olpi Startet 13.Mars.2011 Del på Facebook Startet 13.Mars.2011 (redigert) Gamle 2-takst påhensgmotorer (80-talls og eldre) brukte vel en god del mer drifstoff enn 4-takts motorer. Hva med de litt nyere motorene. Hvis man f.eks tar en 200 Hk Yamaha ( denne), og sammenlikner med denne. Vil det være stor forskjell i drivstofforbruk på disse? Den kan kanskje være litt avhengig av ved hvilken fart/turtall man sammenlikner? Hvis man sammenlikner ved f.eks marsjfart på 25-30 knop? Er støyen også mye høyere på 2-takteren? Redigert 13.Mars.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 13.Mars.2011 Del på Facebook Svart 13.Mars.2011 Støy er ikke direkte sammenlignbart i antal desiBel fordi den har noe ulik karakteristikk og oppfattes ulikt av forkjellige mennesker: "Tøff", "harmonisk", "potent", "slitsom" osv. Støyen er annerledes på 2-takter, noe hardere i mine ører og lettere å høre på avstand. Det finnes en del tester innen temaet. Konklusjonen på nyere motorer er jevnt over at det ikke er så store forskjeller på høyt turtall ved jevn fart. Det er noe mer på forskjell tomgang og lavt turtall i 4-takterens favør. Sagt enkelt : Ved høyt turtall er det antall hestekrefter som bestemmer fart og forbruk. Fra lavt turtall ved aksellerasjon har 2-takteren en fordel med dreiemomentet, den gir kraft i tenningssyklusen dobbelt så ofte som en 4-takter og klarer å endre turtall raskere under belastning (dreiemomentet). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 13.Mars.2011 Del på Facebook Svart 13.Mars.2011 (redigert) Jamt over ca 30% lavere forbruk på 4t kontra 2t forgassermotor. Redigert 13.Mars.2011 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 13.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2011 30% lavere på eksemplene jeg gav også? Det er vel omtrent slik det var da 4-Takt kom og begynte å ta over for 2-Takt... . Overrakset at det er så mye ved marsjfart. Trodde 4-takt først og fremst gikk veldig mye rimliger ved lav fart, og at de nærmet seg mer og mer hverandre jo mer turtall/pådrag man hadde. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 13.Mars.2011 Del på Facebook Svart 13.Mars.2011 Det er nesten omvendt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 13.Mars.2011 Del på Facebook Svart 13.Mars.2011 (redigert) Her en test fra Båtliv i 2009. Båtliv-link Den er ganske representativ for det inntrykket jeg har dannet meg ved lesing av tester på nett og i blader i flere år: Ganske små forskjeller i forbruk med moderne teknologi. Litt overraskende lavt forbruk for Suzuki'en i snittet. Skiller max 19% på den og Honda'en. Suzuki'en er nykonstruert (som utenbordsmotor?) står det, mens Honda'en er basert på en bilmotor. Det er brukt flere propeller-stigninger i testen. Målingene er gjort med 2 personer i båten. Ved flere personer kunne testresulatet blitt et annet. Da kunne motorene med større volum vist bedre forbrukstall og kanskje mer harmonisk lydbilde. Litt bensinforbruk fra eller til spiller liten rolle hvis en motor slites fortere eller må til reparasjon. Pålitelighet og gangkultur er alt i min verden. Redigert 13.Mars.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ollebolle2 Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 Forbruket er tilnermet likt i dag på 2T 4T og siden jeg tenker selv på anskaffelse av båt\påhengs rundt 115-150hk, har jeg gjort meg opp tanker om hva som er avgjørende for valg av motor. -2T har lavere vekt. Noe som gir høyere fart. -2T har raskere akselerasjon. -2T har enklere vedlikehold. -4T Har noe lavere støy særlig på tomgang. -4T Har noe lavere forbruk på tomgang. -4T "klinger bedre" noe å tenke på mht andrehåndsverdi. Som nevnt har jeg konkludert med at forbruk ikke lenger er noe å legge vekt på. Enkelte tester sier faktisk at 2T bruker mindre enn 4T. Er iallefall helt sikkert at forskjellen som var i 4T sin favør er tatt igjen de senere årene.. Ser en at en skal bruke motoren til dorging er det såvidt jeg har forstått fortsatt en fordel å gå for 4T. For min del heller det mot 2T, men mangler finansieringen ennå Kanskje blir det noe billigere gammelt noe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 Gamle 2-takst påhensgmotorer (80-talls og eldre) brukte vel en god del mer drifstoff enn 4-takts motorer. Hva med de litt nyere motorene. Hvis man f.eks tar en 200 Hk Yamaha Vil det være stor forskjell i drivstofforbruk på disse? Støyen på totake Er støyen også mye høyere på 2-takteren? Det er neppe særlig stor forskjell på forbruket ved normal marsjfart på disse to.. Formoder den fra 2002 er en injection motor og ikke noe ennå eldre saker.. så vil de nok bruke omtrent jamt.. Om støyen på totakeren er høyere enne 4 taker er vel vanskelig og si, men at den er i et annet frekvensområde (mer høyfrekvent lyd) er helt sikkert.. Så til syvende og sist så er det smaken som avgjør, og lommeboken tril en viss grad siden den ene båten du har linket til er 100 lapper dyrere enn den andre.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 hvis man prater om eldre forgasser 2 takter blir det vel vesentlig høyere forbruk?? og her er det vel vertfall og "styre" unna hvis man finner en båt med en slik motor og tenker litt økonomi?? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 hvis man prater om eldre forgasser 2 takter blir det vel vesentlig høyere forbruk?? Min erfaring over tid tilsier at en gammeldags to-takter bruker omtrent 50% mere suppe enn en moderne fire-takter så man reduserer bensinutgiftene med 1/3 ved å ha en moderne fire-takter. Tatt i betraktning av at gjennomsnittsfart i sesongen er 10 knop og antall brukstimer er 50 så blir det nok ikke så mange kroner spart som man liker å si. Disse tallene er for en typisk sommerbruker av båt, kjører man mere så blir besparelsen desto større, selvfølgelig. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 100 liter i timen på 2T-forgassermotoren og 70 l/t på 4-takteren ved WOT - begge motorene fra annonsene. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 (redigert) kjører man mere så blir besparelsen desto større, selvfølgelig. i vårt tilfelle kommer vi nok sikkert til og bruke mere totalt med en ny 4 takter men det er vel mere at vi hadde stolt mere på nytt og brukt den vesentlig mere på lengre turer men som jeg har funnet ut lever man en gang og man skal kose seg - for meg teller det mest at den er til og stole 100% på og "bruker" vi opp den gamle 2t så blir det vertfall dyrt ... og 50 timer kjører vi glatt opp på et par uker Redigert 14.Mars.2011 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
fanaholmen Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 For det første er 50 timer la oss si i 20 knop 1000nm. Det er jævlig mye kjøring på to uker. Transportetapper i en slik båt foregår vel neppe i under 20 knop. Dorging kan vel knapt regnes som kjøring selv om motoren er igang. Dersom man tar merkostnaden og serviceutgiftene med i bergningen er det vel de aller færreste som vil ha øonomisk utbytte av å skifte fra gammel 2t til ny 4t. En gammel kålabrenner 2t er jo vedlikeholdet noe enhver med minst 10 tommeltotter bør klare. Det er stort sett plugger og gearolje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 14.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 Takk for info. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 Du får legge ut en HPDI neste gang olpi,ikke forgassermotor fra 2000 tallet.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 Erfaring med yamaha 200hp 2t mot 250hp 4t . 200hp drakk bensin i forhold... vil nok tro 250 brukte i snitt 40% mindre. Også erfaring med 225hp yamaha 2t mot 250hp suzuki 4t som jeg og mener bruker 40% mindre, samt at den gikk så stille at vi ofte "startet" den når den gikk.... pusset litt tenner på startkransen titt og ofte gitt... På toppfart ga faktisk 2t samme toppfart på sistnevnet oppsett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Hva med en 90-talls toktakter, 200 hk? Har prøvd å finne drivstoffdiagram på nettet uten hell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 17.Juni.2011 Del på Facebook Svart 17.Juni.2011 Ingen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 17.Juni.2011 Del på Facebook Svart 17.Juni.2011 Hvorfor vil du vite svaret? Noe forteller meg at du ikke vil vite svaret! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 17.Juni.2011 Del på Facebook Svart 17.Juni.2011 Hehe... Joda, jeg ønsker svært gjerne å vite svaret. Jeg er veldig klar over at eldre (90-talls) totaktere har høyere forbruk, men det kunne vært interessant å vite hvor mye høyere forbruket er. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 17.Juni.2011 Del på Facebook Svart 17.Juni.2011 Hvis du lurer på om du har råd til det forbruket så har du ikke det. Har du råd til det forbruket så trenger du ikke spørre! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Pålestikk Svart 17.Juni.2011 Del på Facebook Svart 17.Juni.2011 Gikk fra 2001 mod Yamaha 200 hk HPDI 2-takt til 2008 Suzuki 300 4-takt. Min mening er at Suzukien oppleves mer stillegående og kultivert. I tillegg er jeg overbevist om at forbruket er langt lavere i marsjfart på Suzukien. Yamahaen oppleves mer brutal mtp akselreasjon og lydbilde. Totalvurdering fra min side, er uten tvil 4-takt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 18.Juni.2011 Del på Facebook Svart 18.Juni.2011 Takk for fornuftig svar, M Power. Litt mer enn hva man kan si om Mouche. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 18.Juni.2011 Del på Facebook Svart 18.Juni.2011 Nå ga jeg et helt konkret svar på ditt spørsmål allerede i mars i år, innlegg #10, men det har du kanskje ikke lest? Kan heller ikke se at du har fått noe svar på forbrukskurve (som var ditt spørsmål) fra den takker for svaret? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Alternes.. Svart 18.Juni.2011 Del på Facebook Svart 18.Juni.2011 (redigert) Takk for fornuftig svar, M Power. Litt mer enn hva man kan si om Mouche. Bikkja bruker ikke ha så mye konstruktivt å komme med nei Til forbruk. selv om jeg personlig liker 2-takts konseptet så må jeg inrømme at enkelte av disse motorene sluker sin egen verdi i bensin innen kort tid Har en 25 hk og jeg bruker vel ca en 800 kr i uka i bensin på denne, kjører hver dag) dette er jo en liten motor og jeg tør ikke tenke på hva en 200-300 hk ville brukt! Redigert 18.Juni.2011 av Mercury. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.