Jump to content

Er støpt båtplast evigvarende?


Norfront

Recommended Posts

Jeg har ofte lurt på om båtplast er et evigvarende materiale? Skulle vel tro at etter ca. 20-30 år burde støpeplast i båter bli noe mer sprø i strukturen? Nå er vel båtplast kanskje ikke et helt entydig begrep, men likevel. Noen som kjennet til dette på molekylært nivå?

Link to post
Share on other sites

Hørte på radioen forleden at svenskene har forsket på GAP og funnet ut at nedbrytningstiden er 10000 år eller noe sånt.

Men det sier jo selvfølgelig ikke noe om hvor lenge det er funksjonelt og sikkert i en båtkonstruksjon, men som eier av båt som "bare" er 30 år gammel ble jeg litt beroliget iallefall :)

Link to post
Share on other sites

På Chalmers i Göteborg har de ekstrapolert nedbrytningstiden til et GUP-skrog (glassfiberarmert umettet polyester "plastbåt") til et sted mellom 18.000 og 20.000 år.

 

Edit: Estimert nedbrytningstid på en Rema-pose på bunnen av Skagerrak, har jeg hørt er 100 år. :diving:

Bavariabåter er vel ca halvparten av dette. :giggle:

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man regner vel levetiden på glassfiberarmert polyester til ca 10.000 år.

Så Nei, det er ikke evigvarende... :cool:

 

Redigert: oops, ser Såpa slår Chalmers i bordet i mellomtiden, så jeg bøyer meg for fagekspertisen.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

svenskene har forsket på GAP og funnet ut at nedbrytningstiden er 10000 år eller noe sånt.

 

Kjenner til undersøkelsen.

Men det man kanskje ikke sa på radioen er at dette dreide seg om et svært avansert fartøy hvor alle triks i boka var tatt i bruk. Carbo i epoksy, injisert og autoklave.

 

Våre fritidsbåter holder nok lenge. Med beskyttelse mot UV og mekanisk påvirkning kan de bli flere hundre år.

Båter som har tre som kjernemateriale blir skjeldent mer en rundt 30 år. Da har råten tatt dem.

Link to post
Share on other sites

I prinsipp, ja.

Men i fritidsbåter er det skjelden man arbeider så mye med det at man kommer over 40%.

Også finnes det en bråte forskjellige kvaliteter glass.

E-glass, Electrical grade, som er den som brukes mest ble i sin tid tatt frem for å brukes i isolasjon.

 

Disse er proffe. De ligger på ca 60%.

Comfortina bygges på samme måten.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har nok også med kvalitet på støpearbeid, er det fullt av luftblærer og glassfiberen dårlig mettet slik at laminatet får trekke vann og frosten får arbeide fritt, så blir nok styrken svekket endel iløpet av et tiår eller 2.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Scand Baltic blir av en eller annen grunn brukt som referanse på høye priser på brukt båter fra 80 tallet.

 

Har nå på finn sett balticer til prisantydning på under 400000,-

Det så man ikke for 3 år siden. Da var de fleste med 40b motor satt til mellom 530000 og 600000.

At prisene er gått ned, udiskutbelt ja.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

At prisen på 80-talls båter har gått ned, har vel også andre årsaker enn at det er mange av dem? Motorene er gamle, og ikke minst; de ser ikke like "moderne" ut som disse "designjoggeskoene" som produseres nå.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Plastmessig holder båter "evig", men alle får sprekker, krakeleringer og delamineringer med tiden som reduserer styrke og visuelt utseende. Til slutt kan de nok kvernes eller brennes når de ikke lenger egner seg som båt. En godt støpt båt vil uansett holde i generasjoner.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...