Jump to content

Dagens Finn, spesielle båtannonser (se 1. innlegg før du poster)


SamH

Recommended Posts

Denne har vært her før! :-) ikke akkurat noen skjønnhet! men spennende konsept fra vannlinja og ned :-) skjønner ikke fungsjonen med baugen i midten!

 

Baugen er nok bølgebryter :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

 

Baugen er nok bølgebryter :smiley:

 

i store bølger vil denne baugen gi veldig stor motstand, i steden for at sjøen kan strømme fritt imellom skrogene som på vanlige katamaraner. jo mindre motstand jo bedre går en båt i sjøen.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

 

i store bølger vil denne baugen gi veldig stor motstand, i steden for at sjøen kan strømme fritt imellom skrogene som på vanlige katamaraner. jo mindre motstand jo bedre går en båt i sjøen.

 

En mindre baug hadde nok vært mer ideelt, men en slik baug på en katamaran av denne typen har definitivt en funksjon i bølger.

 

1. Motvirker "slamming" når bølgene ellers ville truffet et flatt område mellom skrogene, noe som gir store belastninger på materialene. I tillegg vil "slamming" resultere i raskere akselerasjoner i båten, dvs mer ubehagelig drift.

 

2. Oppdrift: En katamaran av denne typen har nesten ingen oppdrift over vannlinjen, noe som vil resultere i at katamaranen går igjennom bølgene istedet for å dytte dem til side. Gir en veldig behagelig fremdrift så lenge ikke bølgene er større enn avstanden fra vannlinje til topp av tunnell. Blir bølgene høyere enn dette derimot, så vil hele båten forsøke å kjøre igjennom bølgene, noe som er lite ønskelig... :smiley:

 

Kunsten er å finne et riktig kompromiss mellom behagelig fremdrift i moderate bølger og ønsket oppdrift når bølgene blir større. Som sagt, så kunne trolig denne baugen vært en del mindre.

Link to post
Share on other sites

De nye karbonfiber hurtigbåtene som vi fikk til Nord-Norge for et par år siden greide jo ikke turen opp hit fra Mandal uten å delaminere, nettopp pga. høy sjø mot det flate området mellom skrogene.

Så de måtte jo returnere og forsterkes. 1 år senere var de iorden ;-)

En av nyere tids større båtbyggerskandaler.

 

http://www.nrk.no/nordnytt/massiv-kritikk-etter-batskandale-1.7925679

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

veldig off topic på denne tråden. Nå tror jeg ikke dette katamaranprosjektet er særlig beregnet på røff sjø! Vi har fått to nye store carbonfiberkatamaraner her i trondheim også! blir spennende å se om de har forbedret konstruksjonen. Foreløpig har det fungert fint, høyere toppfart og mindre motorer, samt større båter!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Vi fikk mindre båter med lavere toppfart enn før, og de er så lette at de nesten oppfører seg om isoporklosser i vinden.

Ble en del trøbbel og skader med å legge til kai i vind, men de har visstnok fått orden på sakene nå, til en viss grad iallefall.

Men de bruker iallefall mindre suppe, uten at billettprisen har gått noe ned av den grunn.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Er det terningen og tyrhaug du sikter til -morten-?

De har jo ikke akkurat vært så enestående når det gjelder været da... Mens ladejarl har gått i rute, har de ligget

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Våre to båter som var Norges største og flotteste og høyt elsket av brukerne ble dessverre solgt til Sør-Korea, der de jo naturligvis vil forurense jordkloden langt mindre enn her....

Tror ikke de ble lagt ut på finn.no :giggle:

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Restituere, erstatte, gjenopprette, bringe (tekst, språkform) tilbake til den opprinnelige form; gjøre frisk igjen (adj. restituert); gjeninnsette (i tidligere rang eller rettigheter).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=55376041&searchclickthrough=true

 

Ikke for å håne selger av denne, men å samenlikne denne med Storebro 36 Royal, synes jeg er veldig feil :smiley:

Ikke ser den særlig vedlikeholdt ut og inredninga så veldig heimsnekkra ut. Når jeg ser slike ledningsvaser og tenkniske løsninger som det er på denne blir jeg småkvalm!. Men en nevenyttig har sikkert potensiale til å få til en flott skute!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke det han gjør heller: " nærmeste sammenligning i plassløsning jeg har funnet er storebro royal 36 fot". Han sammenligner jo ikke båtene, men planløsningen. Grei skute til nogenlunde riktig pris i mine øyne, kan bli en flott prosjekttråd her inne.

skjøndte det men det er mange andre båter som har samme planløsning! en rekke 80 tallsbåter har lik planløsning! Storebro royal 36 har flybridge og rattet på babord side og er en glassfiberbåt,uten samenlikning forøverig! men lik løsning med aktercabin, sitteplass i styrhus og forkabin.

synes bare det var så komisk å samenlikne en middelmådig trebåt med et kvalitetssmykke av en Storebro!

På ingen måte ment som håning eller negativt i forhold til selger eller båtbygger!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

her kjøper man seg en hobby iallefall

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

annonsen er slettet allerede

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...