Jump to content

10 døve er bestod VHF prøve eksamen ....


At-le

Recommended Posts

Hei.

 

10 døve gikk VHF kurs i fra fredag til søndag tilsammen 12 timer kurs. Mye lære , gruppe teori, praksis vhf osv...

Det gikk fint kurs og eksamen... :flag_bp:

 

p1000003460x345.jpg

Igår bestod de 10 døve etter å ha gjennomført VHF-kurset i helga.

 

p1000004460x345.jpg

Båtfolka har helgekurs på Døvesenter og lære seg bruk av VHF-utstyr i sjøen. De må ta bestå eksamen før de får bruke VHF-utstyr slik de blir mer trygg i havet dersom det skjer noe med dem.

 

p1000007460x345.jpg

Hvorfor VHF kurs?

 

Hvis du skulle være så uheldig å befinne deg i en situasjon (om du er langt ute til havs) der du må foreta et slikt oppkall, trenger du ikke bekymre deg for ytterligere vanskeligheter. Det eneste du trenger å gjøre er å trykke inn knappen på VHF apparatet (rød farge med deksel på). GPS posisjonen (VHF apparatet må kobles med en GPS) og tidsinformasjon blir sendt i en digital ”pakke” sammen med båtens Maritime Mobile Stasjon Identifikasjon (MMSI). MMSI er et nisifret tallkode som identifiserer båten din når du registrerer en radio med DSC. Meldingen vil komme frem til kystradiostasjoner og andre fartøyer som har DSC-funksjonen. På kyststasjoner vil det i tillegg komme en viktig informasjon som forteller at du er døv slik at de ikke kan kommunisere videre med deg. De kommer med kystvaktassistanse med en gang. Har du ”god tid” under uhellet så kan du velge bestemte meldinger som er forhånds-programmert i radioen som forteller i tillegg til alarmeringen hvilken nød det gjelder. DSC står for Digital Selective Calling som er en global protokoll som benytter kanal 70 til å sende og motta signaler.

 

Det er gjort en avtale med kursinstruktør Tor Edvard Løberg fra Sandefjord. Han er godkjent instruktør fra Telenor Maritime Radio. 3 tolker har bekreftet å komme og tolke på kurset.

 

Vi har satt opp kurset slik at deltakerne ankommer fredag kveld 11.mars ca kl. 19.

 

Første kursdag lørdag 12.mars kl. 9.30 til 17.30 inkl. lunsjpause 12-13 (= 7 timer)

 

Andre kursdag søndag 13.mars kl. 9.30 til 15.00 inkl. lunsjpause 11.30-12 (= 5 timer)

 

Mvh At-le

Link to post

Og hei til deg At-le fra meg også, vi "prates" vel om ikke så lenge i havnen når det nærmer seg sjøsetting? Har bestilt utsetting i andre uke i april, men da må jeg vel hogge meg hull i isen for å få båten på sjøen!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Dette er strålende flott At-le, gratulerer så meget fra denne kanten også!

 

Jeg har ennå ikke hatt VHF-kurs med døve deltagere, men på mitt neste kurs kommer det trolig en ung dame som er blind. Det er en utfordring som jeg ser frem til med spent forventning :thumbsup:

 

.... og hvis det skulle være noen døve i stavangerområdet som er interessert i sikre seg SRC/VHF-sertifikatet så er jeg innstilt på å gjøre mitt beste for å medvirke til et godt kurs og en ryddig eksamensavvikling!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Dette betyr altså at døve i båt kan tilkalle hjelp. Det står jo da i kontrast til at døve på land (som ikke har tilgang til VHF) faktisk må bruke en stasjonær teksttelefon for å kommunisere med nødmeldetjenesten (110, 112, 113).

 

Døveforbundet har lagt ned en betydelig innsats for å få rettet på dette, og jeg håper vi kan komme i gang med et prosjekt ganske så raskt for å få rettet opp dette.

 

Det er å ønske at kystradiostasjonene har system for statistikk over bruk av denne tjenesten.

Laholm

Link to post

Laholm, der er kommet en ny tjeneste som setter døve greit i forbindelse med nødhjelpssentralen, foregår på tekstmeldinger, men vet dessverre for lite om det. Var ei venninne som nevnte det for litt siden.

 

At-le, imponerende, artig at også døve tar dette kurset som man normalt tenker at kun hørende kan bruke. Gratulerer.

Link to post

Kan du skrive noen ord om hvordan ett slikt kurs er i forhold til ett vanlig vhf kurs?

Hvordan kan døve beherske vhfen best mulig?

 

Svaret er DSC - det er denne løsningen som passer døve best. Snakker en om fare for livet når man er på sjøen så er det bare å trykke på denne knappen uten å kunne kommunisere videre. Døve får derfor kun "begrenset VHF sertifikat". Hos kystradiostasjoner får de melding frem at det er en døv båteier som "roper om hjelp" med GPS posisjonen på plass (DSC kobles mot GPS i båten). Under konsesjonssøknad må en døv melde om dette slik at de er forberedte på slike nødmeldinger. De trenger da ikke ta videre kontakt via VHF og sender hjelpen med en gang.

 

Selve kurset er tilrettelagt med tegnspråk tolk tilstede slik at all undervisningen vil gå gjennom tolken - dermed får de døve kunnskap på lik linje med hørende.

 

Gratulerer forresten og velkommen etter meg :cheers_wine:

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...