NilsPils Startet 29.Mars.2011 Del på Facebook Startet 29.Mars.2011 (redigert) Jeg kjøpte nytt startbatteri til båten på BT i går. Vanlig blybatteri. I dag målte jeg spenningen til 10.0 V. Batteriet er ikke montert eller tilkoblet. Bør jeg returnere batteriet? Redigert 29.Mars.2011 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 29.Mars.2011 Del på Facebook Svart 29.Mars.2011 JA! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 29.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2011 Takk for klart svar. Batteriet står fremdeles i bagasjerommet på bilen, så jeg drar til BT med en gang. Tar med meg multimeter for å sjekke litt på de andre også. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Smaapala Svart 29.Mars.2011 Del på Facebook Svart 29.Mars.2011 (redigert) Hei Lurt å tå med multimeter. Da får du sjekket om multimeteret måler korrekt. Smaapala Redigert 29.Mars.2011 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HansT Svart 29.Mars.2011 Del på Facebook Svart 29.Mars.2011 Det hadde jeg ikke lurt på en gang. Syntes det var litt lav volt til å være nytt og ubrukt.. Har helt sikkert stått lenge i butikken... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 29.Mars.2011 Del på Facebook Svart 29.Mars.2011 kan også tyde på at en celle er kaputt... og har det stått lenge nedtappet til 10V så skjer det vel også en sulfatering på platene slik at kapasiteten ikke er den helt store...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 29.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2011 Egentlig var jeg ikke i tvil. Ville bare ha litt moralsk støtte her på bp. Nå er batteriet returnert til BT og pengene returnert til meg. Det gikk uten sure miner. BT hadde et par batterier til av samme type. Et av dem målte også bare 10.0 V. Ellers målte de andre i butikken rundt 12.5 - 12.6V. Jeg tok ikke risken på BT og innkasserte pengene i stedet. Litt ergerlig, for det batteriet hadde passet akkurat i båten. Så dro jeg til Thorshov på Strømmen, men de hadde ikke passende batteri (120 Ah, 50 X 18 x 20 cm). Målte litt der også mens jeg var innom. Alle lå rundt 12.6 - 12.7 V, bortsett fra ett som viste 9V. Selgeren sa at det hadde ligget der et par år. Så heretter tar jeg alltid med multimeter når jeg handler batteri! Nå blir det å tråle nettet for å finne nytt startbatteri. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 29.Mars.2011 Del på Facebook Svart 29.Mars.2011 . . . Så dro jeg til Thorshov på Strømmen . . . Alle lå rundt 12.6 - 12.7 V, bortsett fra ett som viste 9V. Selgeren sa at det hadde ligget der et par år. Går det ann!! Selv handler jeg batterier direkte hos Sønnak og regner med at noe slikt ikke skjer der. Og så sjekker jeg selvfølgelig stemplingen på batteriet for produksjonstidspunkt. Litt jobb med sjekking er jo greit sånn hvert 10.ende år når batteriene må byttes. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Svart 29.Mars.2011 Del på Facebook Svart 29.Mars.2011 ...sånn hvert 10.ende år når batteriene må byttes. Jøje meg Lars, hvor lenge har du hatt den samme båten ? Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 30.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2011 ...Selv handler jeg batterier direkte hos Sønnak .... Har de et utsalg for vanlig dødelige? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
SiA Svart 30.Mars.2011 Del på Facebook Svart 30.Mars.2011 Har de et utsalg for dødelige? Hei! Prøv i Brobekkveien 101, Oslo. (Skader ikke om du er medlem av Personellservice eller lignende ) Hilsen Sindre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 15.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 Tar opp igjen denne tråden fra 2011. Den gangen endte det med at jeg kjøpte et vedlikeholdsfritt 140Ah starbatteri fra Varta. Nå har det tatt kvelden for godt etter 6 1/2 år. Litt tidelig synes jeg. Det batteriet har egentlig levd et behagelig liv med få og ikke særlig store utladninger. Det har overintret i båten hvert år med full spenning. Så nå har jeg valgets kvaler igjen. Jeg kan kjøpe et rimelig vedlikeholdsfritt 120Ah fra Biltema (kr1400), tilsvarende det gamle fra Varta (kr. 2000) eller et 140Ah Sønnak (kr 2600) (https://www.bilbatteri24.no/products/sn900-sonnak-start-batbatteri). Batteriet skal lades sammen med to vanlige Sønnak blybatterier til forbruk. Sønnakbatteriet har vanlige plugger for etterfylling. Det liker jeg egentlig bra, men det må holde et par-tre år lenger enn Varta for å rettferdiggjøre den høyere prisen. Biltemabatteriet vil forsvare prisen selv om det skulle var bare halvparten så lenge som Sønnak. Noen synspunkter? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 15.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 Jeg kjører Biltema. Sjekker med multimeter. Ellers så ligger det en i Son som selger startbatterier med kork. Hvis du er interessert kan jeg rote fram navnet. Tror de kjører samme prisen som Biltema. Jeg har 2 stk 220 Ah fra dem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whiskey Svart 15.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 Jeg kjøpte via https://www.bilbatteri24.no og hentet hos Sønnak på Alnabru. Var ok pris. Ellers selger Maritim batterier som er laget av litt forskjellige, men de jeg så sist var veldig like Sønnak sine... og til bedre pris Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 15.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 Før i tiden når en kjøpt batterier på den lokale bensinstasjonen fylte de væske(syre) på batteriet når du stod og så på.. De var åpenbart lagret tørre, hvorfor er det ikke slik lengre ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 15.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 Jeg har Biltema batteri i både båten og bilen nå, og er godtilgjengelig fornøyd med dette. Tar med multimeter når jeg kjøper, og betjeningen er like kritisk hver gang. Kunne ikke brydd meg mindre, det er jeg som skal leve med batteriet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 15.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 Det BT batteriet som er aktuelt for meg er på 120 Ah. Det jeg har hatt hittil (Varta) er på 140 Ah, og det er absolutt det største jeg får plass til. Liker ikke å gå ned i kapasitet, selv om 120 sikkert er nok. Motoren er en 5 sylindret 225 hk commonrail diesel. Hva har dere andre med lignenede motorer? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 15.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 De to siste gangene jeg har kjøpt batteri har det vært hos den lokale bilhoggeren. Da ble det to på 60 Ah koblet i paralell til start. De første holdt 4 år, de jeg har nå er også 4 år, men viser ingen svakhetstegn enda. Et lottospill vil nok mange hevde, men når jeg ser hva Nils opplevde for noen år siden så er jo ikke det så mye bedre. Skal ikke anbefale noen og gjøre det samme som meg, men disse 4 batteriene har kostet meg 600 kr . På 8 år , ja kanskje blir det mer også så er jo ikke det så ille. Multimeter er en selvfølge og gjerne testeren (brødristeren) til biltema også. Når det gjelder og få kjøpt tørre batterier som blir fullt opp med syre på stedet kan det være regler for oppbevaring og håndtering av syren som spiller inn. Tror det er blitt strengere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Svart 15.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 Om jeg skal uttale meg så vil jeg si at det ikke finnes mange gode grunner for å ha særlig over 60Ah som startbatteri til en femsylindret 225hk som trolig er i underkant av 2.5 liter. I den størrelsen finnes et større utvalg og til en hyggeligere pris også. Det er mye viktigere at startbatteriet er strømsterkt enn at det har høy kapasitet (selv om dette ofte til en viss grad henger sammen). Selv har jeg 20Ah (24V) på en 8.1 liters dieselmotor, og det skal i teorien holde godt over ti minutter kontinuerlig kjøring på startmotor selv om den alltid starter på under to sekunder. Har den ikke startet innen den tid har jeg større problemer enn tomt startbatteri. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 15.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 NilsPils skrev 1 time siden: Det BT batteriet som er aktuelt for meg er på 120 Ah. Det jeg har hatt hittil (Varta) er på 140 Ah, og det er absolutt det største jeg får plass til. Liker ikke å gå ned i kapasitet, selv om 120 sikkert er nok. Motoren er en 5 sylindret 225 hk commonrail diesel. Hva har dere andre med lignenede motorer? Størrelse med tanke på start, er ikke noe problem. Jeg har tidligere brukt et ca 75ah batteri på en 7,5 liters v8 bensinmotor uten problem. Etter at motoren sto noen måneder uten bruk, så måtte jeg kinne 15-20 sekunder før den tente. Var ikke tegn til at starteren slakket ned på dei sekundene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 15.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 Nja, nå må dere ikke undervurdere motoren til Nils heller. Det er en diesel og det er cr. Ville fulgt boka selv om det sikkert går bra med litt mindre. Høy cca verdi er bra, men den blir fort brukt opp hvis Ah er lav. Det kan fort skje om man må kinne ekstra pga lufting eller lignende. 20 Ah på en 8 liters diselmotor høres helt unarturlig ut selv om det er 24 volt. Det tilsvarer 40 Ah som 12 volt og selv i en Nissan micra er det sikkert større batteri enn 40Ah. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Svart 15.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 hegra skrev 1 minutt siden: 20 Ah på en 8 liters diselmotor høres helt unarturlig ut selv om det er 24 volt. Det tilsvarer 40 Ah som 12 volt og selv i en Nissan micra er det sikkert større batteri enn 40Ah. Jeg benytter 4 stk 6S 5000mAh LiPo som startbatteri og vil ellers ikke sammenlikne det ytterligere med ordinære blybatteri. Det er normalt ladet kun til 60% og lades tilbake dit på ett minutt etter start. Lades ellers opp to 80% dersom det er langt til hjemmehavn og 100% dersom motorproblemer skulle begynne å vise seg. Skal det benyttes for lufting av dieselsystemet lades det for øvrig relativt raskt opp igjen fra forbruksbanken. Oppbevares hjemme i kjøleskapet når båten ikke er i bruk, veier 2kg og har Anderson hurtigkoblinger. Ellers kan det nevnes at standard startbatteri til Micra er på 45Ah :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 16.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 Etter å ha brukt opp et par Sønnak 110Ah batterier som startbatteri gikk jeg denne gang for et Biltema batteri på 100Ah. Motoren min er kresen på CCA, så jeg valgte det høyeste jeg fant hos dem. Tror det var på rundt 800CCA. Starter som et skudd hver gang, merkbar forskjell fra Sønnak greiene... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 16.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 Takk for mange inspill. Jeg er fremdeles i tenkeboksen. Må bestemme meg i morgen. Sammelligning med start av bilmotor synes jeg blir helt feil. Biler har hverken baugpropeller, teinehalere eller lensepumper. Jeg synes det er spesielt viktig å ha reserve for flere store lensepumper ombord. Og bilen kan stå ved veikanten og vente på hjelp hvis de ikke får start. En episode på teinefeltet på fredag fikk meg til å avgjøre at jeg ikke går ut med båten igjen før jeg har nytt startbatteri. Vi var i gang med å trekke en teine, og da vi kom faretruende nære et teinetau slo vi rutenmessig av motoren og lot oss drive unna. Men motoren startet ikke igjen etterpå, startbatteriet var helt flatt. Vi har et rele som skiller mellom start- og forbruksbatterier og ved å svitsje fra "auto" til "on" skal forbruksbanken kome inn og gi startstøm i nøden. Men det virket ikke denne gangen . . . ! Mens vi drev avsted med strøm og vind var vi en rask tur i tenkeboksen. Selvfølgelig! Releet får styrestrøm fra startbattriet som jo er flatt. Det ble da litt hektisk aktivitet ombord med å rydde akterdekket for å komme til luke med verktøy og luke med batterier. Etter å ha koblet om i battriboksen slik at et forbruksbatteri ble startbatteri sartet vi motoren igjen og fullførte teinetrekingen. Med startkabler hadde denne koblingen gått mye raskere. Heretter skal det ligge et sett startkabler og en 1/2" fastnøkkel ved siden av batteriboksen. Og kan noen fortelle meg hvorfor batterikabelsko alltid skal være laget slik at du bare såvidt får tak på mutteren med skiftenøkkelen? Slik har det vært i de mer enn 60 årene jeg har mekket bil. Verden går ikke alltid femover . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Arne Henriksen Svart 16.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 1 hour ago, NilsPils said: ... Biler har hverken baugpropeller, teinehalere eller lensepumper... og hverken baugpropeller, teinehalere eller lensepumper bør henge på startbatteriet i båten heller. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.