Jump to content

Bunnrensing i gjørme elv? (Nitelva, Lillestrøm)


Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Hei båtfolk :flag_bp:

 

Jeg(og sikkert over 500 andre båteiere) har båten i Nitelva, Lillestrøm. Dette er en liten, men fin elv. Jeg bruker 2 min gange til båthavna. Elva er helt brun(varierer litt på brunfargen utover sesongen) med ca 10 cm med sikt ned i vannet. Det er mye gjørme på bunn.

niteelva.jpg

 

Etter hva jeg vet, så vil ikke kommunen eller noen andre gjøre noe med elva, så derfor tenkte jeg å gjøre noe selv. Så til mitt spørsmål, er det da mulig å lage til en liten "plog" jeg henger etter båten og drar og river opp gjørme og annet dritt, så det vil flyte nedover. Da vil det bli mere gjennomstrømninger her også?`

 

plogen/harven skal lages til av masse stål som sveises sammen, så jeg vil få en plog som er ca 1,5 meter lang. Denne henges bak båten med to tau i hver sin ende. Vil dette funke, eller det bare bortkastet tid og penger?

 

Mvh

Fredrik

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg har liten effekt og jeg tror ikke det er lovelig (de som muderer må ofte ha mudderprøver og godkjenninger før oppstart og det er kun lov til å mudre langt utenfor badesessongen og hva med dem lenger ned i elva?)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Det kan du desverre ikke gjøre helt uten videre. Niteelva er nøye overvåket og det er startet opp et arbeid som skal gi elva en bedre vannkvalitet enn det den i dag har. Om du googler "Niteelva", "vanndriektivet", og "vannforskriften" vil du muligens finne ut litt av det arbeid som er i gang i dette vassdraget. Vet det er utarbeidet mange planer og vet at arbeid for å bedre vannkvaliteten for dette vassdraget er i gangsatt. Om du klikker på denne linken så kommer du til hjemmesiden til dette vannområdet.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...