TideRace Svart 13.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2011 (redigert) .. Atlantica dekker markedsverdi på båten, ikke den avtalte forsikringssummen.... Jeg var nok i utgangspunktet litt forvirret av setningen over, Bitteliten. Så for meg at du siktet til å kunne forsikre en forsikringssum uavhengig av båtverdien. Å binde forsikringssummen til en reell og dokumenterbar nyverdi på kjøpstidspunktet er noe annet, og som du sier, ganske trygt i forhold til investeringen. Tror det ble begrepsforvirring her og beklager det Redigert 13.Mars.2011 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 Så for meg at du siktet til å kunne forsikre en forsikringssum uavhengig av båtverdien. Du var nok ikke alene om det. Siden det i dette tilfellet er en forsikringsverdi som er dagens pris på ny båt minus en million hvis jeg har forstått Bitteliten riktig, så kan det jo egentlig være så enkelt som at forsikringsverdien i dette tilfellet er den samme som markedsverdien. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Nøtterøy Svart 14.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 Enten misforstår du med vilje, eller så er du blitt utrolig treg i oppfattelsen! En kjøper en båt for f.eks 2 mill. Båten blir forsikret for 2 mill. eller markeds verdi, avhengi av hva som er høyest. Etter 2 år brenner båten, markedsverdien på en 2 år gammel båt har da steget til 2.1 mill. da blir det utbetalt 2.1 mill. Eller markeds verdien har sunket til 1.8 mill, da blir det utbetalt 2 mill. Vannskelig? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 14.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 Gjelder dette ved nybåtkjøp eller kan man kjøpe en 6år gammel båt og overforsikre den til det den kostet ny? Det er vel tvilsomt at verdien stiger som i Nøtterøys tilfelle. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Bonus Svart 14.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 Slik står det i polisen i min NB forsikring: 9) Forsikringssummer: a: Forsikringssummen settes til det som er høyest av båtens markedsverdi eller anskaffelsespris. 10) Erstatningsoppgjør og egenandeler. Ved totalskade utbetales forsikringssummen uten egenandel. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 14.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 Gjelder dette ved nybåtkjøp eller kan man kjøpe en 6år gammel båt og overforsikre den til det den kostet ny? Det er vel tvilsomt at verdien stiger som i Nøtterøys tilfelle. Det er ikke snakk om overforsikring i det hele tatt. Båten forsikres til det du gav for den da du kjøpte den. Ikke hva den kostet ny, det er det heller ingen som har påstått. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 (redigert) Siden det i dette tilfellet er en forsikringsverdi som er dagens pris på ny båt minus en million hvis jeg har forstått Bitteliten riktig, så kan det jo egentlig være så enkelt som at forsikringsverdien i dette tilfellet er den samme som markedsverdien. Vår forsikringsssum er det båten kostet ny da vi kjøpte den. I dag koster en ny 2011 NordWest 420 ca 1 million mer. Som du sier så kan forsikringssummen vår være markedsverdien - men markedsverdien kan også være en annen. Med få båter i markedet er markedsverdien usikker. Derfor sikrer vår avtale en minimums utbetaling som vi er fornøyde med. Å tro at selskaper som er store på lystbåter internasjonalt ikke har grep om hva båtene faktisk er verdt tenker jeg kanskje er å undervurdere selskapene en liten anelse Redigert 14.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 14.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 Har hatt skadeoppgjør med NB. Sendte mail til Axel og fikk beskjed om å fylle ut papirene når jeg kom hjem fra ferie. En båt som la seg inntil oss uten fendre og med skruer stikkende ut av fender-listen. Fikk beskjed å levere båten in til service hos Lunde Båt. Har bare gode erfaringer. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
hifo Svart 14.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 Ok . Så hvis jeg kjøper en 3 år gammel båt , så kan jeg ikke forsikre den for mere enn markedsverdien? Og hvis båten brenner etter 5 år i mitt eie , så får jeg tilbake det jeg gav , selv om verdien har sunket 600000kr. Hvis det er slik høres det gunstig ut ... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mouche Svart 14.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 Å tro at selskaper som er store på lystbåter internasjonalt ikke har grep om hva båtene faktisk er verdt tenker jeg kanskje er å undervurdere selskapene en liten anelse Til tross for Nøtterøys blide kommentar om min (manglende) intelligens så har jeg skjønt poenget ditt Bitteliten og har full forståelse for hvorfor du har forsikret din båt der du har forsikret denne. Som jeg har nevnt i et tidligere innlegg så kan man i sjøforsikring, da snakker jeg om større skip med verdier på mange millioner dollar, bevisst overforsikre skip og selskapene tar imot, men premien på polisen reflekterer selvfølgelig den høyere forsikringsverdien. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Enzo Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 (redigert) Jeg bruker Norwegian broker og nærmer meg årets forsikringssjekk så i dag så sjekket jeg betingelsene. Jeg synes det ser bra ut hos NB ERSTATNING ETTER TOTALHAVARIVed totalhavari (f.eks brann) får du utbetalt hele forsikringssummen (det du kjøpte den for med evnt. oppgraderinger) selv om markedsverdien er vesentlig lavere. (Det gjøres aldersfradrag for utenbordsmotorer – maks 1/3) De Norske forsikringsselskapene utbetaler en antatt markedsverdi på skadedagen, og i et fallende marked (som nå) vil dette alltid være vesentlig mindre selv om du har betalt premie for et høyere beløp. Vi beskytter din økonomiske interesse i båten – som jo er noe helt annet. MASKINHAVARIFORSIKRING Våre vilkår inkluderer maskinhavariforsikring i 10 år fra det tidspunkt motoren var ny for innenbordsmotorer og i 6 år for utenbordsmotorer. Forsikringen omfatter motor og drivverk/drev og kan ses på som en slags utvidet garanti på disse. Skulle f.eks drivstoffpumpen gå i stykker eller topplokket ryke, så vil dette kunne være dekket av maskinhavariforsikringen. Det samme gjelder skader forårsaket av varmgang (F.eks en plastpose i kjølevannsinntaket som jo ikke er en garantisak). IKKE ALDERSFRADRAG NÅR BRUKT ERSTATTES MED NYTT – BORTSETT FRA PÅ UTENBORDSMOTORER, JOLLE OG SEIL/KALESJE. Atlantica har til dels store aldersfradrag når brukt erstattes med nytt etter en skade. RETTSHJELPFORSIKRING UTEN EGENANDEL UNDERFORSIKRING GJØRES IKKE GJELDENDE Pantaenius skriver forøvrig Mht. dækningssummen, så startes forsikringen på den værdi båden har I tegningsøjeblikket. Da vi har en fast takseret police, vil det altid ved totalforlis, være denne sum der kommer til udbetaling. Denne sum kan kun ændres af dig. Ved delskader vil det også være nyt for for gammelt, medmindre reperation er muligt, det vil sige ingen afskrivning. Redigert 15.Mars.2011 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Personlig valgte jeg Atlantica, fordi jeg vurderte maskinhavaridekningen ders til å være bedre. I ettertid skal visstnok NB ha forbedret sin havaridekning, men fortsatt så anser jeg denne for å være litt dårligere. Da tenker jeg særlig på varighet og nedtrapping. Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Personlig valgte jeg Atlantica, fordi jeg vurderte maskinhavaridekningen ders til å være bedre. I ettertid skal visstnok NB ha forbedret sin havaridekning, men fortsatt så anser jeg denne for å være litt dårligere. Da tenker jeg særlig på varighet og nedtrapping. Søkte litt i dag og fant denne eldre tråden og er tvilende til de fleste selskap. Vi har et motorhavari, der varmgang mest sannsynlig er årsak. Hvordan få NB til å dekke en varmgang? F.eks en plastpose i kjøleinntak??? Nei nei nei, styr unna NB, dem's totalt fraværende takstmann som IKKE engang har sett motoren skriver da en skaderapport der det står. Motor er utslitt av ELDE og stempelringer ser blanke ut. Dette på en D4 gått 487 timer med beste stell den kan få. Nei styr klar de. Må heller ikke fortelle meg at de om 8 år dekker båten med det jeg ga for den ifjor, så naiv er jeg ikke blitt. Og servicen dem's, tja hva skal man si.....som en apekatt kunne gitt Låter sikkert bittert dette, men det er det rett og slett. Den taksten de kom med kunne en 7 åring skrevet og er rett og slett latterlig. Mvh Kire Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Har bare positiv erfaring av Atlantica............har hatt båtforsikring der i 32år 1 tyveri sak av en mast for 25 år siden...fikk en ny ! 2 en rettshjelp sak, der motparten hadde skylden, men nekte først, Atlantica løste saken ! Kommer fortsette med Atlantica, så lenge jeg seiler i Europeiske vann eller Middelhavet...... Jordomseiling blir noe annet, det er ikke deres starke side ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
JørgenL Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Vært svært fornøyd med atlantica til nå. Hyggelig service, god oppfølging. Virker ryddig. Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 De har aldersfradrag ved skade. Spesielt kommer dette negativt ut ved grunnstøting. Ved annen skade der det er verdiøkning på båten, så kan dette forstås, men det er ingen logikk i aldersfradraget her. Jeg kjenner hvertfall to andre selskap som ikke har aldersfradrag ved slik skade. Sitér dette innlegget Link to post
Aquarius :-) Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Har hørt kun positivt om dette forsikringsselskapet. Vurderer en avtale med de i disse dager Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Vært svært fornøyd med atlantica til nå. Hyggelig service, god oppfølging. Virker ryddig. Vi bytter nok til Atlantica etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 Hei, Ser ut som prisene er I ferd med å jevne seg ut, mellom Atlatica og NB. Sitter med 2 omentrent identiske tilbud. Så er valgets kvaler der. Hva velger man? Hva er de største forskjellene I dag? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 Hei, Ser ut som prisene er I ferd med å jevne seg ut, mellom Atlatica og NB. Sitter med 2 omentrent identiske tilbud. Så er valgets kvaler der. Hva velger man? Hva er de største forskjellene I dag? Prøv å få tak i noen som har Opplevd skade, for da å kunne vurdere hvem som leverte varene.Det er det som kjennetegner en god eller dårlig forsikring. Jeg personlig vil ikke velge NB igjen etter en skade jeg hadde på den forrige båten etter at jeg kjørte på en stokk. Det kan hende jeg hadde uflaks, men den sjansen tar jeg ikke igjen. Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 hej http://www.maringuiden.se/forum/topic/49955-uppdrag-granskning-166-svt1/ I den här tråden diskuteras Atlanticas agerande vid en olycka för några år sen. Fallet togs upp i svensk TV och slutade med att Atlantica köpte sig fria och belade försäkringstagaren med munkavle. Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 Velg Gjensidige hvis du vil ha riktig oppgjør ved skade. Men de er dyre.... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 Nå står nå valget mellom Atlantica og Norwegian Broker. Jeg har høy egenandel da jeg først og fremst trenger forsikring ved skader over 15.000,- Her er de forhold som jeg mener er forskjellig, kommenter gjerne om dere har andre synspunkter. 1 NB har en bedre fullverdiutbetaling ved totalhavari 2 NB har mindre avskriving ved motorhavari 3 NB har dårlig service ved skade. Dårlige takstmenn og du må forholde deg direkte til et utenlandsk forsikringsselskap 4 Atlantica har Norsk hjemmeadresse og eventuelle tvister vil foregå for norsk rett 5 Atlantica har vært I hardt vær for noen år siden vedrørende forsikringsutebaling (Flere?) Er det noen som vet om motorhavariforsikringen strekker seg lenger en 10 år på noen av selskapene? Sitér dette innlegget Link to post
Madserazzi Svart 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 Hvorfor i alle dager legger du ikke litt mer penger i en forsikring og bruker et større selskap? Du lister jo opp negative punkter ved begge valgene. Hvor mye på totalbåtbudsjettet utgjør det med et par tusen ekstra? Hvorfor ikke bruke et selskap du ikke finner noe negativt ved? Folk er forskjellige, men det er ikke alltid sikkert det blir billigst over tid å alltid velge den billigste rørleggeren, snekkeren og bilmekanikeren. Jeg personlig kommer aldri til å bruke noen av de selskapene du lister opp, nettopp av grunnene du framlegger. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 Jeg byttet fra Atlantica til NB pga. datoene for når båten skulle stå på land. Tidsrommet til Atlantica var 15 oktober til 1 eller 15 april (husker ikke helt eksakt). Disse fristene greide jeg aldri å overholde, det gikk i og for seg greit med å sende en mail, men syntes det ble for tungvint i lengden slik at jeg byttet. Vet dog ikke hva datoene hos Atlantica er i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.