Trinn II Startet 21.Mars.2011 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2011 Jeg skal gjøre klar et drivanker til min båt, 31 fot ca. 5 tonn, og lurer i den forbindelse på hvor langt tauet bør være, eller hvor langt ut jeg bør slippe drivankeret for best effekt. Takk Link to post
Bitteliten Svart 21.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2011 Minst 50 meter tenker jeg. Link to post
Aldebaran Svart 21.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2011 Du kommer langt med 30 meter og en vekt midt på tauet som bringer drivankeret ned under vann hele tiden. Link to post
Jan E. Svart 21.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2011 Mener å hørt den må tilpasses bølgelengden. Husker jeg rett om det skulle være x bølgelengder + 1/2? Slik at når båten faller nedover i bølgen er drivankeret på vei opp mot toppen for best grep. Og dermed dempe farten ned i bølgedalene så mye som mulig, og med minimum av rykkingen. Jara Wynja Link to post
Hansi Svart 21.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2011 Innlegg # 4 hørtes mer fornuftig ut en de andre forslagene med x antall meter tau. Drivanker må for at det skal fungere skikkelig tilpasses båt og ikke mins været / sjøen. Link to post
Roger jo Svart 21.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2011 I følge denne produsenten er lengden 10 til 15 ganger båtlengden og en vekt på 5,5 kg til en båt på 33 fot. http://www.dng-norge.no/documents/Drivanker.pdf Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
lgboat Svart 21.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2011 Drivanker er noe en bruker på havet, og "roger-jo" har vel mest rett av de som har uttalt seg til nå. Oppunder land duger bare anker og helst kjetting. Oppunder land definerer jeg som etpar nautiske mil av kysten. Og for ordens skyld, "havet" kan gjerne være i en fjordarm der du driver ut av fjorden, eller inn dersom det er en bred, lang fjord. Ellers blir det altså "oppunder land". Link to post
SeaRaymond Svart 21.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2011 Drivanker er noe en bruker på havet Så dersom en ikke krysser hav eller befinner seg minst 2 n.mil av kysten bruker man ikke drivanker Blir vel ett problem for de fleste å rekke til bunn med ett anker inntil 2 n.mil av kysten.... Drivanker er vel for de fleste fritidsbåtbruker tenkt som ett hjelpemiddel i nødsituasjoner for å kjøpe tid før båt reker på land ved driftstans, uavhengig av avstand fra kysten. Link to post
Arild Iversen Svart 21.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2011 Ifølge en rapport i siste "Trygg på sjøen" fra RS, kan drivanker også gjøre nytten ganske nærme land. I det aktuelle tilfellet bremset det farten vesentlig og ga den havarerte båten ekstra tid før det ble såpass grundt at dreggen tok tak. Link to post
lgboat Svart 21.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2011 (redigert) Du kjøper ikke tid med et drivanker når du er nær land i pålandsvind. Da er det ankeret som får feste før du går i fjæra. Det blir en vurdering av flere faktorer som må gjøres. De fleste er lite kjent med bruken av drivanker og vil ha problemer med å legge ut raskt og riktig i en kritisk situasjon. Er du i tvil, da er du ikke i tvil: Først ut med ankeret, og så gjerne drivankeret. Redigert 21.Mars.2011 av lgboat (see edit history) Link to post
Arild Iversen Svart 21.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2011 Tror han som var på vei inn i fjellveggen på Sletta er litt uenig med deg der Igboat. (ihvertfall slik jeg leser rapporten) Link to post
Aquadoren Svart 21.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2011 Du kjøper ikke tid med et drivanker når du er nær land i pålandsvind. Da er det ankeret som får feste før du går i fjæra. Det blir en vurdering av flere faktorer som må gjøres. De fleste er lite kjent med bruken av drivanker og vil ha problemer med å legge ut raskt og riktig i en kritisk situasjon. Er du i tvil, da er du ikke i tvil: Først ut med ankeret, og så gjerne drivankeret. Nærme land i pålandsvind er akkurat det tilfellet du trenger et drivanker for å forlenge tiden før du renner i land... Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
adeneo Svart 21.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2011 jeg tipper åtte alen, sju kvarter og fire og en tredels favn, så trekker du fra en stadion, legger til fire fingerbredder, en linje og ett par skrupler, så er du rimelig i nærheten! Link to post
Aldebaran Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 I følge denne produsenten er lengden 10 til 15 ganger båtlengden og en vekt på 5,5 kg til en båt på 33 fot. Artig da at det bildet denne produsenten bruker i sin markedsføring, viser en båt som har ca. 3 båtlengders tau mellom båt og drivanker.... Du kjøper ikke tid med et drivanker når du er nær land i pålandsvind. Jo, det er akkurat det du bruker drivankeret til. Noen steder i verden brukes drivankeret også til å bremse deg gjennom en brenning. De fleste er lite kjent med bruken av drivanker og vil ha problemer med å legge ut raskt og riktig i en kritisk situasjon. Nei, dette er ikke rakettforskning. Enhver båteier som er i stand til å komme frem til fordekket for å feste linen, vil klare å kaste ute et drivanker. Jeg har egenerfaring i å ligge med drivanker bl.a. i kystsonen mellom Dover og Beachy Head i 24 m/sek vind. Vi hadde et standard drivanker fra Hovdan, og det var på plass i løpet av sekunder. Drivankeret gav oss mer enn nok tid til å fikse våre problemer før vi drev ut i trafikksonen. Det finnes flere varianter av drivanker. Det mest vanlige er en enkel "trakt" eller "fallskjerm" løsning. Jo større båt, jo større trakt. I USA har USCG laget en test hvor de fremhever den varianten de kaller "series drogue", som består av en løsning med mange (f.eks 100+) små trakter som er tredd inn på og festet på selve lina. USCG har vist at denne er å foretrekke når en er utsatt for brytende bølger som f.eks i en brenning, særlig da fordi det til enhver tid vil være mange av "traktene" som er i inngrep med vannet. Med et vanlig drivanker er det vekten du plasserer på linen som sørge for dette. Link to post
Jawik Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 Vi har 100 meter kraftig ankerline som kan anvendes. I tillegg til to trosser på 50 meter. En tar det en har ombord. Og 100 meter line for å kunne hale drivanker inn igjen. Samt noen kilo med vekt som kan være et anker, daumann eller bildekk. På åpent hav setter vi drivanker til 1 1/2 til 2 1/2 bølge fra båten. Som nevnt ovenfor skal jo dette bremse farten ned i bølgedalen og et dilemma oppstår her dersom hekken eller baugen er rettet mot bølgen som høyst sannsynlig bryter mot skuta. Hvilken ende av skuta tåler mest bank, for bank får en. Og bestem deg i tide for hvilken ende du akter å møte bølgen med for du får som oftest ikke muligheten til å vende om senere når Neptun har bestemt seg for å gi deg en test på sin styrke. Det er i slike tilfeller jeg helst velger "pinnebåt" for da kan jeg velge å legge bi eller lense unna på bare riggen. Noe avhengig av eventuell kyst i omgivelsen. Har du "cabinkruser" med en liten mesan (Astor ) så tren på å bruke denne slik at du kan holde baugen opp mot vinden og bølgene. Når jeg rusler rundt i marinaer og studerer mange fine båter så lurer jeg på om en del av disse ikke heller burde holde seg nært land og ikke legge ut på åpent hav. Hekken på mange båter med sine plattformer vil få problemer med bølgen som når igjen båten eller som båten når igjen nede i bølgedalen. Ved kysten og pålandsvind fungerer drivankeret utmerket så lenge en har kontroll over dette. En titt i kartet forteller deg raskt om du har muligheten til at anker når bunnen. I så tilfelle lårer en ut ankeret også når en har dybde nok men vær obs på at skuta kan legge seg på tvers dersom du ikke får drivanker og anker til å oppføre seg pent. Risikoen for at disse tvinner seg rundt en annen er jo også tilstede. Drivanker egner seg utmerket til å holde skuta i ro mens en fisker. Her velger vi å legge bi med seilene og det er sjelden vi driver noe særlig bort fra fiskeplassen. Ha en fin og trygg The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
lgboat Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 Oij, her snakker vi mye forbi hverandre, som jo ofte er tilfelle på dette forum. Link to post
Skjær i sjøen Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 Denne historien viser nytten av drivanker og er en direkte årsak til at jeg gikk til anskaffelse av et til vår lille båt (som ikke akkurat er noen atlanterhavskrysser). https://baatplassen.no/i/topic/71666-erfaringer-mitt-foerste-alvorlige-havari-med-baat-folda/ Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn