Norfront Startet 25.Mars.2011 Del på Facebook Startet 25.Mars.2011 Jeg har ofte lurt på om båtplast er et evigvarende materiale? Skulle vel tro at etter ca. 20-30 år burde støpeplast i båter bli noe mer sprø i strukturen? Nå er vel båtplast kanskje ikke et helt entydig begrep, men likevel. Noen som kjennet til dette på molekylært nivå? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
haggen Svart 25.Mars.2011 Del på Facebook Svart 25.Mars.2011 Hørte på radioen forleden at svenskene har forsket på GAP og funnet ut at nedbrytningstiden er 10000 år eller noe sånt. Men det sier jo selvfølgelig ikke noe om hvor lenge det er funksjonelt og sikkert i en båtkonstruksjon, men som eier av båt som "bare" er 30 år gammel ble jeg litt beroliget iallefall :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Svart 25.Mars.2011 Del på Facebook Svart 25.Mars.2011 (redigert) På Chalmers i Göteborg har de ekstrapolert nedbrytningstiden til et GUP-skrog (glassfiberarmert umettet polyester "plastbåt") til et sted mellom 18.000 og 20.000 år. Edit: Estimert nedbrytningstid på en Rema-pose på bunnen av Skagerrak, har jeg hørt er 100 år. Bavariabåter er vel ca halvparten av dette. Redigert 25.Mars.2011 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 25.Mars.2011 Del på Facebook Svart 25.Mars.2011 (redigert) Man regner vel levetiden på glassfiberarmert polyester til ca 10.000 år. Så Nei, det er ikke evigvarende... Redigert: oops, ser Såpa slår Chalmers i bordet i mellomtiden, så jeg bøyer meg for fagekspertisen. Redigert 25.Mars.2011 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 25.Mars.2011 Del på Facebook Svart 25.Mars.2011 svenskene har forsket på GAP og funnet ut at nedbrytningstiden er 10000 år eller noe sånt. Kjenner til undersøkelsen. Men det man kanskje ikke sa på radioen er at dette dreide seg om et svært avansert fartøy hvor alle triks i boka var tatt i bruk. Carbo i epoksy, injisert og autoklave. Våre fritidsbåter holder nok lenge. Med beskyttelse mot UV og mekanisk påvirkning kan de bli flere hundre år. Båter som har tre som kjernemateriale blir skjeldent mer en rundt 30 år. Da har råten tatt dem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 25.Mars.2011 Del på Facebook Svart 25.Mars.2011 En større del av "plasten" er glass Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 25.Mars.2011 Del på Facebook Svart 25.Mars.2011 (redigert) I prinsipp, ja. Men i fritidsbåter er det skjelden man arbeider så mye med det at man kommer over 40%. Også finnes det en bråte forskjellige kvaliteter glass. E-glass, Electrical grade, som er den som brukes mest ble i sin tid tatt frem for å brukes i isolasjon. Disse er proffe. De ligger på ca 60%. Comfortina bygges på samme måten. Redigert 25.Mars.2011 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 25.Mars.2011 Del på Facebook Svart 25.Mars.2011 har nok også med kvalitet på støpearbeid, er det fullt av luftblærer og glassfiberen dårlig mettet slik at laminatet får trekke vann og frosten får arbeide fritt, så blir nok styrken svekket endel iløpet av et tiår eller 2. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Mistral36 Svart 25.Mars.2011 Del på Facebook Svart 25.Mars.2011 Det store spørsmålet er vel, hva skal man gjøre med alle disse båtene etterhvert? Og bruktprisene bør jo gå ned når det hoper seg opp med båter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 25.Mars.2011 Del på Facebook Svart 25.Mars.2011 Og bruktprisene bør jo gå ned når det hoper seg opp med båter? Det har de vel gjort også ihvertfall for eldre båter ( 70 - 80 talls og eldre ). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mistral36 Svart 25.Mars.2011 Del på Facebook Svart 25.Mars.2011 Det har de vel gjort også ihvertfall for eldre båter ( 70 - 80 talls og eldre ). Det kan man vel diskutere når man ser på hvor mye feks en 80 talls Scand Baltic selges for? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 25.Mars.2011 Del på Facebook Svart 25.Mars.2011 Udiskutablet at prisene på 80 talls båter har gått ned, for det har de definitivt hvis en ser seg en to - tre år tilbake og sammenligner. Selvfølgelig kommer det litt an på oppgraderinger, vedlikehold. osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 25.Mars.2011 Del på Facebook Svart 25.Mars.2011 (redigert) Scand Baltic blir av en eller annen grunn brukt som referanse på høye priser på brukt båter fra 80 tallet. Har nå på finn sett balticer til prisantydning på under 400000,- Det så man ikke for 3 år siden. Da var de fleste med 40b motor satt til mellom 530000 og 600000. At prisene er gått ned, udiskutbelt ja. Redigert 25.Mars.2011 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 25.Mars.2011 Del på Facebook Svart 25.Mars.2011 At prisen på 80-talls båter har gått ned, har vel også andre årsaker enn at det er mange av dem? Motorene er gamle, og ikke minst; de ser ikke like "moderne" ut som disse "designjoggeskoene" som produseres nå. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
rover Svart 25.Mars.2011 Del på Facebook Svart 25.Mars.2011 Har 30 år gammel Taiwanbygd trawler. Ser ingen svakhetstegn. Og, umoderne blir den sikkert aldri. den har vel aldri heller vært moderne;-))) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjappfot Svart 25.Mars.2011 Del på Facebook Svart 25.Mars.2011 Plastmessig holder båter "evig", men alle får sprekker, krakeleringer og delamineringer med tiden som reduserer styrke og visuelt utseende. Til slutt kan de nok kvernes eller brennes når de ikke lenger egner seg som båt. En godt støpt båt vil uansett holde i generasjoner. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.