Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Det var da voldsomt til egenreklame da...

 

Nå er det faktisk slik at markedsføring av annonser på Finn eller andre steder ikke er tillatt på Båtplassen, og for min egen del var det mest for å bemerke at det virker som det er generelt høye sidevisningstall for brukte båter på Finn om dagen.

Om det skyldes økt interesse og bedre marked, eller bare at det har vært dårlig vær de siste dagene eller noe slikt vet ikke jeg, men kan ikke huske å ha hatt så mange sidevisninger på så kort tid tidligere (annonserer stadig noe), så noe er det sikkert.

Dersom lenkene til annonsene ikke er i tråd med regelverket så regner jeg med at Ingar fjerner de!

Link to post
Share on other sites

At det er vanskelig å selge skal være sikkert og visst. jeg har 3500 treff, 4 telefoner, 2 svindelforsøk og 1 prøvetur. 2mnd på finn.no. Det rare er at det er jamnt og trutt folk inne og ser på båten og jeg mistenker at det er folk som må selge for å kjøpe. Jeg ser ingen hensikt i å dumpe prisen trinn for trinn da jeg allerede har lagt meg 20 000 under samme båt og er lavest i pris på finn. Tror jeg får greie meg med båten :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det at jeg tenkte å selge båten har nå ført til at jeg har gjort en god del av dette som man aldri finner tid til å utbedre og skaffet endel nytt. Bør vel egentlig bare beholde båten. Det eneste jeg kunne tenke meg nå er en baugpropell, tar det på neste års budsjett.. Har vel brukt 10 000 siden jeg bestemte meg for å selge. Blir for dumt å dumpe prisen gang på gang for å få solgt når det virker som at ingen har lyst på slik båt. Ingen tilsvarende som har blitt solgt på lang tid.

Link to post
Share on other sites

I år har jeg overhode ikke fulgt med på motorbåter men derimot seilbåter har jeg sett mye på.

Denne uken har det plutselig stoppet opp i økningen i totale antall seilbåter til salgs. Just nu er det 1235 seilbåter til salgs og det har gått ned med ca 20 båter denne uken. Det blir lagt ut færre båter og jeg ser tilfeldigvis at noen av båtene jeg titter innom, relatert til merke, blir solgt.

Mulig mange er på sydentur mm og da legges ikke båter ut...

 

Modellene jeg ser særlig på er eldre seilbåter rundt 30 fot. Særlig comfort etc. Det er det jeg selv har kjøpt meg og jeg ser på andre båter for å få inspirasjon og ideer til oppgraderinger og løsninger.

 

Link to post
Share on other sites

Utløpsdato, annonser går ut og noe drøyer litt med å sette innn/fornye. Noen vil kanskje vente til høsten og prøve bruke båten selv i sommer. Kan nok ikke se blindt bare på antall annonser totalt. Antallet som faller fra er i hovedsak utgåtte annonser på de jeg ser på virker det som. De fleste dukker opp igjen etter kort eller noe lenger tid.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som det blir det samme som sist, bare en god del nyere. Dårlig fantasi vettu ;-)

Har faktisk brukt veldig mye tid, fundering og sjekking av båter på hva vi skal velge.

Kokte ned til å velge etter vårt behov, driftskostnader og kona hadde også sine meninger.

Kunne valgt mye forskjellig for den summen vi gir, men endte altså opp med omtrent det samme som sist. Må dessuten koste på enda mer :-(, men da får jeg det jeg vil ha.

Hvis alt går i orden på mandag så får jeg legge ut mer spesifikk info ;-)

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo, mange båter. Og ser de fleste ligger lenge, prisene settes ned, og problemer med å få solgt. Selvsagt flere grunner til dette, men tror ikke den økonomiske situajsonen er den viktigste, for både lønninger og rente er ikke mye å klage på for de fleste. Vil heller tro det er andre faktorer som spiller inn, og skal nevne to:

 

1 - En naiv tro på at båtprisene holder seg. Det gjør de ikke. For en del år siden var det kanskje slik at en fikk tilbake pengene for en velholdt båt, det gjør du neppe idag. Da må det i så fall være en særdeles velholdt båt som markedet spør etter. For bil så er det dramatiske verditap på noen år. Slik vil det nok ikke bli på båt, men for volumselgere så er det kjøpers marked og prisene vil gå ned. Mange er opptatt av garanti og at ting garantert fungerer. For en 10-15 år gammel utenbordsmotor så kan litt av hvert dukke opp. Finmekanikk og elektronikk som går år etter år i saltvann får store påkjenninger og selv om selger mener båten og motor er topp så skjønner jeg at kjøper er skeptisk, og vil ha priser tilsvarende alder og år.

 

Det er markedet som bestemmer pris, og den er i de fleste tilfeller ikke det samme som selger mener skuta er verdt.

 

2 - Marketing is everything. Blir skremt når jeg ser på enkelte båtannonser på Finn hvor lite arbeid som er lagt i tekst og bilder. Med det store antall båter til salgs så er nemlig markedsføringen nøkkelen til at din båt skal utmerke seg. Derfor, tenkt kvalitet på tekst og bilder. Hvorfor tror dere de som selger nye biler og båter bruker fagfolk og store ressurser på annonser, brosjyrer og reklame? Det er fordi det er der kampen om kundene står! Om du føler dette blir vanskelig så bruk gjerne noen du vet kan det med foto og markedsføring.

 

Selvsagt skal pris være riktig, men attraktive bilder og selgende tekst er like viktig, kanskje viktigere. Mitt tips er at en ikke bare knipser noen tvilsomme bilder i full fart når båten skal legges ut for salg. Blir sjelden bra. Tenk salg i forkant og lagre gode bilder for fremtidig bruk, Husk også elementær kunnskap om lys, skygge. Bruk vidvinkel - får med mer og båten virker større... Og ikke minst, rydd og vask og la båten være shinet når bilder tas. Nypolerte biler er lettere å selge enn skitne biler med uryddig interiør - selv om bilen er den samme og har samme verdi. Det samme gjelder med båt.

 

Tips: Sett riktig pris fra starten av og tenkt kvalitet i tekst og bilder. Jeg har solgt både bil og båt på Finn i den senere tid og tror at en av grunnene var de tingene jeg nevner her. Lykke til!

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Klart dette med en skikkelig annonse er viktig. Når folk legger ut bilder fra "gårsdagens fest", så gir det ikke spesielt godt inntrykk.

 

Var og så på en båt for endel år siden. Der var det vel ikke bare "gårsdagens fest", men også "fjorårets fest". Litt trist når man har reist langt for å se på en båt. Kona snudde jo bare i døra. Hun så det mye fortere enn meg at denne båten kun var en "svinesti".

 

Klart at første bud er at ting må være ryddig, rent og pent.

 

Men markedet er mettet. Det er ikke vanskelig å se. Vi må heller ikke glemme at prisene frem til 2008 bare gikk opp, opp og opp. Prisene nådde jo helt vannvittige høyder, nær sagt på alle typer båter. Prisene har jo gått betydelig ned fra 2008. Kanskje ikke så rart at folk ikke forstår at båten deres har blitt så mye mindre verdt, all den tid man "bestandig" har hørt at båter holder seg godt i pris.

Link to post
Share on other sites

i mange år holdt prisene seg, og steg faktisk!

 

er ikke slik lenger

 

på en bil regner man jo ca 50% verditap på 3 år, på dyrere biler regner man enda mere, hadde folk gjorde dette på båter, hadde nok omsteningen vært større, men folk hadde nok hatt billigere båter.

 

eks, jeg kjøpte en bil med nypris 1.430.000 og fikk 539.000 etter 3 år og 3 mnd, da hadde den gått 92.000km. (og hadde rust, go mercedes)

 

på båt nå, vil jeg si ca 50% på 5 år nå

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle ønske folk kunne slutte å sammenligne biler og båter. :pray:

Det er ikke det samme i det hele tatt.

Det er heller ikke samme bruksmønster.

 

En båt brukes sikkert over 90 % til rekreasjon og de fleste steller og duller litt med den både før, underveis og etter turen.

En bil kjøres bare hit og dit og de flinkeste tar service på den, vasker den regelmessig og kanskje polerer den ett par ganger i året.

Det er mange som ikke er blant de flinkeste.

 

jeg tror størsteparten av årsaken til dette dårlige markedet er det dårlige været + at de fleste snakker om det og da skal det være slik.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle ønske folk kunne slutte å sammenligne biler og båter. :pray:

Det er ikke det samme i det hele tatt.

Det er heller ikke samme bruksmønster.

 

En båt brukes sikkert over 90 % til rekreasjon og de fleste steller og duller litt med den både før, underveis og etter turen.

En bil kjøres bare hit og dit og de flinkeste tar service på den, vasker den regelmessig og kanskje polerer den ett par ganger i året.

Det er mange som ikke er blant de flinkeste.

 

jeg tror størsteparten av årsaken til dette dårlige markedet er det dårlige været + at de fleste snakker om det og da skal det være slik.

 

Hvordan biler kjøper du? jeg har ikke eid en eneste bil som ikke har kommet med servicehistorikk, og fått grundig undersøkelse. Skal sies at jeg vel kan regnes som over middels entusiast og har flere biler.

 

Desverre er båtbransjen gjennomsyret av dårligere mekanikere, hobbymekanikere og inkompetanse, så sett mye dårlige vedlikehold oppigjennom, seneste i går da jeg så på en båt med en venn som hadde vært på service vært år... for å si det sånn, når olje og dieselfiltere er korrodert massivt, har de ikke vært skiftet, uansett om han hadde betalt for service.

 

Folk har skjønt at gamle båter koster å vedlikeholde, og nye har 5 års garanti, og er lavt priset nå, en båt som kostet 1.4 ny for noen år siden, kunne en venn nå kjøpe for 900, ny fra forhandler... dvs 2011 overligger, ubrukt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...