Jump to content

Dagens Finn, spesielle båtannonser (se 1. innlegg før du poster)


SamH

Recommended Posts

Du som kjenner historien så godt, Jori.., hvorfor ble Draco helt borte ? Er det noe som eier rettighetene på navnet ? I så fall hvem ?

Worry II, er en veldig fasinerende historie dette rundt Draco og Kåre Drangsholt. Drangsholt Company, forkortet Draco. Vi som er rundt 50 nå, så disse båtene komme på markedet på 70-tallet og hvordan de tok over sjektemarkedet på en måte. Det var uten tvil den største norske båtsuksessen i moderne tid, og like trist med dets fall. Windy kjøpte rettighetene av konkursboet, men valgte og ikke føre navnet videre i særlig grad. Hvorfor vet jeg ikke, om det var formene de ville ha tak, markedsapparatet til Draco eller hva. Men er noen år siden jeg sist leste meg opp rundt dette, så nå må jeg stole mye på husken. Liker du dracoer, så søk og les deg opp rundt dette spennende eventyret, med den tragiske slutten. Har forøvrig kommentert litt i din nystartede tråd, men det blir jo mye synsing fra meg der da. Hva jeg tror og antar liksom.

Link to post
Share on other sites

Det kan være dyrt utstyr ombord i den båten! og om du tar en ekstra titt så er den lit mer solid bygget enn en vanlig 17 foter.. ang sjarker og skøyter kan det være enorme priser på dem fordi de selges med kvoter..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Eneste utstyret som står i annonse utover motor er Furuno ekkolodd fra 2010.

 

For meg virker dette dyrt. Naboen solgte for noen år siden sin Tobias 20 Kaptein. ca 1986 modell. Åpen fiskebåt minst like solid og i samme farge som den nevnt i annonsen. Denne hadde dessuten kraftblokk, ble solgt for 50.000,- og da var det dessuten ett annet marked en i dag.

 

Står ingenting om kvote i denne annonsen, og hadde det vært med kvote ville nok prisen vært mye høyere.

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke en fiskebåt i ordets rette forstand.

Det er en lettbåt som brukes av notbasen for å lokalisere fiskestimene før nota settes av en ringnotsnurper.

Denne har sikkert også vært brukt til å hjelpe til med å gå ut nota.

 

Sikkert brukt på et mindre og litt gammeldags utstyrt ringnotfartøy.

Link to post
Share on other sites

Vel, nå er vel loddebåt bruksmønsteret, og ikke båtbetegnelse på disse 80 talls plast loddebåtene? Ser iallefall at de selges fra produsent som Arbeidsbåt/ Fiskebåt. Vet at mange av loddebåtene er produsert av kjente merker som myra, askvik og tobias. Og at det da for det meste er snakk om gode solide sjøbåter med dyp kjøl på rundt 20 fot. Fant foresten ett eks på en 18 fots lettbåt/ loddebåt som lå til salgs for noen år siden. Dette er mer prisen jeg hadde forventet på annonsen over:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=10101134&sid=3a34YH2Xn278504&pos=18&tot=70

Link to post
Share on other sites

Er liksom ikke mye plass til fiskebruk i de her.

Slike notlettbåter ender som regel opp som arbeidsbåter. Enten på verft, slip eller på et eller annet fartøy som driver med vask av oppdrettsmærer.

 

Her er en tråd fra en av entusiastmiljøet rundt forgjengerne til den tustnabåten som det linkes til over her.

https://baatplassen.no/i/topic/30428-bilder-av-loddebaaten-min/

Ofte ble disse plastet (les Ødelagt), så det er ikke ofte man ser slike fine eksemplarer.

Redigert av busterx (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sammenligningen her blir feil!

En loddebåt med 8HK Sabb er ubrukelig som arbeidsbåt.

Tustnabåten er nok ment for det profesjonelle markedet, og disse båtene er dyre i anskaffelse.

Bruksegenskapene og en nyoverhalt kraftig maskin samt et kraftig ekkolodd drar nok prisen opp.

Link to post
Share on other sites

En ny arbeidsbåt av lignende type (18 fot) med strak aksling som gir 13 knop med ett par og femti yanmar, koster fra 350.000 ny... Ikke avskrekkende... Regn rundt 15.000,- ekstra for ekstra fendring rundt hele båten og rundt 15.000,- for slepefeste.

 

Ellers enik at motorstrrelsene ikke kan sammenlignes på disse to, men tobiasen jeg nevnte hadde noen og 50 hester, og gikk med 13 mil på max og er fullt sammenlignbar.

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvem, hva, hvor?

Fant en produsent av lettbåter (alu) men de oppgir ikke pris.

http://bart.idium.no/jernboatfrisurf.tmp/d4WyUgRjYW6.10.idium?RND=0.9058414687547673;

http://bart.idium.no/jernboatfrisurf.tmp/d4WyUgRjY1u.5.idium?RND=0.9058414687547673;

Men det er sikkert flere steder langs kysten de lager disse.

Redigert av busterx (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Vurderes solgt" er vel en noe gammelmodig måte å tilnærme seg salgsprosessen på: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40511196

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...