Jump to content

Kontakt TV 2 om motorproblemer - diesel


Asbjørn Leirvåg

Recommended Posts

I forbindelse med en reportasje til TV 2 Nyhetene, ønsker jeg å komme i kontakt med båteiere som har opplevd uforklarlige motorproblemer/havari/driftsstans med dieselmotor.

 

Er kjent med at flere har opplevd merkelige driftsproblemer med forholdsvis nye båter/motorer. Ønsker å høre mer om erfaringer, møte med serviceledd/forhandler og hva som eventuelt forårsaket problemene dersom du har fått en forklaring på dette.

 

Setter pris på alle som tar kontakt. All kontakt er garantert anonym.

 

Hilsen Asbjørn Leirvåg, Reporter, TV 2

alr@tv2.no

Link to post
Share on other sites

Denne tråden her på forumet om problemer med Volvo Penta D4 og D6, men også D3, og som fortsatt er aktiv, kan kanskje være av interesse?

 

Trøbbel med Volvo penta D-serie

 

Det har vært skrevet om problemene med i hovedsak Volvo Penta D4 og D6, men også D3, i norske båtblader som Båtmagasinet og Båtliv, og såvidt i VimennBåt, samt et fåtall aviser. Noen få utenlandske båtblader har også tatt opp dette, men da primært vanskene med D3.

 

Det er prisverdig at det er planer om å sette fokus på problemer med moderne dieselmotorer da de faktisk kan representere en reell tilbakegang av sikkerhetsnivået om bord i fritidsbåtflåten. Og folk flest er nok uvitende om dette, med unntak av de som frekventerer forum som baatplassen.no og lignende, og som leser båtblader.

 

Jeg håper også det kan komme innspill om andre motormerker hvor det eventuelt kan eksistere kjente feil eller problemer.

Link to post
Share on other sites

Det var en egen leder i Båtmagasinet "Ta ansvar", s 7 i nr 1/2001 som tok opp VP's manøvre i forbindelse med injektorhavariene og påstått dårlig dieselkvalitet, samt drevhavarier - i sterke ordelag.

Plastshims og drevene er tatt opp i Båtmagasinet nr 3/2011, s 28 ff med bilder av ødelagte tannhjul.

I følge lederen totalhavarerer motorene som følge at det skjer uforklarlige eksplosjoner i dysene, frostpluggene blåser ut og motorene tømmes raskt for kjølevæske.

High tech med små toleranser er ingen vinnerkombinasjon ser det ut til.

At det brukes plastshims i et drev er uforståelig for undertegnede som dog ikke er mekanikerutdannet.

Har sett for mange plastløsninger som blir sprø med årene eller i kulda.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Les trådstarters innlegg en gang til!

 

Slik jeg tolker så er denne TV2 reporteren interessert i å komme i kontakt med båteiere som har hatt problemer med nyere dieselmotorer, deres erfaringer rundt problematikken, samt påfølgende forhold til motorleverandør og serviceapparat.

 

Med andre ord: Førstegangsopplysninger fra Båteiere som er i en situasjon som beskrevet over!

 

Å henvise til mange tråder her inne med synsinger, ”ekspert” –uttalelser/råd, og erfaringer gjort på vegne av andre, etc…., blir man jo bare frustrert og forvirret av!!!

 

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg mente lederen i nr 1/2011.

(Litt tallblind, nå skrev jeg jommen 2001 en gang til...)

Fra Båtmagasinet 3/2011 om drev-problematikken; tet må vel dessuten være interessant å få vite konkret at det er tatt opp i klare ordelag i et stort båtmagasin, det er forhåpentligvis litt mer enn synsing:

"... Volvo Penta har laget en egen servicebulletin om saken. Her anbefales det at plastikkshims erstattes med rustfrie stålshims mellom primæraksel og øvre girhus."

.. deretter forbehold om at det kun er en klimatilpasning på Grønland...

 

Ser faktisk ut som fakta hvis Båtmagasinets journalist har gjort leksen ordentlig.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er fullt ut klar over at trådstarter ønsker kontakt med båteiere som har erfart problemer med moderne dieselmotorer, men jeg tror neppe det skader at det blit henvist til tråder her på forumet hvor problemene blir diskutert. I disse trådene er deg igjen linker til arikler i båtblader.

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke min mening å lage til noe rabalder her på denne tråden !

 

Jeg vil tro at dilemmaet til mange proffe reportere er at der finnes så altfor mye informasjon der ute.

At man da bl.a. henviser til en tråd med over 3600 innlegg, og der mesteparten er bare svada, synsing og ”ekspert”-råd/uttalelser. Da sier det seg kanskje selv!!

 

Når det gjelder diverse artikler i båtmagasiner og andre båtrelaterte medium, så vil jeg tro at reporteren selv utfører re-search rettet mot disse fora.

Om der finnes artikler som har relevans til hanse sak så innhenter han ønskede opplysninger fra artikkelforfatteren, og ikke fra et medlem på baatplassen som tilfeldigvis har bladet liggende i en skuff hjemme!

 

Nå kunne jo trådstarter postet et svar her å utdype hvilken informasjon han ønsker, men jeg synes at han egentlig gjorde det krystallklart i sitt første innlegg!!

 

Videre så lover han anonymitet, og med det så vil jeg tro at de seriøse svar han evt. vil få med sin henvendelse, vil foregå som IM og ikke som poster i denne tråden.

 

Men jeg kan selvfølgelig ha misforstått!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...