Jump to content

Er Redningsselskapet en frivillig organisasjon?

Bitteliten

Recommended Posts

Det er selvsagt dårlig gjort å avbryte denne viktige diskusjonen om størrelser og gå tilbake til det tråden opprinnelig handlet om.

Begrepet "frivillige organiasjoner" har vel etterhvert mistet sin opprinnelige betydning. Landsforeningen for hjerte- og lungesyke var vel en gang en frivillig organisasjon, men er nå kontraktpartner med opptil flere etater (helse, utdanning og kanskje noen flere) og baserer sin drift, og ikke minst sine lederlønninger, på merkantil drift i konkurranse med andre instanser. Røde kors driver fortsatt noen ambulansetjenster, også her etter konkurranse.

Norsk luftambulanse er et veldig godt eksempel, på den ene siden samler de inn midler, på den andre siden driver de et kommersielt helikopterselskap.

Redningsselskapet er vel litt i samme båsen.

For meg er det et poeng å skille mellom frivillig og kommersiell, og alle de organisasjonene jeg har nevnt er for meg kommersielle instanser, og jeg forholder meg til dem som slike. Jeg har alltid vondt av dem som sitter og samler inn penger til f.eks. LHL på handlesenteret, mens jeg vet at det de klarer klore sammen går inn i en stor pott der det alt vesentlige dreier seg om kommersielle vurderinger, ikke alltid i tråd med det som vel var tanken til dem som startet organisasjonene. Når jeg vurderer fortsatt medlemsskap i Redningsselskapet gjør jeg det utfra en ren vurdering av kost og nytte. Dette er sikkert kynisk, men det får nå så være.

Laholm

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...