Jump to content

Bensinforbruk 2-takt VS 4-takt påhenger?


olpi

Recommended Posts

Hva med en 90-talls toktakter, 200 hk? Har prøvd å finne drivstoffdiagram på nettet uten hell.

 

.....og jeg tør ikke tenke på hva en 200-300 hk ville brukt!

 

 

Takk for fornuftig svar, M Power. Litt mer enn hva man kan si om Mouche.

 

Noen som ble klokere? :giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en moderne 2-takter på båten min (se signatur). Har til nå kjørt ca 100 timer. Noen ganske lange etapper på over 100 nautiske og mange fisketurer med dorging og tomgangskjøring. Båten har vært totalt fullastet med folk og utstyr og selvfølgelig også tom. Så jeg har litt erfaring med denne type motor.

 

Min konklusjon så langt er at motoren har noen fordeler og noen ulemper..

 

Fordeler:

- Enormt dreiemoment gjør at båten reagerer spontant på gasspådrag. Den oppleves råsterk. Fullastet båt betyr ingenting når båten skal opp i plan.

- Enkel konstruksjon betyr minimalt med servicekostnader. Husk at en 2-takter f.eks. mangler ventiler, registerkjede, kammer osv.. Service koster glatt 5 lapper på en V6er og det føles godt å slippe unna dette de første tre årene.

- Sikkerhet ved å ha en enkel konstruksjon. En Evinrude E-TEC kan f.eks. kjøres på tomgang i timesvis helt skåle tom for olje.

 

Ulemper:

- Den bruker olje. Og såkalt 2-taktsolje beregnet for direkte innsprøytning koster penger - ca kr 100,-/liter. Man kan ikke bruke gammeldags 2-taktsolje som blandes i bensinen. Det vil kunne tette igjen innsprøytningsdysene og skape store problemer. Mengden olje som forbrukes varierer etter belastning og type motor, men alt fra 0,5% til 1,0% oljeblandning må man forvente. Alle E-TEC motorene fra Evinrude kan programmeres til å bruke noe mindre olje dersom man kun benytter helsyntetisk olje (XD100), men den oljen er såpass mye dyrere enn den halvsyntetiske (XD50) at man ikke sparer noe på det. Dersom man kjører mye i løpet av en sesong så spiser oljekostnadene opp fordelen med at man slipper service.

- Den bråker mer på tomgang. Det er ingen tvil om dette. Den bråker ikke mye men jeg skulle gjerne hatt den noe mer stillegående på tomgang.

- Den bruker mer bensin. Dette debatteres mye ser jeg, men det hersker ingen tvil om at selv en moderne 2-takter bruke noe mer enn en 4-takter. Det er vanskelig å si noe helt eksakt så lenge jeg ikke har hatt en helt tilsvarende motor på min båt, men jeg mener at ca 10% høyere forbruk må man forvente. Jeg bruker ca 1,5l/NM i marsjfart på 30 knop. En tilsvarende båt (f.eks. Yamarin 76DC) med Yamaha 4-takter kommer ned i 1,3-1,35l/NM.

 

Summa summarum så er jeg superfornøyd med min motor. Det koster flesk å være på sjøen så 10% opp eller ned på bensinbudsjettet spiller faktisk ikke all verdens rolle når man skal gjøre opp regningen.

Link to post
Share on other sites

Jeg mente ikke at enhver 2-takter bruker like mye som min. Forbruket varierer selvfølgelig like mye mellom forskjellige motorstørrelser av 2-taktere som det gjør for 4-taktere. Det jeg prøvde å illustrere var at man må forvente ca 10% økt forbruk. En 60 hester E-TEC på en 16" båt vil bruke langt langt mindre enn min 250 hester på 25" båt. Men igjen så er det rimelig sannsynlig at en 4 takter med samme motorstyrke montert på samme båten vil bruke ca 10% mindre bensin enn tilsvarende moderne 2-takter.

 

Dersom man er svært sensitiv for bensinforbruk så kan det være en ide å vurdere en 4-takter, men ikke glem årlige servicekostnader i det regnestykket..

Link to post
Share on other sites

Jeg har en gammel (96 modell) Mercury 135 hk V6 motor med forgassere. Jeg tok en nøyaktig forbruksmåling og kjørte ca 47 NM på nøyaktig 45 liter bensin med fem personer i båten. Dette overrasket positivt men jeg hadde en en mistanke om at forbruket lå deromkring. Dette kan jo ikke være verst på en såpass gammel motor? Jeg leser jo om nye motorer med mer eller mindre samme forbruk!

Forbruket til en kamerat av meg med tilsvarende størrelse båt og Yamaha 2000mod 115 HK V4 motor er faktisk høyere...

 

Båten er forøvrig en 18 fot Scand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...