Jump to content

Dagens Finn, spesielle båtannonser (se 1. innlegg før du poster)


SamH

Recommended Posts

Om motorn starter og går så er jo bare den verdt mere enn pengene ;-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

vet ikke om det var noen spesielle problemer med selve motorene, disse skal være greie. til bilbruk iallefall. Noe annet blir jo å konvertere til båtbruk med dertil dimensjonert kjøling.

Denne motoren stammer fra tidlig på 60-tallet da Buick "revolusjonerte" V8-verdenen der borte med en lettvekts 3,5 liter (215 cid) V8 i alu.

De gikk i midlertid bort fra motoren etter et par år pga. problemer med datidens støpeteknikk.

 

"The Buick 215's very high power-to-weight ratio made it immediately interesting for automotive and marine racing"

 

Rover var tidlig ute med å skaffe seg denne og videreutviklet den etterhvert i bl.a. Range Rover, og dette er jo biler som har gjort tjeneste som ambulanser osv. Så de faller ikke fra hverandre av seg selv ;-)

 

"Rights to these engines were purchased by the British Rover Company and used in the 1967 Rover P5B that replaced the 3 L straight six Rover engined P5. Throughout the years, the Rover Co., which became part of British Leyland in 1968, and its successor companies constantly improved the engine making it much stronger and reliable. Capacities ranged from 3.5-5.0 L (215 to 307 in³). This engine was used for V8 versions of the MGB-GT known as the MGB GTV8. This came straight from the MG works at Abingdon-on-the-Thames. Rover also used the engine in the 1970 Range Rover which saw the engine successfully returning to the USA after the Range Rover's 1986 introduction"

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

vassjeten drar vel litt ekstra men i en så lett båt trenger man jo knapt å ha over tomgangsturtall for å holde den i plan.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

En god ting er vel at Aluminium tåler saltvann godt.

 

Ut ifra finn.no ble de laget mellom 1996 - 2002 ? men motoren i nordkappen er jo sugemotor ? Syntes den ligner mere på 3.5 litern =

in 1996, Land Rover enlarged the Rover V8 to 4,552 cc (277.8 cu in). The bore remained the same size as the previous 4.0 at 94.0 mm (3.70 in),

Production of the 4.6 ended at Solihull, UK, in 2002. The final version, used in the Range Rover, produced 222 hp (166 kW) at 4,750 rpm and 300 ft•lbf (407 N•m) at 2,600 rpm.

The last mass-produced application of the Rover V8 was the Land Rover Discovery, up until the vehicle was redesigned in 2005. It is still used by some hand-built sports cars built by some independent manufacturers.

Redigert av Retox_93 (see edit history)
Link to post

Alle er sugemotorer.. men du mener kanskje forgassermotor? det blir litt enklere i en båt med forgasser, slipper mye elektronikk og duppeditter som kan feile i et maritimt miljø.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

en båtmotor går på stabile turtall så noe av innsprøytningens fordeler har vel mindre nytteverdi, dersom forgasseren er korrekt justert.

bensinpumpe må vel begge ha, litt avhengig av tankplassering kanskje. men innsprøytningen må ha høytrykkspumpe og diverse sensorer og greier.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40080526

 

400 for denne var vel kansje ør litegranne optimistisk! Jeg kunne ikke levd med et sånt teknisk opplegg i en båt! En møbelsnekker tror jeg ikke hadde satt så veldig bra karakter på den innredningsjobben! Skriver ikke dette for å håne selgeren altså! Men om man tror denne båten er mye verdt i penger så er man nok ikke helt på nett! Her er det lite av verdifult uststyr

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Trearbeidet inne i båten er av så dårlig utførelse at eneste utvei er å sparkle/pusse og male... Retningen i treverket går i hytt og pine... Nei ikke pent.. Så i mine øyne (om jeg skulle være ute etter ett slikt prosjekt) er alt arbeidet som er gjort så langt verdiløst for meg... Om det skal bli fint inni denne båten må faktisk alt ned igjen... 40.000 er vel mer riktig verdi på denne...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...