Jump to content

Atlantica forsikring, erfaringer?

Marex 350

Recommended Posts

.. Atlantica dekker markedsverdi på båten, ikke den avtalte forsikringssummen....

Jeg var nok i utgangspunktet litt forvirret av setningen over, Bitteliten.

Så for meg at du siktet til å kunne forsikre en forsikringssum uavhengig av båtverdien.

Å binde forsikringssummen til en reell og dokumenterbar nyverdi på kjøpstidspunktet er noe annet, og som du sier, ganske trygt i forhold til investeringen.

Tror det ble begrepsforvirring her og beklager det :smiley:

Redigert av Phoebe (see edit history)

Så for meg at du siktet til å kunne forsikre en forsikringssum uavhengig av båtverdien.

Du var nok ikke alene om det. Siden det i dette tilfellet er en forsikringsverdi som er dagens pris på ny båt minus en million hvis jeg har forstått Bitteliten riktig, så kan det jo egentlig være så enkelt som at forsikringsverdien i dette tilfellet er den samme som markedsverdien.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Enten misforstår du med vilje, eller så er du blitt utrolig treg i oppfattelsen!

En kjøper en båt for f.eks 2 mill. Båten blir forsikret for 2 mill. eller markeds verdi, avhengi av hva som er høyest.

Etter 2 år brenner båten, markedsverdien på en 2 år gammel båt har da steget til 2.1 mill. da blir det utbetalt 2.1 mill.

Eller markeds verdien har sunket til 1.8 mill, da blir det utbetalt 2 mill. Vannskelig?

Gjelder dette ved nybåtkjøp eller kan man kjøpe en 6år gammel båt og overforsikre den til det den kostet ny? Det er vel tvilsomt at verdien stiger som i Nøtterøys tilfelle.

Det er ikke snakk om overforsikring i det hele tatt.

Båten forsikres til det du gav for den da du kjøpte den. Ikke hva den kostet ny, det er det heller ingen som har påstått.

Siden det i dette tilfellet er en forsikringsverdi som er dagens pris på ny båt minus en million hvis jeg har forstått Bitteliten riktig, så kan det jo egentlig være så enkelt som at forsikringsverdien i dette tilfellet er den samme som markedsverdien.

Vår forsikringsssum er det båten kostet ny da vi kjøpte den. I dag koster en ny 2011 NordWest 420 ca 1 million mer. Som du sier så kan forsikringssummen vår være markedsverdien - men markedsverdien kan også være en annen. Med få båter i markedet er markedsverdien usikker. Derfor sikrer vår avtale en minimums utbetaling som vi er fornøyde med.

Å tro at selskaper som er store på lystbåter internasjonalt ikke har grep om hva båtene faktisk er verdt tenker jeg kanskje er å undervurdere selskapene en liten anelse :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Å tro at selskaper som er store på lystbåter internasjonalt ikke har grep om hva båtene faktisk er verdt tenker jeg kanskje er å undervurdere selskapene en liten anelse :smiley:

Til tross for Nøtterøys blide kommentar om min (manglende) intelligens så har jeg skjønt poenget ditt Bitteliten og har full forståelse for hvorfor du har forsikret din båt der du har forsikret denne.

Som jeg har nevnt i et tidligere innlegg så kan man i sjøforsikring, da snakker jeg om større skip med verdier på mange millioner dollar, bevisst overforsikre skip og selskapene tar imot, men premien på polisen reflekterer selvfølgelig den høyere forsikringsverdien.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg bruker Norwegian broker og nærmer meg årets forsikringssjekk så i dag så sjekket jeg betingelsene.

Jeg synes det ser bra ut hos NB

ERSTATNING ETTER TOTALHAVARI

Ved totalhavari (f.eks brann) får du utbetalt hele forsikringssummen (det du kjøpte den for med evnt. oppgraderinger) selv om markedsverdien er vesentlig lavere. (Det gjøres aldersfradrag for utenbordsmotorer – maks 1/3)

De Norske forsikringsselskapene utbetaler en antatt markedsverdi på skadedagen, og i et fallende marked (som nå) vil dette alltid være vesentlig mindre selv om du har betalt premie for et høyere beløp. Vi beskytter din økonomiske interesse i båten – som jo er noe helt annet.

MASKINHAVARIFORSIKRING

Våre vilkår inkluderer maskinhavariforsikring i 10 år fra det tidspunkt motoren var ny for innenbordsmotorer og i 6 år for utenbordsmotorer. Forsikringen omfatter motor og drivverk/drev og kan ses på som en slags utvidet garanti på disse.

Skulle f.eks drivstoffpumpen gå i stykker eller topplokket ryke, så vil dette kunne være dekket av maskinhavariforsikringen. Det samme gjelder skader forårsaket av varmgang (F.eks en plastpose i kjølevannsinntaket som jo ikke er en garantisak).

IKKE ALDERSFRADRAG NÅR BRUKT ERSTATTES MED NYTT – BORTSETT FRA PÅ UTENBORDSMOTORER, JOLLE OG SEIL/KALESJE.

Atlantica har til dels store aldersfradrag når brukt erstattes med nytt etter en skade.

RETTSHJELPFORSIKRING UTEN EGENANDEL

UNDERFORSIKRING GJØRES IKKE GJELDENDE

Pantaenius skriver forøvrig

Mht. dækningssummen, så startes forsikringen på den værdi båden har I tegningsøjeblikket.

Da vi har en fast takseret police, vil det altid ved totalforlis, være denne sum der kommer til udbetaling.

Denne sum kan kun ændres af dig.

Ved delskader vil det også være nyt for for gammelt, medmindre reperation er muligt, det vil sige ingen afskrivning.

Redigert av Enzo (see edit history)
  • 2 år senere...

Personlig valgte jeg Atlantica, fordi jeg vurderte maskinhavaridekningen ders til å være bedre. I ettertid skal visstnok NB ha forbedret sin havaridekning, men fortsatt så anser jeg denne for å være litt dårligere. Da tenker jeg særlig på varighet og nedtrapping.

Søkte litt i dag og fant denne eldre tråden og er tvilende til de fleste selskap. Vi har et motorhavari, der varmgang mest sannsynlig er årsak.

Hvordan få NB til å dekke en varmgang? F.eks en plastpose i kjøleinntak??? Nei nei nei, styr unna NB, dem's totalt fraværende takstmann som IKKE engang har sett motoren skriver da en skaderapport der det står. Motor er utslitt av ELDE og stempelringer ser blanke ut. Dette på en D4 gått 487 timer med beste stell den kan få. Nei styr klar de.

Må heller ikke fortelle meg at de om 8 år dekker båten med det jeg ga for den ifjor, så naiv er jeg ikke blitt.

Og servicen dem's, tja hva skal man si.....som en apekatt kunne gitt

Låter sikkert bittert dette, men det er det rett og slett. Den taksten de kom med kunne en 7 åring skrevet og er rett og slett latterlig.

Mvh

Kire

Har bare positiv erfaring av Atlantica............har hatt båtforsikring der i 32år

1 tyveri sak av en mast for 25 år siden...fikk en ny !

2 en rettshjelp sak, der motparten hadde skylden, men nekte først, Atlantica løste saken !

Kommer fortsette med Atlantica, så lenge jeg seiler i Europeiske vann eller Middelhavet......

Jordomseiling blir noe annet, det er ikke deres starke side !

S/Y Gunga Din

Hei,

Ser ut som prisene er I ferd med å jevne seg ut, mellom Atlatica og NB. Sitter med 2 omentrent identiske tilbud. Så er valgets kvaler der. Hva velger man? Hva er de største forskjellene I dag?

Prøv å få tak i noen som har Opplevd skade, for da å kunne vurdere hvem som leverte varene.

Det er det som kjennetegner en god eller dårlig forsikring. Jeg personlig vil ikke velge NB igjen etter en skade jeg hadde på den forrige båten etter at jeg kjørte på en stokk. Det kan hende jeg hadde uflaks, men den sjansen tar jeg ikke igjen.

Nå står nå valget mellom Atlantica og Norwegian Broker.

Jeg har høy egenandel da jeg først og fremst trenger forsikring ved skader over 15.000,-

Her er de forhold som jeg mener er forskjellig, kommenter gjerne om dere har andre synspunkter.

1 NB har en bedre fullverdiutbetaling ved totalhavari

2 NB har mindre avskriving ved motorhavari

3 NB har dårlig service ved skade. Dårlige takstmenn og du må forholde deg direkte til et utenlandsk forsikringsselskap

4 Atlantica har Norsk hjemmeadresse og eventuelle tvister vil foregå for norsk rett

5 Atlantica har vært I hardt vær for noen år siden vedrørende forsikringsutebaling (Flere?)

Er det noen som vet om motorhavariforsikringen strekker seg lenger en 10 år på noen av selskapene?

Hvorfor i alle dager legger du ikke litt mer penger i en forsikring og bruker et større selskap? Du lister jo opp negative punkter ved begge valgene. Hvor mye på totalbåtbudsjettet utgjør det med et par tusen ekstra?

Hvorfor ikke bruke et selskap du ikke finner noe negativt ved?

Folk er forskjellige, men det er ikke alltid sikkert det blir billigst over tid å alltid velge den billigste rørleggeren, snekkeren og bilmekanikeren.

Jeg personlig kommer aldri til å bruke noen av de selskapene du lister opp, nettopp av grunnene du framlegger.

Jeg byttet fra Atlantica til NB pga. datoene for når båten skulle stå på land. Tidsrommet til Atlantica var 15 oktober til 1 eller 15 april (husker ikke helt eksakt). Disse fristene greide jeg aldri å overholde, det gikk i og for seg greit med å sende en mail, men syntes det ble for tungvint i lengden slik at jeg byttet. Vet dog ikke hva datoene hos Atlantica er i dag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...