Jump to content

Tut og kjør! Hvilket båthorn er best?


Skvulpen

Recommended Posts

Enn om jeg monterer horn på båten, var prosjekt-tanken som meldte seg i dag. Har bare en 22 fots daycruiser, men av og til har et horn vært savnet. Blir liksom ikke det samme å reise seg opp av båten og brøle utover havet hvis noe skjer, eller man vil gjøre oppmerksom på en fare, eller bare seg selv... ("Her kommer jeg!")  :lol:

 

Dermed ønskes info om erfaringer med ulike typer horn. Hva er bra, hva er overkill? Er det horn som kan få folk til å gjøre i buksa så man får politianmeldelser på nakken, og er det horn som er for pinglete? Setter inn tre ulike typer (kopiert fra AS Maritim). Er det sterke meninger om noen av disse, for og mot, type lyd, - bært-bært, hoiink, uuuuul, eller hva?

 

Alternativ 1: Forkrommet marinehorn, lite og søtt:

Bilde

 

Alternativ 2: Membranhorn:

Bilde

 

Alternativ 3: Trompethorn (enkelt eller dobbelt):

Bilde

 

Da er det klart for tut og kjør her, kom med erfaringer og gode råd til baluba på sjøen!  :wink:

Link to post
Share on other sites

Alternativ 3: Trompethorn (enkelt eller dobbelt):

Bilde

Denne har jeg dårlig erfaring med. Bestilte en slik enkel fra Maritim. Endte opp med å vente på den i sju lange og fjorten brede. Hver gang jeg purret på den var forklaringen at dette var ikke lagervare hos produsenten. Mener å huske at det var snakk om en 2-3 måneders ventetid. Lyden var heller ikke så overvettes imponerende. Prikken over i'en var når den tok kvelden etter bare et par turer med båten :headbang:. Dessverre så lå den en tid før jeg fikk montert den, så det er vel tvilsomt om det har noen hensikt å sette igang et større apparat for å reklamere på den. Vil helst bare glemme hele historien. Ikke noe imponert over verken leveringsdyktigheten til Maritim eller kvaliteten på produktet.
Link to post
Share on other sites

22 fots Daycruiser ...disse burde da være OK ...og kan vel anskaffes for et par hundrelapper.... nederste kan ganske lett gi ut rundt 100 Db, og finnes ombord hos meg ... i tilfelle de andre ikke funker....

 

Bilde

 

Bilde

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Da jeg overtok båten i -87, satt det et alternativ 1 horn montert. Det var ikke mange årene før det var taust og en eneste rustklump. Kjøpte imidlertid tilsvarende (ikke på bilrekvisita sjappe), og det funker med kraftig nok lyd for meg. Det skremte i hvert fall vettet av seileren (ja, han seilte) i Sotenkanalen der han kom sigende rett mot meg mens han hele tiden så akterover! 5 iltre tut fikk han til å bråsnu hodet!

 

Men jeg vil legge til, - skal det bli litt lyd, må det også en del strøm til. Og det går mye strøm, så husk bra kabeldim og kode gode kontakter og kornknapp hornknapp.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har du hatt det en stund? Ruster det?

Kan svare jeg også. Har 2 slike horn på toppen av Targabøylen og de har sittet der noen år og funker fortsatt godt og er like pene, ingen rust

Bare lurer på om det kan være noen forskjellige kvaliteter ute å gå, for på min gamle Nidelv 24 hadde jeg også et slikt horn og det rustet og det fort.

Link to post
Share on other sites

Maritim selger et kompressorhorn med én "trompet" som gir bra lyd til ca kr 450.  Jeg har kjøpt, men ennå ikke montert det i masten.  Det har litt "plastikk look", men de ordentlige godkjente hornene koster ca 2000 kroner.

 

Far Out

:diving

Hej Far out !

 

hur har du tenkt o montere det ?   under vantspridarna, riktat rakt nedåt eller ?!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har anskaffet meg lastebilhorn på 60 cm, tenker å bruke en bremseluft tank sammen med en  12 biltema kompressor til dette.  :wink:

Hadde sikkert passet bedre for Poseidon   :rolleyes:

Hei BK,

Du har kanskje hørt lyden fra Poseidon?

Jeg kjøpte for mange år siden et Kockum-horn med 400Hz tone. Det har jeg koblet til den ene startluftflasken, hvor jeg har 135 liter med 20 bar trykk. Dette lar jeg gå gjennom en reduksjonsventil slik at jeg tar ut bare 5 bar, for ikke å blåse hornet i stykker.

 

Det gir mer enn rikelig lyd til mitt bruk  :wink:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hoho, her ble det overveldende respons og mange utspekulert gode forslag!  Ler høyt her, jøje som dere "blæs i trompeten" kara, ... :smiley:

 

Ikke lett å velge, - kanskje jeg skulle anskaffe hele sulamitten nevnt ovenfor, og montere på et schwært rustfritt stativ foran på daycruiseren  :cool: (må vel ha noen ekstra batterier ...). Tenker det skulle blitt et syn, verdig en spesialreportasje i Båtmagasinet og Se og Hør!: Midtsidebilde av Den nye 22 fots MB Hornblower  :lol:

 

Ja, ja, fra spøk til revolver, tror kanskje jeg tar risken på alternativ 1 til denne lille båten. Høsttilbud til bare 98 kroner hos Maritim, tar liten plass, trekker lite strøm, og til den prisen er det ingen katastrofe om det skulle ruste etter noen år ...  :wink:

 

Må bare bøye hodet i ærbødighet og si tusen takk for engasjementet og alle forslagene i denne tråden!! Du snakker!

Link to post
Share on other sites

Har du hatt det en stund? Ruster det?

Nymontert for etpar år siden, og er som nytt enda (selvfølgelig). Jeg byttet ut et tilsvarende som nok var rustet i stykker. Men det hadde stått der i mange år. Det var aldri aktuelt å kjøpe en annen type. Jeg skrudde ut to muttere, og monterte det nye etter å ha koplet ledningene. Enkelt og greit. Og til den prisen så bryr jeg meg ikke om innmaten skulle ruste bort etter noen år. Men nå får jeg se. Kanskje går det mange år til neste gang  :smiley:
Link to post
Share on other sites

Men både enkle og dobble horn hos Maritim er på tilbud nuh da i høst/vinterkatalogen .Den lille blekka som sikkert mange har fått i posten .Har 2 stk slike jeg og dem høres .Men monter slik at det ikke spruter vann inn i dem , for da blir det dåli med lyd ja .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hoho, her ble det overveldende respons og mange utspekulert gode forslag!  Ler høyt her, jøje som dere "blæs i trompeten" kara, ... :smiley:

 

Ikke lett å velge, - kanskje jeg skulle anskaffe hele sulamitten nevnt ovenfor, og montere på et schwært rustfritt stativ foran på daycruiseren  :cool: (må vel ha noen ekstra batterier ...). Tenker det skulle blitt et syn, verdig en spesialreportasje i Båtmagasinet og Se og Hør!: Midtsidebilde av Den nye 22 fots MB Hornblower  :lol:

 

Ja, ja, fra spøk til revolver, tror kanskje jeg tar risken på alternativ 1 til denne lille båten. Høsttilbud til bare 98 kroner hos Maritim, tar liten plass, trekker lite strøm, og til den prisen er det ingen katastrofe om det skulle ruste etter noen år ...  :wink:

 

Må bare bøye hodet i ærbødighet og si tusen takk for engasjementet og alle forslagene i denne tråden!! Du snakker!

 

Hornblowern finnes allerede, bare se her... :lol: Tenk å kjøre sakte, helt opp i bagasjelokket på en annen bil og sleppe en liten tut med denne :eek::crazy:

 

Blow horn...!!!

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Men både enkle og dobble horn hos Maritim er på tilbud nuh da i høst/vinterkatalogen .Den lille blekka som sikkert mange har fått i posten .Har 2 stk slike jeg og dem høres .Men monter slik at det ikke spruter vann inn i dem , for da blir det dåli med lyd ja .

 

Tine II

Men hvordan låter disse hornene? Selv har jeg bare en liten greie jeg blåser i, og bruker lungene som kompressor  :smiley: Dekker behovet og er mye mer morro enn å trykke på en knapp. Mangler desverre bilde.

 

Billyd i båt  :sad: skal det være horn bør det være "båtlyd" og ikke høres ut som en bil. Biltuting kan man gjøre på land.

Link to post
Share on other sites

Men hvordan låter disse hornene? Selv har jeg bare en liten greie jeg blåser i, og bruker lungene som kompressor  :smiley: Dekker behovet og er mye mer morro enn å trykke på en knapp. Mangler desverre bilde.

 

Billyd i båt  :sad: skal det være horn bør det være "båtlyd" og ikke høres ut som en bil. Biltuting kan man gjøre på land.

 

Er vel 9 av 10 horn lik disse fra Maritim du hører klokka 21.00 i havnene om sommeren tipper jeg .Så lyden har du sikkert hørt et par ganger før tipper jeg .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Skib O'hoi Gunga Din,

 

Jeg erstatter det gamle hornet som hang i festeskruen til salingshornet på mesanmasten og pekte fremover (se bilde).

Far Out

:diving

Okido!  tenkte bare på det med lange kabler som LarsH skrev om, har sett att en del

seglare har ett horn oppe vid vantspridarna vilket blir några meter kabel,

alternativet er å plassere det på en targaböyle som skall komma någon gang i framtiden,

men då får man ju hornet nesten rakt i örat  :crazy:!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...