Jump to content

Varmepærer?


Leo

Recommended Posts

Kan være skummelt mhp brannfare.

 

En ting som også er helt avgjørende hvis du har på varme for å hindre frostskader på motor er at den er til å stole på.

 

Da er en ovn bedre egnet, det finnes egne ovner som er beregnet på frostsikring.

Disse er også termostat-styrte slik at man ikke bruker mer strøm enn nødvendig.

 

Selv har jeg lagt opp en "slynge" rundt motor-rummet av selvregulerende varmekabel.

Fungerer utmerket og er driftsikkert.

 

Men vil du bruke varmelampe får du det i de fleste elektriske forretninger.

Samt på felleskjøpet...... :wink:

Link to post
Share on other sites

Bruker en liten panelovn ,trur den er på 500w .Men det er frostsikkring på den så den behøver jo ikke stå på hele tia ,slår seg på ved +5 g .Den er ca 50cm lang og ca 15 cm høy . Fungerte helt topp i vinter så . Prisen var ok også 312 kr- Den er i rustfritt og er beregna til bruk i kjellere og andre utsatte rom .Mange som kjøpte slik sist høst da dem så den jeg hadde  pga pris og str .

 

Men varmekabel rundt motor er det flere som har også , det tar jo "ikkeno" plass . Men det koster jo litt da .

 

PS:Trur det ligger samme tils på QXL

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

.....Selv har jeg lagt opp en "slynge" rundt motor-rummet av selvregulerende varmekabel.....

Hei Ingar!

Dette må du "belære" oss amatører litt mere inngående om. Varmekabel høres praktisk ut, tar lite plass og er renslig. Kan du beskrive tips'et ditt slik at også jeg kan fixe en slik en?

 

Walter_S

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Litt info om varmepærer her

Disse røde pærer som brukes mye i fjøset og spesielt i grisebingen.

 

For min egen del så har jeg tenkt å kjøpe 2 arbeidslamper, sette inn 60W i hver av dem.

Den ene foran ved sjøvannsinntaket og den andre i bakkant av motoren.

 

PS. Fått melding fra Thor idag med beskjed om at det ser ut til å bli en "snill" vinter.

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg lagt opp en "slynge" rundt motor-rummet av selvregulerende varmekabel.

Fungerer utmerket og er driftsikkert.

Hørtes spennende ut for meg det der. Har du litt mer info om wattstyrke og hvor du kjøpte dette?

 

Ser de har noe sånt hos Clas Ohlson men jeg synes effekten ble litt pusslete. Skal kanskje ikke rare greiene til?

 

Lurer litt på hva jeg skal gjøre i vinter. Har lite motorrom og er litt skeptisk til å stappe nedi i en ovn.....

Link to post
Share on other sites

Litt info om varmepærer her

Disse røde pærer som brukes mye i fjøset og spesielt i grisebingen.

Jeg begynner nok å dra på årene, sist jeg så en varmepære var som guttunge hos mormor. De hadde toalettet i et uisolert tilbygg der det tidligere hadde vært klaskedo. Da så pærene nesten ut som en vanlig lyspære. Men de var større, hadde en smeltetupp midt på "bulben" og glødetråden var tykk. Tror den var av kull og ikke wolfram. De varmet godt og lyste dårlig. Men de tålte nesten ikke bevegelse.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Ingar!

Dette må du "belære" oss amatører litt mere inngående om.

Kan dessv. ikke bidra med så mye her, fikk denne kabelen av Mons... :smiley:

Har festet den permanent langs veggene i motor-rummet og den kobles til om vinteren.

Hvor mye varme den gir avhenger av type og lengde.

 

Dog er det helt nødvendig at vegger og "tak" i motor-rummet er isolert (porolon) og at luftinntak stenges.

 

Har laget en luke for dette som betjenes via en kable fra førerplass.

I tillegg en microbryter som gjør at det gis signal hvis motoren startes med lukket luke...

Pluss enda en sikkerhet, hvis jeg slår på alarmen, noe jeg stort sett husker når båten forlates...., gir varsleren et signal dersom jeg har glemt å lukke luka....

 

Noen som har et mer avansert system...??... :lol:

Link to post
Share on other sites

Kan være skummelt mhp brannfare.

 

En ting som også er helt avgjørende hvis du har på varme for å hindre frostskader på motor er at den er til å stole på.

 

Da er en ovn bedre egnet, det finnes egne ovner som er beregnet på frostsikring.

Disse er også termostat-styrte slik at man ikke bruker mer strøm enn nødvendig.

Jeg gikk til anskaffelse av frostvakt i fjor. Denne fungere fint og drar ikke mye strøm. Kan enkel skrus på skott eller lage en enkel fot til å henge den på.

 

Frostvakt 230V/200W. Liten og kompakt, egnet for drivhus, pumpehus, matkjeller m.m. Justerbar termostat +5°C - +35°C. 0,5 m kabel med jordet støpsel. IP24. Leveres med veggfeste. Størr. 390x150x95 mm. Pris kr 198,-

Bilde

Frostvakt til høyre

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Har i flere år brukt en 200W termostatstyrt ovn (frostvakt) fra Clas Ohlson i motorrommet. Ovnen har lukket element (rør) og er IP24-merket.

Motorrommet er relativt stort (Scand Baltic), men motoren har det varmt, tørt og godt gjennom hele vinteren.  :smiley: :smiley: Og lettstartet er den også (TAMD41A) selv om tempen ute er mange minusgrader. Kan trykt anbefales  :cheers:

Link to post
Share on other sites

Problemet med "grisepære" er også å få denne montert skikkeligt, så den ikke detter ned, og forårsaker brann.

Har en plass til å montere en frostvakt, er det absolutt å anbefale, men husk å feste den forsvarlig.

 

Når det gjelder selvregulerende varmekabel, er disse normalt på 10w pr. meter.

I tillegg fås disse med forskjellig temperatur.

Har ikke katalogen her nå, men tipper litt:

5 gr, 45 gr, 55gr, 65gr. Er også en som brukes i lavtbyggende varmegulv, ca 28gr.

 

Prisen er litt høg på disse, eller rettelse: Skal disse brukes i båt, så er det ikke dyrt.........  :lol:

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Blir nok frostvakt på meg og.  Når effekten er maks 200w gjør det vel neppe så mye at det er trangt. Har rigget meg til med et trådløst termometer så jeg kan se tempen i motorrommet oppe i huset.  Kostet 140 på Clas Ohlson (99 på Lidl om jeg hadde ventet en uke).

 

Har en 500w varmeovn fra Clas Ohlson i lugaren. Innledet "fyringssesongen" i forrige uke og det er utrolig hvor godt det hjelper på med denne varmen. Båten er mye tørrere og jeg har en følelse av at hun har det godt!

Link to post
Share on other sites

Vad är fördelen med en Varmepære kontra en sådan her

frostvakt?

Bilde

her får man ju 'allt'  termostat +5gr -  +35gr   sladd    kontakt    og opptill 200W!

för under 200 kr

Glimrende Gunga. Akkurat det jeg trengte. Sikker i bruk. IP24. Akkurat riktig wattstyrke. Akkurat riktig termostatområde. En i forkabin og en i akterkabin

Kr. 198 hos Clas Ohlson.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Glimrende Gunga. Akkurat det jeg trengte. Sikker i bruk. IP24. Akkurat riktig wattstyrke. Akkurat riktig termostatområde. En i forkabin og en i akterkabin

Kr. 198 hos Clas Ohlson.

 

Lotus

Har en sådan i ett förråd her hjemme, ca 6-7m2 visserligen isolert, men den håller frostfritt

hele vintern igenom!

tror sikkert att den skulle hållt Gunga Din 'varm' oxo !

Nu har jag precis kjöpt meg en luftavfukter för hele 1195kr  :eek: så den skall jeg teste

i vinter !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Være bare obs på en ting:

 

Sikringer kan gå, og jordfeilbrytere kan slå ut uten at det er noen feil ombord.

Har ligget ute om vinteren med landstrøm / oppvarming nå i flere sesonger og har opplevd følgende:

 

1. Jordfeilbryter (på brygga) har slått ut et par ganger ved hurtig væromslag med ekstremt fuktig luft.

 

2. Automatsikringene (på brygga) har slått ut ved langvarig sprengkulde.

 

Derfor må det enten hyppige inspeksjoner til, eller man må gjøre full vinterkonservering hvis man skal være helt trygg selv om man har basert seg på oppvarming.  

Link to post
Share on other sites

Kjekt med Båtplassen!

 

- Nå har jeg vært på Claes Ohlson i Kristiansand og kjøpt en 200W frostvakt pluss en jordfeilbryter med 2m ledning. Da bør det være klart for å få båten opp i hagen, pent i hjørnet med prydmose.

 

Det er så deilig å slippe å finne opp hjulet selv når det er så mange andre som har gjort en jobb i forkant som de er villige til å dele med andre!

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Sikker i bruk. IP24......

.... og er IP24-merket.

Nå avslører jeg vel min totale uvitenhet når jeg spør: Hva i huleste er IP24? Tydelig at dette er noe jeg burde vite - men jeg gjør ikke det! Noe som kan forklare? Noe med bruksområdet, kanskje, sikkerhetskode?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Nå avslører jeg vel min totale uvitenhet når jeg spør: Hva i huleste er IP24? Tydelig at dette er noe jeg burde vite - men jeg gjør ikke det! Noe som kan forklare? Noe med bruksområdet, kanskje, sikkerhetskode?

Hei Walter.

 

Kan ikke svare deg, men jeg kan vise deg til en tråd der svaret ligger.Her i inlegg 37

 

Har printet den ut. Kjekk å ha.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...