Jump to content

Dagens Finn, spesielle båtannonser (se 1. innlegg før du poster)


SamH

Recommended Posts

https://www.finn.no/89374416

 

Denne var veldig kort/høy!

 

Det er ett eller annet med bildevinkelen her, eller type objektiv, som gjør det veldig merkelig. Et bildesøk på Google avslører en båt som ser ganske greit ut :)

 

https://www.google.no/search?q=Ryds+490+TCI&newwindow=1&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwigmLvSxtPRAhVICSwKHUxBA9kQ_AUICCgB&biw=1366&bih=638#imgrc=_

Redigert av Goodwill (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja her var det relativt enkelt å se hva som var bra og hva som var dårlig, iallefall visuelt, uten å måtte ta båten egenhendig i øyensyn.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg antok umiddelbart at det er 3 mill € og ikke NOK?

Skjønt hvem vet med disse superyachtene som er kommet i myndig alder. Markedet er vel begrenset og driftskostnadene skyhøye.

Er det NOK så er det jo en rimelig inngangsbillett til noe som krever et budsjett langt større enn fantasien rekker.

 

Noe av det heftigste propellmaskineriet man kan tenke seg iallefall  :saint:

 

bilde

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Altså 80 fots båt med skrogtype som minner på "speedbåt" til 3 mill hvor man sikkert må bruke 250 000 i året på drivstoff (med moderat kjøring) og 250 000 til på vedlikehold er vel ikke så populært at noen skulle gi 3 mill euro for det. Til ikke mye større pris er jo denne: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=49766253 og som bobåt er sikkert noe slikt mer praktisk: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=87554757 enn en sunseeker uten flybridge.

 

3 mill euro er 27 000 000 kroner for dette får folk slik: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=86234673 og penger igjen til drivstoff :lol: 

Link to post
Share on other sites

3 mlll NOK er jo et kupp, hvis man har penger til drift. Og det har man jo naturligvis om man kjøper denne. Man er jo ikke dum heller....

En kvart mill til drivstoff blir jo bare småpenger uansett. Du får uansett da 50-100 timer ultimat nytelse i året.

Ja den bruker sikkert 700 liter i timen på fullt blås, men det blir jo bare 16 liter/nautisk mil  :smiley:

Reduser til 30 knop og forbruket blir nok halvert.

Alternativet en kanskje ny/nyere båt til f.eks. 5-6 mill som er vesentlig mindre og kanskje går halvparten så fort.

 

80 fot båt i 44 knop er temmelig vilt.

Tenk deg at du har investert i en rask båt av en eller annen type til rundt en 0-5-1,0 mill og du ligger i 40 knop og presser mot max.

Så kommer denne 80-foteren sigende forbi...  :giggle:

Priceless!  :lol:

 

20 år gammel film, fra samme årstall som båten

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Teerex: Mindre båter med samme type skrogform som etter mitt subjektive smak er lite pent og ser ut som et leketøy med plass som ikke er utnyttet klarer vel mer enn 44 knop.

 

Ellers hvis folk har råd til vedlikehold & drivstoff for noe slikt så har de trolig råd til å legge på litt ekstra og få noe slikt som ser veldig utnytta superyacht ut: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=89610296 så kan de ha vannskuter ombord for å kjøre i 60 knop når de skal leke. Blir fort dyr den sunseekern per "m3 båt" når man får en nyere og mindre brukt 25M Princess ved å legge på 1 mill.

 

Uansett dette er trolig eneste båt i denne størrelsen hvor "stor"sparere kan ha råd til drivstoffet (båten hives jo ikke ut vindu (selv om den har et verdifall) slik drivstoff bare forsvinner) om folk skal jorda rundt uten å måtte seile: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=88860815 de andre båtene kommer trolig ikke over atlantern uten å gå tomme for drivstoff på veien og sunseekern er trolig også minst egnet for bølger av disse. Sikkert også derfor Trawlern er så dyr fordi folk har råd å bruke den.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror du virkelig at Sunseekeren takler sjøen dårligst av de tre nevnte båtene? Jeg forstår at du faktisk er blitt genuint interessert i båter, men du har virkelig en lang vei å gå mtp din viten om båttyper, skrogformer, bølger og vær etc


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

@Fru Jacobsen: Sunseekern ser av utseende ut (som for meg) som overdimensjonert smal og lav i forhold til de to andre. Jeg tror at både Princess 25M og Trawler ville takle sjøen bedre da de er bredere og trolig bygd med noe annet i tankene enn høyest mulig fart på et stort skrog. Men det kan jo hende jeg tar helt feil, for meg ser sunseekern "skada" ut av utseende alstå en lang smal usymmetrisk sak som ikke ligner på et "mini skip" eller på "superyacht". Ikke noe flybridge og en "lang nese" som blir smalere og smalere. Altså masse båt uten at det resulterer i like mye plass som en betydelig mindre Princess eller Fairline trolig har.

 

Men alle har jo sin smak, jeg ville aldri hatt noe slikt og hvis jeg fikk det i noe lotterispill så hadde jeg solgt det og kjøpt "vakker tradisjonell Princess/Trawler/Fairline båt". Men det er sikkert folk som liker akkurat sånt skrog som Sunseekern og synes hele poenget er ene og alene hvor fort det går.

 

Ellers går det jo an å bygge noe som ser normalt ut og gruser "speedbåtene" på hastighet også:

men prisen er jo helt annerledes så 3 mill i euro holder heller ikke :lol:
Link to post
Share on other sites

@XardasKSP

 

Det er ingeniører som konstruerer båtene, og dermed blir de konstruert for sitt formål.

Sunseeker 80 Predator er laget for langt høyere fart enn normalt for sin størrelse.

Et langt og relativt smalt skrog med V-bunn er desidert best for å takle bølger i høy fart.

Dessuten må ikke vekten bli for høy og for langt fram, siden høy fart krever at baugen ikke presses ned.

Men om 6 meter kan sies å være smalt er vel et definisjonsspørsmål...  :smiley:

Dermed ble den iallefall seende ut slik som den er, og bra er det.

Du finner nok ingen andre båter til 3 mill som takler sjøen bedre i 30-40 knop iallefall  :saint:

 

Naturligvis kan mindre båter klare mer enn 44 knop.

Men hvis man vil ha en båt på 80 fot så nytter det jo ikke å se etter 25-30 fotere liksom....

 

Her en annen representant for båttypen, av noe mindre størrelse.

Den kjente og berømte Fountain 47 Lightning

 

http://pokerrunsamerica.com/fountain-47-lightning-by-mike-burns/

 

bilde

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Teerex: Altså hele poenget med båttypen er høy hastighet. Da blir litt av poenget med at båten er 80 fot borte hvis det ikke er så mye plass inni den av den grunn. Princess 25M går ikke i 40 knop men jeg tipper den takler sjøen like bra i 30 knop (den går til 32) og jeg tror også den blir behageligere å sitte i dersom man skal stanse eller gå i sakte fart. Inni princessen kan man ha en vannskuter som går i 60 knop tenker det er bedre som leketøy enn å kjøpe en 80 foter (som ikke oppleves som 80 foter innvendig) som leketøy.

 

Ellers så tror jeg denne takler sjøen best av alle 3: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=88860815 men den er dyrere og eldre, tipper som sagt tidligere at det er fordi "vanlige bemidlede folk" får råd til å bruke båten. For hvis man har råd til å bruke 250 000 (ved moderat kjøremengde) eller mer f.eks 500 000 (ved riktig mengde båtturer i høy fart) på drivstoff per år så har man også råd til å kjøpe noe mye bedre enn en sunseeker til 3 mill NOK. Slike folk kjøper båter til nettopp 3 mill euro.

 

PS. Ermis 2 ser ut som en normal superyacht med pent klassisk utseende likevel knuser en slike 80 fots sunseekere (som er både kortere og smalere) på hastighet. Ergo så er det ikke nødvendig med rart utseende for at båten skal gå raskt men det hjelper jo sikkert.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner nok ikke at poenget blir borte. 

Det er jo bedre plass en en Sunseeker 80 enn i stort sett hvilken som helst båt på f.eks. 50 fot.

Samtidig er farten høyere og den er mere komfortabel i bølger.

 

Og du trenger ingen vannscooter for å kunne kjøre fort.

 

Formålet med en slik båt er ikke å bygge en husbåt med størst mulig bredde og mest mulig innvendig plass.

Man kjøper jo ikke en Chevrolet Suburban hvis man drømmer om en Porsche Panamera, for å ta et eksempel. Selv om begge har mange dører og 4WD.

 

Hvis hele poenget med Sunseeker 80 er å kjøre fort så har du nok misforstått.

Da kunne man jo like gjerne ha kjøpt en 20-foter.

 

Du skriver at du tror at den og den båten takler sjøen bedre, men det betyr jo ikke det samme som at det er fakta  :smiley:

Men hovedsaken er jo at de som ønsker en båt som takler sjøen best i 30-40 knop ikke kjøper en båt som går i 11 knop...

Naturligvis vil en båt med deplasementskrog være mest behagelig i f.eks. en storm, men hvem er egentlig ute i storm?

 

Princess 25M er forøvrig ikke bredere enn Sunseeker Predator 80.

 

Hva koster forresten Ermis 2?  :giggle:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Teerex: Det virker som at Princess 25M (er bred og til dels høy over hele båten ikke bare bak) har minst 2x så mye plass som den sunseekern men kanskje det er en illusjon man får av å se bilder og plan av båten. Rimelig raskt går den også, når det gjelder sammenligning med bil så blir det jo litt feil da bilen kan stoppes ved et hotell imens det trolig er dårlig med hoteller ut på havet (som disse båtene er vel ment til å krysse ellers blir mye av poenget med størrelsen borte).

 

En sportsbåt blir noe sånt: http://www.dinside.no/motor/test-bli-med-pa-tur-i-106-knop/63632406 imens disse store båtene er "havkryssere" selv om det kanskje bare er trawlern som bruker lite nok drivstoff til å virkelig kunne krysse et verdenshav på full tank. Ellers så er det vel slik med å krysse hav (noe jeg tror er litt av meninga med såpass store båter) at været kan forandre seg imens noen er midt utpå der og da er det jo fint om båten tåler det :lol:

 

Ermis 2 tror jeg noen skrev noe om 20 eller 25 mill dollar som ny, blir sikkert ned i 3 mill euro når den blir gammel :lol: Kun eurojackpot hovedpremie som holder til båten og drivstofforbruket (og kapteinpapirene da denne ikke går på D5L :lol: ), ikke noe vits med vanlig lotto (eller god lønn og god sparing for den saks skyld) dersom noen skulle ha så store og raske båtdrømmer  :giggle:

 

Heldigvis finnes det også fine båter for vanlige dødelige da, holder med en Princess 435 som reell drømme båt og en Storebro 500 for å ha noe å drømme om den gangen Princessen blir kjøpt :lol:

 

PS. Angående husbåter, i denne er det vel mer boplass enn i en leilighet til samme summen: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=88685104 :giggle:

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

10 år yngre Princess 54 ser ut som mye mer båt for pengene men alle har jo sin smak noen liker "speedbåt" designet sikkert. For min smak så hadde jeg gått for Princessen om jeg skulle svi av 3 mill men helst så hadde jeg kjøpt den istedet: http://www.yachtbroker.dk/baad/storebro-royal-cruiser-500-baltic/2076 om jeg hadde 3 mill liggende (og ikke ville la de gro litt i fond til vedlikehold&drivstoff).

Link to post
Share on other sites

Begge er mye for pengene. "Speedbåt"-designet har sine fordeler og bakdeler. Men det er uansett en vesentlig større båt enn Princess 54.

Sunseeker 80 Predator veier 56 tonn mens Princess 54 veier 22 tonn. Så de er kort sagt i helt forskjellige vekt og størrelsesklasser.

 

Princessen er dessuten 1,5 meter smalere og har 2250 hk mindre men er jo ellers litt lettere å "parkere"  :smiley:

Ingen av oss vil vel noen gang eie hverken den ene eller den andre, men man vet jo aldri....

 

Princess 54 har 2 x 6 sylindre, mens Predator 80 har 3 x 12 sylindre. 3 ganger så mange sylinder altså  :smiley:

 

Den Princess 25M er naturligvis mest båt for penga, isolert sett.

Men 70 tonn båt begynner å bli litt mye.... :lipseal: Tenk bare på hva slippsetting koster....

 

Imponerende motor under, og denne har Predator 80 hele 3 stk av. Nesten 3800 Nm dreiemoment pr. motor er nesten ufattelig.

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

"Det andre" (sunseeker) vet i hvert fall jeg 100 % sikkert at jeg aldri vil eie, men Princessene blir jo gamle om noen år (og mennesket med litt flaks og sunnhet lever jo til det er over 80) så "det ene" kan jo en eller annen gang bli aktuelt (drivstofforbruket er nok også mer levelig) :lol: Tror nok også at Princessen har ikke så mye mindre inneplass hvis man tenker på smale baugen i Sunseekern. Uansett i Sunseekerns alder (1997) får man mye større Princess trolig nok til en 20M med 3 mill og 1 mill mer er 25M. 

 

Ellers så er drivstofforbruket (de skulle hatt en måler for dette på filmen av motorn i liter/kroner :giggle: ) på de 3 stk like ufattelig som dreiemomentet slått vel bare av Ermis 2 sitt  :lol:

 

PS. Man trenger nok ett "parkerings" kurs eller to med en båt i sunseekerns størrelse (hvis båthavna skal overleve første "parkering"), tipper at til og med folk med mye båterfaring (i båter under 40 fot) kunne fått problemer i båthavna med sunseekern eller 25M Princess :lol:

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...