Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Tror definitivt at tiden er inne for å vente litt til med å kjøpe båt, en nedgang i boligmarkedet vil flankeres av en enda større nedgang i båtmarkedet, skal du selge for å kjøpe ny blir det kanskje ett fett, om du bytter opp" er det jo bare snakk om å forskyve "tapet" (sett i forhold til førpris en tid tilbake)over på selgeren.

 

Skal du ut av markedet lønner det seg nok å ta tapet så fort som mulig, kan ikke se for meg en prisøkning på hverken kort eller lang sikt, tvert i mot.

Link to post
Share on other sites

Det et vel rimlig sikkert ja. I verste fall vil prisene stupe. Økonomer mener idag at det er sannsynlig med et prisfall på boliger. Noen mener at det kan bli opp mot 15-20% fall. Hva vil da skje med prisene på båter...?

Vås. Hvem er "Økonomer" forresten? Klart det må finnes økonomer som spår en prisnedgang på boliger akurat som det finnes de som spår ytterligere stigning. Og hvilken effekt vil isåfall dette få på båtprisene? Tja? Sist år steg boligene med 10%. 15-20% prisnedgang vil vel da si at vi kanskje havner på nivået for omlag to år siden. Ingenting dramatisk med andre ord.

 

Går man til vårt naboland i vest, nemlig GB, har det jo der vært arbeidsledighet, boligkollaps og elende i en årrekke. Derfor skulle man vel tro at man der fikk båtene nærmest kastet etter seg for en slikk og ingenting. Langt i fra. Til tross for at dieselen i tillegg ble avgiftsbelagt for noen år siden, er prisene godt og vel på norsk nivå, og det hører med til unntakene at det er noe å tjene på å ta inn en båt fra UK.

Mitt inntrykk er at det har vært et prisfall på båter allerede, og at dette prisfallet har vært vel så stort i Norge som i GB. Mitt tips er at de båtene som nok må se fall i årene som kommer er saktegående snekker og 80-tallsbåter. Disse har så langt ikke hatt det samme fallet som de i skiktet over. (1mill +)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Enig med REM vedr utviklingen i BG. Har fulgt med på prisnivået for Fairline, Princess og Sealine i GB en stund nå, og det jeg ser er at du må få STORE prisavslag på annonserte priser hvis det skal lønne seg å ta inn en båt herifra. Klarer du å få 30% avslag, så kan det lønne seg noe på enkelte båter men den store gevinsten tror jeg vi skal se langt etter.

 

Grunnen til dette er vel at prisene på brukt båt i Norge er på vei ned mot et akseptabelt nivå, etter for mange år med kunstig høye priser. Jeg kan heller ikke se at bruktmarkedet her hjemme vil bli påvirket av båt import fra Europa, da pris forskjellene er for små.

Tror heller at det mest reelle for bruktbåtmarkedet her hjemme vil bli å tilpasse seg det nivået kjøper er villig til å betale.

 

En båt er aldri mer verdt en det markedet er villig til å betale :yesnod:

 

Mvh

Renita.

Link to post
Share on other sites

Sitter på bryggekanten og dingler med beina litt til jeg da.... håper prisene faller ennå mere.... så en kan gjøre et greit kjøp

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

ad boligpriser, så spår vel de aller fleste økonomer, analytikere, Statistisk Sentralbyrå og Norges Bank en oppgang i boligprisene fremdeles....

 

Oslo vokser med ca en busslast nye innbyggere HVER DAG. Nye husholdninger i Oslo øker vesentlig mer enn nye boenheter. Bådeboligbygging og konvertering fra kontor til bolig holder en lav takt. Det er klart at om krisen kommer til Norge gjennom f.eks lavere Oljepris (som i 2008 krisen) slår det fort inn. Men i sentrale strøk flokker ofte folk seg også i krisetider. Befolkningen Norge har økt med 500 000 personer på et par tiår. Det er ikke opplagt at boligpriser over det ganske land skal ned selvom krisen kommer. Vi vil sikkert se store geografiske forskjeller.

 

Men jeg er enig med REM i at gamle båter har en dyster fremtid. Det blir stadig flere båter i markedet ettersom det skrotes få båter. Jeg tror båter blir som biler - verdien vil sakte tikke nedover med årene, så må de til slutt skrotes. Tiden er nok forbi hvor man kunne eie en båt over lang tid og forvente å få igjen kjøpesummen.

 

Vi har også en "nytt" fenomen som påvirker både boligpriser og priser på andre kapitalvarer: for noen ti-år siden hadde folk disponibelt det de selv hadde klart å tjene eller skape av verdier. Så kommer neste generasjon som arver en liten formue - og har en disponibel formue til bolig og andre kapitalvarer sombåt som er mye større enn generasjonen foran. Besteforeldregenerasjonen fikk tilnærmet ingen arv - og det de fikk skulle deles på en stor flokk. Men besteforeldregenerasjonen har en helt annen formuessituasjon (delvis gjennombolig), og en mye mindre ungeflokk å overlate den til. Og foreldregenerasjonen har en større formuessituasjon (både gjennom egen bolig og gjennom arv). Og Barne-generasjonen, som er de som skal holde bolig- og båtprisene oppe de neste 20 årene, de får enda mer tilgjengelig, og kan derav bidra til at boligpriser og andre priser holder seg på et nivå som er annerledes enn det vi har sett i tidligere kriser.

 

 

Jeg tror derfor at kriser i tiden fremover kan utarte seg annerledes enn kriser vi såfor 15-20-25 år tilbake.

Link to post
Share on other sites

Nordan 27, jeg tror du er inne på noe viktig her. Nordmenn er utrolig kjøpesterke, vi har godt med jobber, flere store olje og gassfunn (sammen med forbedret utstyr) sikrer vår viktigste inkomst vei i mange 10år fremover. Vi er rett og slett i utakt med store deler av Europa, og vi nærmer oss med stormskritt det amerikanske forbrukssamfunnet. De kjøpesterkes samfunn. Jeg tror heller ikke krakk på boliger kommer ala det som skjedde i 88 og varte til 95. I beste fall kan vi kalle krakk for prisjusteringer 10-15% ned for å så stige opp igjen asap. Se på krakket i 2008, var vel stort sett på børs og i finansmiljøene, ikke noe som Ola Nordmann merket mye til. Vi fortsatte egentlig bare vår "kjøpefest".

 

Sammen med alle disse pengene kommer også høyere krav, ønsker om nyere ting både i design og funksjon, nødvendigvis ikke bedre i kvalitet. (Tenk litt på amerikanske biler og båter) De er laget for å holde i 10 år, så skal man ikke reparere på det gamle, men kaste det å investere i ny bil eller båt. (Nå sier ikke jeg at amerikanske båter er dårlig kvalitet, men dette er filosofien til forbrukssamfunnet i USA) Pga den sterke økonomien her hjemme tror jeg REM får rett. De som kommer til å slite er norske produsenter med design på båter som er uendret i 30 år, + gamle båter fra epoken 70-80 tallet, med dens tid tradisjonelle design. Finnes unntak her også av produsenter som lå langt fremme for sin tid (Scand Dynamic, Jans Entry etc., men den store hopen av båter her, går ut på design og har i Norge holdt seg kunstig høyt i pris etter min mening. Tror som REM, disse båtene står nå for tur til å bli kraftig justert ned i pris.

 

Sikkert riktig som mange hevder at prisene på Finn, kun er veiledende, det er prutningsmonn, men det er også begrenset hvor mye man kan prute, lærte jeg selv etter kjøperunden i høst. Mange av de store, litt dyrere båtene, har folk faktisk økonomi til å ha, selv om de ønsker å selge, derfor begrenset hvor langt ned de lar seg presse. Det er litt av min erfaring, selv om også jeg handlet til under den prisen som stod ønsket på Finn.

 

Vi kan jo ta tråden opp igjen til sommeren så får vi se da hvordan det har gått med markedet. I beste fall er vel våre antakelser "kvalifisert synsing", til slutt det markedet vil betale som bestemmer utviklingen.

Link to post
Share on other sites

Vås. Hvem er "Økonomer" forresten?

 

 

http://www.nrk.no/okonomi/frykter-krakk-i-boligmarkedet-1.7902669.html

 

 

Sikkert er det i hvertfall at prisene har falt litt nå på en del boliger. Vet faktisk flere som har måttet gå langt under takst for å få solgt, mens andre ikke har fått solgt. Det er folk som har kjøpt helt nye leiligheter og skal da selge husene.

 

For meg så virker det som det er lav omsetning ut fra det jeg kan se på FINN for vårt område. Noen er kanskje redd for å kjøpe nytt fordi de er usikker på hva de får for sin gamle bolig??

 

Tror ihvertfall mer på økonomer enn på meglerbransjen som har stor interesse i holde priser og omsetning høy.

 

-------

 

Enig Nonsense!

 

-------

 

Gjeldsbyrden for mange i Norge er mer enn 5 X årsinntekt. Mange har heller ikke særlig stor "buffer" hvis noe uforutsett skulle skje leste jeg her om dagen. Er vel feil det også da kanskje??

 

... å båt er jo ingen investering annet enn i fritid og glede slik jeg har skjønt på enkelte. Det skal jo koste.. .

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Olpi, er nok riktig det du sier om Gjeldsbyrden, men den har vært slik i mange år nå for mange. På 80-tallet het det 4-4,5X ganger inntekt var maks det man skulle låne. Men den gangen var renten mye høyere også. Er det en ting som er sikkert er at renten stiger ikke i Europa, med de problemer som de har nå. Dermed er det også en grense for hvor høyt renten stiger i Norge. Høy rente vil gi tilsig av utenlandsk kapital som igjen vil styrke norsk krone som medfører til at eksportbedrifter vil slite fordi varene våre blir dyrere i utlandet. Denne faktoren er det som har holdt igjen renten, gang på gang de senere årene. Flere ganger som økonomene har spådd oppgang på renten, men så skjer det noe i Europa og renten forblir der den lå. Dette hjelper mange norske husholdninger til å klare seg, og jeg personlig tror ikke renten kommer til å gjøre noe "byks" oppover. Ikke dermed sagt at det er sunt å belåne seg til over "pipa", men mange norske husholdninger har levd med enne situasjonen i ett ti-år allerede. Ved siden av kommer det som Nordan nevnte, arv. Det er utrolig mye penger/verdier som nå skal arves på ett eller to barn pr. familie.(Gjelder selvsagt ikke hele Norge, men er riktig for mange)

Vil ellers si at politikerne er i ferd med å prate på seg "krise". Se Sigbjørn Johnson oppfordrer til sparing hele tiden, det er fornuftig, men pengene må også rulere skal samfunnet overleve. Mao sunt at de som har mye penger også forbruker pengene sine, ikke bare sitter og ruger på de, da skjer det ikke verdiskapning.

En god regel er "alt med måte", basert utfra hva egen økonomi tåler.

Link to post
Share on other sites

Krakk og krakk.

 

Nå har boligprisene steget 8.3 % bare i inneværende år. Og i fjor steg de 6.3 %. Om det faller med 15 % er vi altså tilbake på nivå med starten på 2010. Vi må ikke glemme normale sesongvariasjoner i statistikken heller, slik at Q4 og Q1 tallene må leses (når de kommer) samtidig som man husker hvordan de statstisk pleier å variere.

 

I forrige krise i 2008 falt boligprisindeksen fra 128,0 i 2007 til 126.6 i 2008, og så har den steget siden. Krakkene vil nok være veldig avhengig av hvor man bor.

 

Omsetningen av sentral bolig i f.eks Oslo er for tiden inne i en veldig varm periode. Ting selges fort. Og til gode priser. Så krisen har ennå ikke slått inn for det praktiske leilighetssalget i Oslo. Det er vel kanskje nettopp dette som er veldig bekymringsfullt: prisene stiger, boligene flyr unna over takster, mens Europaprobleme banker på døren uten av noen ser ut til å ha latt det påvirke faktisk handling. Ennå.

 

Men vi skal også se hen til at leieprisene for å leie bolig stiger også. Så for de som skal inn i markedet - i et marked som øker med flere nye husholdninger enn det er øker boliger - er det fremdeles ting som gjør at mange tror boligprisene skal fortsette å stige. En del av de som er i kategorien lån over 5xinntekt sitter på eiendom for utleie, og så lenge det går rundt trenger ikke en eventuell korreksjon i verdien slå ut i problemer med betjeningen.

Link to post
Share on other sites

Om oljeprisen synker bråstopper vel oljeinvesteringene - som er sentrale for dagens norske gode økonomi. Det var vel beskrevet et slikt scenarie i forrige uke i en eller annen avis, med en dobling av arbeidsløsheten.

 

Samtidig kan det forventes at en skikkelig EU smell medører økt innvandring til Norge. Allerede nå er økningen søkere inn til Norge fra de skadeskutte landene markant - og det før vi har enskikkelig krise. Et sted skal jo disse også bo når de kommer.

 

La oss håpe de kloke hoder finner en vei gjennom dette. Personlig tror jeg ikke boligprisene er noe lavere enn dag når vi kommer 10 år frem i tid. Men jeg tror båten min er ganske mye mindre verdt. Så har jeg "tatt høyde for" krise i planleggingen av privatøkonomi.

Link to post
Share on other sites

Går man til vårt naboland i vest, nemlig GB,

 

Interessant dette her, jeg ga bud på en seilbåt i UK i vår, jeg bydde 20% under prisforlangende og tenkte at jeg kunne strekke meg til å godta en pris med 15% avslag. Ikke i nærheten av å møtes der, de sa at de selger bra med båter og grunnen er svak GBP så de selger masse båter til andre land.

 

Ga bud på en annen seilbåt, i frankrike i vår, forlangende 175000EURO , jeg bydde 140 først og tøyde mer og mer og var på 160000EURO på mitt siste bud, ikke tale om, de var ikke interessert, nå er det her snakk om for de som kan % regning så var det ikke rare rabatten å forvente.

Virker på meg som de ikke selger en eneste nybåt noe de bekreftet i UK mens bruktbåter de vil de ikke "gi bort" , ihvertfall ikke om det er relativt kurant og en rabatt på minst 10% det bør man vel kunne forvente, ihvertfall i Norge, så Norge er ikke nødvendigvis noe Uland på båtkjøp for tiden.

 

Og når jeg snakker om Norge, min båt for eksempel, den er det bare sorgen med om jeg skulle selge den nå, må nok regne med å tape minst 150 000.- 1,5år men derimot om jeg kjøper meg en dyrere båt i Norge, eller innbytte i bruktmarkedet så er det tross alt det jeg betaler mellom som bestemmer, han som da evnt skal selge en båt til en halv eller en hel mill med han må nok regne med å ha tatt et enda større tap enn meg.

 

Slik jeg ser det så er det et gullmarked for tiden om man skal bytte seg oppover ihvertfall, skal man ut av båtmarkedet da er det verre

Link to post
Share on other sites

Er nok sant det Enzo sier, jeg skulle egentlig ut av markedet på sensommeren, hadde en pen "80 talls båt" som hadde falt mye, fant etterhvert ut at det var likegodt å investere i dyrere og nyere båt og da dra nytte av prisfallet. Det jeg var veldig usikker på var om jeg skulle vente med å kjøpe ny til våren eller nå i høst, vanskelig å forutse hvorledes det blir. Jeg falt nå ned på den teorien at prisfallet vi har sett den siste tid som jeg anslår til å være 15-20% (båter under 1 mill) har nådd bunnen og slo til på en klassisk populær norksbygd båt fra 2000 til en god pris, ja godt under det de kostet for 2 år siden. Om prisfallet fortsetter er det surt for meg, men sjanser må man ta.

 

Jeg tror da at mardedet behøvde en korrigering, prisene vi ser idag mener jeg er normale og fornuftige.Det jeg erfarte da jeg var på jakt var at de fleste ikke må selge, får de ikke det de vil ha beholder de båtene sine, vi er forbi jappetida og det er ikke så enkelt at det bare er å forsyne seg med røverkjøp på finn. Gode kjøp finnes selvsagt, og jamnt over er jo prisfallet betydelig, men vi er langtfra noe krakk og hysteri mener jeg.

Redigert av slogmåken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slogmåken er inne på om at folk ikke MÅ selge. Det tror jeg er helt riktig. Vi har opplevd et stort prisfall på båter i Norge, men dette skyldes ikke at folk har dårlig økonomi. Jeg tror prisene kan gå ytterligere ned. Dette selv om folk fremdeles ikke har dårlig økonomi eller må selge.

 

Jeg tror prisfallet i Norge skyldes tre ting: Dårlig sommervær og billige importbåter. Det tredje, som selvsagt også har sammenheng med de to første, er at der er "større tilbud enn etterspørsel". For noen år siden var etterspørselen større enn tilbudet. "Alle" skulle ha båt. Mange av disse "alle" har funnet ut at de ikke var så veldig båtfolk likevel. Dermed har det vel blitt flere som vil selge enn som vil kjøpe.

 

Det prisfallet vi har hatt skyldes ikke dårlig økonomi.

 

Dersom vi blir skikkelig påvirket av økonomien i det øvrige Europa og vi begynner å miste jobbene våre, da skal vi virkelig få billige båter.

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det er nok mest lønnsomt å ikke ha båt i det hele tatt, sånn rent økonomisk sett... :thumbsup:

Det er det nok ja.. men jeg er ikke tilbake i Norge før i august neste år.... og da er 2012 sesongen på hell... og jeg har tiden fremfor meg til å handle båt ennå stund... Er mye billig rundt i Europa også, og mye spennende båter... så en får se hva det blir til.. Time will show

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg lest meg opp på alle innleggene, men etter en liten kikk på FINN.no bemerker jeg meg at prisene på "eldre" båter er høy. For meg blir det unaturlig å gi ca 230000,- kr for en snekketype(Årø.Tresfjord etc..) fra 1980 med tilsvarende gammel motor. Båten skal da isåfall være dønn strøken, fri for lekkasjer,og med nyere motor.

Vil tørre å påstå at mange av båtene som legges ut for salg av denne typen er rene oppusningsobjekter der store og små kostnader fort blir mange. Tenker da på kalesjer,eldre kjøleskap,puter,diverse tanker(diesel,vann,septik,osv) elektronikk, ankervinsj,plastpest,gamle gjennomføringer,lekkasjer fra vinduer,dieselvarmere osv. Og om man skulle være så uheldig å få endel av disse utgiftene, pluss kanskje en rast motor, da skal man ha økonomien i orden for å ta alle reprasjonene. Og spørsmålet er da som følger, er det verdt det?

 

Jeg ønsker ikke å starte en krig her inne med mine meninger,men jeg tror båtlivet mister mange kjøpere fordi inngangs prisen er for høy, og ikke minst servicekostnader på motor/gear om man ikke tar dette selv.

 

:flag_bp::sailing:

ALLTID.UANSETT

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det beskrevet tidligere, men det som er litt spesielt med båtmarkedet er at såpass mange har 3-fotssyke (jeg var selv rammet frem til jeg kjøpte hytte og småbåt). I gode tider fører dette til stor omløpshastighet og høye priser, mens dårlige og mer normale tider eller usikkerhet setter en kraftig demper på symptomene, som jo er en variant av det at mange gjerne vil selge (for å bytte til større), men ikke må. Av den grunnen tror jeg vi nærmer oss en bunn snart. Krisen kommer først hvis alle konkursene fører til at mange forhandlere eller produsenter må "gi bort" båtene, samtidig med at mange privatpersoner MÅ selge for å betale regningene sine.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Ja, denne tråden ble startet 23.03.2011, i dag er det 16.03.2012 Det er i skrivende stund 7750 båter, og det kommer ca 220 båter i døgnet om dagen. Ser ut til at fjorårets rekord blir slått. I klassen jeg syntes det er morsomt å følge, cabincruiser 30-42 fot har det kommet en del båter jeg ikke så i fjor. I tillegg begnynner noen av båtene fra fjor å dukke opp.

 

Ser at mange starter i år igjen med med en pris som er høyere en fjorårets høstpris. :headbang:

Håper vel på at siste idiot ikke er født... og noen av nykommerne også har nok ikke orientert seg i markedet før man la ut båten. ;)

 

Vel hva skal vi tro om "årets krakk"...? Kommer det?

 

Personlig tror jeg det blir enda værre i år, i alle fall i denne klassen. I daycruiserklassen tror jeg derimot at vårvær kan ha en positiv invirkning på omsetningen i alle fall. Skal også bli spennende å høre hvordan nybåsalget går i messeperioden også. Har et par venner som stiller ut, og det skal bli spennende å sammenligne antall fra i fjor.

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...