Jump to content

Dagens Finn, spesielle båtannonser (se 1. innlegg før du poster)


SamH

Recommended Posts

Det er lett for oss med ett plastskall å sitte på sidelinje å kritisere.

Fint att noen holder det gamle flytende og innreder etter sitt behov.

 

Tiltredes! Alternativet kan ofte være skroting. Så lenge noen holder skuta, kan senere eiere gjøre endringer som er mer i tråd med de historiske føringene.

Link to post
Share on other sites

Min komentar har ikke noe med sidelinjekomentering å gjøre! Det er av svert liten betydning at jeg har et plastskall som går 35 knop ihvertfall! det er klar at det er positivt at gamle båter blir tatt vare på. Jeg mener personlig ikke at det bør være for enhver pris. Slike gamle skuter har ofte en lang historie der mange folk gjennom tidene har hatt et personlig forhold til båten! Folk har vært stolte av å være ombord og jobbe der! Personlig synes jeg slike skuter har stor verdi og kansje burde fått mere støtte til å bli verneverdige på samme måte som gamle hus som har en historie. Det finnes flere tråder her på BP der folk gjør en utrolig god jobb for å føre arven til gamle damer videre.. Jeg vet jeg aldrig kommer til å starte et slikt prosjekt selv! Men kunne gjerne vært med på å finnansiere lit et slikt prosjekt i form av penger eller tekniske tjenester, da med hovedgrunn til å restaurere og utføre en skute tilnermet slik stand den opprinnelig var, eller ihvertfall så langt det lar seg gjøre.

Jeg respekterer at andre har ulikt syn enn meg, men så er sikkert jeg veldig gammeldags konservativ og sær og over gjennomsnittet opptatt av maritim tradisjon stil og stolthet. sikkert bare vås for mange...

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Nå er vi vel i ferd med å spore denne tråden totalt av, men men....

 

Er det en ting vi ikke er gode til her i landet, så er det å ta vare på gamle og tradisjonsrike båter. Idéelt sett så skulle slike skatter blitt like godt tatt vare på som Skibladner.

Desverre så er det dyrt å sette slike gamle damer i original stand, og vanskelig å finansiere vedlikehold når det først er gjort. Det beste er jo selvsagt om skuten kan tjene inn mesteparten av disse pengene selv slik Skibladner gjør, men for mange båter vil dette være bortimot umulig. Mange betaler mer enn gjerne for en tur med Skibladner eller D/S Børøysund, men jeg tviler på at det er mange som vil betale ekstra for å sende last med ett aldrende lasteskip.

Mange gamle skip har gjerne vært igjennom opp til flere bruksendringer og ombygginger.

Farmand 1 for eksempel ble ombygd til ferge i 1937 før den igjen ble ombygd etter krigen en gang. Om man skulle sette skipet tilbake til fordums prakt en gang, hvilke av det's mange endringer skal man i såfall basere seg på?

 

Slike skip er, for meg ihvertfall, levende vesner som ofte må utvikle seg videre for å ikke gå en ublid skjebne i møte. Idéelt sett så skulle som sagt flest mulig gamle skip blitt tatt vare på i mest mulig original stand, men dette er en utopi. Da er det bedre at skipet får igjennomgå nok en forandring og dermed leve videre, enn at det skal (som så mange gamle "værneverdige" hus) bli liggende ubrukt til det går i oppløsning av seg selv.

Men jeg er selvsagt 110% enige i at når man først velger å bygge om og føre vidre ett gammelt skip, så bør det gjøres med største mulige respekt for skipets alder og originale stil. Men IKKE for enhver pris! Da kan nemlig prisen fort bli for høy, og nok en gammel dame går tapt!

 

Dette er selvsagt bare min personlige mening og jeg er fullstendig klar over at her er det nok like mange meninger som det er folk som er glad i gamle skip! :cheers:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Dagens billigste halvfabrikat. Denne har noen lagt enormt mye innsats i og enten gått i metning eller blitt forhindret av andre årsaker. Fin båt :yesnod: med stort potensiale.

 

http://www.finn.no/finn/torget/gisbort/annonse?finnkode=38499965

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

han kunne i det minste ha oppgitt noen mål...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

konstruksjonen består av 2 lag kryssfiner, ett lag med glassfiber?? deretter 8 lag epoxy...

 

Dette er en veldig anerkjent byggemetode, vanvittig sterk og holdbar. Kaldbaking. Søk opp Glen-L prosjekter og se :wink: .

Link to post
Share on other sites

Dette er en veldig anerkjent byggemetode, vanvittig sterk og holdbar. Kaldbaking. Søk opp Glen-L prosjekter og se :wink: .

 

Har sett disse prosjektene her på forumet, helt utrolig med pågangsmot og kunnskap hos enkelte altså. Men har ingen personlig erfaring fra det, så slo meg hverken som sterkt eller holdbart... Hvordan blir det fra baksiden da? Malt kryssfiner?

Link to post
Share on other sites

Dagens billigste halvfabrikat. Denne har noen lagt enormt mye innsats i og enten gått i metning eller blitt forhindret av andre årsaker. Fin båt :yesnod: med stort potensiale.

 

http://www.finn.no/finn/torget/gisbort/annonse?finnkode=38499965

 

Blir litt trist av slike annonser. Ser for meg vanvittig mange arbeidstimer som avhender ikke får glede av.

Link to post
Share on other sites

Helt enig! den er så og si blottet for utstyr, det er kun kraftblokka som har nevneverdig verdig.. den så godt brukt ut den også..

159 hadde også vært dyrt! en båt blir ikke ny fordi om det er ny topcoat på den hehe

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Regner med vi snakker om skrivefeil

http://www.finn.no/f...nnkode=38608907

Hva kan feilen være da ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...