Jump to content

Forslag til familiebåt til 450-600K


Kal-El

Recommended Posts

Her kommer et par momenter jeg kom på i farta..

 

Bensin vs Diesel: Ettersom du vet du kommer til å bruke båten mye til hytta og du vet hvor lang tid det tar og kanskje hvor ofte du drar dit, så kan du jo regne litt på forbruk og timer du har i løpet av sesongen.

Du har barn som sikkert synes det er fint å bade fra båten etterhvert. Innenbordsmotor gir en stor badeplatform bak.

Innenbordsmotor medfører nok noe høyere servicekostnader.

Men angående forbruk og vedlikeholdskostnader har det vært flust av diskusjoner om her i forumet...:)

 

Ettersom dere har små barn kan det være en stor fordel å ha en stiklugarløsning som ikke må res opp/ senking av bord og at 2 av sengeplassene er permantent uten at det reduserer andre fasiliteter. Senga står alltid klar når ungene vil/skal legge seg og de voksne vil sitte oppe noen timer til.

 

I farta kommer jeg på følgende fasiliteter du sikkert vil ha:

Koketopp, vask og v-vann. Sikkert nok med 1 bysse/ pantry. Utendørs gir mindre stekos i salongen. God skapplass ved bysse/ pantry.

Toalettrom med toalett og vask, bonus med innendørs dusj. (Dusj på badeplattformen holder sikkert lenge.)

Septiktank for å kunne benytte seg av gjestehavner og å kunne gå på do på samme sted som barna bader bader :)

Defroster på vindu og vindusvisker på minimun førersiden.

Varmer

Stiklugar

Ombyggingsmulighet av sittegruppe under dekk til dobbeltseng.

Ståhøyde under kalesje, og rett bakvegg på kalesje for å utnytte plassen i sittegruppe.

Ankervinsj er kanskje ikke et "must have".

Baugtruster ettersom du føler det er nødvendig. Tenker det er litt ettersom båtens egenskaper, vindfang og motoralternativ.

Landstrøm?

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for veloverveide tips som jeg kommer til å ta med meg videre i prosessen:)

Må innrømme at jeg faller mer og mer for Yamarinen. Den har stikkabin, baugthruster, bysse ute og mye uteplass.

 

Her kommer et par momenter jeg kom på i farta..

 

Bensin vs Diesel: Ettersom du vet du kommer til å bruke båten mye til hytta og du vet hvor lang tid det tar og kanskje hvor ofte du drar dit, så kan du jo regne litt på forbruk og timer du har i løpet av sesongen.

Du har barn som sikkert synes det er fint å bade fra båten etterhvert. Innenbordsmotor gir en stor badeplatform bak.

Innenbordsmotor medfører nok noe høyere servicekostnader.

Men angående forbruk og vedlikeholdskostnader har det vært flust av diskusjoner om her i forumet...:)

 

Ettersom dere har små barn kan det være en stor fordel å ha en stiklugarløsning som ikke må res opp/ senking av bord og at 2 av sengeplassene er permantent uten at det reduserer andre fasiliteter. Senga står alltid klar når ungene vil/skal legge seg og de voksne vil sitte oppe noen timer til.

 

I farta kommer jeg på følgende fasiliteter du sikkert vil ha:

Koketopp, vask og v-vann. Sikkert nok med 1 bysse/ pantry. Utendørs gir mindre stekos i salongen. God skapplass ved bysse/ pantry.

Toalettrom med toalett og vask, bonus med innendørs dusj. (Dusj på badeplattformen holder sikkert lenge.)

Septiktank for å kunne benytte seg av gjestehavner og å kunne gå på do på samme sted som barna bader bader :)

Defroster på vindu og vindusvisker på minimun førersiden.

Varmer

Stiklugar

Ombyggingsmulighet av sittegruppe under dekk til dobbeltseng.

Ståhøyde under kalesje, og rett bakvegg på kalesje for å utnytte plassen i sittegruppe.

Ankervinsj er kanskje ikke et "must have".

Baugtruster ettersom du føler det er nødvendig. Tenker det er litt ettersom båtens egenskaper, vindfang og motoralternativ.

Landstrøm?

Link to post
Share on other sites

Nordan 780 har jeg eid selv. ette er en flott båt som er perfekt for en 2+2 familie. Full ståhøyde under dekk, god uteplass. Kan absolutt anbefale denne.

 

 

Ja mener det er en praktisk og fin båt. Men er den trailbar? Hvor tung er den med maskin? Ser for meg den er litt vanskelig å dra opp på hengeren siden den er så høy...

Hadde du noen problemer med drev/motor? Hvor lenge hadde du den og med hvilken motor/drev?

Link to post
Share on other sites

Den Yamarinen der var ikke dum. Skikkelig kokeplate også, -siden spritbrenner kan være litt ukurant på trekkfulle steder.

Intim men stor sittegruppe oppe og på sett og vis eget toalettrom i og med at man sikkert kommer til å oppholde seg for det meste oppe. Lag et forheng foran stikk "lugaren" så kan man tømme blæra uten tilskuere etter at ungene har langt seg. En liten lesepampe inni stikklugaren så ungene kan lese donald mens mor og far tar seg et glass vin i sommerkvelden :)

Lettomsettelig båt som definitivt ikke er undermotorisert når du finner ut at du vil ha en litt større båt til neste år :) med en slik båt så blir kanskje turen til hytta ikke bare en transportetappe :)

Link to post
Share on other sites

tenker litt her nå og lufter en liten tanke ... dersom du har mulighet og finner en båt til god pris, så tror jeg du vil få veldig mye ekstra ut av en båt idet du bikker opp på 27/28 fot. Da blir det plutselig en liten cabincruiser i stedet for en stor daycruiser slik som Yamarinen er. Som jeg skrev i forrige innlegg er Yamarinen fin den, men to fot større og du bikker over i en anne kategori båt, som er den typen jeg i utgangspunktet så for meg at du søkte etter.

 

Edit: leste første innlegget ditt på nytt og ser at "bruken blir som daycruiser". Dersom det er den bruker du har i dag blir den bruken som vil være fremover med ny båt, ja så er daycruiser bra. Men dersom du vil vokse i båten,kanskje endre bruksmønster til mer overnattinger, dagsturer med middag ombord etc, så kan det være lurt å bikke opp på 27/28 fot , som jeg nevnte over.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan nok tenkes jeg kjøper større båt om endel år. Med små unger frykter jeg båtferier blir for kjedelig for dem... I tillegg tenker jeg som så at desto dyrere båt jo dårligere samvittighet har jeg de helgene jeg ikke bruker den...:)

 

Bensin innenbords kommer jeg forresten ikke til å kjøpe...

 

tenker litt her nå og lufter en liten tanke ... dersom du har mulighet og finner en båt til god pris, så tror jeg du vil få veldig mye ekstra ut av en båt idet du bikker opp på 27/28 fot. Da blir det plutselig en liten cabincruiser i stedet for en stor daycruiser slik som Yamarinen er. Som jeg skrev i forrige innlegg er Yamarinen fin den, men to fot større og du bikker over i en anne kategori båt, som er den typen jeg i utgangspunktet så for meg at du søkte etter.

 

Edit: leste første innlegget ditt på nytt og ser at "bruken blir som daycruiser". Dersom det er den bruker du har i dag blir den bruken som vil være fremover med ny båt, ja så er daycruiser bra. Men dersom du vil vokse i båten,kanskje endre bruksmønster til mer overnattinger, dagsturer med middag ombord etc, så kan det være lurt å bikke opp på 27/28 fot , som jeg nevnte over.

Link to post
Share on other sites

Med små unger frykter jeg båtferier blir for kjedelig for dem...

Det tror jeg ikke du bør frykte. Nytt sted hver dag, is hver gang pappa fyller drivstoff, vann overalt, jolle å ro, bade når du vil, av og til innom byer med lekebutikker du aldri har vært i før. Det kalles å lage gode barndomsminner :smiley:

 

Ungene våre har vært på båtferie så lenge de har levd. Å ikke dra på båtferie nå er utenkelig for dem. Vi har vært stort sett på de samme stedene i 10 år. Og hopper vi over ett av de kjente stedene får vi høre det fort og klart fra ungene. Naturligvis må vi gjøre det morsomt for dem å være med - det har vi gjort med jolle - dvs at vi har stadig fylt på med mer fart og nå har vi jolle som trekker tube og wake board. Også ligger vi ganske mye på svai i fine, lune viker der vi kan bade og dykke og ikke minst sole frem bikini skille som er meget viktig for en av podene.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pokker det livet solgte du godt:)

 

Kanskje jeg heller skal vente litt lenger og klinke til med en Bavaria 28 eller lignende... Hmm jaja jeg får gruble og lete på nettet... Det er halve moroa det...

 

 

Det tror jeg ikke du bør frykte. Nytt sted hver dag, is hver gang pappa fyller drivstoff, vann overalt, jolle å ro, bade når du vil, av og til innom byer med lekebutikker du aldri har vært i før. Det kalles å lage gode barndomsminner :smiley:

 

Ungene våre har vært på båtferie så lenge de har levd. Å ikke dra på båtferie nå er utenkelig for dem. Vi har vært stort sett på de samme stedene i 10 år. Og hopper vi over ett av de kjente stedene får vi høre det fort og klart fra ungene. Naturligvis må vi gjøre det morsomt for dem å være med - det har vi gjort med jolle - dvs at vi har stadig fylt på med mer fart og nå har vi jolle som trekker tube og wake board. Også ligger vi ganske mye på svai i fine, lune viker der vi kan bade og dykke og ikke minst sole frem bikini skille som er meget viktig for en av podene.

Link to post
Share on other sites

Med en liten rib med 4 hk motor så underholder de seg selv, ungene, helt til bensintanken er tom. Da er det bare å fylle opp igjen og de underholder seg selv et par timer til. Så en gang en Uttern D55 på 18 fot med en liten rib bakpå.. :) så det går ann selv med en "liten båt".

Link to post
Share on other sites

Ja jeg synes det er vanskelig å bestemme seg. Dumt å "drasse" på for mye båt hvis den blir brukt som daycruiser, og dumt å kjøpe for liten båt hvis det blir endel overnattinger...

 

 

Vi hadde Nidelv 690 og leide seilbåt 2-3 uker om sommeren. Etterhvert vokste vi i båtstørrelse. Vi var på helgetur i 690'en - og det var trangt for de voksne - men vi koste oss.

 

Båtgleden har ikke sammenheng med båtstørrelsen. Ungene elsker det uansett

Link to post
Share on other sites

Hei Kal-El, du siterer veldig mye, prøv å slett det i innlegget som ikke er relevant for siteringen. Det skal heller ikke siteres dersom sitatet du gir svar på er fra siste innlegg.

 

Ble litt "pappa" her nå, men som sagt du siterer mye og gjør deg like godt oppmerksom på det før moderator. Det blir dessuten mer ryddigt og lettere å lese/bla.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...