Jump to content

Dagens Finn, spesielle båtannonser (se 1. innlegg før du poster)


SamH

Recommended Posts

For meg er baupropellen et hjelpemiddel som jeg kun bruker for å redusere risiko for sammenstøt med land / brygge / andre båter, samt å utføre manøvrering som vanligvis ikke ville la seg gjøre uten paugpropell, og dette er vel også egenlig det bruk den er tiltenkt. Overdreven bruk av baugpropell vitner om dårlige manøvreringskunskaper. Man forventer at en båtfører bør ha grunnlegende kontroll på skipet?

Det er også tekniske grunner til at jeg begrenser bruk av baugpropell:

 

- En baugpropell støyer unødvendig mye når den brukes i stedet for ror / drev.

- Baugpropell slites unødvendig mye (brytepinne, børster). Brytepinne går før eller siden, og jeg liker at det fungerer når man virkelig har behov.

- Stor belastning for batteri(ene).

Link to post
Share on other sites

Ingen reelle grunner altså. Bare bedreviteraffærer så du kan rynke på nesen til de som bruker den slags annerledes enn deg.

 

Det er bare å merke seg med en gang folkens: bruk av baugpropell vitner om dårlige manøvreringskunnskaper og en grunnleggende mangel på kontroll over skuta. Ja tenk på det neste gang du vååger ta i den lille spaken du har betalt så dyrt for. Skammen vil evig være med deg i bedreviterkretsene

Link to post
Share on other sites

Overdreven bruk av baugpropell vitner om dårlige manøvreringskunskaper.

 

Fint om du kan utdype hva du mener med dette utsagnet og særlig når du mener det er overdreven bruk.

Redigert av Stjerneglimt (see edit history)

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Det er lov å prøve seg,og båten er fin den,men en tanke overpriset vil jeg allikevel påstå.

 

På krona samme pris som jeg i 2003 betalte for min Windy 27 av samme årgang, med 1998-modell 250 hk dieselmotor og fabrikknytt Bravo 3X drev.

Idag ville nok den prisen ha vært betydelig redusert, men noe avhengig av tilstand naturligvis.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det man kan si er at den har ikke 500 hk, for Volvo Penta 431 (4,3 V6) har 205 hk. Men det blir jo allikevel over 400 hk.

Så 40 knop er vel relativt lite på en såpass smal båt med den motoriseringen.. Går en del suppe der ja.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...