Jump to content

Hvilket allround seilbrett er best ifht pris?


bjoris

Recommended Posts

Aha, det var 2 forskjellige annonser der ja. Jeg vil tro at det er ubetydelige forskjeller på de to Mistral-brettene. Skjedde mye utvikling på begynnelsen av 2000-tallet, senere har det vært mindre endringer.

 

Hvis du kontakter selger av det 5 år gamle brettet og ber om eksakt betegnelse på de ulike delene så kan du legge det ut her så kan jeg prøve å gi en vurdering.

 

Jeg tror Rio er et bra brett, men det vil være teknisk vanskeligere enn Mistralen helt i begynnelsen.

 

Kjøper du den eldste Mistralen for en billig penge så kan du bruke sommeren til å finne ut om du har lyst å gå videre med sporten. I såfall selger du Mistralen til samme pris neste år og kjøper et brett som kanskje er enda litt mer avansert enn Rio. Eventuell barnerigg kan du da beholde for bruk med neste brett.

Helge O

Link to post
Share on other sites

N`Trance m/barnerigg

 

Denne var jo svært interessant da, 5 lapper og barnerigg. MEN, det er lite seil for voksne og barneseilet er litt stort for de minste barna og blir nok tungt med samme mast (selv om det er egen lett bom). Dersom jeg f.eks ville hatt en 7.3 kvm i tillegg eller 6,7 må jeg da forvente ny mast OG bom? Isåfall blir jo dette fort dyrt likevel...

 

Det er uansett ikke så dumt at det er en liten rigg, da har jeg sjansen i mye vind også så to seil er ikke bortkastet... hvor mye må det blåse for at en plugg på 100 kommer i plan med 5,0 kvm og dette brettet? Lett orkan?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Han skriver at det følger med 3.7 seil som passer for barn og voksne og at det rigges på samme mast som 5.0 seilet. Det sier meg at dette ikke er snakk om en ekte barnerigg, det er nok bare et lite "voksenseil" og da blir det for tungt å håndtere for et barn - selvsagt avhengig av alder og størrelse på barnet. Men prisen var jo ikke så ille.

 

Med dine 100 kg begynner 5.0 seilet å gi skikkelig kraft ved 12-14 sekundmeters vind.

Et seil på rundt 7.0 m2 vil normalt behøve lengre mast og bom enn 5.0 seilet.

 

Men man må lære å krype før man lærer å gå, så det er ikke sikkert at det blir så feil å starte med 5.0 også for deg :)

 

Tror heller jeg ville forsøkt å prute det 5 år gamle brettet litt ned og investert i en helt ny barnerigg.

Helge O

Link to post
Share on other sites

hehe, ja jeg kjøpte dette med en gang enda jeg er klar over det du skriver.

 

Grunnen er at dette egentlig skulle være et prosjekt med naboen som har nøst nedenfor der vi bor, de ville bare ha et billig brett som vi ikke trengte være redd for når barne holder på selv, til noen tusen. Når jeg ble helt hekta på dette så backet de ut så nå er vi sammen om prosjektet igjen og det er jo smart, 2.500 på hver er jo ingenting så kan jeg kjøpe meg et brett som passer meg til nest år om dette blir en suksess og om det ikke blir det så har vi ikke brukt noe særlig peeng på det...

 

Da blir jo kostnaden med drakt mye høyere... regner med ca 3000 for en skikkelig drakt, sko, handsker og hette. Noen som vet om en butikk i Bergen som selger slikt, tenkte like godt å hente brettet i morgen så er det klart til påske... huhei, det var 6,6 grader i sjøen når jeg var ut med Hansemann på søndag...:)

 

Når det gjelder riggen så er den liten, men som du skriver, det kan være et greit seil å lære seg med. Spesielt om det blåser mye tror jeg det for en nybegynner blir slitsomt med opp mot 7 kvm... så uansett er det vel kjekt å ha 2 rigger? Skal jakte på en 7 kvm rigg også brukt...

 

Masta er 400 så den kan ikke brukes på større seil, men bommen kunne ta opptil 7 kvm mente han som selger, han tror jeg har peiling, han hentet bommen og sjekket for sikkerhetsskyld, men ulempen er at den da blir for liten for 3,7 seilet om en vil ut i storm å prøve seg, det holder nok lenge med kuling for min del, men slik jeg husker det så var det når det skummet på toppene at det var gøy, men så var det jo ellers bare slitsomt å stå på det gamle semisinkerbrettet uten at en kom i plan...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med seilbrettet da :) Tror uansett det var et godt kjøp. Begynn med 5.0 seilet, det er fint til opplæring også i lite vind. Man må ikke plane for å ha det gøy.

 

Lurt å kjøpe god våtdrakt, jeg bruker 5/4 mm drakt hele året, superundertøy under på de kaldeste dagene. Har også en kort sommerdrakt på 2.5 mm, blir ikke mye brukt :)

Hette og sko finner du på XXL.

Helge O

Link to post
Share on other sites

Takker:) Tror det var lurt å kjøpe rimelig nå, det blir jo en utfordring å få tid til alt en driver med og nytt=mer stress for å ta vare på det...

 

Ja, så var det drakt da, tenkt å kjøpe meg det samtidig som jeg kjørte til Bergen. Fant denne, så vel bra ut til nesten halv pris?

 

http://seafun.no/produkt/618/6379/west-nitro-5-4-våtdrakt.htm

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg vært deg så hadde jeg satset på noe mer kjent når det gjelder våtdrakt. Det er det som kan være forskjellen mellom å ha det gøy og å fryse og hate verden :)

 

Feks denne Neilpryde Prisen er ikke så mye høyere heller.

Har samme drakta, men 3 år gammel. Bruker den fra tidlig vår til sen høst. Har også brukt den vinterstid med superundertøy, men har gått over til tørrdrakt siden det er lite behagelig å skifte til tørre klær når det er sludd i lufta....

 

Det finnes andre alternativ også, og hvis du er i Bergen av og til så har Srfsnosk8 åpnet i nye lokaler. De har drakter til vindsurfing som ikke koster skjorta.

Link to post
Share on other sites

Ja her går det unna, da er drakt, hette, sko og handsker bestilt. Får det i posten på torsdag så kan jeg bytte om det ikke passer, denne drakten skal visst passe svært godt og være kjempebra, strekkevnen var veldig bra 10 cm kan dras til 20 cm før den ryker, kalt neopren 100...

 

Fant ut at jeg bare gjør meg ferdig nå så er det gjort... 2800 fritt levert for alt så det var mye rabatt, men det spørs vel om ikke prisene er drøye i utg.pkt? Har ikke peiling, men 35% avslag var jo greit nok.

 

Drakt: (veilpris kr. 2.990,-)

http://seafun.no/produkt/618/6383/west-lotus-5-4-fluid-seam-gbs-våtdrakt.htm

 

Hette: (veilpris kr. 390,-)

http://seafun.no/produkt/608/6457/west-hood.htm

 

Sko: (veilpris kr. 549,-)

http://seafun.no/produkt/609/6370/west-5mm-våtsko.htm

 

Handsker: (veilpris kr. 349,-)

http://seafun.no/produkt/607/6268/west-3mm-hanske.htm

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg skal komme tilbake med rapport, om jeg ikke har peiling på drakter så vet jeg iallefall om jeg fryser eller ikke, ehhe... leste litt teste på nett i går, vet ikke hvor objektive de var, men fikk mye skryt, det var et system med dobbelrygg slik at vann rant ut, så litt fiffi ut, men det er kanskje vanlig på alle drakter? Ser ut til at alle Westdrakter har limte sømmer, det står trippellimt på denne Lotus-versjonen, antar det er fordi det ikke holdt de to første gangene, hahahah...:giggle:

 

 

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hehe

 

Du merker fort om du fryser ja :)

 

Ser jo rimelig seriøse ut de draktene. Heldigvis finnes det mye bra som jeg ikke har hørt om :thumbsup:

Dobbel rygg er jo et stort pluss. I den jeg linka til (min drakt) er det sannsynligvis et litt mindre avansert system. En kamerat som har en dyr O'Neill-drakt har et sånt som du sannsynligvis snakker om. Helt topp :)

 

Forhåpentligvis får jeg "nyebrettet" mitt snart så jeg rekker å teste litt før jeg reiser på jobb igjen. Har bra store saltvannsabstinenser nå!

 

Ser fram til rapport når du får testa litt.

Link to post
Share on other sites

Da er brett og rigger hentet. Det var som forventet+. Det mest positive var at masta var 35% karbon og dermed svært lett ifht det jeg hadde ventet, tror derfor 3,7 med barnebom blir ganske letthåndterlig for de eldre ungene iallefall. 5.0 seilet var meget bra, men 3,7 hadde et lite hull, det var ikke i området med det gjennomsiktige så paret som solgte det hadde ikke noe annet enn blank tape, tenkte jeg skulle prøve spinnakertape på begge sider. Bare ganske lite hull, ca 2-3 cm. Det fulgte med mye småtteri som jo var fint, to masteføtter, nedhalsutstyr, 2 trapesliner (en lang og en kort), to opphalsliner og mastefoten var ny. Antar mye av dette er sånt som får 100 lappene til å rulle på vei ut av butikken... med nytt under armen... Nei, 5000 for alt dette syns jeg var flott... Hadde håpt påsketuren til fjells ikke ble før onsdag, men nå må jeg opp etter seilasen søndag (stor båt) så dermed blir det nok ikke testing før tidligst 2. påskedag... Drakta er ikke kommet enda...

 

Fikk nettopp nytt tilbud fra Surfesentrum nå, Viper Fanatic 285 med 6,7 kvm tror jeg det var til 10.600, første tilbud var 11.600. Da var det også rimelig barnerigg til 2.000 så det var jo et bra tilbud, men med alt dette dillet så hadde det vel nærmet seg 3 ganger prisen av det vi kjøpte, men selvagt vært litt mer tilpasset vårt behov. Er spent på 5.0en om det blir lite raskt eller om det er helt ok i starten...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...