Jump to content

Nytt batteri fra Biltema viser 10.0V. Bør det returneres?


NilsPils

Recommended Posts

1 hour ago, Arne Henriksen said:

og hverken baugpropeller, teinehalere eller lensepumper bør henge på startbatteriet i båten heller.

 

Der er vi nok litt uenige . . .

Startbatteriet er laget for stort stømuttak over kort tid. Og baugpropell og teinehaler drar mange ampere og kjøres normalt med motor i gang. Lensepumpene mine går på forbruksbanken, men i nødsfall kan jeg legge inn startbatteriet i tillegg.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Baugpropell synes jeg forsåvidt er ok på startbatteri, denne brukes jo vel uansett bare noen sekunder når enn går til og fra kai. Men teinehaler ville jeg hatt langt bort fra startbatteriet. Startbatteriet er jo nettopp der fordi det skal sikre deg at du har nok strøm uansett til å få start på motoren. En teinehaler har et ganske stort forbruk, og skal derfor være montert på forbruksbanken. 

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 3 timer siden:

.

 

Sammelligning med start av bilmotor synes jeg blir helt feil. Biler har hverken baugpropeller, teinehalere eller lensepumper.  

 

 

Vi var i gang med å trekke en teine, og da vi kom faretruende nære et teinetau slo vi rutenmessig av motoren og lot oss drive unna. 

Biler kjører med lyset på konstant, og de fleste også AC på konstant..

 

Stoppe motoren pga teine tau ? Holder vel og sette i fri.. ?

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 15 minutter siden:

Biler kjører med lyset på konstant, og de fleste også AC på konstant..

 

Stoppe motoren pga teine tau ? Holder vel og sette i fri.. ?

Ja, nye biler bruker ekstremt med strøm. Min bil har en dynamo på 110ah og ett batteri på 75ah. Når dynamoen på bilen min røk, så kom jeg meg ca 4 km (3-4 minutters kjøring) før batteriet var så tomt at motoren stoppet. Lysene er vel en av forbrukerene som bruker minst strøm. Setevarmerene bruker nok sikkert bortimot like mye strøm som en teinehaler.

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Ida Marie III said:

Biler kjører med lyset på konstant, og de fleste også AC på konstant..

 

Stoppe motoren pga teine tau ? Holder vel og sette i fri.. ?

 

Billys og AC dekkes av dynamoen når bilen går. Du trenger ikke ekstra stor batterikapasitet til det. Og å slippe opp for startstrøm i bilen er ubehagelig, men som regel ikke farlig. I båten kan det stå om livet . . .

 

Det holder som regel ikke å sette i fri pga. teinetau, da propellen som regel roterer langsomt likevel. Kan en del om det der . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, bellen said:

Ja, nye biler bruker ekstremt med strøm. Min bil har en dynamo på 110ah og ett batteri på 75ah. Når dynamoen på bilen min røk, så kom jeg meg ca 4 km (3-4 minutters kjøring) før batteriet var så tomt at motoren stoppet. Lysene er vel en av forbrukerene som bruker minst strøm. Setevarmerene bruker nok sikkert bortimot like mye strøm som en teinehaler.

 

Dette går ikke ihop. Det batteriet må ha vært tilnærmet flatt fra før allerede. Du kan umulig tømme et 75 Ah batteri på 3-4 minutter ved normal kjøring med lys, setevarmere, radio, etc.. Å tømme et slikt batteri på noen minutter tilsvarer et strømforbruk laaangt over det en 110 A dynamo leverer.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, bellen said:

...Startbatteriet er jo nettopp der fordi det skal sikre deg at du har nok strøm uansett til å få start på motoren....

Helt enig - har du spesielle strømbehov med store uttak bør det holdes borte fra startkretsen.
Den tusenlappen et adskilt startbatteri koster er for billig til at jeg skjønner noen vil kompromisse her.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 1 time siden:

 

Dette går ikke ihop. Det batteriet må ha vært tilnærmet flatt fra før allerede. Du kan umulig tømme et 75 Ah batteri på 3-4 minutter ved normal kjøring med lys, setevarmere, radio, etc.. Å tømme et slikt batteri på noen minutter tilsvarer et strømforbruk laaangt over det en 110 A dynamo leverer.

Det har du forsåvidt rett i. Det er godt mulig dynamoen kortsluttet og tømte batteriet når den røk. Hvertfall så startet jeg bilen som normalt, kjørte 4 kilometer før lampen begynte å lyse, snudde bilen og kjørte hjem. Ca 100 meter før jeg var hjemme, så var det lenger ikke glød i kjørelysene og motoren begynte å jage litt før den stoppet helt.

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev On 15.10.2017 at 21.22:

Det BT batteriet som er aktuelt for meg er på 120 Ah. Det jeg har hatt hittil (Varta) er på 140 Ah, og det er absolutt det største jeg får plass til. Liker ikke å gå ned i kapasitet, selv om 120 sikkert er nok. Motoren er en 5 sylindret 225 hk commonrail diesel. Hva har dere andre med lignenede motorer?

Med tanke på at det er vanlig med 1x180 Ah pr. VP D6/435 så høres vel ikke det batteriet du har helt bort i natta ut. Men noe mindre bør det nok definitivt ikke være. Forutsetter at dette er et rent startbatteri og at du ikke har andre forbrukere på batteriet.

Link to post
Share on other sites

20171017_084117.jpg.dda1113cd9949104a8897420478098e8.jpgKjøpte nytt startbatteri til bilen hos Biltema på lørdag.  Da jeg kom til kassa kontrollerte de batteriet og festet utskriften til kvitteringen, 

se vedlagt bilde.   

Sjekket batteriet med eget multimeter da jeg kom hjem og det viste 12,51 volt.

Har stort sett brukt åpne bly/syrebatterier fra Biltema, mener jeg får kontrollert det best når en også kan måle syrevekt på hver celle,

men som hos de fleste andre begynner utvalget å bli dårlig.

Mener et batteti bør holde i minst 10-12 år.

Redigert av AlfArie
Bilde kom feil. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det begynner å haste nå for å komme ut og trekke teiner igjen. Grunnet bil på verksted har jeg ikke handlet batteri enda, men regner med å bli klar i ettermiddag. Da ser det ut til at det kan gå mot et 120 Ah fra Biltema. Det Varta batteriet jeg helst ville hatt ser ut til å bli vanskelig å få tak i på så kort tid, muligens er det også gått ut av produksjon, men jeg har et par adresser jeg vil sjekke først.

 

Når det gjelder spørsmål om å ha teinehaler og baugpropell på startbatteriet synes jeg det er viktig å ha disse forbrukerne på det batteriet som er best egnet for store strømuttak og som først får lading når motoren går. Uansett vil dynamoen min kunne dekke dette forbruket umiddelbart. Og vedr. sikkerhet for å kunne starte har jeg alltid muligheten for å legge inn alle batteriene for start i et knipetak (bare releet virker . . ). Startkabler kommer også på plass snarest for ekstra sikkerhet dersom releet streiker.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, index said:

Kjøp på Biltema du, det vil nok fungere veldig bra. Bare pass på at CCA er like høy eller høyere enn det som er oppgitt til motoren.

 

Da ble det batteri fra Biltema i dag. Til min overraskelse var det flere typer i butikken (Skjetten) enn i nettkatalogen. Fant et på 135 Ah som akurat går ned i batterirommet.

 

Jeg målte flere. Alle viste 12.49 -12.50 V på mitt billige, medbragte multimeter. Regner med at det er OK.

Så nå blir det båttur med teinetrekking i morgen ettermiddag når vinden på hummerfeltet løyer . . . .

 

Takk for alle kommentarer!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils , målte de ikke batteriet på Bt Skjetten, på Bt Elverum sa de at Bt alltid målte batteriene og festet utskriften på kvitteringen/garantilappen.

Bt fikke ikke lov til å ha batteriene mer en 75% oppladet, sa selger og han anbefalte å toppe batteriet før det ble tatt i bruk.

Link to post
Share on other sites

Sa han noe om hvorfor batteriene i butikken skulle være 25% utladet? Det er det dummeste jeg noen gang har hørt! Men det er kanskje ikke å forvente at en ekspeditør skal vite mye om både batterier, skruer, plast drikkeglass, oppbevaringsesker av papp osv . . . . . . .. :nonod:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kanskje de hos BT også har en intern lov om at batteriene skulle stå slik i hyllene et par år før de fikk selge de. Da vil jo kunden trenge nye batterier etter kort tid og BT får solgt fler batterier.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, AlfArie said:

NilsPils , målte de ikke batteriet på Bt Skjetten, på Bt Elverum sa de at Bt alltid målte batteriene og festet utskriften på kvitteringen/garantilappen.

Bt fikke ikke lov til å ha batteriene mer en 75% oppladet, sa selger og han anbefalte å toppe batteriet før det ble tatt i bruk.

 

Nei, det var ingen snakk om måling på Skjetten. Men jeg målte mange selv. Alle viste 12.49 - 12.50 V på mitt multimeter. Det blir vanskelig å si til hvilken grad de da eventuelt var utladet for meg. Stoler ikke såpass mye på multimeteret, men de viste jo mistenkelig likt alle sammen. Når det gjelder topping av batterier er det en annen sak jeg vil komme tilbake til senere. Jeg har nok kanskje litt å hente der, med liktig spenningsregulator . . .

 

Nå har jeg gitt BT en ny sjanse og vi får se hvordan det går. Det burde iallfall ikke være dårligere enn det Varta batteriet det erstatter. I dag blir det tur til båten. Hummerne venter . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...