Jump to content

Dagens Finn, spesielle båtannonser (se 1. innlegg før du poster)


SamH

Recommended Posts

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=360231066

Det hadde ikke vært noe spesielt med denne annonsa en stor fin halvgammel hvit flybridge båt til det jeg kaller litt høypris (er vel på nivå med pris solgt av forhandler for litt større likegammel båt)

Men hvis folk ser på bilde nr.5 så er den ekstra vakker den beviser at man også bruker store hvite flybridge båter til å fiske og jeg er ikke den eneste som har tenkt tanken :lol::giggle:

PS. Og at noen har gjort samme feilen som meg før jeg fikk tips om å sløye fisken allerede i båten før den stivner :giggle:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 8 timer siden:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=360231066

Det hadde ikke vært noe spesielt med denne annonsa en stor fin halvgammel hvit flybridge båt til det jeg kaller litt høypris (er vel på nivå med pris solgt av forhandler for litt større likegammel båt)

Men hvis folk ser på bilde nr.5 så er den ekstra vakker den beviser at man også bruker store hvite flybridge båter til å fiske og jeg er ikke den eneste som har tenkt tanken :lol::giggle:

PS. Og at noen har gjort samme feilen som meg før jeg fikk tips om å sløye fisken allerede i båten før den stivner :giggle:

Nok veldig stor sjangs for at disse fiskene er fangt fra jollen eller brygga. Mange som fisker fra jolla både med stang og garn. Dette ville du funnet ut, om du hadde komt deg ut på sjøen, frem for å dag drømme på nett måned etter måned.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Det var vanskelig med slike fisk fra brygga i 2003 (2024 i Langesund så må noen nesten ha kontakt med høyere makter for å få slikt fra brygga), men kanskje på Sørlandet er det bedre. Virket bare siden de var med på båtannonsen at det var meninga å vise at man kan også bruke stor flybridgebåt til å pilke litt da man ser bare fiskene og båten :giggle: Var jo havfiskestenger og hel oppsett på bilder av en Storebro Biscay, men det virket mer spesielt med faktiske fisk og stor hvit flybridgebåt enn kun fiskestenger omord.


Princess 45 har jo fisk som forslag til bruk av ekkolodd på skjermen. Men ingen annonse av stor hvit flybridgebåt hittil hvor jeg så faktisk fisk med på annonse bildene så tenkte det var litt spesielt.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 35 minutter siden:

@Okkaby Det var vanskelig med slike fisk fra brygga i 2003 (2024 i Langesund så må noen nesten ha kontakt med høyere makter for å få slikt fra brygga), men kanskje på Sørlandet er det bedre. Virket bare siden de var med på båtannonsen at det var meninga å vise at man kan også bruke stor flybridgebåt til å pilke litt da man ser bare fiskene og båten :giggle: Var jo havfiskestenger og hel oppsett på bilder av en Storebro Biscay, men det virket mer spesielt med faktiske fisk og stor hvit flybridgebåt enn kun fiskestenger omord.


Princess 45 har jo fisk som forslag til bruk av ekkolodd på skjermen. Men ingen annonse av stor hvit flybridgebåt hittil hvor jeg så faktisk fisk med på annonse bildene så tenkte det var litt spesielt.

 

Ligger i lag med masse folk om sommeren som har  40- å 40+ båter som bruker jolla til fiske med stang å garn. Dette er helt normalt. Å mange folk med store nyere båter, de går på langtur om sommeren i lag med familien.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Thomas_h skrev 6 minutter siden:

https://www.finn.no/357152368

 

Søkte på båter med volvo IPS og ble overrasket over at en båt fra 1924 hadde ips. Denne ser helt ny ut.

 

Ikke så gale pris heller om du får 2 x IPS D6 og en D3 til 800 000kr? Må vel være er godt kjøp for de som trenger motorer. 😅

Eller rett og slett feilpriset.....

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 11 minutter siden:

Eller rett og slett feilpriset.....

Ja, jeg tror muligens de ville ha denne summen i Euro, eller annen valutta enn norges-lire. 

 

De klarte jo å skrive 100 år feil på produksjonsdato også, så mulig det er andre feil ja. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da forsøkes denne å bli solgt igjen:

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=310823740

 

Denne har jeg fulgt med på helt siden den lå som et tomt skrog med dekk i sandtaket på Sætre. 

 

I utgangspunktet en Viking 42 Conquest som var splittet og forlenget til det jeg trodde var 50 fot og en tunnel på ca. en meters bredde. Hadde vært et fantastisk utgangspunkt for en heftig katamaran med langt dekk, bakoverstrukket overbygg med stor flybridge og to store motorer med overflatedrev.

 

Dette er et skrog og en konstruksjon hvor tyngdepunktet ligger langt bak, med mye vekt i motorene som i utgangspunktet er beregnet plassert helt akter. Ble ganske overrasket da jeg så at den ble bygget som husbåt med stort overbygg nesten helt frem til baugen og motorer flyttet lenger frem med aksling i tunnell. Man trenger ikke å være utdannet skipsingeniør som meg selv for å tenke at vi trolig snakker om større endringer i plassering av tyngdepunkt i tillegg til en betydelig økt vekt.

 

Spurte en gang båtbygger om det var gjort noen stabilitetsberegninger av båten med tanke på oppdriftssenter vs. endring av tyngdepunkt og ymtet forsiktig frempå at han kanskje hadde noen utfordringer med design på undervannsskkrog med tanke på overbygget han hadde valgt å bygge.

 

Et år eller to etter var skroget utvidet inne i tunnellen for å gi økt oppdrift, men jeg er fortsatt skeptisk til om denne vil ligge riktig i vannet uten en betydelig mengde ballast plassert helt akter. 

 

Men støpemessig synes jeg det har sett ut som at det har blitt gjort bra arbeid, og det samme virker det som er gjort med det tekniske.

 

Sånn sett kan dette være mye båt for pengene om man ikke bryr seg om linjer eller at det faktisk kunne blitt en fantastisk rå båt om den var blitt bygd av noen med estetisk sans.

Link to post
Share on other sites

Trist når slike prosjekter stopper opp. Min helt personlie mening er at nesten uansett hvor flink byggeren er så tar det vesentlig lengre tid enn beregnet. Sluttresultatet på denne ville jo uansett vært ganske spesielt med ukjent restverdi når han ikke lengre orket å bruke den.

 

Får håpe han får noen kroner igjen for prosjektet.

 

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post
Share on other sites

Fortego skrev On 5.8.2024 at 9.26:

Spurte en gang båtbygger om det var gjort noen stabilitetsberegninger av båten med tanke på oppdriftssenter vs. endring av tyngdepunkt og ymtet forsiktig frempå at han kanskje hadde noen utfordringer med design på undervannsskkrog med tanke på overbygget han hadde valgt å bygge.

 

Et år eller to etter var skroget utvidet inne i tunnellen for å gi økt oppdrift, men jeg er fortsatt skeptisk til om denne vil ligge riktig i vannet uten en betydelig mengde ballast plassert helt akter. 

Jeg tror denne vil være lettere å selge etter en prøvesjøsetting med sjekk av trim og stabilitet. Evt kan den jo brukes som hytte på land.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det gjekk ein fin slik (med nytt teakdekk og nyere motor) for 500 000 sist helg, så 120 000 er iallefall nok for denne. Legg merke til alle bildene fra interiøret (:-) - ironi) At den ligg der fremdeles er vel svar nok. EDIT:Nå er den solgt, så kanskje det var god pris...

Men ei sak til forumets meir erfarne finn lesere: Når ein skriv SALG PÅGÅR i tittelen på annonsen, kva er tanken bak det? Er vel utelukkende for å selge båten ein legg den på "Båter selges"på finn??

Står det at BUD MOTTATT antar eg er at selgar har fått eit bud som så langt ikkje er akseptert, og dei vil ha folk ned fra greina og gje konkurrende bud.

Link to post
Share on other sites

oblygre skrev 7 minutter siden:

Men ei sak til forumets meir erfarne finn lesere: Når ein skriv SALG PÅGÅR i tittelen på annonsen, kva er tanken bak det? Er vel utelukkende for å selge båten ein legg den på "Båter selges"på finn??

Har kun erfaring med å kjøpe båter på finn (2 stk), men har aldri solgt båt.

 

Men jeg vil tolke "salg pågår" som at selger er i kontakt med en som skal kjøpe båten, men at sele salget ikke er unnagjort enda. Tolker det mest som at nye kjøpere ikke skal komme og mase om info, for salget pågår og vil (sannsynligvis) bli gjennomført.

 

At ei annonse ligger ute på finn (uten noen videre tekst om salgsstatus) betyr jo "ønskes solgt". Så å legge ut info om "salg pågår" bør jo bety at status er noe annet.

Link to post
Share on other sites

oblygre skrev 13 minutter siden:

Står det at BUD MOTTATT antar eg er at selgar har fått eit bud som så langt ikkje er akseptert, og dei vil folk ned fra greina og gje konkurrende bud.

Når det  står bud så styrer jeg helst unna, hvertfall hvis det er langt unna. For når jeg kjøper feks båt så ønsker jeg å se på den og enten kjøpe eller ikke kjøpe. Blir for tungvint om mange skal komme og kikke med lite treffprosent og så budrunde og så må vinneren ta enda en tur, hvertfall hvis det er lange avstander og man dermed må regne med mange lange bomturer før man får kjøpt.

 

Første båten min var annonsert til en gitt pris 2 timers biltur hjemmefra. Selger (båtforhandler) fortalte på telefon at de hadde et bud, men det ar for lavt. Jeg sa jeg ikke var interessert i å kjøre 4 timer for å sjekke tilstand og så kjøre hjem og legge nn bud og så kjøre 4 timer på nytt for å hente. Så da fikk jeg vite hva jeg kunne få den for og kunne ta turen dit og se på båten og hekte den på hengerfestet og kjøre hjem. a er det bare en tur som skal til og ikke massevis av folk som tar bomturer. Enkelt og greit med en oppgitt pris og jeg kan si ja eller nei til den etter å ha sett på båten.

 

Også neste båten fikk jeg vite prisen før jeg dro på visning, men den var bare et kvarters omvei på vei hjem fra jobb for å se på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...