Jump to content

Forslag til familiebåt til 450-600K


Kal-El

Recommended Posts

Hei!

Jeg driver og planlegger båtbytte. Har en Bella 530Excel idag, som jeg er storfornøyd med, men 3 fotssyken har meldt seg og jeg har begynt å kikke på alternativer. Et absolutt krav er at den må ha vannklosett, helst i eget rom, men det er ingen absolutt krav. Prismessig må den ikke være over 600K, og gjerne under 500K. Jeg ønsker nyest mulig båt, da jeg ikke er så veldig flink til å reparere saker og ting, langt mindre har tid til det:) Er fryktelig i tvil om jeg skal gå for utenbords eller diesel-innenbords. Bruken blir som en daycruiser, mye kveldsturer, en og annen overnatting, og hvem vet kanskje en helg i båten. Vi er en familie på to voksne to barn (4,7) og en liten hund. Vi har en hytte cirka 1,5 - 2 timers båttur (i 25-30knop) unna, og båten kommer nok til å bli brukt endel til å frakte oss dit. Jeg tenkte i utgangspunktet på en "trailbar" båt, da jeg føler det er lettvint. Har satt opp endel alternativer under og håper folk med kjennskap til båtene kan komme med synspunkter, legg gjerne til andre alternativer

 

Yamarin 76DC: Nyydelig båt, men liker kanskje ikke helt utseendet med kalesjen oppe, ei heller driftskostnadene?

 

Ibiza 22 weekender: Også en fin båt, finere kalesjeløsning. Endel trangere enn 76dc? Eget toalettrom, men er det for trangt/lavt?

 

Uttern D66/68 diesel: Fin båt, ser på utgaver med 210hk diesel, er dette holdbare drev og motorer?

 

Galia 670MC: Liker konseptet veldig godt, men har tilsynelatende bare 115 liter drivstofftank, og da er den ikke aktuell.

 

Nor-dan 780: Litt stor til å "traile"?

 

Skibsplast 690: Synes den ser litt merkelig ut, men helt klart et godt alternativ.

 

 

Legger ikke skjul på at jeg ikke har blitt helt voksen og derfor synes fart er gøy:)

Dette er et båtbytte jeg kommer til og bruke lang tid på å fullføre, håper å komme frem til den "ultimate" båten for meg. Håper på god hjelp fra Dere:)

Link to post
Share on other sites

Her har du mye å velge i. Men jeg syntes 600 hk blir allt for lite power. Jeg ville no heller forsøkt å doble den ytelsen og da selvsagt bensinmotor. Finnes jo en del flotte turbinmotorer som har stått i helikopter f.eks. Svært billig å importere fra Unaiten. Disse kan faktisk også kjøres på jetfuel, altså parafin. Ikke tull med bare 600 hk, da må du bare skite om et par år.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt min Skibsplast 690 et par år nå. er i samme situasjon som deg, ville ha noe nytt da jeg ikke vil bruke tid på å skru på båt/motor, og samtidig ville jeg ha mest mulig "bo-båt". Er godt fornøyd. Jeg valgte denne pga pris, dieselmotor, innvendig plass og innvendige løsninger. Stick cabinen er bare helt genial. Båten har skikkelig bysse og eget toalettrom. Kalesjeløsningen er god. Det eneste jeg ikke er like fornøyd med er at sofaen fremme, som gjøres om til dobbelseng vha puter er litt ubehagelig å ligge på for to voksne. Men det har jeg løst med å lage til en egen madrass. At Skibsplast er et anerkjent merke er også av betydning.

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Nidelv 690 synes jeg er stivt priset... Er nok enig i at større er bedre, Bavaria båtene synes jeg er praktiske og flotte, 25-foteren har en overdrevet stor targabøyle, så den er minst pen av de... Ved neste båtbytte er det nok god sjans for at det blir en Bavaria 28, men da må det spares en hel del mer først:)

Link to post
Share on other sites

Nidelvene er dyre å kjøpe og holder seg godt i pris. Og kvaliteten er meget god. Men jeg sliter litt med å komme med gode forslag. Du skal altså ha en så ny som mulig rask båt av god kvalitet som du ikke behøver å skru på selv som kan settes på trailer og som er komfortabel for 2+2 en helg. Hm - det er en lei nøtt å knekke.

 

Bayliner kanskje?

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27278059

 

Finmaster

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27120652

 

Men her fant jeg en som jeg tror er helt perfekt. Askeladden 705

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27055366

Den er et litet kolumbiegg og med 200 hesters diesel funker den bra.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nidelvene er dyre å kjøpe og holder seg godt i pris. Og kvaliteten er meget god. Men jeg sliter litt med å komme med gode forslag. Du skal altså ha en så ny som mulig rask båt av god kvalitet som du ikke behøver å skru på selv som kan settes på trailer og som er komfortabel for 2+2 en helg. Hm - det er en lei nøtt å knekke.

 

I'm a hard man to please:)

Link to post
Share on other sites

Angående kalesje som ikke er så pen, så ville jeg heller valgt en båt med god ståhøyde under kalesjen, ikke nødvendigvis det peneste på en noenog20foter, enn en som har en mere strømlinjeformet kalesje men kanskje ikke den beste ståhøyden. Det er utrolig slitsomt å bevege seg med krommet nakke i flere timer, ihvertfal en hel helg med overnatting. Det er en mager trøst å ha en strømlinjeformet kalesje når nakken er stiv og støl :)

Dessuten virker det som at det er bedre/ klarere sikt gjennom frontvinduet på kalesjen jo nærmere 90grader vinkel det er. Dess mere skrående, jo dårligere sikt, hvilket betyr mye for fører i ruskete vær.

 

Forøvrig stjeler det også en del plass av sittebenken akter når bakveggen på kalesjen skråner slik som på Askeladden 705, ser det ut for. Der er vel Baylineren bedre med en veldig rett bakvegg.

 

Kalesjeløsningen har en del å si når man først må utnytte det som er av plass, selv om det ikke er så pent.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med denne fra Grimstad Plast. Kjenner ikke til merket, men den er innholdsrik og spesiell med aksling. 2005mod med D3 motor. Eget toalett, septiktank og dusj. Varmer, kok, v-vann.. trailbar..

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27340699

 

Eller en Nor-Dan. Bra utstyr på denne også. Dog litt opp i pris.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27296883

 

Hvor i landet befinner du deg, det er jo litt vesentlig å vite da geografi setter noen grenser for hvor langt du vil kjøre for å se på båt.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...