Jump to content

Bensinforbruk 2-takt VS 4-takt påhenger?


olpi

Recommended Posts

Gamle 2-takst påhensgmotorer (80-talls og eldre) brukte vel en god del mer drifstoff enn 4-takts motorer.

 

Hva med de litt nyere motorene. Hvis man f.eks tar en 200 Hk Yamaha ( denne), og sammenlikner med denne. Vil det være stor forskjell i drivstofforbruk på disse?

Den kan kanskje være litt avhengig av ved hvilken fart/turtall man sammenlikner?

Hvis man sammenlikner ved f.eks marsjfart på 25-30 knop?

 

Er støyen også mye høyere på 2-takteren?

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Støy er ikke direkte sammenlignbart i antal desiBel fordi den har noe ulik karakteristikk og oppfattes ulikt av forkjellige mennesker:

"Tøff", "harmonisk", "potent", "slitsom" osv.

Støyen er annerledes på 2-takter, noe hardere i mine ører og lettere å høre på avstand.

Det finnes en del tester innen temaet. Konklusjonen på nyere motorer er jevnt over at det ikke er så store forskjeller på høyt turtall ved jevn fart. Det er noe mer på forskjell tomgang og lavt turtall i 4-takterens favør.

Sagt enkelt : Ved høyt turtall er det antall hestekrefter som bestemmer fart og forbruk. Fra lavt turtall ved aksellerasjon har 2-takteren en fordel med dreiemomentet, den gir kraft i tenningssyklusen dobbelt så ofte som en 4-takter og klarer å endre turtall raskere under belastning (dreiemomentet).

Link to post
Share on other sites

30% lavere på eksemplene jeg gav også? :confused:

Det er vel omtrent slik det var da 4-Takt kom og begynte å ta over for 2-Takt... .

Overrakset at det er så mye ved marsjfart. Trodde 4-takt først og fremst gikk veldig mye rimliger ved lav fart, og at de nærmet seg mer og mer hverandre jo mer turtall/pådrag man hadde.

Link to post
Share on other sites

Her en test fra Båtliv i 2009.

Båtliv-link

Den er ganske representativ for det inntrykket jeg har dannet meg ved lesing av tester på nett og i blader i flere år: Ganske små forskjeller i forbruk med moderne teknologi.

Litt overraskende lavt forbruk for Suzuki'en i snittet. Skiller max 19% på den og Honda'en.

Suzuki'en er nykonstruert (som utenbordsmotor?) står det, mens Honda'en er basert på en bilmotor.

 

Det er brukt flere propeller-stigninger i testen.

Målingene er gjort med 2 personer i båten.

Ved flere personer kunne testresulatet blitt et annet. Da kunne motorene med større volum vist bedre forbrukstall og kanskje mer harmonisk lydbilde.

Litt bensinforbruk fra eller til spiller liten rolle hvis en motor slites fortere eller må til reparasjon.

Pålitelighet og gangkultur er alt i min verden.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forbruket er tilnermet likt i dag på 2T 4T og siden jeg tenker selv på anskaffelse av båt\påhengs rundt 115-150hk, har jeg gjort meg opp tanker om hva som er avgjørende for valg av motor.

 

-2T har lavere vekt. Noe som gir høyere fart.

-2T har raskere akselerasjon.

-2T har enklere vedlikehold.

 

-4T Har noe lavere støy særlig på tomgang.

-4T Har noe lavere forbruk på tomgang.

-4T "klinger bedre" noe å tenke på mht andrehåndsverdi.

 

Som nevnt har jeg konkludert med at forbruk ikke lenger er noe å legge vekt på. Enkelte tester sier faktisk at 2T bruker mindre enn 4T. Er iallefall helt sikkert at forskjellen som var i 4T sin favør er tatt igjen de senere årene..

 

Ser en at en skal bruke motoren til dorging er det såvidt jeg har forstått fortsatt en fordel å gå for 4T. For min del heller det mot 2T, men mangler finansieringen ennå :lol: Kanskje blir det noe billigere gammelt noe :crazy:

Link to post
Share on other sites

Gamle 2-takst påhensgmotorer (80-talls og eldre) brukte vel en god del mer drifstoff enn 4-takts motorer.

 

Hva med de litt nyere motorene. Hvis man f.eks tar en 200 Hk Yamaha

 

Vil det være stor forskjell i drivstofforbruk på disse?

Støyen på totake

Er støyen også mye høyere på 2-takteren?

Det er neppe særlig stor forskjell på forbruket ved normal marsjfart på disse to.. Formoder den fra 2002 er en injection motor og ikke noe ennå eldre saker.. så vil de nok bruke omtrent jamt..

 

Om støyen på totakeren er høyere enne 4 taker er vel vanskelig og si, men at den er i et annet frekvensområde (mer høyfrekvent lyd) er helt sikkert..

 

Så til syvende og sist så er det smaken som avgjør, og lommeboken tril en viss grad siden den ene båten du har linket til er 100 lapper dyrere enn den andre..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

hvis man prater om eldre forgasser 2 takter blir det vel vesentlig høyere forbruk??

 

Min erfaring over tid tilsier at en gammeldags to-takter bruker omtrent 50% mere suppe enn en moderne fire-takter så man reduserer bensinutgiftene med 1/3 ved å ha en moderne fire-takter. Tatt i betraktning av at gjennomsnittsfart i sesongen er 10 knop og antall brukstimer er 50 så blir det nok ikke så mange kroner spart som man liker å si. Disse tallene er for en typisk sommerbruker av båt, kjører man mere så blir besparelsen desto større, selvfølgelig.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

100 liter i timen på 2T-forgassermotoren og 70 l/t på 4-takteren ved WOT - begge motorene fra annonsene.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

kjører man mere så blir besparelsen desto større, selvfølgelig.

 

i vårt tilfelle kommer vi nok sikkert til og bruke mere totalt med en ny 4 takter :yesnod:

men det er vel mere at vi hadde stolt mere på nytt og brukt den vesentlig mere på lengre turer :giggle::giggle:

men som jeg har funnet ut lever man en gang og man skal kose seg - for meg teller det mest at den er til og stole 100% på og "bruker" vi opp den gamle 2t så blir det vertfall dyrt ...

og 50 timer kjører vi glatt opp på et par uker :eek::cool:

Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For det første er 50 timer la oss si i 20 knop 1000nm. Det er jævlig mye kjøring på to uker.

Transportetapper i en slik båt foregår vel neppe i under 20 knop. Dorging kan vel knapt regnes som kjøring selv om motoren er igang. Dersom man tar merkostnaden og serviceutgiftene med i bergningen er det vel de aller færreste som vil ha øonomisk utbytte av å skifte fra gammel 2t til ny 4t. En gammel kålabrenner 2t er jo vedlikeholdet noe enhver med minst 10 tommeltotter bør klare. Det er stort sett plugger og gearolje.

Link to post
Share on other sites

Erfaring med yamaha 200hp 2t mot 250hp 4t . 200hp drakk bensin i forhold... vil nok tro 250 brukte i snitt 40% mindre.

 

Også erfaring med 225hp yamaha 2t mot 250hp suzuki 4t som jeg og mener bruker 40% mindre, samt at den gikk så stille at vi ofte "startet" den når den gikk.... pusset litt tenner på startkransen titt og ofte gitt... :rolleyes:

 

På toppfart ga faktisk 2t samme toppfart på sistnevnet oppsett.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Gikk fra 2001 mod Yamaha 200 hk HPDI 2-takt til 2008 Suzuki 300 4-takt. Min mening er at Suzukien oppleves mer stillegående og kultivert. I tillegg er jeg overbevist om at forbruket er langt lavere i marsjfart på Suzukien. Yamahaen oppleves mer brutal mtp akselreasjon og lydbilde. Totalvurdering fra min side, er uten tvil 4-takt.

Link to post
Share on other sites

Nå ga jeg et helt konkret svar på ditt spørsmål allerede i mars i år, innlegg #10, men det har du kanskje ikke lest? Kan heller ikke se at du har fått noe svar på forbrukskurve (som var ditt spørsmål) fra den takker for svaret? :giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Takk for fornuftig svar, M Power. Litt mer enn hva man kan si om Mouche.

 

Bikkja bruker ikke ha så mye konstruktivt å komme med nei :cool:

 

Til forbruk. selv om jeg personlig liker 2-takts konseptet så må jeg inrømme at enkelte av disse motorene sluker sin egen verdi i bensin innen kort tid :headbang:

 

Har en 25 hk og jeg bruker vel ca en 800 kr i uka i bensin på denne, kjører hver dag) dette er jo en liten motor og jeg tør ikke tenke på hva en 200-300 hk ville brukt!

Redigert av Mercury. (see edit history)

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...