Jump to content

Kobling mellom gir og akselflens. Hva er den til.?


Birchwood 320

Recommended Posts

Der er en blate av plast/hard gummi mellom girflensen og akselflensen, Er dette en form for vibrasjonsdemper?. 3 av 4 bolter var løse på girsiden. Kan dette gi meg vibrasjoner. ?

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Den kobler aksling til felles zink under båten. Motorer er også koblet på denne zinken. Dette er Engelsk originalt. Pakkbokser gjenomføringer og alt er koblet sammen til felles zink. Den oransje greia (prøver finne ut hva den heter) er av ikke metall derfor må eg ha ledningen for atdet skal bli elektrisk kobling mellim delene

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Det ser ut som flensene ikke har gjennomgående bolter, men er boltet i den "oransje dingsen" fra hver sin side. I så fall må det være gjenger i denne, og gjengepartiet må vel nødvendigvis være av metall? Muligens hylser innstøpt i gummi eller plast?

I så fall kan dette kanskje være en slags dempeanordning som demper belastningen idet du setter i gir...

Dempeplate het platen som stod mellom svinghjul og gir og hadde denne funksjon på min gamle 2704.

Link to post

Er ikke dette en fleksibel akselkobling, da? Jeg er har ikke sett sånne annet enn på tegninger og motorskisser, men mener at misjonen er å ha en viss fleksibilitet i forholdet mellom aksel og motor. Dette kan være kjekt hvis man har et langt stevnrør, med derav følgende små aksel-toleranser. En slik kobling vil da kunne absorbere en del av motorbevegelsene, og ikke videreføre alle disse på akselen og føre til unødig slitasje.

Link to post

Fleksibel akselkobling ja. Siterer ... "Fleksible akselkoblinger for å overføre en kraft mellom to akslinger. Kompenserer for radial-,

aksial- og parallellitetsfeil"

 

Ledningen er for å koble zink på aksling mot motor, siden den fleksible koblingen ikke er av metall.

BONITA I

Link to post

Svaret er ja:

Har nylig fått skiftet de fleksible koblingene, og for å forbedre jordingen ble det satt på et kobberbendelbånd istedet for ledning( som tåler svært mye mer).

Dette gikk glimrende på stb side men på bb bygget båndet litt mye/ klaring mot boltene var mye mindre, og resultatet var at bolten bendlebåndet var festet på "skubbet" inn mot girkassen ved motorpådrag (altså mest belastning mot en bolt istedet for jevnt fordelt), og derpå følgende enorme vibrasjoner mellom motor og aksling.

 

Konklusjon; Dersom boltene er litt lang (som de ofte kan være) er det svært viktig å feste bendelbåndet slik at ikke EN bolt får all belastningen.

 

Tror dette er en ofte benyttet løsning på engelsek båter (har selv en Broom 10/70). Mener REM hadde noen glimrende bilder i forbindelse med skifte av girkasse for noen år tilbake.. ??

 

Skal prøve å få tatt noen fotos som viser løsningen hos meg. Holder i øyeblikket på å få skiftet slanger/pakninger på pakkbokser, lagre mmm... så i øyeblikket er akslingene ute, så det drøyer gjerne noen dager ...

BONITA I

Link to post

Tok litt tid dette - men nå er slanger, pakkbokser, pakninger og lagre skiftet - og aksling kontrollmålt til under 2/100 - så alt er bare fryd og gammen :tongue:

Grunnen til skifte og service mm:

 

sprekk_i_slange_pakkboks.jpg

 

Etter skifte

hylse__pakkboks_kompl.jpg

 

Den fleksible koblingen:

hylse__fleksibel_kobling.jpg

BONITA I

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...