rådighet, og da er ikke følelsene til de ansatte det aller viktigste. Det er i hvertfall slik mange bedrifter tenker :smiley:

 

Den nye korpsbåten RS har under bygginer ser ut som en mix av Petter C G Sundt klassen (Sundt Flyer mfl) og Simrad klassen.

http://www.nssr.no/Forside/Moderne+redskap+for+frivillige.120439.cms

 

Anser du deg som ansatt i et rederi eller en frivillig organisasjon forresten?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter min mening ville det vært helt håpløst å erstatte fast bemannede skøyter med frivillige. Jeg antar at dere som er fast ansatt har en helt annet nivå på kompetanse.

 

Men det kommer og ned til hva som gir mest "bang for the buck". Jeg ville tro at det er fornuftig å ha en blanding av fast bemannede skøyter og redningskorps f.eks i Oslofjorden.

 

Jeg vet ikke hvor mange liv/verdier som ville gått tapt i forskjellige scenarier som:

- Brukt alle midler i RS på fast bemannede skøyter (vet ikke hvor mye det koster i drive en fast bemannet vs redningskorps - men ser for meg en 5-8 gang?)

- Vraket alle fast bemannede skøyter og satset på kun redningskorps. Med en 5 gang på kost ville vi kunne fått 70-100 redningskorps ekstra i landet

- Beholde miks som i dag.

 

JLDO: føler du at du/dere står i fasesonen for å bli skviset ut?

Link to post
Share on other sites

Er jo ikke sikkert at du har retten på din side. Det er ikke så veldig vanskelig å nedbemanne en bedrift i Norge om man gjør det på rett måte. Faktisk er Norge et av de landene i Europa der det er enklest og billigst å nedbemanne.

 

Det er interessant å registrere at du ikke bryr deg noe om konsekvensene for sikkerheten på sjøen av at dere skal forsvare arbeidsplassene deres rettslig, uansett om dere rett eller ikke.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...