SveinHa Svart 25.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2011 VHF konsesjonen følger jo som oftest personen og ikke båtenKonsesjonen gjelder radioinstallasjonen i båten og har ingenting med eieren å gjøre. Eieren må dog stille med VHF sertifikat for å søke konsesjon... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Jawik Svart 25.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2011 (redigert) Ja jeg var vist på jorde her Nei ikke helt. Konsesjon kan fås uten at VHF sertifikat foreligger. Det er bruken av VHFen som krever sertifikat og ikke installasjonen. Og flytter en VHF konsesjonen over til annen båt med eldre NOR nummer blir vel dette bare rot. Fortsatt Redigert 25.Mars.2011 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Aldebaran Svart 25.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2011 (redigert) Det er lett å snuble her, men slik er det: Sjøfartsdirektoratet representert ved Skipsregistrene tildeler målepliktige fartøy (og ikke målepliktige fartøy som registrerer seg frivillig) et kjenningssignal som typisk består av 4 bokstaver f.eks LABB. Kjenningsignalet er først og fremst en identifisering av båten, og brukes også som radiokallesignal. Det følger også båten ved videresalg i Norge. Har båten allerede et kallesignal fra Telenor, kan dette brukes i registeret. Telenor på vegne av Post og Teletilsynet tildeler båter som ikke er registreringspliktige et (radio-)kallesignal som typisk består av to bokstaver og 4 tall f.eks LN1234. Dette skal også normalt følge båten ved videresalg. Ved søknad om konsesjon for radiostasjon brukes kjenningssignalet som radiokallesignal, hvis det er tildelt, hvis ikke tildeler Telenor selv et kallesignal. Det er signalet som står i konsesjonen som skal brukes ifbm VHF. Søkes det konsesjon på en båt som tidligere eier har hatt en konsesjon på, skal det gamle signalet brukes. Redigert 25.Mars.2011 av Aldebaran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 25.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2011 SD orienterer Telenor ved eierskifter ol. Det er mulig, men i mitt tilfelle med registreringspliktig båt skjedde det ingenting hos Telenor før jeg tok kontakt. Det er nå gått 16 mnd, alt er i boks, bare fakturaen gjenstår.......... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 25.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2011 Fra Telenor Maritim Radio: Et kallesignal fra Sjøfartsdirektoratet (SD) må og skal alltid følge båten. Kallesignal/kjenningssignal fra SD er seriene LG##, LK## og LM## samt alle signal som ikke består av to bokstaver pluss fire tall. Seriene fra Telenor er per i dag LF## (for fiskefartøy/yrkesfartøy), LL##, LA##, LN##, LD##, LJ## og LE##. Et kallesignal fra Telenor vil, hvis vi ikke får beskjed om noe annet, følge båten. Hvis kun en VHF har skiftet eier, vil et kallesignal fra Telenor – igjen hvis vi ikke får beskjed om noe annet – følge radioen. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 25.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2011 I skipsregisteret er båten registrert med LAB264 Det kan ikke stemme. Kallesignal/kjenningssignal fra SD er seriene LG##, LK## og LM## for fritidsbåter i NOR. LAB264 høres ut som et nummer i NSSR småbåtregister og ikke i skipsregisteret. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 25.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2011 Det kan ikke stemme. Kallesignal/kjenningssignal fra SD er seriene LG##, LK## og LM## for fritidsbåter i NOR. LAB264 høres ut som et nummer i NSSR småbåtregister og ikke i skipsregisteret. Du er så forbannet selvsikker at jeg misstenker at du har helt rett hehe.... ... Jeg er ikke så veldig glad i å ta feil, så jeg kommer nok til å sjekke kjølsvinet når jeg kommer ned i båten etterpå. Når alt kommer til alt, er jeg redd jeg kommer til å lese LK4634 og må ta meg en pils for å komme over den store skuffelsen.... sukk. I rest my case. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Mix Svart 25.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2011 Kanske SD har begynnt med noe nytt på fritidsbåter, men det er tvilsomt. Pilsen kan du jo ta uansett... Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 25.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2011 Jeg har alltid latt vhf konsesjonen/kallesignalet følge båten. Mmsi-nummeret er jo programmert. Da jeg kjøpte Astor x-Grandy, ville eieren beholde det gamle kallesignalet. Jeg fikk da nytt av Telenor maritim. Har ikke registrert Astor men vurderer Småbåtregisteret når jeg får ut fingeren. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
askeladden78 Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Kan noen fortelle meg med teskje hvor jeg kan frese inn kjenningssignal i en Scand tropic 7800? LGxxxxxxx reg Nr fra skipsregisteret. Kan jeg frese dette i dørken av motorrom, Evt hvor som helst der nede? Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 (redigert) Korleis kan du skjæra i finer utan at det blir støv? Må ikkje topcoaten slipast vekk før du kan legga glassfiber? Båten vår har to skrog. Skal den då ha kjenningsmerke i begge botnstokkane? Ask Ask, din båt har 1 skrog som består selv om du har 2 bau og hekk partier. Båten skal merkes 1 plass i skrog. ------------- Og mitt ....LJ4271..... kallesignal for VHF, er også blitt det samme som skal merkes i båten. Før var "LJ" serien noe man kunne kalle personligt, som jeg har tatt med fra forrige båt vi hadde, Men nå blir det permanet i den båten vi har nå. Jeg har ennå ikke fått tid til og merke vår nye, men jeg kommer nok til og velge varianten med å støype fast merke, contra begynne og svekke noe ved å frese ut. Og gjøre dette på en plass der det ikke syns så lett. Redigert 22.Juli.2011 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Vidar F.H. Svart 23.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2011 Til de som skal frese inn: bruk nå en støvsuger, så slipper man støv i øyne, nese, ører og svelg. Og motorrom eller annet område. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Dissern Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Forsøker å blåse litt liv i denne tråden igjen :) Jeg er i registreringsprosessen og håper at jeg snart er kommet så langt at jeg kan gravere inn kjennemerke i båten. Jeg lurer litt på hvor en hensiktsmessig plassering av dette kjennemerket kan være, jeg vil vel helst ikke ha det "midt i glaningen". Båten er en Yamarin 76 DC. Noen andre som har løst dette på en diskret måte?` Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.