Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Mange ser på båtlivet som idyllisk: Flatt vann, sol og flotte fine naturhavner. Båt blir kjøpt og båtlivet starter. Så viser det seg at

faktisk er det ikke bare fint vær, det er bølger og mange havner er relativt fulle.

 

Og båten er ikke like enkel og styre som en bil. Og legge til en båt i vind er ikke like enkelt som brosjyren/selger sa. Kjefting i forbindelse med dette skaper heller ikke hygge ombord.

 

Mange sjøhytter har blitt priset så høyt at noen velger båt istedenfor. Og mulig at noen dårlige erfaringer gjør at båten blir lagt til salgs igjen.

 

Vi har ikke hatt spesielt dårlig vær i ferien. Men vi velger å gå langt syd.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

At det blir færre kjøpere er jeg helt sikker på. Jeg kan ikke skjønne hvordan/hvorfor det skal bli noen "nye" båtførere/eiere blandt oss??

 

Med sommerens triste ulykker og ganske mye annen negativ omtale er ikke positivt for rekrutteringen. I tillegg må man ha båtførerbevis, påbud om bruk av redningsvest og andre småting kan også virke negativt på dette, og på toppen av det hele.... fare for ny Norsk "normalsommer"... les ustabilt drittvær :diving: . Alt dette kan virke som en stor terskel for mange...

 

Benisnen er heller ikke akkurat "billig" og serviceprisen på avanserte dieselmotorer er borti natta.

 

Trøsten er at ekte båtentusiaster får 3 fotssyke og vil "alltid" ha båt, så bevegelse i markedet vil man ha.

 

En annen ting som KAN medføre økt rekruttering og bevegelse i båtmarkedet er faktisk ytterlig fall i prisene, både den medførte medieomtale om prisfall og det at flere kan få tilgang til en brukbar båt til lavere priser kan virke positivt.

 

Uansett tror jeg vi får totalt sett enda litt lavere priser til neste år... og vi må kalkulere med større verditap i årene fremover.

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Et eller annet sted blant mine 3-4000 innlegg og 3-4 år tilbake nevnte jeg at bunnproppen i Mexico økonomi ble dratt ut. Men dette druknet i USA's nedgang og fadeser i finansmarkedet. Europa fikk jo ikke dette med seg i det hele tatt så vidt jeg la merke til. En dominoeffekt ble satt igang fra Mexico og enden av siste brikke har vi nok ikke sett enda.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

25% prisfall på ett år, var vel å ta noe hardt i?

 

Ja, det syntes jeg at var noe voldsomt, men rundt 15% tror jeg nok at stemmer bra. Jeg er i alle fall glad for at båten ble solgt i juli, siden jeg skal kjøpe ny båt, og siden jeg har lite tro på at det kommer til å gå noen annen vei en nedover med prisene.

 

Har de siste 3-4 åra fulgt med på bruktprisene til den båtmodellen jeg solgte, og for disse båtene har i alle fall prisfallet vært rundt 15% siden våren i fjor. Og da snakker vi om 2004-modell og nyere båter.

Link to post
Share on other sites

"Nå er det over 16.000 båter til salgs på FINN" skrives det om i media. Det er til og med egne TV-reportasjer om krakket i båtmarkedet. I skrivende stund er det annonser for ca. 14.900 bruktbåter på FINN.

 

Det er store tall vi snakker om her, men etter min mening er det ikke NOK attraktive båter til salgs, og forsvinnende få innenfor de segmentene mange vurderer.

 

For eksempel er det mange som ønsker seg en nyere brukt cabincruiser i størrelsen 30 - 39 fot. Over 80 % av ALLE båtene på FINN er eldre enn 5 år. Vurderer man en større båt i dag er det for mange naturlig å holde seg innenfor 5 års grensen pga. reklamasjonsfrist, pluss at de fleste vil ha VP D-serien etter 2007. Da er det meste luket bort av barnesykdommer.

 

Vel, da er det ikke mange igjen av de 14.900 båtene. Kun 82 cabincruisere 30-39 fot er 2008 eller nyere. Og det inkluderer ganske så mange som egentlig er 29 fot.

 

Prisspekteret er fra 850.000 kroner til 2.8 millioner.

Antallet er faktisk utrolig jevnt fordelt over de ulike prissegmentene:

850 000 - 1 218 999 (17)

1 219 000 - 1 444 999 (16)

1 445 000 - 1 849 999 (16)

1 850 000 - 2 097 999 (17)

2 098 000 - 2 800 000 (16)

 

Og så kan man se på utvalget i det enkelte segment og ta frem de individuelle preferansene.

Da tror jeg de fleste vil oppleve at det ER IKKE så veldig mange båter til salgs av den type den enkelte søker.

 

Jeg tror de fleste er enige i at 15-20 båter i et prissegment ikke er et kjempeutvalg.

 

Det er liten grunn til å fallby båten dersom man har en nyere cabincruiser. Det kommer til å bli stor etterspørsel etter disse om et par år med det nysalget som er i markedet nå....

Link to post
Share on other sites

Stiller meg også bak påstanden til Kristina. Det er ikke ekstremt mange båter til salgs i det enkelte segment.

Problemet er vel bare at de båtene som er avertert står der uten salg da markedet er "paralysert" om dagen.

Om man følger med(ja, det gjør vel mange av oss her på BP) så legger man merke til at båtene har vært avertert tidligere og kommer igjen med ny annonse, mange har også stått siden i våres.

 

Hadde ballen bare begynt å rulle så hadde det nok ikke vært særlig færre båter avertert, men det hadde kommet "nye" båter hele tiden.

 

At det blir høyere etterspørsel etter en del år med lavt nybåtsalg er ikke noen bombe, men mange er nok redd for å handle nå som prisene har vært i bevegelse hele tiden(nedover). Det var lettere å bestemme for å handle seg den gang man viste at en 80-tals 29 Baltic skulle koste mellom 5 og 600.000,-

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Man kan jo bare ta en titt f.eks på Viksund båter til salgs på FINN. Det være seg 310, 340 eller 360, men også andre. Nok å velge i, og de har lagt der lenge mange av dem. Prisene på drevbåter er generelt lavere enn de med aksel. Mange har D-motor. Personlig må jeg si at noen av prisene er drømmepriser (for høye). Hvis folk flest vil ha nyere enn 5 år gamle båter som noen mener så vil det jo være krise. Kjøper man 3 år gammel båt si vil altså den bli umulig å selge etter 2 års bruk??

 

Har ingen tro på at det er noen stor faktor på omsetningsvikten. Samme hvor gammel båt man kjøper, den blir eldre.... . At noen tenker på reklasjonmulighter ved kjøp av D-motor får så være, men den blir eldre den også, reklamasjonsmulighetene forsvinner.

 

Hva som har skylden for at markedet er svært uharmonisk kan man diskutere. Det skyldes nok flere ting vil jeg tro.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det måtte jo neste bli nåværende eier det da Jawik, slik som med biler.

 

Problemet er bare at dette ville koste penger i en overgangsperiode og den perioden vil strekke seg til da dagens 2011 modeller er klare for vraking.

Det kan jeg aldri tenke med noe parti hadde gått til valg på. Summen/vrakpanten måtte også være en del større enn på bil om dette skulle være interessant og da kan man spørre seg selv hvor stor.

 

Alt for dyrt tiltak for AS Norge.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nåværende eier ville nok holdt pusten i håp om at en velvillige sjel så muligheten i "vraket" og overtok problemet. De fleste som rydder opp etter seg vet hvilke priser mottaksstasjonen skal ha for et vrak av en viss størrelse.

 

Tviler også sterkt på at samfunnet ville være villig til å spandere denne summen. Var en rundtur igår og observerte to større farkoster som var strippet helt ned slik at kun tuppewaren lå igjen på land. Hvordan blir en kvitt dette lurer jeg på. Muligens noen tar fatt med motorsagen og kutter disse opp i små deler og lar de går med i restavfallet sakte over tid :headbang:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

At det blir færre kjøpere er jeg helt sikker på. Jeg kan ikke skjønne hvordan/hvorfor det skal bli noen "nye" båtførere/eiere blandt oss??

 

-----------------------------------------------------------------------

 

En annen ting som KAN medføre økt rekruttering og bevegelse i båtmarkedet er faktisk ytterlig fall i prisene, både den medførte medieomtale om prisfall og det at flere kan få tilgang til en brukbar båt til lavere priser kan virke positivt.

Vel... I vår lille båtforening (drøyt 100 båtplasser) hadde vi 12 båteiere på venteliste for båtplass i 2008. For øyeblikket har vi 38 på venteliste!

Dessuten har vi i løpet av et par måneder fått 10% flere medlemmer i foreningen. Så jeg tror ikke at interessen for båtlivet nødvendigvis er synkende (naturligvis finnes det lokale forskjeller), men at vi kan se endringer i hva slags båttyper folk interesserer seg for er jeg ikke i tvil om.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

ny kalesje til denne båten koster ca 9000 så det er nok ikke så ille :)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Her dukker det opp en båt på FINN jeg aldri har sett maken til noen gang. Om det var spesielt billig vet jeg derfor ikke, men du verden for en artig skapning.

Høy salong, stoff bakvegg, klassisk design, separat dusj, meget romslig og ryddig motorrom, fast montert elektrisk pumpe for oljeskift på motor og gear, etc.

Vet ikke om jeg hadde lagt så mye penger i en så spesiell båt, men at den skilte seg ut fra mengden er det ingen tvil om: Black Cove 33

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Sandwich er jo avhengig av at skummet har skikkelig adhesjon til yttermaterialene så man ikke opplever at det delaminerer.

Om det er høy kvalitet på det så er jo konstruksjonen meget stiv og det bidrar jo til meget lav støy, her får man nok god søvn uansett støy fra folk/sjø.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Flott båt men man må holde seg LANGT unna alt som kan lukte av grunt vann, skjær og steiner :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...