Jump to content

Hvordan gravere NOR-kallesignal

REM

Recommended Posts

VHF konsesjonen følger jo som oftest personen og ikke båten
Konsesjonen gjelder radioinstallasjonen i båten og har ingenting med eieren å gjøre. Eieren må dog stille med VHF sertifikat for å søke konsesjon...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Ja jeg var vist på jorde her :lol:

Nei ikke helt. Konsesjon kan fås uten at VHF sertifikat foreligger. Det er bruken av VHFen som krever sertifikat og ikke installasjonen.

Og flytter en VHF konsesjonen over til annen båt med eldre NOR nummer blir vel dette bare rot.

Fortsatt :confused:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Det er lett å snuble her, men slik er det:

Sjøfartsdirektoratet representert ved Skipsregistrene tildeler målepliktige fartøy (og ikke målepliktige fartøy som registrerer seg frivillig) et kjenningssignal som typisk består av 4 bokstaver f.eks LABB. Kjenningsignalet er først og fremst en identifisering av båten, og brukes også som radiokallesignal. Det følger også båten ved videresalg i Norge. Har båten allerede et kallesignal fra Telenor, kan dette brukes i registeret.

Telenor på vegne av Post og Teletilsynet tildeler båter som ikke er registreringspliktige et (radio-)kallesignal som typisk består av to bokstaver og 4 tall f.eks LN1234. Dette skal også normalt følge båten ved videresalg.

Ved søknad om konsesjon for radiostasjon brukes kjenningssignalet som radiokallesignal, hvis det er tildelt, hvis ikke tildeler Telenor selv et kallesignal. Det er signalet som står i konsesjonen som skal brukes ifbm VHF. Søkes det konsesjon på en båt som tidligere eier har hatt en konsesjon på, skal det gamle signalet brukes.

Redigert av Aldebaran (see edit history)

Fra Telenor Maritim Radio:

Et kallesignal fra Sjøfartsdirektoratet (SD) må og skal alltid følge båten.

Kallesignal/kjenningssignal fra SD er seriene LG##, LK## og LM## samt alle signal som ikke består av to bokstaver pluss fire tall.

Seriene fra Telenor er per i dag LF## (for fiskefartøy/yrkesfartøy), LL##, LA##, LN##, LD##, LJ## og LE##.

Et kallesignal fra Telenor vil, hvis vi ikke får beskjed om noe annet, følge båten. Hvis kun en VHF har skiftet eier, vil et kallesignal fra Telenor – igjen hvis vi ikke får beskjed om noe annet – følge radioen.

Det kan ikke stemme.

Kallesignal/kjenningssignal fra SD er seriene LG##, LK## og LM## for fritidsbåter i NOR.

LAB264 høres ut som et nummer i NSSR småbåtregister og ikke i skipsregisteret.

Du er så forbannet selvsikker at jeg misstenker at du har helt rett hehe....

... Jeg er ikke så veldig glad i å ta feil, så jeg kommer nok til å sjekke kjølsvinet når jeg kommer ned i båten etterpå.

Når alt kommer til alt, er jeg redd jeg kommer til å lese LK4634 og må ta meg en pils for å komme over den store skuffelsen.... sukk.

I rest my case. :headbang:

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg har alltid latt vhf konsesjonen/kallesignalet følge båten. Mmsi-nummeret er jo programmert. Da jeg kjøpte Astor x-Grandy, ville eieren beholde det gamle kallesignalet. Jeg fikk da nytt av Telenor maritim. Har ikke registrert Astor men vurderer Småbåtregisteret når jeg får ut fingeren.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

• 3 måneder senere...

Korleis kan du skjæra i finer utan at det blir støv?

Må ikkje topcoaten slipast vekk før du kan legga glassfiber?

Båten vår har to skrog. Skal den då ha kjenningsmerke i begge botnstokkane?

Ask

Ask, din båt har 1 skrog som består selv om du har 2 bau og hekk partier.

Båten skal merkes 1 plass i skrog.

-------------

Og mitt ....LJ4271..... kallesignal for VHF, er også blitt det samme som skal merkes i båten.

Før var "LJ" serien noe man kunne kalle personligt, som jeg har tatt med fra forrige båt vi hadde, Men nå blir det permanet i den båten vi har nå.

Jeg har ennå ikke fått tid til og merke vår nye, men jeg kommer nok til og velge varianten med å støype fast merke, contra begynne og svekke noe ved å frese ut.

Og gjøre dette på en plass der det ikke syns så lett.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

• 4 år senere...

Forsøker å blåse litt liv i denne tråden igjen :)

Jeg er i registreringsprosessen og håper at jeg snart er kommet så langt at jeg kan gravere inn kjennemerke i båten. Jeg lurer litt på hvor en hensiktsmessig plassering av dette kjennemerket kan være, jeg vil vel helst ikke ha det "midt i glaningen". Båten er en Yamarin 76 DC. Noen andre som har løst dette på en diskret måte?`

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...