Jump to content

Varmepærer?


Leo

Recommended Posts

Så vidt eg forstår skal frostvaktene til Clas Ohlson monterast i høgde-retningen (altså høg og smal).  Det kan vera litt problematisk i min båt.  Nokon som veit om dei likegodt kan monterast i lengde-retingen (90 grader i høve "normal" montering), utan at det oppstår brannfare?

Kjøpte 2 stk i dag. De er svenske!

 

De kan monteres både vannrett og loddrett og legges på gulvet. Dørken heter det vel.

 

Varmeelement 200W, brennlakkert stålplate, trinnløs termostat, En sinnsykt kort ledning med jordet støpsel. Snaue 200 kroner.  Svensker må tjene dårlig på dette, eller så er de laget i Kina likevel.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Kjøpte 2 stk i dag. De er svenske!

 

De kan monteres både vannrett og loddrett og legges på gulvet. Dørken heter det vel.

Lurte på hvor du har dette fra. Har akkurat kjøpt lik ovn og skal montere den i motorommet. Monterer jeg ovnen rett vei blir det litt for dårlig høyde hvis jeg skal overholde kravet om 30 cm over ovnen. Hvis jeg derimot monterer den liggende går det bra!

 

Lurte derfor på om du var helt sikkert på dette. Står ikke noe om det på boksen, men jeg kan forsåvidt ikke se noen grunn til hvorfor det ikke skulle gå heller....

Link to post
Share on other sites

Kan være skummelt mhp brannfare.

 

En ting som også er helt avgjørende hvis du har på varme for å hindre frostskader på motor er at den er til å stole på.

 

Da er en ovn bedre egnet, det finnes egne ovner som er beregnet på frostsikring.

Disse er også termostat-styrte slik at man ikke bruker mer strøm enn nødvendig.

 

Selv har jeg lagt opp en "slynge" rundt motor-rummet av selvregulerende varmekabel.

Fungerer utmerket og er driftsikkert.

 

Men vil du bruke varmelampe får du det i de fleste elektriske forretninger.

Samt på felleskjøpet...... :wink:

SINTEF Energiforskning i Trondheim foretok langtidstester av selvregulerende varmekabler for et par år siden og flere av kablene hadde skremmende oppførsel etter hvert som de ble eldet. Da begynte varmekablene å punktgløde i enkelte av kablene :eek:
Link to post
Share on other sites

"Selvregulerende" varmekabel

Fås kjøpt av alle elektrogrossister evt via en elektriker.

Største fordelen er kanskje at en kan varme opp akkurat de gjennomføringene ol som er mest kritisk, og holde disse på + siden selv om en ikke installerer effekt nok til å holde hele motorrommet varmt.

Kabelen Ingar har leverer nok 25 W pr meter, og er således nokså kraftig. Den er flat med to ledere og et "motstandsmateriale" imellom lederene som utvikler denne effekten (pr meter) kontinuerlig.

Vanlig varmekabel må ha en forutbestemt lengde da det kobles spenning på begge endene, og kabelen imellom virker som en glødetråd.

 

Virkelig selvregulerende varmekabel er kommet i endel nye gulvsystemer. Kabelen avgir full effekt inntil den nesten er på påstemplet temperatur. Da faller effekten dramatisk i det området den er varm nok. Ved vinduer ol vil den kanskje fortsatt ha full effekt.

Kabelen blir brukt i badgulv ol der en for alltid bestemmer temperaturen når en kjøper kabelen. Det blir ikke varmere under tepper ol enn midt på flate gulvet.

 

Anbefaler Ingars kabel der en ikke har tett nok rom til at en kan varme opp alt, men vil berge gjennomføringer og noen meter rør/slange. Forsiktig med skarpe knekk og gnisninger.

 

Ingars motorrom (har kikket oppi) er så tett og isolert at 40-50 W ville holde plussgrader selv om det skulle bli 50 minus ute..

 

Selv har jeg tenkt å montere etpar dioder godt synlig ute. Disse skal indikere at det er +grader inne samt at det er 220 v tilførsel.

Slipper ombord for å kontrollere, og alle som kjenner systemet kan si ifra hvis det ikke lyser / lyser rødt en dag. Regner ikke med at forbruk fra en diode er noe problem.

 

God kveld

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt en enslig Claes Ohlsson vidundervarmer/frostvakt som skal plasseres i motorrommet. Spørsmålet mitt er om jeg burde shoppe en til som kan settes inne i kabinen?

 

Jeg har vært på Felleskjøpet og kjøpt veisalt av typen MG-kombi som skal brukes som tørkemiddel inne i båten. Blir det smør på flesk med varme i tillegg? (Båten har overlevd 25 vintre på Østlandet, så den burde være vant til kulde.)

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...