Jump to content

Strekningen Hvaler - Jomfruland i april


Leo14

Recommended Posts

Jeg skal hente en motorbåt på 28 ft kl C i Skjebergområdet og kjøre den til Kristiansand. Hvis værforholdene tilsier det, henter jeg den i påskeuken, og tar raskeste tilrådelige tur hjem. Jeg regner med å kunne holde en marsjfart rundt 12-14 kn om det ikke er for mye bølger. Fra Jomfruland til Kristiansand er jeg kjent og vet om ulike trasevalg, så jeg trenger ikke tips vedrørende den delen av turen. Strekningen Hvaler – Jomfruland ønsker jeg å få litt opplysninger om.

 

Hvor er det best å krysse Oslofjorden? Fra sørsiden av Hvaler direkte til Jomfruland er det ca. 45-50 nm, er det tilrådelig å ta rett over? Bør jeg alternativt helt nord mot Strømtangen før jeg tar over, eller er det andre alternativer som er bedre?

 

Jeg tar gjerne også imot andre tips vedrørende turen...

Link to post
Share on other sites

Hei farris!

 

Vi har hytte i Kragerø, og har tatt turen over til Sverige et par ganger med vår 26 fot snekke. På transportetappene holder vi også ca 12-14 knop. Vi har pleid å gå "innaskjærs" fra Kragerø til ca Trosbyfjorden, runde Rakke, gå på innsiden av Svenner, og krysse over fra Svenner til Hvaler. For deg blir det selvfølgelig motsatte veien. Du kan sikkert velge å gå lenger ut hvis vannet er flatt.

 

Håper du lager en "hentetråd" med mange fine bilder!

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar, Snekker`n:-)

Dette høres ut som et fint trasevalg, godt mulig jeg velger denne veien. Mye avhenger av vind/bølgehøyde, og jeg velger heller å drøye til etter påska hvis det skulle bli for tøft. Gleder meg til turen, selv om dette blir en ren transportetappe. Skulle gjerne sett at sjøen lå flat akkurat til denne turen...

Link to post
Share on other sites

Det er ett humpete stykke du skal over. Er det sjø så har du den inn på siden hele tiden.

Roligst og med de lengste bølgene er litt ut fra land.

Som en ren transport ettappe, snakker vi om en 4-5 timers tur rett over. Hadde tatt den en dag med greie værforhold. I allefall frem til Tønsberg Tønne.

Der har du muligheten å gå vrengen og krysse over til Strømtangen derfra.

Ett kortere og som regel roligere strekk enn på utsiden

 

Fra Jomfruland og til Tønna må du uansett gå i ubeskyttet område. På utsiden av Mølen, Rakke og stekket Svenner, Holtskjær og rundt tønna.

 

Er det sydvestlig vind er dette som sagt ett strekk med mye urolig sjø.

Ikke tillfeldig at det i "Norske Los" er omtalt som ett område med farlig sjø, eller hvordan nå ordlyden var.

 

Men i fint vær en kjempe tur.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne sett at sjøen lå flat akkurat til denne turen...

 

Det får vi håpe. På hjemturen i fjor gikk vi fra Hvaler i slake dønninger. Midt utpå begynte det å blåse litt. Ikke mye, men nok til at vi fikk en snau halvmeter med bølger på skrå i forhold til dønningene. Madammen og guttungen ble grønne og matet fiskene etter tur. Dattera og jeg klarte oss. Det var overhode ingen fare på fære, men det er langt til land når du er midt utpå...

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde unngått å gå på utsiden av Færder. Det er et område med veldig uryddig sjø. Men er det flatt vann så er det flatt vann - da går du rett over :smiley: Husk å ha med VHF.

 

Over til Vestfold kan du krysse omtrent ved Hankø tenker jeg - da er du godt innafor strømområdet som gir vanskelig sjø

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott med ulike tips til valg av kjørerute, vil også vurdere forslaget om å gå helt opp mot Hankø hvis jeg er usikker på været. Har med VHF. og i tillegg til papirkart og plotter tar jeg med en håndholdt GPS. Alltid kjekt å vite hvor man er uansett...

Link to post
Share on other sites

Fra Hvaler ut gjennom Kuskjærrenna sør for Torbjørnskjær (blank sektor akterut fra Tresten-lykta, renna er merket med varde og staker for dagtid), og så rett mot Stråholmen, hvis været og værmeldinga sier hyggelige ting. Du får hjelp av havstrømmene, og blåser det ikke imot, så burde det bli en flott tur.

Er været dårlig, så er det naturlig å krysse lengre nord.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nærmest vindstille vær gjorde at vi fikk en flott hentetur fra Skjebergkilen til Kristiansand. Vi startet i Skjeberg ca. 1700. Kjørte ut fra Hvaler nord for Akerøy, og kjørte over mot Færder før vi fulgte kysten et godt stykke ut, og gikk inn til overnatting i Risør ca. 2200. Vår nyinnkjøpte Nidelv 28 fungerte utmerket og nærmest flatt hav gjorde det lett å holde marsjfart 15-16 knop mesteparten av veien. Dag to kunne vi starte tidligere, tok oss god tid og kjørte innaskjærs mesteparten av veien der det var mulighet for det.

 

Under har jeg lagt ved noen bilder fra turen.

img_5217.jpg

Ut mot Hvaler

img_5253.jpg

Forbi Færder

img_5267.jpg

Jomfruland passeres

img_5288.jpg

Ankommer Risør

img_5296.jpg

Dag 2. Tidlig morgen i Risør

img_5322.jpg

Lyngør

img_5343.jpg

Homborsund fyr

img_5361.jpg

Blindleia

img_5384.jpg

Blindleia 2

img_5400.jpg

Byfjorden i Kristiansand - snart hjemme;-)

Link to post
Share on other sites

Ift en liten del av strekningen du (trådstarter) nevner, så kjørte jeg båten fra vinteropplag i Skienselva fredag 15.04 til Mågerøy på Tjøme. Småbåtvarselet meldte om 1.0-1.5 m bølger og 10-12 m/s på det tidspunktet jeg kjørte. Vinden stemte nok, men sjøen var mye mer enn forventet. Gikk langt utenfor Rakke, men mye sjø der og, Tønna tok jeg på innsiden, dvs, langs land. Der gikk det veldig greit.

 

Uansett, det ble en kjip tur med sjøsyke unger. Såpass sjø som vi fikk bakbra på skrått er også ganske krevende å kjøre båt. Mye styring og av og på med power.

 

Etter denne turen liker jeg medsjø mindre enn motsjø.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Ift en liten del av strekningen du (trådstarter) nevner, så kjørte jeg båten fra vinteropplag i Skienselva fredag 15.04 til Mågerøy på Tjøme. Småbåtvarselet meldte om 1.0-1.5 m bølger og 10-12 m/s på det tidspunktet jeg kjørte. Vinden stemte nok, men sjøen var mye mer enn forventet. Gikk langt utenfor Rakke, men mye sjø der og, Tønna tok jeg på innsiden, dvs, langs land. Der gikk det veldig greit.

 

Strekningen du gikk. Er betegnet som farlig farvann med mye sjø.

Må regne med dobbel bølgehøyde av hva som er meldt om ikke mer i det farvannet.

 

Hørte om flere som var på tur Fredag som ble overasket av høyere sjø enn hva de hadde regnet med.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Takk for gratulasjoner, er svært fornøyd med båten etter å ha fått prøvd den litt i påskeuken. Viksund Bravo; skjønner at jeg har treft deg på sjøen tidligere, i vår daværende Nidelv 26. Treffes sikkert igjen, enn så lenge får du hilse fruen :smiley: Hilsen Øyvind.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...