Jump to content

Hvor lang bør tau til drivanker være


Trinn II

Recommended Posts

Mener å hørt den må tilpasses bølgelengden.

Husker jeg rett om det skulle være x bølgelengder + 1/2? Slik at når båten faller nedover i bølgen er drivankeret på vei opp mot toppen for best grep. Og dermed dempe farten ned i bølgedalene så mye som mulig, og med minimum av rykkingen.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Drivanker er noe en bruker på havet, og "roger-jo" har vel mest rett av de som har uttalt seg til nå.

Oppunder land duger bare anker og helst kjetting. Oppunder land definerer jeg som etpar nautiske mil av kysten.

Og for ordens skyld, "havet" kan gjerne være i en fjordarm der du driver ut av fjorden, eller inn dersom det er en bred, lang fjord. Ellers blir det altså "oppunder land".

Link to post
Share on other sites

Drivanker er noe en bruker på havet

 

Så dersom en ikke krysser hav eller befinner seg minst 2 n.mil av kysten bruker man ikke drivanker :confused:

 

Blir vel ett problem for de fleste å rekke til bunn med ett anker inntil 2 n.mil av kysten....

 

Drivanker er vel for de fleste fritidsbåtbruker tenkt som ett hjelpemiddel i nødsituasjoner for å kjøpe tid før båt reker på land ved driftstans, uavhengig av avstand fra kysten.

Link to post
Share on other sites

Du kjøper ikke tid med et drivanker når du er nær land i pålandsvind.

Da er det ankeret som får feste før du går i fjæra.

Det blir en vurdering av flere faktorer som må gjøres.

 

De fleste er lite kjent med bruken av drivanker og vil ha problemer med å legge ut raskt og riktig i en kritisk situasjon.

 

Er du i tvil, da er du ikke i tvil: Først ut med ankeret, og så gjerne drivankeret.

Redigert av lgboat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kjøper ikke tid med et drivanker når du er nær land i pålandsvind.

Da er det ankeret som får feste før du går i fjæra.

Det blir en vurdering av flere faktorer som må gjøres.

 

De fleste er lite kjent med bruken av drivanker og vil ha problemer med å legge ut raskt og riktig i en kritisk situasjon.

 

Er du i tvil, da er du ikke i tvil: Først ut med ankeret, og så gjerne drivankeret.

 

Nærme land i pålandsvind er akkurat det tilfellet du trenger et drivanker for å forlenge tiden før du renner i land...

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

I følge denne produsenten er lengden 10 til 15 ganger båtlengden og en vekt på 5,5 kg til en båt på 33 fot.

Artig da at det bildet denne produsenten bruker i sin markedsføring, viser en båt som har ca. 3 båtlengders tau mellom båt og drivanker....

 

Du kjøper ikke tid med et drivanker når du er nær land i pålandsvind.

Jo, det er akkurat det du bruker drivankeret til. Noen steder i verden brukes drivankeret også til å bremse deg gjennom en brenning.

 

 

De fleste er lite kjent med bruken av drivanker og vil ha problemer med å legge ut raskt og riktig i en kritisk situasjon.

Nei, dette er ikke rakettforskning. Enhver båteier som er i stand til å komme frem til fordekket for å feste linen, vil klare å kaste ute et drivanker.

 

Jeg har egenerfaring i å ligge med drivanker bl.a. i kystsonen mellom Dover og Beachy Head i 24 m/sek vind. Vi hadde et standard drivanker fra Hovdan, og det var på plass i løpet av sekunder. Drivankeret gav oss mer enn nok tid til å fikse våre problemer før vi drev ut i trafikksonen.

 

Det finnes flere varianter av drivanker. Det mest vanlige er en enkel "trakt" eller "fallskjerm" løsning. Jo større båt, jo større trakt. I USA har USCG laget en test hvor de fremhever den varianten de kaller "series drogue", som består av en løsning med mange (f.eks 100+) små trakter som er tredd inn på og festet på selve lina. USCG har vist at denne er å foretrekke når en er utsatt for brytende bølger som f.eks i en brenning, særlig da fordi det til enhver tid vil være mange av "traktene" som er i inngrep med vannet. Med et vanlig drivanker er det vekten du plasserer på linen som sørge for dette.

Link to post
Share on other sites

Vi har 100 meter kraftig ankerline som kan anvendes. I tillegg til to trosser på 50 meter. En tar det en har ombord. Og 100 meter line for å kunne hale drivanker inn igjen. Samt noen kilo med vekt som kan være et anker, daumann eller bildekk. På åpent hav setter vi drivanker til 1 1/2 til 2 1/2 bølge fra båten. Som nevnt ovenfor skal jo dette bremse farten ned i bølgedalen og et dilemma oppstår her dersom hekken eller baugen er rettet mot bølgen som høyst sannsynlig bryter mot skuta. Hvilken ende av skuta tåler mest bank, for bank får en. Og bestem deg i tide for hvilken ende du akter å møte bølgen med for du får som oftest ikke muligheten til å vende om senere når Neptun har bestemt seg for å gi deg en test på sin styrke. Det er i slike tilfeller jeg helst velger "pinnebåt" for da kan jeg velge å legge bi eller lense unna på bare riggen. Noe avhengig av eventuell kyst i omgivelsen.

 

Har du "cabinkruser" med en liten mesan (Astor :wink:) så tren på å bruke denne slik at du kan holde baugen opp mot vinden og bølgene.

 

Når jeg rusler rundt i marinaer og studerer mange fine båter så lurer jeg på om en del av disse ikke heller burde holde seg nært land og ikke legge ut på åpent hav. Hekken på mange båter med sine plattformer vil få problemer med bølgen som når igjen båten eller som båten når igjen nede i bølgedalen.

 

Ved kysten og pålandsvind fungerer drivankeret utmerket så lenge en har kontroll over dette. En titt i kartet forteller deg raskt om du har muligheten til at anker når bunnen. I så tilfelle lårer en ut ankeret også når en har dybde nok men vær obs på at skuta kan legge seg på tvers dersom du ikke får drivanker og anker til å oppføre seg pent. Risikoen for at disse tvinner seg rundt en annen er jo også tilstede.

 

Drivanker egner seg utmerket til å holde skuta i ro mens en fisker. Her velger vi å legge bi med seilene og det er sjelden vi driver noe særlig bort fra fiskeplassen.

 

Ha en fin og trygg :sailing:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Denne historien viser nytten av drivanker og er en direkte årsak til at jeg gikk til anskaffelse av et til vår lille båt (som ikke akkurat er noen atlanterhavskrysser).

 

https://baatplassen.no/i/topic/71666-erfaringer-mitt-foerste-alvorlige-havari-med-baat-folda/

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...