Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Nei, du må ikke sammenligne båter og biler. Båter blir oppgradert med nytt utstyr og nye motorer. Interiør blir skiftet og vedlikeholdt.

En bil vrakes etter 10-20 år. Jeg tror du skal slite med å finne en 20 år gammel båt som destrueres.

 

Selv vil jeg ikke ha ny båt. Da blir det heller nyere brukt. Det er alltid "barnesykdommer" som er fikset og tilpassinger som da er gjort, da slipper jeg å gjøre det.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Toppen på Finn ligger antagelig bak oss. Det var 18.850 på det meste.

 

Nå antar jeg at antallet båter på Finn synker igjen slik det pleier . Gamle annonser begynner å gå ut, fellesferien er startet, juliregnet har vært her en månedstid allerede og kjøperne er usikre på hvilken vei prisene går til høsten.

 

Men det ligger forbausende mange gamle båter til høy pris. Skal det bli salg må selgerne møte markedet, eller markedet må snu.

 

Hei og hallo, alle sammen.

 

Jeg er en av de omtalte førstegangskjøperne, og har faktisk lest hele tråden fra begynnelse til slutt. Det tok sin tid, men må si at jeg liker forumet her. Går endel høye bølger på enkelte tråder, men i nettfora-sammenheng er jo dette en oase av fredsommelighet.

 

Spesielt synes jeg det har vært interessant å lese om hvilke ting som spiller inn ved valg av båt og hvilke ting som virker inn på verdien av eldre båter, da jeg er på jakt etter en forholdsvis rimelig seilbåt (80-150.000) som det går an å bo i på sommerstid.

 

Det virker klart at markedet har vært kjølig i flere år, men antall båter til salgs er i alle fall lavere nå (16.262) enn i fjor på ca. samme tid (18.850). Synd vi ikke kan si noe om omsetning og priser i samme periode!

 

Men det er iallfall helt tydelig at man nå får mye for pengene, selv blant rimeligere båter. Det jeg lurer på er om det finnes en slags bruktkjøpsguide for eldre båter, hva man bør sjekke, hvordan man sjekker, osv.?

 

Jeg hadde f.eks. ikke tenkt på plastpest og osmose (som kanskje er det samme?) før jeg leste denne tråden.

 

Jeg skal naturligvis søke på forumet, men hvis noen har tips om gode søkeord, tråder, e.l. så hadde jo det vært strålende. Men først og fremst ville jeg bare si takk for en veldig informativ tråd og et glimrende forum.

Link to post
Share on other sites

Kjøper bestemmer alltid prisen - selger avgjør om han vil selge. Ingen vare er mer verdt en det markedet er villig til å betale for den. Båtmarkedet påvirkes av flere ting. Det er ikke investeringen alene å ta hensyn til. Potensielle førstegangskjøpere har mange ting å forholde seg til. For det første så er det manko på båtplasser mange steder, og prisene på de som er stiger hele tiden. Og når det gjelder service, vedlikehold og opplag så koster det også mye penger. Ikke minst fordi de færreste idag er praktisk anlagt. "Handymen" blir det færre og færra av. Her inne på forumet er det mye båtfolk som fikser de utroligste ting selv, det være seg skrogarbeid, innredning, motor eller elektrisk. Har man ikke slike evner/kunnskaper så må man kjøpe alle tjenester. I vurderingen blir det et stort tall i det store regnestykket , og da blir det mindre penger til overs til selve båtkjøpet.

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar!

 

 

Dette er nøyaktig slike ting jeg går og tenker på. Årlige utgifter har jeg regnet med, men det er fortsatt fryktelig mange praktiske detaljer å sette seg inn i. Jeg er vel hendig nok inne i båten, både hva gjelder motor, el. og inventar. Men ser også at det dukker opp fryktelig mye informasjon i annonser som er vanskelig å forstå med en gang for en førstegangskjøper. Noen ting har jo fått med meg, som at nyere, ferskvannskjølt motor er bra, aksling er bedre enn drev (selv om jeg ikke helt vet hvorfor), rulleforstag og selvslående fokk er bra (men jeg aner ikke hvor mye det koster å sette på, hvis det er det eneste som mangler), septiktank er et must (men jeg vet ikke hvilke løsninger som finnes, eller hvordan man sjekker om det er i orden).

 

Andre ting jeg fortsatt lurer på, er f.eks. hvor stor klaring trenger man på båtplassen, hva gjør man med innholdet i septiktanken (og er det forskjellige løsninger her), hvor mye apparater man drive med et solcelleanlegg, hva har kjøldybden å si for ferdsel i Oslofjorden, hva er forskjellen på plastbåter og glassfiberbåter, etc. Regner ikke med svar på alt dette, men det viser kanskje at det ikke er trivielt for en wannabe fokkeslask å tilegne seg nok informasjon til å ta en fornuftig avgjørelse.

 

Man vil jo ikke kjøpe båt i blinde, uten å vite hva som blir prisen når man har fikset det som er.

 

Jeg er nok mest innstilt på å kjøpe en forholdsvis liten båt som er seilklar, og synes det ligger mye fine båter rundt 27-28 fot, f.eks. Maxi 84, Jeanneau Rush 77, Trio 80, Granada 27, Sunwind 27, m.fl.

 

Alternativt finnes det større båter som Comfort 30, Granada 31, Player 311 og kanskje til nød Hero 101, men da er det båter i mye dårligere tilstand.

 

Ut fra det du sier, virker det iallfall fornuftig for en førstegangskjøper å heller kjøpe en relativt sett dyrere båt av en mindre modell, hvor det ikke trengs noe oppgraderinger de første par årene.

 

Jeg har seilt mye før, og til og med bodd en sommer i en Firling :thumbsup:

 

Ok, det ble en veldig lang post, men tenkte kanskje det kunne være interessant for diskusjonen å vite hvordan én av førstegangskjøperne tenker.

Link to post
Share on other sites

Annonsen har ligget ute i 6 timer og status er som følger:

 

Annonsen er vist 455 ganger, sendt til 0 e-postmottakere og lagret av 6 brukere. Og vist 12 ganger dette kvarteret

 

Nå to uker senere:

 

Annonsen er vist 3 344 ganger, sendt til 131 e-postmottakere og lagret av 36 brukere

 

Båten er nå solgt.

 

Min oppsummering må værer at det har vært en hel del henvendelser, men flere useriøse. Ca halvparten av henvendelsene var fra personer som virket reelt interesert. Det går fortsatt fint å selge båt men prisen må justeres til dagens marked.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

@ SF: Hva skal du kjøpe nå da?...... Jeg setter inn min når din er solgt.....hehe :-)

 

Har ikke du nettopp kjøpt?

 

Jeg nedsizer og "overtar" en Ibiza 23 som er i familien. Om et år eller to når ungene er litt eldre så bli det ny stor båt eller hytte ved sjøen.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Andre ting jeg fortsatt lurer på, er f.eks. hvor stor klaring trenger man på båtplassen, hva gjør man med innholdet i septiktanken (og er det forskjellige løsninger her), hvor mye apparater man drive med et solcelleanlegg, hva har kjøldybden å si for ferdsel i Oslofjorden, hva er forskjellen på plastbåter og glassfiberbåter, etc. Regner ikke med svar på alt dette, men det viser kanskje at det ikke er trivielt for en wannabe fokkeslask å tilegne seg nok informasjon til å ta en fornuftig avgjørelse.

Båtplass:

Viktig å huske at med båtplass så er det senter - senter på utriggerene som teller. En 4m båtplass har altså ikke 4m åpning. Til min båt som er 3.10m bred har jeg en 4m båtplass, den har gangbar utrigger på den ene siden.

Septiktank:

Innholdet i septiktanken har du lov og tømme i sjøen hvis du er mere enn 300m fra land. Det er dog noen kommuner som ikke tillater tømming i havet i det hele tatt (vet om Nesodden og Vestby).

Ellers så finnes det flere plasser der du kan levere septiken på land ved hjelp av selvbetjente pumpestasjoner.

Solcellepanel:

Et solcellepanel brukes ytterst sjelden til og drive apparater, de brukes til og lade batteriene i båten. Hvor mye ladestrøm de kan levere til batteriet ditt er avhengig av størrelsen på solcellepanelet og

hvor mye sol det er.

Plast/glassfiber:

Dette brukes om hverandre når det gjelder større båter og det menes det samme, altså når folk sier plastbåt så er det en båt laget av glassfiber/GRP (Glass-reinforced plastic). Det finnes båter som er laget av plast (rotasjons støpt), men da prater vi gjerne om mindre båter slik som Pioner, Steady ol.

Kjøldybden:

Nå er ikke jeg veldig kjent i Oslofjorden, men seilbåt har jeg hatt. Seilbåten stikker jo gjerne 0.5-1m dypere enn en motorbåt noe som betyr at du må ta litt mere hensyn når du skal inn til holmer og skjær og ellers når du seiler. Men er man ukjent så bruker man jo kart uansett for og sjekke om det er dypt nok til at man kan seile/kjøre der.

Ellers så rager jo en seilbåt 8-10m høyere enn en motorbåt, dette er også noe du må tenke på når du planlegger seilasen. Broer, strøm & telefonledninger ol.

 

Lykke til videre med handelen.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Plast/glassfiber:

Dette brukes om hverandre når det gjelder større båter og det menes det samme, altså når folk sier plastbåt så er det en båt laget av glassfiber/GRP (Glass-reinforced plastic).

En liten presisering: GRP = Glass Reinforced Polyester, selv om det også tydeligvis kalles Glass Reinforced Plastic.

 

For å gjøre forvirringen større:

 

GAE = glassfiberarmert epoxy

GRE = glassfiber reinforced epoxy

GUP = glassfiberarmert umettet polyester. I dagligtalen er det GUP vi omtaler som glassfiber.

Og så har vi GRV (vinylester) innimellom der en plass.

 

Mere om disse her http://www.osboat.no/herdeplaster.html og her http://no.wikipedia.org/wiki/Glassfiber

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har hatt en del båter i "mine funn" på FINN. Ser nå at de fleste av dem er merket "solgt". 3 stk er "slettet". En stund siden jeg logget meg inn og så på "mine funn", og ble litt overrasket. Er nok litt omsetning likevel. Hvis finværet som er meldt fremover slår til så kanskje det løsner mer ??

Blir spennede å se. Lykke til med båtkjøp/båtsalg for de som bedriver denne "sporten". Har du lyst har du lov ;-)

Link to post
Share on other sites

Mandag bidro jeg til økt omsetning ved å kjøpe båt. :-) Er deilig å ha båt igjen. Ble en Ardea 870 2009 mod. Hadde transportetappe hjem fra Lindesnes på tirsdag.

 

Gratulerer så mye med ny båt :smiley:

 

Ser du skriver at båttypen er en Ardea. Er dette modellen og båten en NB eller er det slik at dette er noe NB lager på lisens? Har også sett på noen annonser på finn der de har skrevet båten inn som Ardea, selv om det står NB på siden når man ser på bildene?

Link to post
Share on other sites

NB Marine har bygd 870 modellen siden lenge før årtusenskiftet.

NB870 skiftet navn til Ardea870 samtidig (omtrent) med at de forlenget undervannsskroget bak.

En Ardea 870 utrustet som min båt vil i dag koste ca 1,7 mill. Min NB 870 kostet meg 1,2 mill i 2004.

Bruktprisen på min datt nok "ekstra" 50' kr da den nye modellen kom.

Link to post
Share on other sites

NB Marine har bygd 870 modellen siden lenge før årtusenskiftet.

NB870 skiftet navn til Ardea870 samtidig (omtrent) med at de forlenget undervannsskroget bak.

En Ardea 870 utrustet som min båt vil i dag koste ca 1,7 mill. Min NB 870 kostet meg 1,2 mill i 2004.

Bruktprisen på min datt nok "ekstra" 50' kr da den nye modellen kom.

 

Altså er en Ardea fortsatt en NB ? Men modellen har skiftet navn...

Link to post
Share on other sites

Bare navnbytte ja. Skjedde vel ca i 2009 tror jeg. Bunnen ble forlenget i 2007. NB 8700 som de første het kom i 1996 eller 1997 tror jeg. NB 840 er en god del eldre konstruksjon. Innvendig ble båten endret da NB8700 ble NB870. Salongen ble flyttetbtil motsatt side og ble enda større. Toalett ble flyttet frem og ned på stb side. Dashboard har blitt en del høyere og plassen nede er større. Det er forøvrig en del andre ting som er endret, blitt oppgradert på nyere båter.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare navnbytte ja. Skjedde vel ca i 2009 tror jeg. Bunnen ble forlenget i 2007.

 

Da lærte jeg noe nytt i dag også. :smiley: Men syntes jo det var litt merkelig at de ikke bruker NB navnet i det hele tatt på disse nye modellene, når jeg ser all reklame og profilering de driver med her på nettet og i lokalavisen har bare NB marine logoen. :diving:

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...