Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Tror det er et bra tiltak for å få vekk skrapet, og vrak som blir liggende ubrukt. Om det vil virke inne på omsetningen av brukbåter er jeg imidlertid skeptisk til. De aller fleste båter har en høyere verdi selv om de er gamle. Med verdi så mener jeg for den enkelte, og at beløpet man må legge på bordet for å å få en ny/nyere båt er for mange stort.

 

I et fritt marked kan det bli slik det er nå, men mer enn nok båter og aktører i markedet. Jeg tror desverre en god del aktører må trekke seg ut, og bare de sterkeste vil overleve. Det har jo allerde startet. Ingenting vokser inn i himmelen som kjent, og nå må det flate ut på et mye lavere omsetningsnivå noen år. Trenden vil også kanskje bli at flere kjøper båter av mindre størrelser, og kombinerer det mer med andre ferieformer?

Bruktbåtprisene vil være lavere, mens nybåtprisene ikke synker. Mellomlegget blir større, færre bytter båt.

Sommerværet vil heller ikke kunne virke som noen katalysator på omsetningen slik det har fremstått i de siste årene.

Link to post
Share on other sites

Redd for at Olpi har ett godt poeng. Med dyre nypriser, kommer bruktprisene til å holde seg relativt høye i forhold til pantepriser. Hvertfall skal slike skrapordninger på båt følge bil. Nyprisene kommer ikke til å synke, dermed når bruktprisene en "bunn" som de ikke går under etterhvert. Slitasjen på gamle båter er jo ikke som med biler, vesentlig drev, motor og gear som slites og dette kan jo byttes ut relativt greit. At de eldre båtene så blir umoderne i skrog og interiør er jo en "jålefaktor" som får oss til å bytte, men ikke for en hver pris. Skal man ha skrapordning som monner på båt, må man nok opp i 50.000,- minst for å få en rimelig andel bruktbåter ut av markedet (noe jeg aldri tror kommer til å skje).

Jeg tror nyprisene har blitt så dyre, at inngangsbilleten der er for høy for folk flest, noe som gjør at man går ned i fot skal man kjøpe nytt, eller man går ned i alder skal man kjøpe stort brukt. Jeg tror også vi vil se diverse nedleggelser fordi nymarkedet vil synke i omsetning. Dels skyldes det at nye nåter er dyrt og dels at relativt nye båter kan man få til en god pris på bruktmarkedet. Dette vil slå bena under en del produsenter og forhandlere antar jeg. Bruktmarkedet vil alltid være der, men skal nok synke til ett vist nivå som det så vil stabilisere seg på. Blir spennende å se hva det nivået blir. Markedet kommer nok også til å være rimelig fult med bruktbåter i årene som kommer, så "the golden age" for båtindustrien i Norge, er nok over for de fleste. Det er alltid noen produsenter som overlever pga. popularitet, stort marked i utland etc etc.

 

Videre vil rimeligere bruktpriser også stoppe import av båter, så også det markedet vil nok gå tyngre etterhvert som prisene på brukt presses ned.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ihvertfall helt sikkert at markedet snart må være mettet av de båtene som var helt like i 1982 som de er i dag. Skarpnes 30/Norstar 950, Scand Baltic 29, Joda 27/8100 Ac, Agder 840 osv, osv.... Det er fine båter alle sammen, men den tiden er forbi at folk vil ha/kjøpe en helt ny 2011 modell som så helt lik ut i 1982. Sammenliknet med bilbransjen så fant vi liknende forhold i Øst-Europa før "murens fall". I 1990 var jeg i Øst-Berlin. Der kunne man se splitter nye Trabanter med samme karroseri som i 1960.

 

Vi kan like dem eller ikke disse Bavaria-båtene, men jeg tror nok at de med sitt samlebånd har større muligheter til å overleve enn de norske som med små modifikasjoner driver omtrent som på 70-tallet.

Link to post
Share on other sites

Vi kan like dem eller ikke disse Bavaria-båtene, men jeg tror nok at de med sitt samlebånd har større muligheter til å overleve enn de norske som med små modifikasjoner driver omtrent som på 70-tallet.

 

Tenker du da på produksjonen eller modellene? Syntes jo at nye NB, viknes og Viksund (Askøy produserte båter) er blitt veldig så flotte og moderne båter, med gode og funksjonelle løsninger. At de lages og monteres på den måten de gjør er for meg et tegn på kvalitet. Om det er verd prisen blir jo ett diskusjonstema.

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tenker nok mest på produksjonen, men også litt på modellene.

 

Men jeg er enig i at det finnes noen norske som er bedre enn andre i forhold til utvikling. De jeg nok sikter mest til er de tradisjonelle sørlandsbåtene, f eks representert med den mest kjente av dem: Scand Baltic 29. Men også flere av disse andre har vært produsert i snart 30 år, dog med noen endringer som farger og løsninger....

 

De merkene du nevner har nok som du sier blitt noe mer moderne, men også de har holdt det gående med de samme modellene i mange år.

 

Windy er en produsent som hele tiden har kommet med nye modeller, men akk så steike dyre da.....

Link to post
Share on other sites

Kvalitet har for meg mer med hvordan sluttresultatet blir. Det være seg holdbarhet, brukervennlighet og sjøegenskaper. At måten man bygger og setter sammen båtene på utvikles på en rasjonell og god måte kan gi et vel så godt resultat så lenge interkontroll etc er på plass. Et stort dilemma kan være at servicevennligheten blir dårligere på nye båter, men det er ofte uavhengig av produksjobsmåte.

Link to post
Share on other sites

Må si meg enig med deg Finnmarken i din betraktning av de norske båtene som har samme støpeform i dag som for 25 år siden. Selvfølgelig litt interiørmessig oppdatering, litt andre farver inne og ute, nyere motorer og drev, men personlig hadde ikke jeg kjøpt en slik båt ny, når man kan få en brukt 10-15 år gammel som ser lik ut. Jeg tror de må fornye seg skal de henge med. Se på engelske båter, de så veldig likt ut med de norske på 80-tallet. fra 90 av har de forandret form og design og de norske holder på sitt og blir i mine øyne akterutseilt også desigmessig. Så har vi amerikanerne som bytter modeller hvert 5 år virker det som, men klart de har stort hjemmemarked og dermed stort salg, effektiv produksjon og kan dermed ta kosten med å utvikle og designe en ny modell.

Bavaria er ett godt europeisk eksempel, som jeg tror kommer til å overleve godt fremover. Virker å ha høy kvalitet i forhold til pris.

Windy, lekre, villig til å designe nye modeller, men som det blir sagt over, sørgelig dyre, alt for dyre for de fleste.

 

Selv kommer jeg nok til å holde meg på bruktmarkedet i mange år til.

Link to post
Share on other sites

Enig i at det kunne vært en fin måte å få rensket opp litt i rekkene, men hvorfor bare plastbåter?

 

En annen ting er vel at dette er relativt urealistisk å få på plass :sad:

 

Ja, kan ta med trebåter også. Tenkte at tre er mer forgjengelig enn plast. En trebåt kan hugges opp til ved, mens en plastbåt er så og si umulig å destruere på fornuftig vis. Dessuten er plastbåtene i flertall.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Folk snakker om vrakpant for å fjerne gamle båter fra markedet, hva er poenget? Er det slik at de gamle båtene er i veien på en eller annen måte? Skulle det være fellesskapets ansvar å kjøpe ut båter fra markedet slik at det blir lettere å selge mer kostbare båter? Når en båt`s levetid er over får eieren selv avgjøre å håndtere på egenhånd. Jeg synes det er veldig hyggelig å se gamle båter i bruk enten de er av plast eller tre.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke spesielt realistisk med vrakpant, ennå... Imidlertid kan det bli nødvendig å finne en løsning på hvordan man skal bli kvitt de båtene som ikke lenger er "operative". Vi har vel ennå ikke en slik situasjon som da vrakpanten ble innført for biler, men på et gitt tidspunkt vil det nok bli endel skjemmende gamle vrak....

Link to post
Share on other sites

... å for å få innført noe slikt må sikkert et beløp tilsvarende vrakpanten kreves inn ved nybåtsalg tipper jeg..

Det er helt riktig. Når man kjøper en ny bil så er vrakpanten spesifisert som en del av kjøpesummen. Ellers så er jeg helt i at det er flott å se at folk tar vare på gamle båter. Det er heller ikke de gamle båtene som setter negativt press på bruktbåtprisene.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Lyst til å løfte denne litt. Pr. idag er det ca. 7650 bruktbåter til salgs på Finn. Utrolig mange av annonsene i det siste er forhandlere som skal selge ut årets og fjorårets modeller, mao nye båter som også havner i bulken som bruktbåter. Så egentlig litt spennende å vite hva det reelle antallet bruktbåter er, mellom 50-75% av det annonserte volumet? Nå er sikkert det mange nok årstiden tatt i betraktning, men på det meste i sommer var det vel nærmere 19000 båter. Litt morsom sammenligning bare, uten at det hjelper bruktmarkedet. Det er nok fortsatt kjøpers marked, og kommer til å være det neste år også vil jeg anta.

Link to post
Share on other sites

Har vært på båtjakt noen måneder nå, og lagret en masse annonser på aktuelle båter. Ser at de fleste har forsvunnet fra finn etter en stund, men ikke fordi båtene er solgt, men fordi de er utgått på dato. Min spådom er at rekorden i år blir slått til våren igjen, når alle som ikke har solgt i år legger ut båtene igjen, sammen med de som ikke har hatt båten ute, men venter med å legge ut båten til våren. Om det skjer noe grums med økonomien i tillegg vil vel prisene rase markant. Og idiot som jeg er, velger jeg å være i markedet akkurat nå... rolleyes.gif

Link to post
Share on other sites

Er ikke så sikker på at prisene raser markant her hjemme. Synes egentlig de har falt brukbart det siste året. Norge har jo sterk økonomi, og de fleste av oss har jobb, spesielt dette med arbeidsledighet tror jeg er drivende for prisene på båtmarkedet. Ellers tror jeg markedet i europa vil påvirke oss. Ramler prisene der (noe som er sannsynlig), så blir jo import gunstig og da må bruktmarkedet her hjemme tilpasse seg det. Selv har jeg kjøpt for noen måneder siden, og har en som jeg skal selge til våren. Blir spennede egentlig å se om det var lurt å kjøpe eller om jeg skulle ha ventet. Den jeg skal selge er jeg klar over at jeg må ned i pris på i forhold til hva jeg hadde ønsket meg, men slik er det jo.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en kamerat som har seriøst vurdert å kjøpe større båt i høst. De samtaler han har hatt med flere aktuelle båter indikerer både vilje og interesse for å selge langt under prisen på www.finn.no, selvom finn-prisen tilsynelatende ser veldig lav ut sammenlignet med "normalen" for et og to år siden. Så jeg tror reell pris i dagens marked er godt under finn-prisen da det ser ut som det er nok folk som har behov for / sterkt ønske om å kvitte seg med eksisterende båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...