Jump to content

Sollux 825 (27 fot) og propellberegning


Petter-B

Recommended Posts

Jeg ønsker å få tilbakemelding fra eiere av Sollux 825 som har eksprementert litt med propell.

 

Selv har jeg en slik båt med en SkewBack propell fra Sleipner på 19"og 18 i vridning. Maks fart på båten nå er 15 knop ved 3700 O/min men jeg føler at den burde kunne gjøre mer med en TAMD31 på 125 HK. Gearutveksling er 2,64. Båten veier ca 2700 + noen kilo når vi skal på ferie.

 

Er det noen der ute som har noen erfaringer?

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset Ingar.

Jeg la inn noe jeg tror er parametre på min båt og kom ut med at jeg burde hatt en propell med diameter på 20" og 25" i stigning. Da forstår jeg hvorfor jeg ikke føler at jeg får noe mer enn 15 knop ved 3800 i dag. Sollux mente at de hadde testet en dette skroget i begynnelsen på 80 tallet og fått ca 19 knop med samme motor og tom båt.

 

En kamerat hadde en 55 HK Yanmar og han påstod at den var god for 13 knop.

 

Har noen andre av dere stolte eiere av halvplanende snekker på 27 fot noen erfaringer å dele?

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Båten veier ca 2700 + noen kilo når vi skal på ferie.

Hei!

Er du sikker på at båten ikke veier mere? Synes det virker i minste laget. Ser at en oppgir ca 3500 kg i denne annonsen. Det er en del  som har fått seg en aha opplevelse når båten blir veid.

Jeg synes ikke det virker så hakkende galt det du oppgir i fart. Men det kan jo være at det er mere å hente. Du merker vel om båten lett når toppturtallet. Da kan det vel kanskje være lønnsomt å forske litt videre. 13 knop med 55 hk virker noe i overkant etter min mening. Er det logget med gps?  Da må skroget være ekstremt lettdrevet.  :smiley:

Jeg har ikke så mye å sammenligne med annet enn min egen båt. Det er ikke sikkert det er sammenlignbart i det hele tatt heller.  Min veier ca 4000kg+?. Jeg har motor med toppturtall på 2550 o/m, gearutveksling på 1-1,5, og propell på 20x17. Da gjør den ca 17 knop på max fart/turtall om våren.

Link to post
Share on other sites

Jeg la inn noe jeg tror er parametre på min båt og kom ut med at jeg burde hatt en propell med diameter på 20" og 25" i stigning.

Hvilken slipp-prosent får du med den propellen du har?

Hører du tegn på kavitasjon (brusing)?

Hvordan er avslutningen på kjølen?

 

Det ville vært veldig nyttig i slike sammenhenger å ha en base som inneholder data om propell, slipp etc. for båter.

Har hatt dette på min båtside i noen år, men den ligger litt bortgjemt og har ikke vært noen stor suksess for å si det slik....

Den er nå stengt, men planen er å utvide erfaringsdatabasen mhp dette, da vil også data fra min gamle base bli lagt inn der.

 

Gen. for halvplanere må man regne med en slipp på 30-60%.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er avslutningen på kjølen?

Siden du nevner dette med kjølen, Ingar. Jeg mener at jeg en gang har sett en skisse/beskrivelse på din hjemmeside om avslutning på kjølen, men jeg kan ikke finne den igjen. Kunne det i så fall være mulig å få en "oppfrisking" av den da jeg kunne tenke meg å prøve dette. Eller husker jeg feil? Var det et annet sted jeg har sett denne skissen/beskrivelsen
Link to post
Share on other sites

Med TAMD 31 på 124 hk så gjør en Skilsø 750 18,9 knop,den har 18 tommers propell med 15 tommers stigning. Turtallet er da 3900 rpm.

Gjør du 3700 rpm så mangler du ca 200 rpm,og da har du kanskje noe å tjene på å gå 1" ned i stigning? Propellerberegnings programmet til Volvo var ganske riktig for min båt ihvertfall.

Og de siste 200 rpm ,fra 3700-3900, gir en fart av 1,7-2 knop på Skilsø`n med noe forbehold om at hjernecella husker riktig.

Båtens vekt er ca 2200 kg,lengde 25 fot og gearutveksling 1.97:1 og propellen er en Radice 19 x15,4 bladet.

Link to post
Share on other sites

Jeg så at jeg hadde lagt inn 3500 Kg i kalkulatoren, ønsket fart 19 knop og en C-faktor på 170 (antok at en halvplaner kunne ha denne faktoren). Slippen blir 26,14 %.

 

Dersom jeg reduserer ønsket hastighet i kalkulatoren til 17 knop er jeg nede i 20" diameter og 22" stigning.

 

Med dagens 19"/18" propell synes jeg at jeg har liten motorkraft akterover og båten går sakte på lave turtall. Det virker som om det er mest kavitasjon akterover. Jeg oppnår maks turtall på 3800. Skulle jeg forvente at turtallet går over maks turtall ved for liten propell?

 

Her noen bilder:

Bilde

 

Bilde

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

22 stigning høres mye ut.

Du vil da neppe få samme turtall som før.

 

Du kan jo teste med kalkulatoren igjen, beregne 10% mer slipp og se om toppfarten du da får høres realistisk ut.

 

Men det er svært usikkert å teorisere om dette, man må prøve ut i praksis.

 

Det var noe av hensikten med Propell-markedet, at det skulle være mulig å teste ut alternativer uten å svi av en liten formue....

 

Vil igjen oppfordre alle til å sjekke kjeller, garasje  og loft om det finnes propellere som kan legges ut der.  :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Snakket med VP i dag, de kunne fortelle meg at det var best for motor at båten oppnådde maks turtall, med for stor belastning ville jeg kunne erfare mer slitasje med mer røyk og nedkokset turbo som resultat. Så da blir det vel 3800 omdreininger på en VP TAMD31-A og 15 knop på maks da...

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Dette er mitt forslag til denne båten,

Antatt vannlinje på 26fot, vekt 3500kg, 2,64 utv. 124hk ved 3900 o/min

Vet ikke om dett er frnuftig for halvplanere, men det er best guess

 

MAX PERFORMANCE                

Available Power:      118.6 SAE hp ( 88.4 kW) @ 3900 RPM      

Max Speed:      16.7 kts      

Fuel:      7 US Gall/Hr (typical)      

 CRUISING PERFORMANCE

               

Cruising Power:      89 SAE hp ( 66.0 kW) @ 3500 RPM      

Cruising Speed:      14.5 kts      

Fuel:      5 US Gall/Hr (typical)      

 RECOMMENDED PROPELLER

           

Diameter:      19.3 in.      Pitch:      18.4 in.      

Blades:      4      Cupped:      No      

Transmission Ratio Acceptable      

 PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

               

Diameter:      19.0      

Pitch:      18.7      

Blades:      4

 

Dette vil gi deg max 16-17knop noe som er nært det du har i dag. Vet kke om du kan kuppe denne propellen... men siden du ikke oppnår max turtall så vil ikke det hjelpe uansett

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...