Jump to content

Forslag til pumpe til å lense motorolje ut peilepinnehull...


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Har i mange år brukt ei biltemapumpe som er bereknet til dette. Settes rett i sigarettenneren pog ein tynn blank slange ned peilepinnehullet. Men eg mistenker at den er utslitt nå. Og det har alltid vert ei drittpumpe å få i gang. Må fylle olje i den for å få opp vakuum slik at den klarer å heve olje sjølv. Er det nokon andre rimelige pumper på markedet? :smiley:

 

Har lyst på manuell pumpe som står montert i motor-rom med slange ned på bunnpanna. Men da må vel motor utav for å få slange tilkoblet...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Har lyst på manuell pumpe som står montert i motor-rom med slange ned på bunnpanna. Men da må vel motor utav for å få slange tilkoblet...

Jeg har vært inne på tanken med å sette en banjokobling i tappepluggen på bunnpanna med en rørstuss og kulekran. Er det noen som har noe formening om det? Jeg er litt i tvil på om det blir sikkert nok.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært inne på tanken med å sette en banjokobling i tappepluggen på bunnpanna med en rørstuss og kulekran. Er det noen som har noe formening om det? Jeg er litt i tvil på om det blir sikkert nok.

 

 

Sko tru det går greit så lenge ingenting kan komme borti kranen slik at den åpner seg

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært inne på tanken med å sette en banjokobling i tappepluggen på bunnpanna med en rørstuss og kulekran.

 

Ja det er slik eg ville hatt det også, men eg vill hatt banjo rett i slange som går opp på sida av motor, og ei pumpe der, og 1m slange som kan settes rett i ei større kanne :thumbsup:

 

Men rørstuss og kuleventil, så ville eg kjøpt den typen kuleventil som har lås på hendel. Da vibrerer det ikkje opp. Men pass på vekt på "pakken" at ikkje bunnpanna svekkes.

 

Eg har ikkje bunnplugg eg skjønneru.... :headbang::headbang:

 

:flag_bp: men ja.. den 4 l pumpa såg grei ut, skulle vert større beholder. Kan jo ta den på land å tømme det over i andre dunker.

Det praktiske med ei elektrisk pumpe, er at når kanna er full, så flyter eg enkelt slangen over i ny spylerveskedunk. Blir 3 kanner av eit skift.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Har denne, også fra Maritim.

 

Oljesugepumpe Modell Pl14 - 14 Liter

 

Motoren varmkjøres (selfølgelig), og denne har kapasitet til å ta opp all oljen på en gang uten søl.

Koster jo ikke mer enn elektrisk pumpe og alt ekstra det medfører......

"Sistemann tar med flagget"

Link to post
Share on other sites

Ja det er slik eg ville hatt det også, men eg vill hatt banjo rett i slange som går opp på sida av motor, og ei pumpe der, og 1m slange som kan settes rett i ei større kanne :thumbsup:

Fra banjo og til slange som permanent montering tror jeg ikke jeg ville hatt, da er det sikrere med rør.

 

Men, har du ikke bunnplugg går det jo ikke uansett....

Link to post
Share on other sites

Slanger er heilt trygt, og du MÅ ha slange og du skal bort i veggen i motorrommet til fastmontert pumpe. Trenger ikkje krane heller da. Stikk innom din lokale slangeleverandør, så presser de armert stålomspunnet slange rett på banjo. Og så velger du kva du vil ha pressa fast i andre enden for å koble evt pumpe el :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Slanger er heilt trygt, og du MÅ ha slange og du skal bort i veggen i motorrommet til fastmontert pumpe.

Ja, så hvis du skal sette pumpa fast i skroget. Jeg så for meg en manuell pumpe som er klamtet i motoren. En slange mellom motor og skrog vil være utsatt for kontinuerlig vibrasjon og bevegelse så lenge motoren er i gang. Det hadde jeg ikke likt noe særlig, men det er kanskje ikke noe problem?

Link to post
Share on other sites

Eg hadde slik kobling på min forige båt. Starpowr 7.3 v8 diesel. Slange inn der bunnpluggen er og opp på siden av motor på et feste der. Funket heilt greit det. Kjørte motor varm og pumpet ut.. Kjempeløsning. Så helte eg nedpå en god halvliter når det var helt tomt. Så pumpet eg ut litt gammel olje til.

Har veldig lyst på den ordningen på mine motorer nå også men det krever litt arbeid og laging av slanger og koblinger. Rør ser eg som noko skjørt pga vibrasjoner og tæring. Eg har alu bunnpanne og ville neppe hatt et rør festet under der... En lett og fleksibel slange av typen høgtrykk olje slange er bra greier.

 

Eg ser noen sier du har allerede rør til dieselen osv. Vel det er forskjell på et 6mm rør som er festett både her og der og et på gjerne 12 mm. Dette veier mye mer og vil etter det eg tenker bli utsatt for mer vibrasjosbevegelser.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...