Jump to content

Er støpt båtplast evigvarende?


Norfront

Recommended Posts

  haggen skrev On 25.3.2011 at 12.48:

svenskene har forsket på GAP og funnet ut at nedbrytningstiden er 10000 år eller noe sånt.

 

Kjenner til undersøkelsen.

Men det man kanskje ikke sa på radioen er at dette dreide seg om et svært avansert fartøy hvor alle triks i boka var tatt i bruk. Carbo i epoksy, injisert og autoklave.

 

Våre fritidsbåter holder nok lenge. Med beskyttelse mot UV og mekanisk påvirkning kan de bli flere hundre år.

Båter som har tre som kjernemateriale blir skjeldent mer en rundt 30 år. Da har råten tatt dem.

Link to post

I prinsipp, ja.

Men i fritidsbåter er det skjelden man arbeider så mye med det at man kommer over 40%.

Også finnes det en bråte forskjellige kvaliteter glass.

E-glass, Electrical grade, som er den som brukes mest ble i sin tid tatt frem for å brukes i isolasjon.

 

Disse er proffe. De ligger på ca 60%.

Comfortina bygges på samme måten.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post

har nok også med kvalitet på støpearbeid, er det fullt av luftblærer og glassfiberen dårlig mettet slik at laminatet får trekke vann og frosten får arbeide fritt, så blir nok styrken svekket endel iløpet av et tiår eller 2.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Scand Baltic blir av en eller annen grunn brukt som referanse på høye priser på brukt båter fra 80 tallet.

 

Har nå på finn sett balticer til prisantydning på under 400000,-

Det så man ikke for 3 år siden. Da var de fleste med 40b motor satt til mellom 530000 og 600000.

At prisene er gått ned, udiskutbelt ja.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

At prisen på 80-talls båter har gått ned, har vel også andre årsaker enn at det er mange av dem? Motorene er gamle, og ikke minst; de ser ikke like "moderne" ut som disse "designjoggeskoene" som produseres nå.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...