Jump to content

Erfaringer med Viksund 340 st cruz?


SeS_

Recommended Posts

Hei!

Lurte litt på erfaringer med båten, da denne står øverst på min liste (for øyeblikket). Er det noen som har peil på bredden i vannlinjen på denne? Flytebryggen er ikke mer en ca 3.50 og det er båten også..

 

Har sett frem og tilbake på båt en stund nå,både på dc'er rundt 29-34 fot og lukked båt med og uten FB i samme størrelse. Er bare to personer men kunne tenkt meg/oss en båt med litt størrelse og fart som man kan bruke som en liten "hytte på sjøen". Har ikke kjørt annet en 18 fots skjærgårsjeep tidligere, så dette blir 10-15 fots syken med en gang :crazy:

Link to post
Share on other sites

Det er bra båter det. Liker også godt 340`n. Det har jo begynt å komme en del brukte slike til salgs også. Mht båtplassen din så går den nok kanskje inn, men det blir ikke lett å bakke inn med så lite klaring uten å treffe en av uteliggerene. Du bør i hvertfall fendre uteliggerene godt, men fendringen bør også bygge minst mulig.

Link to post
Share on other sites

Velkommen til formumet, Stian!

 

Vi har erfaring med Viksund 340 i snart to år og cirka 80 overnattinger nå. Vår erfaring er at denne duger godt som en hytte på sjøen for oss som er en familie på fire.

 

Bredden i vannlinjen vet jeg ikke. Skroget smalner imidlertid ikke mye nedover fra fenderlisten, slik at jeg vil anta at denne bredden er tilnærmet det samme som total bredde. Dersom båtplassen din har 3,5 meter netto mellom utliggerne synes jeg det høres trangt ut.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takker for svar! :) Får se om jeg sjekker mulighetene for å justere litt på bryggen. Tror ikke det er så vanskelig. Ligger en bavaria 33 på plassen innenfor, og den skal være 3,45 bred. Men er lite å gå på og den har ingen fendere...

Hvordan er så prisene på de 340 som ligger ute på finn nå? Har sett på 2005 og nyere, og prisen begynner vel på snaut 1,7.

Link to post
Share on other sites

Hei - vi starter nå vår sjette sesong med vår Viksund 340, MorMajor - og er, kort sagt, strålende fornøyd! De siste tre årene har vi også latt båten ligge ute om vinteren og har brukt den aktivt som hytte. Jeg skal ikke utbrodere her, men kan vise til www.mormajor.com med blogg mm. I bloggen vår oppsummerte vi også tre års erfaringer her:

http://web.me.com/terjeavner/Websted_/MorMajor-bloggen/Innlegg/2008/10/9_Erfaringer_med_vår_Viksund_340_St_Cruz.html

 

Ta gjerne kontakt dersom du har konkrete spørsmål.

 

mvh

ter-av

MorMajor

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Og når det gjelder plass/bredde, så er det vel bare å fjerne etpar uteliggere fra utriggerne, så glir nok båten på plass

(sorry, kan aldri dy meg). Båtens bredde ble av en venn oppgitt til 3,15 i utriggerhøyde, så fendere er det neppe plass til, men disse beskytterne du fester direkte på utriggerne bør jo gjøre susen.

Link to post
Share on other sites

Så litt nøyere på skrogformen når jeg var i båten i ettermiddag. Den skrår noe innover, og etter mitt øyemål anslår jeg at den på hver side er ca 10 til 12 cm smalere ved vannlinja enn ved fenderlisten. Dvs at dersom den er 350 cm ved fenderlisten er den ca 325 til 330 cm ved vannlinja.

 

Bredden på båten er oppgitt til 350 cm av Viksund. I Skipsregisteret NOR er vår båt registrert med 344 cm bredde. Hva som er riktig vet ikke jeg.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket hva som var registrert på andre Viksund 340 i NOR. Dette varierte på de jeg så på fra 334 cm til 350 cm. Flertallet var registrert med 350 cm. Inntrykket mitt er at NOR-registreringene ikke er veldig konsekvente.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Skal du ha ny båt eller brukt båt - det synes vel som du kikker på brukt båt. Da ville jeg kanskje sett på Riviera 925 som finnes både med FB og med hardtop. Den har en maks bredde på 325 cm. Evt Flem - finnes vel bare med FB - den har en maks bredde på 330n cm.

Link to post
Share on other sites

Var en tur å kikket igjen i kveld, og så litt på nabo båtene. Ligger blant annet en Viksund 360 med samme bredde på nabobryggen. Snakket også med en der som sa at alle var like brede. 3.45 åpning ca. Skulle gå det sa han. Ikke plass til fendere, men beskyttelsen som er fastmontert skulle være nok. Måtte bare være litt obs på dybden. Har målt den til 1.25 med litt lite vann.

Link to post
Share on other sites

Angående andre slike båter, har jeg tidligere kikket litt på SUN 33, Riviera 925, Sealine F34 etc... Flem liker jeg ikke helt designet på, mens Rivieraen blir litt trang... Er 1.90 høy, så er viktig med litt høyde. Rivieraen er jo ikke mer en 30 fot, så blir jo endel mindre. Men er fin å se til. SUN virker å være mye båt for pengene, men er kanskje litt enkel i utførelsen? Så innen denne klassen er det vel Sealine f34 og Viksund 340 som er mest aktuelt.. (Selvfølgelig også dyrest):smash: Men Sealine har to motorer på drev, noe som vel fører til en god del høyere vedlikeholdsutgifter, en en viksund på en motor med fast aksling...?

Link to post
Share on other sites

kommer an på inspektøren som skal måle båten det tenker jeg :smiley:

Måle båten? Ingen i NOR måler vel lystbåter lenger B´liten?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Angående andre slike båter, har jeg tidligere kikket litt på SUN 33, Riviera 925, Sealine F34 etc... Flem liker jeg ikke helt designet på, mens Rivieraen blir litt trang... Er 1.90 høy, så er viktig med litt høyde.

Jeg var i tilsvarende situasjon for et drøyt år siden. Vi skulle ha lukket båt, helst 3 lugarer og gjerne flybrigde. Riviera 925 er en fin båt, men litt for liten. Sun 33 var lenge med i betraktingen. 3 doble lugarer er bra i en båt på den størrelsen, men jeg synes at det gikk litt på bekostning av lagringsplass. Og når du sammenligner styrehuset i Sun 33 med en Viksund 340, så merker du forskjell. Mye mer romfølelse i 340 (jeg er 1.87 høy).

Flem 340 (350) fulgte jeg også med på, men jeg var aldri inni en. Liker ikke lugarløsningen til Flem. Jeg så også på en Barracuda 1125, men falt ikke helt for den heller.

 

Budsjettet vårt var litt lavere enn ditt, tror jeg. Så da jeg fant en Viksund 350 med tre lugarer på Finn, ble valget etterhvert ganske enkelt.

 

Lykke til i jakten på ny båt. Det er både spennende og frustrerende på en gang! :thumbsup:

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

En kompis av meg har en Viksund 340 St Crus.

Han er kjempefornøyd.

Det han savner er flere seter i kjøreretningen og som de fleste ønsker seg uansett båt er større aktedekket.

Synes selv det er en kjempeflott båt med et pent design og er enig med hans erfaringer.

Har selv en annen type, pga. behovet for bl.a. 3 stk adskilte kabiner.

 

Lygge til med jakten :seeya:

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Måle båten? Ingen i NOR måler vel lystbåter lenger B´liten?

Det tror jeg de har sluttet med nå i det siste. Det var inspektør ombord hos oss i 2008 og målte i vei, så det ligger nok noen fortsatt i NOR som faktisk er målt, mens de nyere forhåpentligvis bare er registrert på båtbyggers papirer

Link to post
Share on other sites

Hei

Vi gjekk i fra Skibsplast 66o til Viksund 340, og har ikke angret en dag.I begynelsen var det en del rør i båtforeningen, dette medførte at

vi fikk en plass som var ca 3,5 m. Det går så vidt, men du kommer til å ødelegge båten, det bør vere en 0,5 m på hver side. Det er ikke alltid det er vindstille. Etter tre uker fikk vi endelig en ordentlig plass til båten. Når vi går lenge i plan savner jeg mulgheten for at flere kan sitte i kjøreretningen.Viksund har en løsning på dette med å snu deler av sitte gruppen, men jeg ville ikke ha det pga. det går utover plassen i stikkabinen. Vi har heller ikke bruk for den med tre lugarer. For oss er 340 en utmerket båt, med fast aksling og volvo motor er dieselforbruket moderat. Hvis vi skulle kjøpt ny båt er det nokså sikkert på at det hadde blitt en ny Viksund 340, men mest sannsynlig så har vi den samme båten om 20 år. Jeg trur måla på båten ligger ute på hjemmesidene til Viksund.

 

Jan Martin

Link to post
Share on other sites

Ringte Viksund og snakket med en der :smiley: Han sa at båten var ca 3.10 i vannviljen, men anbefalte en bås på 3.70... Men er det ikke bare til å fendre utriggerne på et vis, så dersom man skulle være uheldig å komme borti,så blir det ikke merker likvel. Forslag? Vet jo nå at det er gjennomførbart å få båten inn i båsen.

Men nytter ikke visst det er sykt vanskelig, og man må grue seg til hver parkering. Da er det ikke verdt det. Litt for dyrt leketøy til å holde på å eksprimentere med, og har ingen alternativ båtplass. Ellers får jeg rett og slett bite i det sure eple, og justere ned størrelsen på båtdrømmen litt.

Link to post
Share on other sites

Ringte Viksund og snakket med en der :smiley: Han sa at båten var ca 3.10 i vannviljen,

Er ikke dette svært smalt til å være en båt på godt over 30 fot? Kom i prat med en kar på Mølen for noen år siden, og han beklaget seg over at båten var svært rank.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en slik i 7 år. Kjøpte den ny. Opplevde innledningsvis mange reklamasjoner. Ikke ulikt andre produsenter. Det var aldri diskusjoner om det å få rettet opp, men det kunne ta litt tid hvis man ikke fulgte aktivt opp selv.

 

Båten kan for mange oppleves som rank spesielt i litt sidesjø. I tillegg er det mye lyd av sjøen når det begynner å bli bankevær. En vanesak for mange, og det er helt uproblematisk.

 

Som bobåt er den helt topp, og oppleves som rommelig. Vedlikeholdsmessig er den også svært bra med ryddige og tilgjengelige installasjoner.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Javel. La meg gjette, du har en båt hvor oppmålingsskjema eller drawing of prinsipal dimensions ikke er tilgjengelig fra leverandør? I de tilfellene må vel NOR fortsatt fram med målebåndet vil jeg tro?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...