Jump to content

Kobling mellom gir og akselflens. Hva er den til.?


Birchwood 320

Recommended Posts

Den kobler aksling til felles zink under båten. Motorer er også koblet på denne zinken. Dette er Engelsk originalt. Pakkbokser gjenomføringer og alt er koblet sammen til felles zink. Den oransje greia (prøver finne ut hva den heter) er av ikke metall derfor må eg ha ledningen for atdet skal bli elektrisk kobling mellim delene

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Det ser ut som flensene ikke har gjennomgående bolter, men er boltet i den "oransje dingsen" fra hver sin side. I så fall må det være gjenger i denne, og gjengepartiet må vel nødvendigvis være av metall? Muligens hylser innstøpt i gummi eller plast?

I så fall kan dette kanskje være en slags dempeanordning som demper belastningen idet du setter i gir...

Dempeplate het platen som stod mellom svinghjul og gir og hadde denne funksjon på min gamle 2704.

Link to post

Er ikke dette en fleksibel akselkobling, da? Jeg er har ikke sett sånne annet enn på tegninger og motorskisser, men mener at misjonen er å ha en viss fleksibilitet i forholdet mellom aksel og motor. Dette kan være kjekt hvis man har et langt stevnrør, med derav følgende små aksel-toleranser. En slik kobling vil da kunne absorbere en del av motorbevegelsene, og ikke videreføre alle disse på akselen og føre til unødig slitasje.

Link to post

Svaret er ja:

Har nylig fått skiftet de fleksible koblingene, og for å forbedre jordingen ble det satt på et kobberbendelbånd istedet for ledning( som tåler svært mye mer).

Dette gikk glimrende på stb side men på bb bygget båndet litt mye/ klaring mot boltene var mye mindre, og resultatet var at bolten bendlebåndet var festet på "skubbet" inn mot girkassen ved motorpådrag (altså mest belastning mot en bolt istedet for jevnt fordelt), og derpå følgende enorme vibrasjoner mellom motor og aksling.

 

Konklusjon; Dersom boltene er litt lang (som de ofte kan være) er det svært viktig å feste bendelbåndet slik at ikke EN bolt får all belastningen.

 

Tror dette er en ofte benyttet løsning på engelsek båter (har selv en Broom 10/70). Mener REM hadde noen glimrende bilder i forbindelse med skifte av girkasse for noen år tilbake.. ??

 

Skal prøve å få tatt noen fotos som viser løsningen hos meg. Holder i øyeblikket på å få skiftet slanger/pakninger på pakkbokser, lagre mmm... så i øyeblikket er akslingene ute, så det drøyer gjerne noen dager ...

BONITA I

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...