Jump to content

Konstruktiv kritikk til messen Sjøen for Alle


liquerizia

Recommended Posts

var på messen idag, en katastrofe som heldigvis ikke ennå gjenspeiler båt-norges bevegelse.

- Samme ansiktene år etter år etter år

- 2 stk seilbåter begge allerede vist på messen ifjor

- gikk rundt 3 ganger i håp om å finne noe spennende....no comment...

 

Thank god for Genova, Goteborg, Dusseldorf, Miami....en runde på 10 minutter på internett (gjerne baatplassen.no) er 1000 ganger mer inspirerende enn en trist og kjedelig Sjøen for Alle.

 

Hvor er alle de spennende og nytenkende produsenter som er blitt vist verden rundt og som omtales i alle båtbladene, web, osv. Hvor er alt nytenkning og nyteknologi. Håper ikke båtbransjen i Norge blir som Rimi, Ica, Dressmann, Vinmonopolet og alt annet som bestemmer hva vi skal spise, drikke, kjøpe av klær, sko og så videre.

 

Takk til dere seilmakere som var blandt de få som viste nye produkter, teknologi og er som ellers alltid i forkant når det gjelder produkter og research.

 

...og takk for det beste med Sjøen for Alle.....at vinteren er slutt!

Norboat: her må man skjerpe seg!

 

en skuffet båteier

Link to post
Share on other sites

Har båter og skal ikke ha noen ny. Savner spesielt ikke seilbåtene på messa. Derfor er messa for meg mest duppeditter. Sånn sett synes jeg den funker ganske bra. I år blir det vanntett kamera og fjernkontroll til ankervinsjen (minst). Skal tilbake på lørdag for å handle. Og så bestod jeg VHF-eksamen i dag. :smiley:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

var på messen idag, en katastrofe som heldigvis ikke ennå gjenspeiler båt-norges bevegelse.

- Samme ansiktene år etter år etter år

 

 

Akkurat det at det er de samme annsiktene år etter år, kan jeg ikke helt se er et problem.

Båtfirmaer som har mellom 1 og 5 selgere, ville fått litt problemer om de skulle sende nye ansikt med spisskompetanse hver år.

 

Rent bortsett fra det, så har jeg ikke engang benyttet meg av gratisbilettene i år, men det har mer med økonomi å gjøre enn at jeg er lei av å se de samme ekspertene jeg så i fjor.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Båter i sjøen har livet foran seg. En bruktbåtmrsse på samme sted er et ønske fra mange.

Enig! Det er egentlig et paradoks at utstillingsbåter skal fraktes milevis på landeveien for å vises noen dager i Lillestrøm. La det gjerne være en båtutstyrsmesse der oppe, men sats heller videre på båter i sjøen. Her har Oslo en unik beliggenhet for å utvikle dette videre. Men det bør være etter at isen har gått :giggle:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Enig i det.

Bruktbåtmesser er det nok mange som kan ha stor interesse av.

At Sjøen for alle messen blir dårligere og dårligere tror jeg kommer av for store kostnader for utstillerene. Når man ikke kan forsvare disse i forhold til inntjeningen den enkelte har av salg så sløyfer man denne. Må selvsagt ta med finanskrisen også.

Hadde messen lagt rett ved vannet slik at båttransport hadde vært enkelt og mye rimligere så hadde flere valgt å være med, tror jeg. Tenker da først og fremst på litt større båter.

At utstyrsleverandører og andre som ikke har slike store kostnader på båttransport fremdeles er med ser man jo. Kvm prisen for å stille ut kan sikkert også koste mer en det smaker for leverandører som trenger store areal. Tipper man vil se at denne messen blir mer og mer en ren utstyrsmesse, kanskje bare med noen mindre båter (<25 fot). De større båtene vil kunne vises på større messer utenfor Norge og på messer "i sjøen".

Link to post
Share on other sites

Det som er utfordringen til "Sjøen for alle" er at de fleste store seilbåtimporørene har nå flotte fine utstillingshaller som ligger sammen.

Det gjør at kundene kan besøke de når som helst. På motorbåtsiden kjenner jeg ikke så mye til det utenom at Bav, Jeanneau, Benetau og Ital-marin har det samme.

 

Derfor må arrangør tenke nytt. Et annet moment er at messen er så sent,

midten av mars, at bestiller du nå båt er det ikke sikkert at du får den inneværende sesong. Derfor passer "Båter i Sjøen" mye bedre.

 

Når det gjelder bruktbåt-messer er det flere som arrangerer dette, men markedet bestemmer hvor mange de blir. Uten inntekter, ingen utstilling.

 

Ang. Jeanneau 439 og Bav 36 er dette helt nye båter, og presenteres for første gang på utstilling i Norge. Og for min del var Jeanneau 439, eneste årsak til at jeg besøkte messen.

 

Ellers er messen i Gtb høydepunktet for meg. Beste innen duppeditter i nærheten.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg vil følge opp dette med bruktbåter.

 

I 2009 arrangerte jeg et båtloppis eller salgsmesse for brukt båtutstyr på Kjelsås i Oslo.

Det var veldig morro, men det kom ikke nok kjøpere til at det ble suksess nok for gjentagelse.

Egentlig var det nok selgere det kostet 100,- pr salgsbord og jeg fikk inn 1400,- som dekket leie av

Folkets Hus på Kjelsås. Barna solgte kaffe og boller og fikk en liten fortjeneste.

 

Flere jeg snakket med synes dette var bra, men ønsket det nærmere sjøen. Noen skulle plukke opp tråden, men

så skjedde aldri.

 

Kanskje man kunne arrangert noe lignende igjen ? Ikke akkurat på Lillestrøm eller Kjelsås, men et sted med

rimelig god plass og god parkering.

 

 

mvh,

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Bruktbåtmesse mener jeg å huske det ble forsøkt arrangert i Sandefjord i fjor. Den ble avlyst pga av for liten interesse blant utstillere/eiere. Tror nok de fleste som vil kvitte seg med bruktbåt er mer fornøyd med finn.no (enklere, billigere og trenger ikke å være tilstede personlig hele tiden...)

 

Forøvrig pleier det å være en fin båtutstilling i Sandefjord om våren som er helt gratis for besøkende....

Link to post
Share on other sites

Skal bruktbåtmesser bli noen suksess så tror jeg man må organisere det slik at det koster minst mulig for selgere av båtene. Hva med å f.eks bruke en gjestehavn på sensommeren/tidlig høst der man organiserer salg av brukte båter. På denne tiden er det lite besøkende i havnen. Båteiere som ønsker å selge kan betale vanlig bryggeavgift. Eier av gjestehavn ordner med enkel annonsering, og en mal til prospekt slik at hver båteier kan lage sitt eget propekt iht malen som henges opp ved båtene.

Ingen inngangspenger.

Havneeier får inntekter av havneavgift, avgift fra eventuelle ustillere av utstyr som måtte ønske å markedsføre seg og eventuelt salg av "pølser, kaffe og brus".

Kanskje ingen gullgruve for havneier, men sikkert greit nok i en periode der aktiviteten ellers er lav.

Mulig dette også kan legges til en tid tidlig på våren. Man må begynne forsiktig så kan kanskje slike messer utvikle seg å bli bedre og bedre.

 

Bruktbåtmesser der man skal ha en prosentandel av salgsummen, eller at kostnader for deltakelse er store vil imidlertid ikke være liv laga, tror jeg.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal bruktbåtmesser bli noen suksess så tror jeg man må organisere det slik at det koster minst mulig for selgere av båtene. Hva med å f.eks bruke en gjestehavn på sensommeren/tidlig høst der man organiserer salg av brukte båter. På denne tiden er det lite besøkende i havnen.

Det var jo et genialt forslag!

 

Gjestehavna på Skjærhalden burde være et naturlig førstevalg :flag_bp:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med begge steder, en for indre- og en for ytre-Oslofjord.

Ellers i landet kan man ordne noe tilsvarende. Poenget er at man ikke skal måtte farte veldig langt for å få solgt båten. At kjøpere kan dra noen mil for å besøke steder der messene/utvalget er større vil sikkert kunne skje.

Selgere vi ha båten striglet, og klar til prøvekjøring i en helg (lørdag/søndag).

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var jo et genialt forslag!

 

Gjestehavna på Skjærhalden burde være et naturlig førstevalg :flag_bp:

 

Kan bli noe av det. På nettsiden til Gjestehavnen kan de som "booker" plass få linket inn sin FINN annonse slik at potensiell kjøpere på forhånd kan studere hvilke båter som vil være på messen.

Selvfølgelig kan man kombinere bruktbåter med nye på en slik messe, men poenget er at man alltid bør ha et godt utvalg av bruktbåter. Pr idag så har vel NB, Viknes og Viksund hatt en utsilling av nye båter på Skjærhalden. Jeg tror interessen for en en bruktbåtmesse med mange båter kan være noe folk vil ha.

Link to post
Share on other sites

Dyrt, dårlig og for lite seilbåter. Jeg vil fremheve Hydrolift som jeg syntes har mye fin design i sine båter. Ellers var gubbefaktoren på resten av plaststykejerna med utsikstårn skyhøy, samt de 1000 helt like og kjønsløse skjæregårds båtene designet etter mal fra bastøferja. Jo takk det blir lenge til neste tur.

Link to post
Share on other sites

Var innom igår. Og messen funka fint for meg, for jeg hadde en liten huskeliste over ting jeg skulle se etter og spørre etter. (Og jeg både fant og fikk svar.)

 

Men til saken: For endel år siden var det en seilende messe på "Prinsesse Ragnhild" som het noe sånt som "Kysten rundt". Hvis et passende ro-ro-skip var tilgjengelig, kunne bildekket fylles med båter og stands med utstyr og annet, og så kunne skuta turnere vår lange kyst med en mye mer fleksibel varsjon av "Sjøen for alle". Skipsrestaurantene/kaféene fikk helt sikkert nok å gjøre - og konferanseavdelingen kunne fylles med kurs og møter. Og enkelte steder lot det seg sikkert gjøre at lokale forhandlere kunne vise båter i sjøen rett ved der utstillingsskipet ligger.

 

Utopi eller ...?

 

Hilsen Hekksjø/i utopisk modus

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Tuslet raskt rundt bare er 3 merker jeg egentlig kunne tenke meg, dvs goldfish, hydrolift og cormate, hydrolift hadde uten tvil beste standen og knallbra hjelp, fikk vite endel om motoriseringsalternativer jeg ikke visste, tilsvarende fikk jeg også info fra goldfish på 2 kommende modeller, og lignende hos cormate, kan bli spennende fremover om markedet holder seg/bedrer seg :)

 

Markedet for oss som liker 2 store maskiner og 60+ ser lyst ut.

 

Ellers tusla jeg rundt i min vante XXL hettegenser og litt slitne jeans, finskjorte og dress bruker jeg kun på jobb og i selskaper. ble vel møtt med litt skepsis muligens, men gikk fort over ;)

 

Windy standen tuslet jeg forbi på veien til standene jeg besøkte og tittet bare raskt, fy så trist, er jo flere windyer og mere utvalg på hver eneste bryggearm i oslo/bærum jo.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...