Petter-B Startet 21.Oktober.2004 Del på Facebook Startet 21.Oktober.2004 Jeg ønsker å få tilbakemelding fra eiere av Sollux 825 som har eksprementert litt med propell. Selv har jeg en slik båt med en SkewBack propell fra Sleipner på 19"og 18 i vridning. Maks fart på båten nå er 15 knop ved 3700 O/min men jeg føler at den burde kunne gjøre mer med en TAMD31 på 125 HK. Gearutveksling er 2,64. Båten veier ca 2700 + noen kilo når vi skal på ferie. Er det noen der ute som har noen erfaringer? Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Ingar Svart 21.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2004 Kan ikke gi noe direkte svar, men for å kunne sammenligne må du også oppgi gear-utvekslingen. Du kan også sjekke med slipp-kalkulatoren på medlems-sidene og melde tilbake om hva du kom frem til. Sitér dette innlegget Link to post
Petter-B Svart 24.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2004 Takk for tipset Ingar. Jeg la inn noe jeg tror er parametre på min båt og kom ut med at jeg burde hatt en propell med diameter på 20" og 25" i stigning. Da forstår jeg hvorfor jeg ikke føler at jeg får noe mer enn 15 knop ved 3800 i dag. Sollux mente at de hadde testet en dette skroget i begynnelsen på 80 tallet og fått ca 19 knop med samme motor og tom båt. En kamerat hadde en 55 HK Yanmar og han påstod at den var god for 13 knop. Har noen andre av dere stolte eiere av halvplanende snekker på 27 fot noen erfaringer å dele? Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
GeirFrode Svart 25.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2004 Båten veier ca 2700 + noen kilo når vi skal på ferie.Hei!Er du sikker på at båten ikke veier mere? Synes det virker i minste laget. Ser at en oppgir ca 3500 kg i denne annonsen. Det er en del som har fått seg en aha opplevelse når båten blir veid. Jeg synes ikke det virker så hakkende galt det du oppgir i fart. Men det kan jo være at det er mere å hente. Du merker vel om båten lett når toppturtallet. Da kan det vel kanskje være lønnsomt å forske litt videre. 13 knop med 55 hk virker noe i overkant etter min mening. Er det logget med gps? Da må skroget være ekstremt lettdrevet. Jeg har ikke så mye å sammenligne med annet enn min egen båt. Det er ikke sikkert det er sammenlignbart i det hele tatt heller. Min veier ca 4000kg+?. Jeg har motor med toppturtall på 2550 o/m, gearutveksling på 1-1,5, og propell på 20x17. Da gjør den ca 17 knop på max fart/turtall om våren. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2004 Jeg la inn noe jeg tror er parametre på min båt og kom ut med at jeg burde hatt en propell med diameter på 20" og 25" i stigning.Hvilken slipp-prosent får du med den propellen du har?Hører du tegn på kavitasjon (brusing)? Hvordan er avslutningen på kjølen? Det ville vært veldig nyttig i slike sammenhenger å ha en base som inneholder data om propell, slipp etc. for båter. Har hatt dette på min båtside i noen år, men den ligger litt bortgjemt og har ikke vært noen stor suksess for å si det slik.... Den er nå stengt, men planen er å utvide erfaringsdatabasen mhp dette, da vil også data fra min gamle base bli lagt inn der. Gen. for halvplanere må man regne med en slipp på 30-60%. Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 25.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2004 Hvordan er avslutningen på kjølen?Siden du nevner dette med kjølen, Ingar. Jeg mener at jeg en gang har sett en skisse/beskrivelse på din hjemmeside om avslutning på kjølen, men jeg kan ikke finne den igjen. Kunne det i så fall være mulig å få en "oppfrisking" av den da jeg kunne tenke meg å prøve dette. Eller husker jeg feil? Var det et annet sted jeg har sett denne skissen/beskrivelsen Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 25.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2004 Med TAMD 31 på 124 hk så gjør en Skilsø 750 18,9 knop,den har 18 tommers propell med 15 tommers stigning. Turtallet er da 3900 rpm. Gjør du 3700 rpm så mangler du ca 200 rpm,og da har du kanskje noe å tjene på å gå 1" ned i stigning? Propellerberegnings programmet til Volvo var ganske riktig for min båt ihvertfall. Og de siste 200 rpm ,fra 3700-3900, gir en fart av 1,7-2 knop på Skilsø`n med noe forbehold om at hjernecella husker riktig. Båtens vekt er ca 2200 kg,lengde 25 fot og gearutveksling 1.97:1 og propellen er en Radice 19 x15,4 bladet. Sitér dette innlegget Link to post
Petter-B Svart 25.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2004 Jeg så at jeg hadde lagt inn 3500 Kg i kalkulatoren, ønsket fart 19 knop og en C-faktor på 170 (antok at en halvplaner kunne ha denne faktoren). Slippen blir 26,14 %. Dersom jeg reduserer ønsket hastighet i kalkulatoren til 17 knop er jeg nede i 20" diameter og 22" stigning. Med dagens 19"/18" propell synes jeg at jeg har liten motorkraft akterover og båten går sakte på lave turtall. Det virker som om det er mest kavitasjon akterover. Jeg oppnår maks turtall på 3800. Skulle jeg forvente at turtallet går over maks turtall ved for liten propell? Her noen bilder: Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Ingar Svart 25.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2004 Var det et annet sted jeg har sett denne skissen/beskrivelsenSe denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2004 Jeg så at jeg hadde lagt inn 3500 Kg i kalkulatorenTror vi snakker forbi hverandre.jeg mente den slipp-kalkulatoren som ligger på medlems-sidene. Denne beregner kun slipp ut fra de målinger du har gjort med eksisterende propell. Hva blir slippet da? Sitér dette innlegget Link to post
Petter-B Svart 25.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2004 Da kommer jeg frem til: slipprosenten 29.64, (3800 o/min, 15 knop, 2,64 gir). Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Ingar Svart 25.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2004 Ok, det var ikke ille. Da er det nok mulig at du kan få større fart ved å gå opp i stigning og ned på diameter. Sitér dette innlegget Link to post
Petter-B Svart 25.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2004 Tror du at det er fornuftig å prøve en propell med 18" diameter og 22" stigning? Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Ingar Svart 25.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2004 22 stigning høres mye ut. Du vil da neppe få samme turtall som før. Du kan jo teste med kalkulatoren igjen, beregne 10% mer slipp og se om toppfarten du da får høres realistisk ut. Men det er svært usikkert å teorisere om dette, man må prøve ut i praksis. Det var noe av hensikten med Propell-markedet, at det skulle være mulig å teste ut alternativer uten å svi av en liten formue.... Vil igjen oppfordre alle til å sjekke kjeller, garasje og loft om det finnes propellere som kan legges ut der. Sitér dette innlegget Link to post
Petter-B Svart 27.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2004 Her er et annet bilde. Ut i fra dette bildet som kanskje er tatt litt for nært innpå, skulle det vært annerledes? Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Petter-B Svart 5.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2004 Er det ikke noen Sollux 27 eiere som har erfaringer å dele? Er jeg helt alene i dette univers?? Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Petter-B Svart 5.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2004 Snakket med VP i dag, de kunne fortelle meg at det var best for motor at båten oppnådde maks turtall, med for stor belastning ville jeg kunne erfare mer slitasje med mer røyk og nedkokset turbo som resultat. Så da blir det vel 3800 omdreininger på en VP TAMD31-A og 15 knop på maks da... Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Sydvesten Svart 6.November.2004 Del på Facebook Svart 6.November.2004 Dette er mitt forslag til denne båten, Antatt vannlinje på 26fot, vekt 3500kg, 2,64 utv. 124hk ved 3900 o/min Vet ikke om dett er frnuftig for halvplanere, men det er best guess MAX PERFORMANCE Available Power: 118.6 SAE hp ( 88.4 kW) @ 3900 RPM Max Speed: 16.7 kts Fuel: 7 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 89 SAE hp ( 66.0 kW) @ 3500 RPM Cruising Speed: 14.5 kts Fuel: 5 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 19.3 in. Pitch: 18.4 in. Blades: 4 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 19.0 Pitch: 18.7 Blades: 4 Dette vil gi deg max 16-17knop noe som er nært det du har i dag. Vet kke om du kan kuppe denne propellen... men siden du ikke oppnår max turtall så vil ikke det hjelpe uansett Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.