Julie III Startet 23.Mars.2011 Del på Facebook Startet 23.Mars.2011 Hei godtfolk. Er det noen der ute som sitter på dokumenter/erfaringer ang rensing av forgasseren og/eller motoren generelt? Er dette en veldig omfattende jobb for nevenyttig eller går det greit? Synes båten bruker vel mye bensin og er litt lei å starte når kald (Må pumpes mye og høyt turtall inntil varm. vet om tidligere tips ang choken), vil rens/justering da ha noe for seg mtp forbruk? Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 23.Mars.2011 Del på Facebook Svart 23.Mars.2011 er det en edelbrock gasser er det en smal sak, løsne alle klips til chocke, spjeld osv... løsne skruene som holder topp og bunn sammen på gasseren. skru ifra hverandre alle løse deler. legg forgasser i diesel over natten og bruk høytrykk luft og blås rent i kanaler osv... sett sammen igjen og juster opp gasser på nytt så er du i mål... Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 24.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2011 Ingen som sitter på manualer for denne motoren altså? Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 27.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Ikke mange svar gitt Da får jeg bare gyve løs i "blinde" da Her er utgangspunktet etter at luftfilter er tatt av. Er det en Edelbrock? : Kobler fra bensintilførsel. Skal ikke kimse av bruksområder for bleier Dette er vel returslangen? Og er det normalt at denne er så møkkete? Da var gasseren av, og bleier installert Returslangen fra forgasseren ender i den runde beholderen midt i bildet. Hva er dette for noe? Noen som vet om et sted i nærheten av Drøbak/Vestby som selger repkit/pakninger til denne forgaseren? Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 (redigert) Hei Du har en Rochester Carburetor eller en Mercarb . Når du finner nummer på forgasseren kan du søke her Her har dem deler på lager til forgasseren. Norsk Bilkompani AS – 22 64 64 60 Den runde dingsen er bensin pumpa. Det er ikke retur. Men vis membran i bensin pumpa begyner å lekke kommer bensinen opp i den slangen og inn i forgasser så det ikke skal komme i båten. Redigert 27.Mars.2011 av step (see edit history) Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
Julie III Svart 27.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Hei Du har en Rochester Carburetor eller en Mercarb . Når du finner nummer på forgasseren kan du søke her Her har dem deler på lager til forgasseren. Norsk Bilkompani AS – 22 64 64 60 Takker... Ikke vanlig for butikker å ha dette på lager? Den runde dingsen er bensin pumpa. Det er ikke retur. Men vis membran i bensin pumpa begyner å lekke kommer bensinen opp i den slangen og inn i forgasser så det ikke skal komme i båten. Aha... Burde skjønt det var bensinpumpa. Kikket bare ned på hvor den grønne slangen endte Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 28.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Da var forgasseren på benken Gjør det noe om choke spjellet er såpass rustent som dette? Fersk på å dokumentere for båtplassen, så med tunga i munnviken glemte jeg jo selvsagt å ta bilder underveis Men nå ligger alle deler ihvertfall i diesel. Så et dumt spørsmål: Skal denne fjæra hektes på den lille tappen i choke-huset, eller skal den "dytte" på den? Blir den større eller mindre Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 28.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Hei Du har en Rochester Carburetor eller en Mercarb . Da har jeg fått vite av Norsk Bilkompani at dette er en Mercarb. De er veldig like Rochester, men det som skiller dem er bla at på motsatt side av mixture-skruen finnes det et uttak for slange på Rochester og blendet på Mercarb. Norsk Bilkompani hadde ikke repset inne, men får på onsdag, så da bærer det til Oslo Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 28.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Kanskje moderator kan slenge på "Med bilder" på slutten av overskriften? Sitér dette innlegget Link to post
retro 32 Svart 29.Mars.2011 Del på Facebook Svart 29.Mars.2011 Har rengjort endel forgassere og bruker da startgass som har et tynt rør til å blåse igjennom alle rør og dyseåpninger, bruk gjerne en nål eller sveisetråd i tillegg..sjekk dysene nøye Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mars.2011 Del på Facebook Svart 29.Mars.2011 (redigert) Bruk aldri nål eller streng i dysene da, de er veldig myke og ødelegges fort! Jeg bruker kun trykkluft, fungerer fint det. Redigert 29.Mars.2011 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Julie III Svart 29.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2011 Bruker kun trykkluft ja... Men ingen av dere som vet noe om spørsmålene mine om choke-spjellet og choke-fjæra? Sitér dette innlegget Link to post
retro 32 Svart 29.Mars.2011 Del på Facebook Svart 29.Mars.2011 (redigert) Bruk aldri nål eller streng i dysene da, de er veldig myke og ødelegges fort! Jeg bruker kun trykkluft, fungerer fint det. selvfølgelig skal man vel ikke bruke nål eller streng som graveredskap, her er det snakk om å løsne drit som sitter fast og ta vekk avleiringer!! Choke fjæra utvider seg og denne skal "trekke" tappen til spjeldet Redigert 29.Mars.2011 av retro 32 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mars.2011 Del på Facebook Svart 29.Mars.2011 her er det snakk om å løsne drit som sitter fast og ta vekk avleiringer!! Ja, men som sagt aldri i dysene! I andre hulrom og kanaler kan det selvsagt brukes. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Julie III Svart 29.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2011 Choke fjæra utvider seg og denne skal "trekke" tappen til spjeldet Tusen takk! Ikke rart motoren har vært tungstartet Ble litt skuffet over diesel som rengjøringsmiddel. Kanskje jeg er pirkete... Sitér dette innlegget Link to post
retro 32 Svart 29.Mars.2011 Del på Facebook Svart 29.Mars.2011 Var det mye urenheter innvendig i forgasseren? Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 29.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2011 Var det mye urenheter innvendig i forgasseren? For å være ærlig, vet jeg ikke hva som kan klassifiseres som "mye" i en forgasser, men var ihvertfall en del avleiringer i kriker og kroker. Og når jeg tørket med fille og q-tips ble de møkkete... I det lille filteret som sitter i inntaket på gasseren, var det litt partikler. Har ikke sjekket bensinfilteret enda, men kjøper nytt imorgen når jeg henter repsett og skifter det uansett. Sitér dette innlegget Link to post
retro 32 Svart 30.Mars.2011 Del på Facebook Svart 30.Mars.2011 her er en bra oversikt Tror nok at forgasseren din er i normal stand, litt urenheter blir det alltid..hvis du skrur ut dyser så bruk startgass i hullet der dysen har vært montert og blås igjennom da vil du se at det kommer ut i andre enden og inn i "motoren" ta og ut "idlemiksture" skruen og blås igjennom her og se at det kommer ut gjennom et eller 2 små hull og inn i motoren Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 30.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2011 Ok... Da blir det vel bra. Har vært plaget med at den bruker for mye bensin, så håper dette blir bedre nå Som du ser av bildene, er gasseren plukket fullstendig i biter og blåst ren med trykkluft, så tørket med filler og qtips Sitér dette innlegget Link to post
retro 32 Svart 30.Mars.2011 Del på Facebook Svart 30.Mars.2011 (redigert) sjekket du linken? Her alle justeringer..og sjekk nøye dysene innvendig Blir bra dette Nå når forgasser blir bra så bør du sjekke tenning/fortenning..her kan det ligge mye bensinforbruk på lur Redigert 30.Mars.2011 av retro 32 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 30.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2011 Jepp. Takk for den Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 31.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2011 Noen som vet hvordan jeg kan sjekke om choken virker uten nå som den er demontert fra forgasser? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.April.2011 Del på Facebook Svart 1.April.2011 Går ut fra at den er elektrisk? I så fall setter du bare strøm på den, og observerer hvordan choken gradvis åpner i løpet av noen minutter. Om den er styrt av kjølevannet må det varmt vann til... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Julie III Svart 24.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2011 Har skjedd litt på denne fronten også. Prøvde først å bestille deler fra anbefalt sted her, men der var det dårlig tilbakemeldinger og etter 2 uker ga jeg opp. Tok etter tips fra annet hold kontakt med Ravns Garage som ga meg en fantastisk service og vil anbefale de på et varmeste. Nå er forgasseren på plass og kan godt legge ut bilder av prosessen dersom noen ønsker det. Men har et par spørsmål. 1. Chokespjellet har jo ikke fungert tidligere. Men nå nekter motoren å starte med choke selv når den er kald. Og må fortsatt pumpe med gassen 20 ganger og manuelt åpne spjellet for å få startet. Choken skal være HELT lukket ikkesant? Motoren går pent og normalt når den er varm. 2. Plussen fra choken går ned til dynamo. Der er det en hette som skal tres over en av skruene bak på dynamo. Noen som vet hvem av de? Håper på løsninger Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Spjeldet skal ikke være helt lukket, du skal ha rundt en mm klaring når den er helt kald. All denne pumpingen på gassen høres helt vilt ut, det er ikke sånn du skal starte en motor! Tipper ledningen skal koples på uttaket til ladelampen. Eventuelt kan den koples til utgangen på tenningslåsen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.