Jump to content

Tut og kjør! Hvilket båthorn er best?


Skvulpen

Recommended Posts

Okido!  tenkte bare på det med lange kabler som LarsH skrev om, har sett att en del

seglare har ett horn oppe vid vantspridarna vilket blir några meter kabel,

alternativet er å plassere det på en targaböyle som skall komma någon gang i framtiden,

men då får man ju hornet nesten rakt i örat  :crazy:!

Ved salingshornene (vantspridarna) har jeg fra før dekkslys, så jeg har trukket opp en treleder. En leder for + til horn og en til dekkslys, og felles jord tilbake. Hornet montert på targabøyle 1 meter fra øret mitt ville jeg nok ikke gjort :nonod:

 

Jeg har forøvrig et horn av type 1, kjøpt fra Watski. Det har holdt i 15.000 Nm, og har nok fått sin dose saltvann og mere til. Det virker fint fortsatt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Ved salingshornene (vantspridarna) har jeg fra før dekkslys, så jeg har trukket opp en treleder. + til horn og dekkslys, og felles jord tilbake. Hornet montert på targabøyle 1 meter fra øret mitt ville jeg nok ikke gjort :nonod:

Nej tror ikke det blir så bra........

 

...har ju oxo dekksbelysning

 

har du hornet riktat rakt ned utmed masten ?

og har du tjocka ledningar?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hva som er ned og opp på dette hornet? Vet vel egentlig ikke, vann kommer det inn uansett hvordan det monteres. Såvidt jeg husker har jeg 4*4 mm2 kabel (en til motorlanterne også, i tilleg til horn og dekkslys med felles jord for alle). Hornet står 4-5 meter opp på masta, og så er det vel ca 10 m fram og tilbake inni båten, bl.a. skal jo ledningen nesten helt akter til hornknappen i cockpit før den kan føres fram til mastefoten.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Men jeg vil legge til, - skal det bli litt lyd, må det også en del strøm til. Og det går mye strøm, så husk bra kabeldim og kode kontakter og kornknapp.

Sett bort i fra noen åpenbare skriveleifer i satsen ovenfor, -  "korn"-knapp er greit  :lol:, men er også "kode-kontakter" en skrivefeil Lars, - eller er det noe som må kodes her? Spørsmålet er alvorlig ment!!!

 

Maritim selger en egen type hornknapp, men jeg ønsker jo helst samme type bryter som i bryterpanelet for øvrig, Hella-brytere med lys i bryteren, men selvsagt av "vippetype", ikke av - på.  :wink:

Link to post
Share on other sites

Lyden var heller ikke så overvettes imponerende. Prikken over i'en var når den tok kvelden etter bare et par turer med båten. Dessverre så lå den en tid før jeg fikk montert den, så det er vel tvilsomt om det har noen hensikt å sette igang et større apparat for å reklamere på den.

Jeg har en lignende variant av alternativ 3. Enkel modell. Dette hornet har for vane å sette seg på en eller annen måte, slik at nesten hver vår må jeg klå litt på det for å få det til å virke. Av og til holder det med et par "kakk" med en skiftenøkkel e.l. Men det hender det må større inngrep til.

Jeg er av typen som nekter å godta at ting bare slutter å virke. Her må det opereres før ting kasseres. :lol: Derfor har jeg funnet ut at det går an å justere på et "membran" eller noe på hornet. Under et avtagbart deksel i bakkant sitter det en liten skrue med låsemutter på. Denne går det an å justere. Da virker detsom om hornet blir litt "hesere", eller dårligere i lyden. Man må bare teste litt fram og tilbake. Da pleier det å virke hele sesongen igjen.  :cool:  

Selv om det er svært sjelden jeg bruker det da.

Link to post
Share on other sites

Jeg er av typen som nekter å godta at ting bare slutter å virke. Her må det opereres før ting kasseres.

He, he... - da er vi to. Om ikke annet, så for å se hvordan ting ser ut inni :smash:. Eller for å kunne ødelegge med god samvittighet (Se om det lar seg reparere av tusenkunstneren, heter det visst...).

Derfor har jeg funnet ut at det går an å justere på et "membran" eller noe på hornet. Under et avtagbart deksel i bakkant sitter det en liten skrue med låsemutter på. Denne går det an å justere. Da virker detsom om hornet blir litt "hesere", eller dårligere i lyden. Man må bare teste litt fram og tilbake.

Jeg har ikke helt slått fra meg hornet ennå. Planen er å titte på tingene du nevner når tiden tillater det. Det har bare ikke blitt prioritert ennå. Med barndommens "honke-horn" i frisk minne (En nærmere titt i sin tid innvendig avslørte bl.a. membran som man kunne tukle med og endre lyden) minnet det mye om en membran i uttakt sist gang det ga lyd fra seg. Lyden var skikkelig hes, etterfulgt av et tynt piiiip, før hornet døde helt. Så sant det er i orden rent elektrisk, regner jeg med at resten lar seg fikse med en  :smash: og noen  :drink:.
Link to post
Share on other sites

. . . er også "kode-kontakter" en skrivefeil Lars . . .

Kommentaren min er nå bettet , nei rettet. :wink:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Med barndommens "honke-horn" i frisk minne

Men vil du ikke få problemer med et horn som sier Hoonk Hoiink da? Hva med et kort støt: går styrbord. To støt babord: greit, men bakke 3, og våkn opp for hel . . . . , 5 støt? Ja jeg bare spør?  :lol: :lol:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen spesielle krav til en hornknapp, bortsett fra som du sier at den må fjære tilbake. Men i visse tilfeller er hornet en del av sikkerhetssystemet ombord (f.eks. ved tåke) så den bør jo ha en viss kvalitet. Skal den stå ute, bør den f.eks. tåle litt vann.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

jeg har et tradisjonelt Kockum lufthorn ombord i fartøyet mitt. Jeg regner med at dette har blitt drevet av startluften i tidligere tider. Det er kommet en VP TMD100A der det før stod en 2 sylinder Union.
Vil gjerne ha lyd i dette hornet igjen.

 

Hva gjør jeg? En kompressor? Forslag? Hva trykk trenger jeg?

 

Det er en manuell ventil, den tenkte jeg å beholde. Jeg legger ved bilde, slik at også dere andre skjønner hvordan et slikt "skikkelig" horn ser ut. Her er også en link til hvordan tradisjonelle horn og deres dokumentasjon ser ut. www.kockumsonics.com/nostalgia

 

bilde

bilde

Redigert av Teigevik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...