Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

HALLO er jo et veldig bra søkeord på finn ja :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Skjønner jo godt at han må være litt selektiv, siden siste mulighet til å kjøpe båten er 25/08. Lurer på hva som skjer med den etter det..Selfdestruct..?

 

Synes forøvrig måten han skriver på tyder på at primær kundekrets er unge menn med oppblåst selvbilde, for mye penger og begrenset kunnskap om båt...

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blir ikke noe priskrakk, så lenge folk har jobb og grei økonomi.

 

Dersom plutselig alle MÅ selge kan det bli snakk om krakk.

 

I dagens situasjon er det uproblematisk å selge båt, reduser prisen så er det kunder der ute. Og du trenger ikke å gi den bort, legg båten din blant de rimeligere på nettet, så går den.

 

Jeg har solgt 5 båter siden 2007, uten store vanskeligheter. Riktignok er dette ganske nye båter, mulig det er verre for eldre båter.

Link to post
Share on other sites

Det er mange båter jeg ville hatt mellom to tankfyllinger.... Så hva bruker 2x225 optimax i timen på 3/4 gass da..?

Jeg tror at akkurat denne type båter får man billig etterhvert som bensinen koster over 15,-/l.

Er nok noe av det mest tungsolgte vil jeg tro.

 

På en helg klarer jeg å tøffe opp 2-300,- i bensin på min Marna 12hk. Mistenker du ikke kommer så veldig langt for den summen når du drar igang de to kvernene :wink:

Virker som om mange er redd for å kjøpe båt med for mange hestekrefter, og det beskriver du her Honduras. Og hvis du alltid ligger med gassen i bånn så er jo det et poeng med forbruk, allikevel er det ikke slik at en stor motor eller to behøver å bruke mer enn en mindre. Det er båten med sin vekt og skrogform som bruker drivstoff. To like båter med hhv. 200 og 400 hester bruker like mye drivstoff i en gitt hastighet uavhengig av hva toppfarten er. Det som evt. drar opp forbruket på den ene eller andre er hvis den går på ugunstig turtall, enten for høyt eller for lavt. Det siste er skjelden et problem med moderne motorer. Men hvis du er innstillt på å tøffe rundt i en snekke virker jo forbruket på en 35 fot helplaner uansett tullete høyt. Det er godt mulig at denne xxxxx xxxxxxx vet nøyaktig hva han gjør.

Link to post
Share on other sites

han setter vel ned prisen igjen snart.. sånn at han kan si/skrive at den nettopp er satt ned :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er godt mulig at denne xxxxx xxxxxxx vet nøyaktig hva han gjør.

 

Hvis han hadde vist hva han drev med så hadde vel Donzien vært solgt for lengst mens den sto avertert til 300.000.

Nå fremstår salget og gubben bare tåpelig !

 

Den Donzi´en som stod avertert til kr 300´ ( http://www.finn.no/f...nnkode=29341164 ): nå er plutselig prisen satt opp til 790´ igjen. Var det en trykkfeil, eller er dette bare en spekulativ selger som håper det skal komme rekende et fjols som biter på?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/vestfold/1.7756824

"bare" drøyt 16.000 båter igjen.

 

Morsom annonse.. solgt! :lol:http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29419666

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det må jo stoppe et sted disse priskorreksjonene?? eller kommer det til og smelle skikkelig her på bjerget?? For tiden er det nærmest ingen lønnsomhet og hente seg en båt utenfor Norge... da må enten prisene her hjemme stabilisere seg eller prisene ute yterligere ned.. Selv så tror jeg kanskje på mest det siste (selv om enkelte båtyper her hjemme må LANGT ned i pris i forhold til alder etc).. da visse økonomer spår LANGT værre finanskrise enn i 2008.. og norge da kommer til og bli rammet MYE hardere..

 

Time will show..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

DENNE har stått på finn siden 08.07.08.

3 år var da litt lenge....

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

For tiden er det nærmest ingen lønnsomhet og hente seg en båt utenfor Norge... da må enten prisene her hjemme stabilisere seg eller prisene ute yterligere ned..

 

Men da betyr det at prisene f.eks. i England ikke har falt noe særlig i sommer for det fallet har jo pundet stått for. Nå får du et pund for 9 kroner.

Kanskje en sterk kronekurs har medvirket til et fall i bruktbåtprisene ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tenk om alle som ville kjøpe seg ny bil var nødt til å selge gamlebilen selv !!Hvor mange nye biler ville det da bli solgt ??En masse bruktbåter til salgs kan bl.a.bety at det er en bråte mennesker som vil kjøpe ny båt,men bruktbåtene hoper seg opp,ikke hos forhandlerne men ute hos eierene.Slik blir det når forhandlerne ikke tar innbytte.Kanskje det var slik det skulle vært for å gå fart på nybåtsalget.Så kunne forhandlerne gått over bruktbåtene og solgt de med en viss garanti.De hadde sikkert ført med seg at de gamle eirene fikk minimalt igjen for bruktbåtene.I likhet med bilbransjen ville nok forhandlerne sørget for at de tjente en slant på bruktbåtene også.Jeg tror dette er veien å gå for å få fart på markedet.

 

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

Men da betyr det at prisene f.eks. i England ikke har falt noe særlig i sommer for det fallet har jo pundet stått for. Nå får du et pund for 9 kroner.

 

Prisene i pund/euro har ikke gått ned noe særlig det siste 1,5 år.. noen gode kjøp finnes men det er LAAAAAAngt mellom dem.

 

Kursen versa krone derimot har jo gått bra ned.. men prisene her hjemme har sunket mer enn kronen har styrket seg.

 

Nå skal det tilegges at det ble blåst for båter i spesielt uk under den verste delen av finanskrisen.. jeg har tilgode og finne 06 princess V42 med 2x 350 d6 for eks som vipper inn til norge på under 2 mill.. det fant man i 08-09..

 

virker som om prisfallet Norge Versa Europa ligger etter med 1,5-2år som igjen skaper misforhold som ses nå, siden prisene er "normalisert" igjen der ute.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg sittet å lekt meg litt på nett i kveld på engelske båtsider, og med valuta- og importkalkluatoren. For meg ser det fremdeles ut som det er endel å hente på Fairline og Princess fra slutten av 1980 tallet (det var disse båtene og aldersmodellene jeg kikket på). Fant et svært fristende eksemplar, så det har vært litt bearbeiding her hjemme. Men tviler på at det blir realisert likevel :crazy:

Link to post
Share on other sites

Ser at Ebbestad i artikkelen hevder at ingen tror prisene vil stige igjen. Han antyder vel at prisene vil synke enda mer neste år. Han har kanskje rett? Greit at båtene er billig nå, men hva betyr dette når markedet er inneforstått med at prisene skal ytterligere ned. Lurer på hvor dette ender? Fullstendig krakk i båtmarkedet?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det er tilfelle at båter har falt med 25% siden i fjor (og det kan se riktig ut for en del typer) så har vi endelig fått svaret på spørsmålet til trådstarter. Vi har opplever ett priskrakk! 25% er langt mer enn en korreksjon og prisfall når vi snakker slike verdier som 16000 båter utgjør.

 

Etter årets sesong tror jeg det er faktisk ENDA fler som har lyst å selge til våren igjen, og da snakker vi om at markedet fortsetter nedover.

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Fullstendig krakk i båtmarkedet?

Muligens du er inne på svaret her. Finnes jo ingen fornuftig grunn til at dette markedet skal være skjermet fra andre markeder. Følger en med rundt seg og hva som skjer der ute i verden har vi nok ikke nådd bunnen enda. Hjelper lite å pynte på tallene (Hellas og EUR, samt andre valutaer, inklusiv Asia) så lenge grunnlaget for å opprettholde et kunstig nivå faller bort.

 

De som har investert i båt med lånt kapital i løpet av de siste 3-4 årene er de som kommer verst ut når realitetene innhenter en. Kan bli noen store tap å ta hand om for disse tilfellene.

 

Det ironiske i dette jeg nevner ovenfor er at min uttalelse også kommer til å påvirke båtmarkedet - en kan bli :sweat: av mindre.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...