Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk

Norfront

Recommended Posts

Ja er vel på tide å få liv i denne tråden igjen nå.

Ser antall båter øker voldsomt, prisene spriker, fortsatt mange som forlanger mye, hva de blir solgt for er sikkert en annen sak.

Til info i stor segmentet (brukt) har jeg en kjenning som akkurat handlet i klassen 3 mill +. Han fikk prutet 4%, på en relativ gunstig utropspris.

Det forsterker følelsen jeg hadde i fjor at segmentet 1 mill +, er det begrenset hvor mye folk vil la seg prute ned i, kan skyldes at prisene allerede har vært presset der i ett par år?

Ser eller som kommentert av CC, at nå kommer en del travere inn i gjen på nytt, og til høyere priser enn de ble tatt ut med i høst, jaja håpe kan man alltid. :smiley:

Redigert av Jori (see edit history)

I år har jeg utelukkende fulgt med på seilbåter og knapt sett på motorbåter. Det er første året jeg gjør det.

Det jeg registrerer er at det omsettes en del seilbåter i klassen 50 til 150tusen. Hvordan fungerer seilbåtmarkedet i det segmentet til vanlig?

Jeg har også sett en del på seilbåter, for å sammenligne, i tilsvarende segment i Danmark og Sverige, henholdsvis på DBA.dk og Blocket.se. Det ser ut til at båtene der generelt holder langt høyere standard, særlig i Danmark. Samtidig som at prisene er noe høyere. Du finner få båter på DBA.dk fra -70tallet som er nedsarvet og full i lekasjemerker i interiør.

Han var m.a.o. innefor "15-20% gruppen" der FINN.NO mener annonsøren ønsker å selge båten. :yesnod:

Selv om lånerenten kanskje ikke går ned etter Norges Bank nedsettelse av styringsrenten så gir det jo et bilde om lav rente i tiden fremover. Kanskje vil flere kjøpe båt igjen?

Flere grupper merker jo ikke noe særlig mindre salg i disse tider. Snakket med en MC forhandler idag. Hos dem gikk det fint. Solgte mye scootere, mopeder og Lett MC. "Kommer jo alltid nye 16-åringer", sa han med et smil.

Nei, det skal som nevnt i en annen tråd, bli spennende å se årets utvikling mht båter, og om den går i positiv eller negativ retning.

Skal det bli noe fart så tror jeg bruktbåtsalget må øke mye, og det skjer nok ikke uten en mer generell korrigering av prisnivået, ikke bare sporadisk.

Redigert av olpi (see edit history)

En i havna kjøpte en Nidelv 310 (?) for 1.350.000,- for tre år siden. I går gikk den for 800.000,- etter å ha ligget for salg siden forsommeren i fjor.mvh tuffff

Er det meg det er noe feil med? Prøvde å google Nidelv 310, men ikke suksess. Tenkte jeg ville få ide om utseende ca. alder etc?

Redigert av Jori (see edit history)

"Importen av fritidsbåter til Norge har sunket jevnt og trutt siden 2007. I fjor sank importen med 2,6 prosent, men bransjen tror den vil holde hodet over vannet i 2012.

I toppåret 2007 ble det importert båter for 3,2 milliarder kroner, i 2011 var summen av importen sunket til 1,6 milliarder kroner, viser tall fra bransjeorganisasjonen Norboat.

I antall sank importen fra 8.935 båter i 2010 til 8.565 båter i 2011, en reduksjon på 4,1 prosent. Båter fra Finland er mest populære med en markedsandel på 19 prosent, fulgt av Frankrike og Storbritannia.

– Vi håpet vi skulle nå bunnen i 2010, men det viste seg å være feil, markedet for fritidsbåter og utstyr falt også i 2011. Men med den utviklingen vi har sett så langt i 2012 tror vi at det sakte, men sikkert går rett vei, sier direktør Erlend Prytz i Norboat. "

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Er det meg det er noe feil med? Prøvde å google Nidelv 310, men ikke suksess. ...

De har vel bare 300 og 320, i tillegg til de gamle (24,26,28..).

Vet ikke hvilken det ble henvist til.... 320 er det vel ikke så mange av, kanskje den?

Det ligger en av de ute nå..

De har vel bare 300 og 320, i tillegg til de gamle (24,26,28..).Vet ikke hvilken det ble henvist til.... 320 er det vel ikke så mange av, kanskje den?Det ligger en av de ute nå..

Ttakker Olpi, sjekket opp de båtene. Synes det hørs noe rart ut jeg, da har han i tilfelle solgt 200.000,- under nærmeste konkurent på en nidelv 300 og 400.000,- lavere på en nidelv 320. Tyder på at fyren har vært i akutt pengenød/pengebehov stemmer det der. Kupp for kjøper, tragedie for selger i tilfelle, jaja. Kan jo også være andre forhold med her, ødelagt motor eller slike ting. Vanskelig å bedømme når man ikke vet mer om forholdet.

Synes det hørs noe rart ut jeg, da har han i tilfelle solgt 200.000,- under nærmeste konkurent på en nidelv 300 og 400.000,- lavere på en nidelv 320.

Og da mener du i forhold til hva andre spør i pris, ikke hva de har solgt til?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det må jeg si....da gikk han på et visst tap, båteieren.

Er du nå så sikker på det? Allt for mange skal gjøre varp i begge ender. Da blir markedet stående bom stille som nå. Kanskje denne båteieren gjorde et godt kjøp på drømmebåten som veide opp for "tapet" på Nidelven?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Eneste som er sikkert er vel at svært få båter selges, og at de som blir solgt sannsynligvis ikke blir solgt for prisantydning. Noen av de solgte må ned litt, andre mye i pris - alt avhengig av prissetting, hvor kjøpekåt og opplyst kjøper er, gjerne kombinert hvor god selgeren er.

Så kommer det an på været nå fremover (psykolgi... .) :rolleyes:

Kanskje han tenkte som så at, det er bedre med 800' i handa enn 1.3 mill i brygga!

Ja, brukes den ikke er det kanskje bedre med 30000,- i inntekter(renter) enn tusenvis ugifter til bryggeleie, opp-/uttak, opplag, service, forsikring og vedlikehold pr år.

Skal man bytte til større båt har flere av disse sunket med mange hundre tusen.

Leste i nyeste seilas hvor de hadde sett nærmere på finn og antalle båter tilsalgs... Tallene var bløff da stor del av båtene var annonser flere ganger opp til fem annonser på samme båt...

De skrev at hvis slikt var fjernet ville tallet vært noe helt annet... Men alikevel er det kjøpers marked uansett reduserte annonser..

Kamerat kjøpte en demo båt for 6 mill i 2009 og den ble solgt i år for 3 .... Markedet har nok stoppet mye for dyrere båter...

Litt rart det du skriver. Jeg opplever veldig sjelden se samme privatannonsen annonsert mange ganger på båttypene jeg ser på

Sett samme båten flere ganger jeg fra private... Men nok om det... Bladet hadde iallefall gått gjennom salgsannonsene pånfinn og sett en gjentagende trend der å annonsere samme objekt flere ganger , 5 ganger på de verste...

Er bare å kjøpe seilas så står det utdypende om dette... :thumbsup:

Kamerat kjøpte en demo båt for 6 mill i 2009 og den ble solgt i år for 3 .... Markedet har nok stoppet mye for dyrere båter...

Ja, DET er en dyr båt i mine øyne. Men hva er egentlig definisjonen av en dyr båt? Eller sagt på en annen måte: "Mye penger investert i båt?". Dette er vel litt individuelt. Det virker som om de med dyre båter i større grad enn de med gamle "billige/overkommelige" faktisk er mer realistiske i forhold til å akseptere verdifall. Msnge synes de har gravd dypt i lommeboka og investert i en båt til under 500K, og sliter med å akseptere et verdifall på noen 10-tusener. Mens de med investeringer i millionklassen prøver å begrense tapet sitt til nærmeste 6-sifrede beløp.....

Redigert av Møkkalasset (see edit history)

Ja, DET er en dyr båt i mine øyne. Men hva er egentlig definisjonen av en dyr båt? Eller sagt på en annen måte: "Mye penger investert i båt?". Dette er vel litt individuelt. Det virker som om de med dyre båter i større grad enn de med gamle "billige/overkommelige" faktisk er mer realistiske i forhold til å akseptere verdifall.

En dyr båt varierer utifra lommeboken... Kjøpsummen på den båten er dyrt for meg da det er en grei enebolig her, det den ble solgt for er billigt i mine øyne for den båten men alikevel dyrt for en båt... Men med spesielle båter er det lengere mellom kjøperene og da er det verre å selge raskt...

Han hadde vel ikke noe annet valg enn å selge desverre så prisen måtte settes så langt ned at noen ville kjøpe den... for evt senere å tjene penger på den senere. "denne båten skal selges" gir om for stort prutningsmonn...

Redigert av bukt (see edit history)

Men hva er egentlig definisjonen av en dyr båt?

Det er helt individuelt.

En dyr båt er en båt som koster mye ifht eierens økonomiske situasjon.

Har du 10 mill i banken som du egentilg ikke trenger så er ikke en båt til 5 mill spesielt dyrt.

Har du 30.000 på sparekontoen og mulighet til å tyne inn et lån på 200.000 hvis du dropper kokosboller på lørdag, så er en båt til til 380.000 dyr.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...