NilsPils Svart 16.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 1 hour ago, Arne Henriksen said: og hverken baugpropeller, teinehalere eller lensepumper bør henge på startbatteriet i båten heller. Der er vi nok litt uenige . . . Startbatteriet er laget for stort stømuttak over kort tid. Og baugpropell og teinehaler drar mange ampere og kjøres normalt med motor i gang. Lensepumpene mine går på forbruksbanken, men i nødsfall kan jeg legge inn startbatteriet i tillegg. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 16.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 Baugpropell synes jeg forsåvidt er ok på startbatteri, denne brukes jo vel uansett bare noen sekunder når enn går til og fra kai. Men teinehaler ville jeg hatt langt bort fra startbatteriet. Startbatteriet er jo nettopp der fordi det skal sikre deg at du har nok strøm uansett til å få start på motoren. En teinehaler har et ganske stort forbruk, og skal derfor være montert på forbruksbanken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 16.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 NilsPils skrev for 3 timer siden: . Sammelligning med start av bilmotor synes jeg blir helt feil. Biler har hverken baugpropeller, teinehalere eller lensepumper. Vi var i gang med å trekke en teine, og da vi kom faretruende nære et teinetau slo vi rutenmessig av motoren og lot oss drive unna. Biler kjører med lyset på konstant, og de fleste også AC på konstant.. Stoppe motoren pga teine tau ? Holder vel og sette i fri.. ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 16.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 Ida Marie III skrev 15 minutter siden: Biler kjører med lyset på konstant, og de fleste også AC på konstant.. Stoppe motoren pga teine tau ? Holder vel og sette i fri.. ? Ja, nye biler bruker ekstremt med strøm. Min bil har en dynamo på 110ah og ett batteri på 75ah. Når dynamoen på bilen min røk, så kom jeg meg ca 4 km (3-4 minutters kjøring) før batteriet var så tomt at motoren stoppet. Lysene er vel en av forbrukerene som bruker minst strøm. Setevarmerene bruker nok sikkert bortimot like mye strøm som en teinehaler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lady B Svart 16.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 Bilen min har brytere på setevarmerne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 16.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 9 hours ago, Ida Marie III said: Biler kjører med lyset på konstant, og de fleste også AC på konstant.. Stoppe motoren pga teine tau ? Holder vel og sette i fri.. ? Billys og AC dekkes av dynamoen når bilen går. Du trenger ikke ekstra stor batterikapasitet til det. Og å slippe opp for startstrøm i bilen er ubehagelig, men som regel ikke farlig. I båten kan det stå om livet . . . Det holder som regel ikke å sette i fri pga. teinetau, da propellen som regel roterer langsomt likevel. Kan en del om det der . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 16.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 (redigert) 9 hours ago, bellen said: Ja, nye biler bruker ekstremt med strøm. Min bil har en dynamo på 110ah og ett batteri på 75ah. Når dynamoen på bilen min røk, så kom jeg meg ca 4 km (3-4 minutters kjøring) før batteriet var så tomt at motoren stoppet. Lysene er vel en av forbrukerene som bruker minst strøm. Setevarmerene bruker nok sikkert bortimot like mye strøm som en teinehaler. Dette går ikke ihop. Det batteriet må ha vært tilnærmet flatt fra før allerede. Du kan umulig tømme et 75 Ah batteri på 3-4 minutter ved normal kjøring med lys, setevarmere, radio, etc.. Å tømme et slikt batteri på noen minutter tilsvarer et strømforbruk laaangt over det en 110 A dynamo leverer. Redigert 16.Oktober.2017 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Arne Henriksen Svart 16.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 11 hours ago, bellen said: ...Startbatteriet er jo nettopp der fordi det skal sikre deg at du har nok strøm uansett til å få start på motoren.... Helt enig - har du spesielle strømbehov med store uttak bør det holdes borte fra startkretsen. Den tusenlappen et adskilt startbatteri koster er for billig til at jeg skjønner noen vil kompromisse her. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 16.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 NilsPils skrev for 1 time siden: Dette går ikke ihop. Det batteriet må ha vært tilnærmet flatt fra før allerede. Du kan umulig tømme et 75 Ah batteri på 3-4 minutter ved normal kjøring med lys, setevarmere, radio, etc.. Å tømme et slikt batteri på noen minutter tilsvarer et strømforbruk laaangt over det en 110 A dynamo leverer. Det har du forsåvidt rett i. Det er godt mulig dynamoen kortsluttet og tømte batteriet når den røk. Hvertfall så startet jeg bilen som normalt, kjørte 4 kilometer før lampen begynte å lyse, snudde bilen og kjørte hjem. Ca 100 meter før jeg var hjemme, så var det lenger ikke glød i kjørelysene og motoren begynte å jage litt før den stoppet helt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 16.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2017 NilsPils skrev On 15.10.2017 at 21.22: Det BT batteriet som er aktuelt for meg er på 120 Ah. Det jeg har hatt hittil (Varta) er på 140 Ah, og det er absolutt det største jeg får plass til. Liker ikke å gå ned i kapasitet, selv om 120 sikkert er nok. Motoren er en 5 sylindret 225 hk commonrail diesel. Hva har dere andre med lignenede motorer? Med tanke på at det er vanlig med 1x180 Ah pr. VP D6/435 så høres vel ikke det batteriet du har helt bort i natta ut. Men noe mindre bør det nok definitivt ikke være. Forutsetter at dette er et rent startbatteri og at du ikke har andre forbrukere på batteriet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AlfArie Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 (redigert) Kjøpte nytt startbatteri til bilen hos Biltema på lørdag. Da jeg kom til kassa kontrollerte de batteriet og festet utskriften til kvitteringen, se vedlagt bilde. Sjekket batteriet med eget multimeter da jeg kom hjem og det viste 12,51 volt. Har stort sett brukt åpne bly/syrebatterier fra Biltema, mener jeg får kontrollert det best når en også kan måle syrevekt på hver celle, men som hos de fleste andre begynner utvalget å bli dårlig. Mener et batteti bør holde i minst 10-12 år. Redigert 17.Oktober.2017 av AlfArie Bilde kom feil. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 17.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 Det begynner å haste nå for å komme ut og trekke teiner igjen. Grunnet bil på verksted har jeg ikke handlet batteri enda, men regner med å bli klar i ettermiddag. Da ser det ut til at det kan gå mot et 120 Ah fra Biltema. Det Varta batteriet jeg helst ville hatt ser ut til å bli vanskelig å få tak i på så kort tid, muligens er det også gått ut av produksjon, men jeg har et par adresser jeg vil sjekke først. Når det gjelder spørsmål om å ha teinehaler og baugpropell på startbatteriet synes jeg det er viktig å ha disse forbrukerne på det batteriet som er best egnet for store strømuttak og som først får lading når motoren går. Uansett vil dynamoen min kunne dekke dette forbruket umiddelbart. Og vedr. sikkerhet for å kunne starte har jeg alltid muligheten for å legge inn alle batteriene for start i et knipetak (bare releet virker . . ). Startkabler kommer også på plass snarest for ekstra sikkerhet dersom releet streiker. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 Kjøp på Biltema du, det vil nok fungere veldig bra. Bare pass på at CCA er like høy eller høyere enn det som er oppgitt til motoren. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 17.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 (redigert) 8 hours ago, index said: Kjøp på Biltema du, det vil nok fungere veldig bra. Bare pass på at CCA er like høy eller høyere enn det som er oppgitt til motoren. Da ble det batteri fra Biltema i dag. Til min overraskelse var det flere typer i butikken (Skjetten) enn i nettkatalogen. Fant et på 135 Ah som akurat går ned i batterirommet. Jeg målte flere. Alle viste 12.49 -12.50 V på mitt billige, medbragte multimeter. Regner med at det er OK. Så nå blir det båttur med teinetrekking i morgen ettermiddag når vinden på hummerfeltet løyer . . . . Takk for alle kommentarer! Redigert 17.Oktober.2017 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
AlfArie Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 NilsPils , målte de ikke batteriet på Bt Skjetten, på Bt Elverum sa de at Bt alltid målte batteriene og festet utskriften på kvitteringen/garantilappen. Bt fikke ikke lov til å ha batteriene mer en 75% oppladet, sa selger og han anbefalte å toppe batteriet før det ble tatt i bruk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 Sa han noe om hvorfor batteriene i butikken skulle være 25% utladet? Det er det dummeste jeg noen gang har hørt! Men det er kanskje ikke å forvente at en ekspeditør skal vite mye om både batterier, skruer, plast drikkeglass, oppbevaringsesker av papp osv . . . . . . .. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
AlfArie Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 Nei, sa kun at de ikke fikk lov til å ha mer en 75% oppladete baterier. Hvem sin lov det er vet jeg ikke, mulig Bt sin interne lov. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 17.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2017 Kanskje de hos BT også har en intern lov om at batteriene skulle stå slik i hyllene et par år før de fikk selge de. Da vil jo kunden trenge nye batterier etter kort tid og BT får solgt fler batterier. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 18.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2017 Gassingsfare ved å lade batteriene helt opp og tilhørende eksplosjonsfare? Batteriene står jo ute i butikken og ikke på separate lagre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 18.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2017 10 hours ago, AlfArie said: NilsPils , målte de ikke batteriet på Bt Skjetten, på Bt Elverum sa de at Bt alltid målte batteriene og festet utskriften på kvitteringen/garantilappen. Bt fikke ikke lov til å ha batteriene mer en 75% oppladet, sa selger og han anbefalte å toppe batteriet før det ble tatt i bruk. Nei, det var ingen snakk om måling på Skjetten. Men jeg målte mange selv. Alle viste 12.49 - 12.50 V på mitt multimeter. Det blir vanskelig å si til hvilken grad de da eventuelt var utladet for meg. Stoler ikke såpass mye på multimeteret, men de viste jo mistenkelig likt alle sammen. Når det gjelder topping av batterier er det en annen sak jeg vil komme tilbake til senere. Jeg har nok kanskje litt å hente der, med liktig spenningsregulator . . . Nå har jeg gitt BT en ny sjanse og vi får se hvordan det går. Det burde iallfall ikke være dårligere enn det Varta batteriet det erstatter. I dag blir det tur til båten. Hummerne venter . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 18.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2017 Det var litt tilsvarende når jeg kjøpte også. Jeg tok det som lå høyest (lurer på om det var 12,58?) og gav det noen timers lading etter montering. Fungerer I alle fall flott så langt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.