Jump to content

Dagens Finn, spesielle båtannonser (se 1. innlegg før du poster)


SamH

Recommended Posts

Den motoren må vel ha negativ verdi slik jeg ser det.

 

Hørte om en båt i samme området med 40 eller 41 som gikk på land uten fører i høst og gikk på full spiker i 45 minutter uten kjøling til den stoppet.

Folk trodde det brant. Brannvesenet hadde visst målt temp med ir termometer til over 800 grader.

Kan det være denne tro?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

ikke sikkert den er så uøkonomisk i 30 knop! Vi hadde an Dodge bandbil tidligere med 6,8l V8. Den brukte faktisk ikke så mye bensin på pen kjøring! fin gange på lave turtall og bra dreiemoment..

så om du kjører de motorene fint trenger det ikke gå ekstreme mengder! husk den salgsprisen hadde vært dobbel om det stod i f.eks to 800 hk MAN, og tredobble vedlikeholdskostnader...

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hva du brukte i bilen blir totalt irellevant. Men klart spørsmålet om hva som kan regnes som økonomisk er åpent for tolkning etter egen lommebok. men for de fleste av oss vil nok mengden bensin som går med i 3x bigblock motorer litt i overkant tross alt. Du må nok regne opp mot 200 l/t i cruisingspeed.

Skal visst være et lokomotiv av en båt dog.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg lar meg faktisk imponere av at det faktisk finnes slike båter i avgifts landet Norge. Om 200 l/t er riktig så er det en anselig sum penger pr time fornøyelse , men 48 fot bensinbrumlende solskinnsbåt gir nok også en godfølelse som også har en verdi. Og i forhold til en dieselbåt ligger det vel en rabatt i innstegsprisen som forsvarer litt bruk i alle fall.....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?price_from=910000&q=Innvik&motor_ad_location=1&length_feet_from=46&sort=1&ref=fas&finnkode=45632581

144 fot saltvannsmarinert vrak, som var moden som spikerråvare også før den sank. Finner eier en som er idiot nok til å gå på limpinnen, så nåværende eier sparer buksering og opphuggingsutgiftene?

Link to post
Share on other sites

Da snakker vi 50 knop, 48 fot, med bensinmaskiner, faktisk ! Sikkert morro, da !

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=45467389

Jeg møtte faktisk denne karen på Hvaler i sommer, og han er Sunseeker-entusiast, ingen tvil om det. Han kunne fortelle at båten hadde hatt tre dieselmotorer da han kjøpte den og de var det første som ble fjernet fra båten. Han fikk en velrennomért motorbygger til å lage tre 572 big block chevy motorer som virkelig kler båten. Den gjorde da etter sigende 74knop men etter litt småplukk med den midtre motoren valgte han å ta ut én. Gjør 54 nå og i lav cruise bruker den ca. 80 liter per motor ved noenogtredve knop. Det er jo ni tonn temmelig skarp båt så 2x KAD 300 blir for spinkelt. Her trengs det grøvre saker og selv om du sparer kanskje 30% drivstoff med dieseler så er det ikke sikkert det her er en dårlig deal. Flott eksemplar av en sunseeker!
Link to post
Share on other sites

Så 9,4 litersmotorene yter da 820 hk pr stk? Greit nok det ja. Da bruker de vel rundt 300 l/t pr motor på full gass.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg møtte faktisk denne karen på Hvaler i sommer, og han er Sunseeker-entusiast, ingen tvil om det. Han kunne fortelle at båten hadde hatt tre dieselmotorer da han kjøpte den og de var det første som ble fjernet fra båten. Han fikk en velrennomért motorbygger til å lage tre 572 big block chevy motorer som virkelig kler båten. Den gjorde da etter sigende 74knop men etter litt småplukk med den midtre motoren valgte han å ta ut én. Gjør 54 nå og i lav cruise bruker den ca. 80 liter per motor ved noenogtredve knop. Det er jo ni tonn temmelig skarp båt så 2x KAD 300 blir for spinkelt. Her trengs det grøvre saker og selv om du sparer kanskje 30% drivstoff med dieseler så er det ikke sikkert det her er en dårlig deal. Flott eksemplar av en sunseeker!

Samt at båten er nesten en mill lavere priset enn tilsvarende båt med samme antal voksne diesel HK! kan jo kjøpe lit bensin for den summen.. Kjører man disse motorene med lit fornuft så er det som DieselDahl sier kansje ikke så dårlig deal likevel! Veldlikeholdskostnader på en brumlebass diesel er ikke så rent lite heller..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Fordelen med diesel er jo at man kommer mye lengre pr. fylling, for de som ville ønske seg lengre turer da. Men vet ikke hvor mange liter tankene tar da.

Men hadde nok ønsket meg 2 x Yanmar 8LV-370 i en slik båt selv om toppfarten ikke blir så mye over 40 knop kanskje. Men det er jo 1 mill i motorer med dagens avgifter. Noe mere enn bensinmotorene kostet vil jeg tro.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?price_from=910000&q=Innvik&motor_ad_location=1&length_feet_from=46&sort=1&ref=fas&finnkode=45632581

Finner eier en som er idiot nok til å gå på limpinnen, så nåværende eier sparer buksering og opphuggingsutgiftene?

 

Ja du vet hva som sies; den siste idiot er ennå ikke født

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skroget er helt greit, men synes konstruktøren kunne roet seg litt ned når det gjelder overbygget :crazy: Fikk assosiasjoner til Bavaria Sport 35 HT (som minner om en "trompet"-dinosaur) på grunn av linjeføringen langs sidevinduene der. Det finnes så mange vellykkede design som er både praktiske og estetisk bra, så synes godt det går an å se litt over skuldra til de konstruktørene som får det til :wink:

 

Men ja, smaken er heldigvis delt, er forsåvidt greit med litt forskjellig, blir ikke kjedelig da :wink:

Link to post
Share on other sites

Den optimale fritidsbåt etter min målestokk:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=45712462

 

Dette er båter ja!

 

 

Har noen båter som ser noe bedre ut også ja, men her er det egentlig ikke design og comfort disse er bygget for. Dette er primært yrkesbåter. Disse bygger blandt annet både los båter og SAR båter. Uten tvil båter laget for sjø. Produseres i Irland av SAFEHAVEN MARINE.

 

Her er noen tøffe bilder av andre modeller de har;

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...